;
coinex

مقایسه بلک بری کی 2 با آیفون X اپل؛ کدام پرچمدار میوه‌ای بهتر است؟

در این متن به مقایسه بلک بری کی 2 با آیفون X اپل می‌پردازیم تا ویژگی‌ها و قابلیت‌های این دو موبایل را از نگاه نزدیک بررسی کنیم. با تکراتو همراه شوید.

مدتهاست که صفحه کلید فیزیکی از گوشی‌های موبایل حذف شده‌اند؛ اما بلک بری در طراحی گوشی بلک بری کی وان (BlackBerry KeyOne) که سال گذشته معرفی کرد، این ویژگی سخت‌افزاری را در قالبی جدید به هواداران عرصه‌ی گوشی‌های هوشمند نشان داد. بلک بری کی 2 (BlackBerry Key2) با ارتقای تمام ویژگی‌های بلک بری کی وان، پا به میدان گذاشته تا نظر مخاطبان جهانی را به خود جلب کند. این گوشی هوشمند با ظاهر زیباتری همراه است، به دوربین بهتری مجهز شده، باتری بزرگ‌تری دارد و قدرت بیشتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. اما آیا می‌تواند با بهترین گوشی حال حاضر در جهان،‌ یعنی آیفون X اپل (Apple iPhone X) رقابت کند؟ در مقایسه بلک بری کی 2 با آیفون X اپل به این موضوع می‌پردازیم. در ادامه، جدول مشخصات کامل این گوشی‌های پرچمدار را مشاهده خواهید کرد.

جدول مشخصات

مقایسه بلک بری کی 2 با آیفون X اپل

مشخصات بلک بری کی 2 آیفون X اپل
ابعاد 151.4 در 71.8 در 8.5 میلی‌متر (5.96 در 2.82 در 0.33 اینچ) 143.6 در 70.9 در 7.7 میلی‌متر (5.65 در 2.79 در 0.30 اینچ)
وزن 165 گرم (5.92 اونس) 174 گرم (6.14 اونس)
اندازه نمایشگر 4.5 اینچ IPS LCD 5.8 اینچ سوپر رتینا آمولد
رزولوشن صفحه نمایش 1620 در 1080 پیکسل با تراکم 434 پیکسل در هر اینچ 2436 در 1125 پیکسل با تراکم 458 پیکسل در هر اینچ
سیستم عامل اندروید 8.1 اوریو آی او اس 11
حافظه داخلی 64 گیگابایت در آمریکا، 128 گیگابایلت در بازارهای جهانی 64 گیگابایت، 256 گیگابایت
میکرو اس دی کارت دارد ندارد
خدمات پرداخت گوگل پی اپل پی
پردازنده کوالکام اسنپدراگون 660 بیونیک A11
رم 6 گیگابایت 3 گیگابایت
دوربین دوگانه‌ 12 مگاپیکسل. دوربین سلفی 8 مگاپیکسل دوگانه 12 مگاپیکسل. دوربین سلفی

7 مگاپیکسل FaceTime HD

ویدیو کیفیت 4K با سرعت 30 فریم در ثانیه کیفیت 2160 پیکسل با سرعت 60 فریم در ثانیه، 1080 پیکسل با سرعت 240 فریم در ثانیه
نسخه‌ی بلوتوث 5.0 5.0
پورت‌ها جک هدفون 3.5 میلی‌متری. یو‌اس‌بی نوع سی لایتنینگ
سنور اثرانگشت دارد ندارد
مقاومت در برابر آب ندارد IP67
باتری 3500 میلی‌آمپر ساعت 2716 میلی‌آمپر ساعت
تنوع رنگی مشکی،‌ نقره‌ای خاکستری، نقره‌ای
قیمت 650 دلار 1000 دلار

مقایسه بلک بری کی 2 با آیفون X اپل

مقایسه بلک بری کی 2 با آیفون X اپل عملکرد، عمر باتری و شارژ

عملکرد، عمر باتری و شارژ

بلک بری کی 2 ترکیبی از بسیاری از ویژگی‌هاست. این گوشی هوشمند از قدرتمندترین تراشه‌ی کمپانی کوالکام، ‌یعنی اسنپدراگون 845 برخوردار نیست. این سیستم روی تراشه در حال حاضر، تامین قدرت گوشی‌های گلکسی اس 9، گلکسی اس 9 پلاس (Samsung Galaxy S9 Plus)،‌ اچ تی سی یو 12 پلاس (HTC U12 Plus) و بسیاری از گوشی‌های پرچمدار 2018 را به عهده دارد. بلک بری کی 2 در عوض به تراشه‌ی اسنپدراگون 660 اکتفا کرده است.

این گوشی پرچمدار به رم 6 گیگابایتی و حافظه داخلی 64 گیگابایتی مجهز است،‌ علاوه بر این،‌ از نصب میکرو اس دی کارت نیز پشتیبانی می‌کند. عملکرد بلک بری کی 2 بسیار روان است؛ البته نباید انتظار داشته باشید که عملکرد آن با گوشی‌های رده‌بالایی که به تراشه‌ی اسنپدراگون 845 مجهز هستند، برابر باشد. با اینحال می‌تواند تمام نیازهای یک کاربر پرمصرف را به خوبی برآورده کند.

آیفون X اپل با تراشه‌ی بیونیک A11، قطعا سرعت بالاتری دارد. این موبایل پرچمدار با رم 3 گیگابایتی همراه است. اما سیستم عامل آی او اس، مدیریت حافظه را به گونه‌ای متفاوت از گوشی‌های اندرویدی انجام می‌دهد؛ بنابراین رم 3 گیگابایتی آن، عملا با رم‌های بالاتر در سایر گوشی‌های رده‌بالا برابر است.

آیفون X اپل در دو نسخه با حافظه داخلی 64 و 256 گیگابایتی عرضه می‌شود و البته از نصب میکرو اس دی کارت و افزایش حافظه پشتیبانی نمی‌کند.

اما در بخش مقایسه بلک بری کی 2 با آیفون X اپل از لحاظ شارژ و عمر باتری باید گفت که پرچمدار 2018 بلک بری از شارژ سریع کوالکام،‌ یعنی Quick Charge 3.0 پشتیبانی می‌کند و راه اتصال آن،‌ یک پورت یو‌اس‌بی نوع سی است. نسخه‌ی قبلی این موبایل، یعنی بلک بری کی وان به باتری کوچک‌تری مجهز بود،‌ اما عمر باتری بالایی را در اختیار کاربران قرار می‌داد. بنابراین انتظار داریم که باتری 3500 میلی‌آمپر ساعتی بلک بری کی 2 نیز با عمر بهینه‌ای همراه باشد. این احتمال وجود دارد که باتری بتواند گوشی را برای چند روز روشن نگه دارد.

آیفون X اپل به باتری 2716 میلی‌آمپر ساعتی مجهز شده است که هر شب به شارژ کردن نیاز دارد. متاسفانه این گوشی قدرتمند از شارژ سریع پشتیبانی نمی‌کند. برای شارژ باتری آیفون X اپل باید یک کابل تبدیل یو‌اس‌بی نوع سی به لایتنینگ را خریداری کنید. البته این موبایل از شارژ وایرلس یا بی‌سیم Qi پشتیبانی می‌کند.

هیچ شکی نیست که آیفون X اپل، قدرت بیشتری دارد و شار‌ژ وایرلس نیز یک ویژگی کاربردی محسوب می‌شود. البته کمپانی اپل باید هرچه سریع‌تر ویژگی شارژ سریع را در گوشی‌های خود قرار دهد،‌ مخصوصا در شرایطی که این گوشی‌‌ها با قیمت بسیار بالایی به فروش می‌رسند.

انتخاب برنده‌ در این بخش از مقایسه بلک بری کی 2 با آیفون X اپل کار دشواری است. در هر صورت، اگر به قدرت بیشتر نیاز دارید‌،‌ قطعا آیفون X را پیشنهاد می‌کنیم، اما اگر به عمر باتری اهمیت می‌دهید، گوشی بلک بری کی 2 انتخاب بهتری خواهد بود.

برنده: آیفون X اپل


بیشتر بخوانید: مقایسه بلک بری کی ۲ با گلکسی اس ۹ و اس ۹ پلاس سامسونگ


طراحی و مقاومت

طراحی و مقاومت

تفاوت در سبک طراحی گوشی‌های بلک بری کی 2 و آیفون X اپل بسیار چشمگیر است. بلک بری کی 2 با یکی از مشخصه‌های اساسی گوشی‌های قدیمی، یعنی صفحه کلید فیزیکی همراه است. البته قطر دستگاه در مقایسه با نسل قبلی این موبایل کاهش یافته است و در مجموع ظاهر بهتر و وزن کم‌تری دارد.

صفحه کلید در بلک بری کی 2 نیز بزرگ‌تر شده و کارآمدتر است. این صفحه کلید، بخش زیادی از نمای اصلی گوشی هوشمند را اشغال کرده و به همین دلیل، صفحه نمایش کمی کوچک‌تر طراحی شده است. فریم آلومینیومی بلک بری کی 2 به خوبی از دستگاه محافظت می‌کند و پنل پشتی، به گونه‌‌ای طراحی شده که بهتر در دستان کاربر قرار بگیرد.

اما آیفون X اپل از صفحه نمایش بدون حاشیه با یک ناچ در قسمت بالایی همراه شده و پنل پشتی این موبایل پرچمدار نیز به زیبایی طراحی شده است. این موبایل، ظاهر شیک‌تر و همچنین به‌روزی دارد.

در مقایسه بلک بری کی 2 با آیفون X اپل از لحاظ مقاومت باید به یک برتری دیگر پرچمدار اپل اشاره کنیم. صفحه کلید فیزیکی در بلک بری کی 2، دستگاه را در برابر نفوذ آب آسیب‌پذیر می‌کند؛ این در حالیست که آیفون X از استاندارد ضدآب IP68 برخوردار شده که از دستگاه در برابر قطره‌های آب و خاک محافظت می‌کند.

برنده: آیفون X اپل

صفحه نمایش

صفحه نمایش

این بخش از مقایسه بلک بری کی 2 با آیفون X اپل اصلا منصفانه نیست. البته شاید در سایر بخش‌ها نیز همینطور باشد. در هر حال باید بگوییم که پرچمدار 2017 اپل از صفحه نمایش 5.8 اینچی آمولد برخوردار است که از رزولوشن 2436 در 1125 پیکسل پشتیبانی می‌کند. این یکی از بهترین نمونه‌های نمایشگر در بازار است که از نگاه کردن به آن خسته نمی‌شوید.

اما بلک بری کی 2 از یک نمایشگر 4.5 اینچی IPS LCD بهره می‌برد و با رزولوشن 1620 در 1080 پیکسل همراه است. این صفحه نمایش تقریبا وضوحی برابر با نمایشگر آیفون X دارد،‌ اما از لحاظ کنتراست، قابل قیاس نیست.

در این بخش از مقایسه بلک بری کی 2 و آیفون X اپل متوجه می‌شویم که گوشی اپل، در مجموع از نمایشگر بزرگ‌تر و بهتری برخوردار است.

برنده: آیفون X اپل

دوربین

دوربین

تنظیمات دوربین دوگانه به امری رایج در گوشی‌های هوشمند امروزی تبدیل شده‌اند و خوشبختانه هر دو گوشی بلک بری کی 2 و آیفون X اپل از این ویژگی برخوردار هستند. گوشی پرچمدار 2018 بلک بری از ماژول دوربین دوگانه در پنل پشتی خود بهره می‌‌برد که دو لنز 12 مگاپیکسلی، تنظیمات آن را تشکیل می‌دهند. این دو لنز با دیافراگم f/1.8 و f/2.6 همراه هستند.

آیفون X اپل نیز به دو لنز 12 مگاپیکسلی مجهز شده که از دیافراگم f/1.8 و f/2.4 پشتیبانی می‌کنند. اعداد کمتر به معنای دریچه‌ی دیافراگم کوچک‌تر هستند که عملکرد بهتری را در عکاسی نور کم به نمایش می‌گذارند. البته کیفیت و قابلیت‌های دوربین تنها به اعداد دریچه‌ی دیافراگم خلاصه نمی‌شود.

تنظیمات دوربین سلفی این دو موبایل به هم شباهت دارد. اما از لحاظ قابلیت‌های ضبط ویدیویی، برتری با آیفون X اپل است. گوشی پرچمدار 2017 اپل می‌تواند ویدیوهایی با کیفیت 4K را با سرعت 60 فریم در ثانیه به ثبت برساند. قابلیت ضبط اسلو موشن این گوشی نیز کیفیت 1080 پیکسل را با سرعت 240 فریم در ثانیه ارائه می‌کند.

در کمال تعجب باید بگوییم که عملکرد دوربین بلک بری کی وان در عمل بسیار چشمگیر بود. بنابراین،‌ انتظار داریم که بلک بری کی 2 نیز عملکرد تاثیرگذاری داشته باشد. عملکرد دوربین آیفون X اپل در دنیای واقعی می‌تواند با سایر گوشی‌های پرچمدار بازار مثل هواوی پی 20 پرو (Huawei P20 Pro) با دوربین سه‌گانه و گلکسی اس 9 پلاس با دیافراگم متغیر رقابت کند. با این اوصاف، بعید به نظر می‌رسد که پرچمدار 2018 بلک بری بتواند در این بخش از مقایسه بلک بری کی 2 با آیفون X اپل، رقابت نزدیکی داشته باشد.

برنده: آیفون X اپل

نرم‌افزارها و آپدیت

نرم‌افزارها و آپدیت

گوشی هوشمند بلک بری کی 2 به اندروید 8.1 اوریو مجهز شده که البته بلک بری با اعمال برخی تغییرات، بهینه‌سازی‌هایی را مخصوص کاربران تجاری ارائه کرده است. این موبایل می‌تواند ویژگی‌های امنیتی خوبی را در اختیار کاربران قرار دهد و از امور شخصی آنها حفاظت کند. کمپانی بلک بری اعلام کرده است که به محض انتشار نسخه‌ی اصلی اندروید پی، آن را برای کاربران این موبایل منتشر می‌کند.

بلک بری کی 2 تا دو سال از تمامی آپدیت‌های نرم‌افزاری بهره‌مند خواهد شد. نکته‌ی مثبت اینجاست که آپدیت‌های امنیتی نیز به سرعت برای این موبایل منتشر می‌شوند.

آیفون X اپل به سیستم عامل آی او اس 11 مجهز شده است که به زودی‌، نسخه‌ی 12 این سیستم عامل را نیز دریافت می‌کند. گوشی پرچمدار 2017 اپل تا چند سال آینده نیز آپدیت‌های نرم‌افزاری و نسخه‌های جدید سیستم عامل را دریافت خواهد کرد.

گوشی‌های آیفون، بدون هیچ واسطه‌ای، به سرعت آپدیت‌‌های سیستم عامل آی‌او‌اس و امنیتی را دریافت می‌کنند؛ این در حالیست که گوشی‌های اندرویدی باید نسخه‌های جدید را از طریق گوگل منتشر کنند. با این اوصاف‌، اگر قبل از هرچیزی به ویژگی‌ها و آپدیت‌‌های نرم‌افزاری اهمیت می‌دهید، گوشی‌های آیفون را پیشنهاد می‌کنیم.

برنده: آیفون X اپل


بیشتر بخوانید: مقایسه مشخصات سامسونگ گلکسی اس ۹ با گلکسی اس ۸ و اپل آیفون X ؛ رقابت بزرگان!


ویژگی‌ها

ویژگی‌ها

در عرصه‌ی گوشی‌های مدرن امروزی، هیچ صفحه کلیدی به اندازه‌ی بلک بری کی 2 کاربردی و مفید نیست. کیبورد این موبایل به اندازه‌ی 20 درصد از کیبورد بلک بری کی وان بزرگ‌تر است و قابلیت‌های بیشتری را در اختیار کابران خود قرار می‌دهد. فشار دادن کوتاه یا بلند هر کدام از دکمه‌ها، عملکردهای مختلفی را روی دستگاه اجرا می‌کند که همگی آنها با قابلیت شخصی‌سازی همراه هستند.

اما مهم‌ترین ویژگی آیفون X اپل، قابلیت تشخیص چهره‌ی فیس آیدی است. سیستم دوربین سلفی جدید این موبایل می‌تواند چهره‌ی کاربر را شناسایی کند و قفل دستگاه را بر مبنای آن باز کند. این ویژگی، جایگزین تاچ‌ آیدی (اسکنر اثر انگشت گوشی‌های آیفون)‌ شده است. حذف این اسکنر باعث شده تا آیفون X به صفحه نمایشی بدون حاشیه مجهز شود.

برنده: بلک بری کی 2

قیمت

آیفون X اپل در نسخه‌ی استاندارد با قیمت 1000 دلار به فروش می‌رسد که حتی برای گوشی‌های رده‌بالا و پرچمدار نیز بسیار زیاد است.

اما بلک بری کی 2 با قیمت بسیار ارزان‌تر 650 دلاری به فروش می‌رسد. برچسب قیمتی گوشی‌های موبایل،‌ یکی از اصلی‌ترین مواردی است که انتخاب را برای خریدارها آسان می‌کند.

برنده‌ نهایی مقایسه بلک بری کی 2 با آیفون X اپل

این دو گوشی پرچمدار تفاوت‌های زیادی دارند. بعید به نظر می‌رسد که افراد برای خرید گوشی هوشمند، این دو دستگاه را در یک فهرست قرار دهند. چرا که قلمرو آنها کاملا متفاوت است. با اینحال، اگر یکی از این افراد هستید، ما گوشی آیفون X اپل را پیشنهاد می‌کنیم. این گوشی هوشمند در بسیاری از بخش‌های مقایسه، به جز عمر باتری و صفحه کلید، نسبت به بلک بری کی 2 برتری دارد و یکی از سریع‌ترین گوشی‌های بازار به شمار می‌رود. صفحه نمایش با کیفیت و دوربین فوق‌العاده نیز از دیگر ویژگی‌هایی است که نظر هر خریداری را جلب می‌کند. البته بزرگ‌ترین مساله‌ای که خرید را مشکل می‌کند،‌ قیمت بالای این دستگاه است.

جدیدترین اخبار موبایل را با تکراتو دنبال کنید.

بیشتر بخوانید:

.

منبع: digitaltrends

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر