;
coinex

حقایقی عجیب درباره سیاره ونوس ؛ روز‌هایی طولانی‌تر از یک سال در زهره!

سیاره ونوس دومین سیاره منظومه شمسی از نظر فاصله با خورشید است. این سیاره از جهان مختلفی ویژگی‌های عجیبی دارد. در ادامه این نوشتار با این سیاره درونی منظومه شمسی بیشتر آشنا می‌شویم.

سیاره زهره یکی از نزدیک‌ترین همسایگان ما در منظومه شمسی است. در طول تاریخ صنعت فضایی کاوشگر مارینر 5 (Mariner 5) ناسا در سال 1962، کاوشگر پییشگام (Pioneer) در سال 1978، کاوشگر‌های ونرا 15 و 16 (Venera) و نیز کاوشگر آماتسوکی (Akatsuki) متعلق به آژانس هوافضای ژاپن (JAXA) به سوی سیاره زهره پرواز و اطلاعات ارزشمندی مخابره کرده‌اند. به علاوه کاوشگر گالیله که با هدف بررسی سیاره مشتری و اقمار آن طراحی شده بود از نیروی گرانش سیاره زهره برای سفر خود استفاده کرده است.

به لطف اطلاعاتی که ماموریت‌های فضایی از زهره به دست آورده‌اند، تا به امروز از راز‌های زیادی از این نماد عشق و زیبایی در یونان باستان در اختیار داریم. در ادامه این مطلب تکراتو حقایقی عجیب درباره سیاره زهره را بازگو می‌کند که احتمالا از خواندن آن به وجد بیاید. با ما همراه باشید.

حقایقی عجیب درباره سیاره زهره ؛ از آتشفشان‌ها تا بادهای سطحی

از دمای بسیار بالا و آتشفشان‌های سطح سیاره ونوس گرفته تا فشار جوی فوق‌العاده بالا و وزش باد در این سیاره. سیاره زهره یکی از مهمترین مناطق منظومه شمسی برای مطالعات علوم سیاره‌ای به شمار می‌رود. در کنار این ویژگی‌های عجیب، شاید جالب باشد بدانید که حتی احتمال وجود حیات در سیاره نیز وجود دارد. دانشمندان گمان می‌کنند در ابرهای اتمسفر سیاره ونوس احتمال وجود حیات میکروبی وجود دارد.


بیشتر بخوانید : حیات فرازمینی در سیاره زهره ؛ ابرهای جو زهره می‌توانند از حیات میکروبی میزبانی کنند


همانطور که بالاتر گفتیم تاکنون ماموریت‌های اکتشافی بسیاری به سوی سیاره ونوس انجام گرفته است. از ناسا، سازمان فضایی اروپا گرفته و حتی سازمان جاکسا ژاپن به دنبال کشف سرنخ‌هایی از حیات در سیاره زهره هستند. کمتر از یک هفته پیش بود که اعلام شد ناسا با همکاری به کمپانی بلک سوئیفت (Black Swift) قصد دارد تا برای اکتشافاتی آتی خود فضاپیما بسازد. آنها قصد دارند تا در این کاوشگر هوایی از “اوج گیری” مکانیکی برای تامین انرژی استفاده کنند.


بیشتر بخوانید : ارسال فضاپیما به سیاره زهره توسط ناسا


بیشتر تعداد آتشفشان در منظومه شمسی

سیاره زهره آتشفشان‌های بسیاری دارد. بیش از هر جرم فضایی دیگری در منظومه شمسی در ونوس آتشفشان یافت می‌شود. ستاره‌شناسان تاکنون موفق شده‌اند بیش از 1600 آتشفشان در سطح سیاره زهره پیدا کنند. احتمالا تعداد بیشتری آتشفشان کوچک‌تر نیز در این سیاره‌ شبه‌زمینی وجود دارد که از چشم ما به دور مانده است.

دانشمندان می‌گویند که تعداد زیادی از آتشفشان‌ها به صورت غیرفعال هستند و فقط تعداد انگشت شماری از آنها به صورت فعال وجود دارد.

یک روز سیاره ونوس از یک سال آن طولانی‌تر است

یک روز سیاره زهره، یعنی مدت زمانی که طول می‌کشد تا این جرم یک مرتبه به دور خودش بچرخد، 243 روز زمینی است. در حالی که هر سال این سیاره، یعنی مدتی زمانی که طول می‌کشد تا یک مرتبه مدار خود به دور خورشید را کامل کند، کوتاه‌تر از این مقدار است.

هر سال در سیاره زهره 224.7 روز زمینی به طول می‌انجامد. به نظر نمی‌رسد کسی تمایل ندارد تا آخر هفته خود را به مدت 500 روز در کنار آتشفشان‌های این سیاره سپری کند. نه! ونوس مقصد گردشگری مناسبی نیست.

سیاره ونوس
داده‌های مخابره شده از رادار فضاپیما ماژلان (Magellan) دانشندان را قارد می‌سازند تا به درون ابرهای ضخیم اتمسفر زهره نفوذ کنند و نمایی شبیه‌سازی شده از آنها تهیه کنند. تصویری که می‌بیند توسط رادیو تلسکوپ آرسیدو ناسا تهیه شده است. (اعتبار :‌Magellan Spacecraft, Arecibo Radio Telescope, NASA)

ونوس به شدت داغ است ؛ یک کوره فضایی

اتمسفر یا جو سیاره ونوس عمدتا از نیتروژن و کربن دی‌اکسید تشکیل شده است. به دلیل حجم زیاد کربن دی‌اکسید موجود در اثر گلخانه‌ای بسیار شدید رخ می‌دهد که منجر می‌شود دمای سطح سیاره به طرز چشمگیری افزایش پیدا کند. دمای سطح سیاره ونوس در مناطقی حتی به 470 درجه سلسیوس (870 درجه فارنهایت) نیز می‌رسد. در چنین آب و هوایی فلز سرب را می‌توان به صورت مایع پیدا کرد. سو اسمرکر (Sue Smrekar)، دانشمند آزمایشگاه پیشرانش جت (JPL) ناسا در پاسادنا کالیفرنیا، می‌گوید :

دمای سطح سیاره ونوس به قدری زیاد است که می‌تواند فلز سرب را ذوب کند. اثر گلخانه‌ای افسارگسیخته در اتمسفر که بدلیل حضور زیاد کربن‌ دی‌اکسید است،‌عامل این دمای شدیدا بالاست

فشار هوای بسیار زیاد

فشار هوا در سطح سیاره زهره فوق‌العاده زیاد و چیزی حدود 90 برابر فشار هوا در سطح دریاهای زمین است. به عبارت دیگر، فشار هوا در ونوس با فشار آب در عمق حدود یک کیلومتری در زیر اقیانوس‌های زمین برابری می‌کند.

مجموعه کاوشگر‌های روسی ونرا (Venera)، بر روی سطح این سیاره فرود آمدند و تصاویر بسیار جالبی از سطح خشن و هارش سیاره زهره مخابره کردند. اما دما و فشار فوق‌العاده زیاد در کنار شرایط محیطی مفرط، اجازه نداد تا این کاوشگر مدت زیادی پس از فرودش به فعالیت ادامه دهد.

یک سیاره پر از جریان‌های باد

در سرتاسر سیاره زهره می‌توان صدای ضجه باد را شنید. بادهایی که حتی می‌توانند با سرعت فوق‌العاده زیاد 724 کیلومتر بر ساعت در لایه ابر میانی به حرکت درآیند. آنطور که دانشمندان می‌گویند بادهای معمولی در سیاره زهره از شدیدترین طوفان‌های روی زمین نیز وزش‌های تندتری دارند. ستاره شناسان می‌گویند سرعت زیاد جریان‌های باد در سیاره زهره منجر به وقوع پدیده‌ای به نام “فوق‌ چرخش” (Super-Rotation)‌ شده است.

این پدیده به این صورت تشریح می‌شود که سرعت حرکت بادها به دور توده سیاره زهره از سرعت چرخش این سیاره به دور خودش بسیار بیشتر است. به طوری که هر چهار روز زمینی یکبار یک توده ابر می‌تواند یک مرتبه به دور سیاره چرخش کند.

بیشتر بخوانید :

منبع : Space

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر