;
coinex

احتمال حذف ایران از مسیر ایرلاین‌های خارجی ؛ آینده‌ای نامشخص در صنعت هوانوردی کشور

افزایش صد درصدی نرخ پروازهای خارجی باعث کاهش پروازها شده و احتمال حذف ایران از مسیر ایرلاین‌های خارجی را افزایش خواهد داد.

به گزارش تکراتو، خبرهایی در مورد حذف ایران از مسیر ایرلاین‌های خارجی منتشر شده است. علت این امر افزایش نرخ پروازهای خارجی است که باعث می‌شود پروازها کم یا کنسل شوند. این موضوع نه تنها باعث محدودیت سفر ایرانی‌ها به خارج از کشور خواهد شد، بلکه سفر گردشگران خارجی به ایران و مشاغل وابسته به صنعت هوانوردی را نیز تهدید می‌کند.

حذف ایران از مسیر ایرلاین‌های خارجی

رضا اباذری، رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی تهران، در مورد پیامدهای توقف پرداخت ارز دولتی به شرکت‌های هواپیمایی که سفرهای هوایی را بویژه در مسیرهای خارجی در معرض تهدید قرار داده‌اند، سخن گفت. وی اعلام نمود:

با افزایش صد درصدی نرخ بلیت هواپیماها دو اتفاق می‌افتد؛ نخست آن‌که ایرلاین‌ها نمی‌توانند به تعهدات پیشین خود عمل کنند، چراکه آن‌ها قبلا قیمت بلیت‌های خود را با ارز ۴۴۰۰ محاسبه کرده‌اند و حالا که باید به مشتری جواب بدهند، مبنای محاسبه ۸۸۰۰ تومان شده است. این اختلاف هزینه را چه کسی پرداخت می‌کند؟

وی در ادامه به پیامد دیگر این تصمیم ارزی اشاره کرد که ایجاد موج سینوسی منفی در سفرهای هوایی خارجی و حتی داخلی کرده و توضیح داد که وقتی نرخ بالا می‌رود، تقاضا کاهش می‌یابد و به دنبال آن، تعداد پروازها کم یا در برخی مسیرها کامل کنسل می‌شود و به نقطه‌ای می‌رسیم که در برخی مسیرهای هوایی، حتی یک پرواز هم نخواهیم داشت.

احتمال حذف ایران از مسیر ایرلاین‌های خارجی

وی تاکید کرد که این موج منفی تمام مسیرهای هوایی را که ایرلاین‌های خارجی در آن برنامه پروازی دارند، تهدید می‌کند. انتظار می‌رود کاهش تقاضا، شرکت‌های هواپیمایی را که در روز چند پرواز دارند به سمتی هدایت کند که در مرحله نخست تعداد پروازهای خود را کاهش دهند و به مرور و درصورت ادامه روند کاهشی درخواست‌ها، مسیر ایران را حذف کنند. این اتفاقی است که قبلا در مسیر هوایی اربیل – عراق تجربه شده است.

آینده‌ای نامشخص در انتظار صنعت هوانوردی و مسافری کشور

اباذری تاکید کرد که باید فکری به حال صنعت هوانوردی و مسافری کشور کرد، زیرا به‌زودی موج سینوسی منفی در میزان مشارکت ایرلاین‌های خارجی و حتی داخلی ایجاد می‌شود. به گفته وی این خودتحریمی یقینا اثرات مخربی در گردشگری ورودی خواهد داشت و به‌شدت حجم سفر گردشگران خارجی را کم خواهد کرد، چرا که زمینه و تنوع حمل و نقل هوایی از بین می‌رود.


بیشتر بخوانید: جنگنده پنهانکار ایران ؛ وقتی نشنال اینترست هواپیمای رادارگریز ایران را نقد می‌کند


وی در ادامه اعلام کرد که کشور باید برای خانوار ایرانی شرایط سفر را فراهم کند، اما با این تصمیم بخش زیادی از مسافران مقاصد خارجی خود را از دست می‌دهند. باید از حالا جلوی این خودتحریمی را گرفت.

این جریان توانسته مشاغل وابسته به صنعت هوانوردی را از جمله خدمات فنی و مهندسی، کترینگ، هتل و تجهیزات وابسته به آن را نیز در معرض خطر قرار دهد.

تهیه و اجرای بسته‌های حمایتی سفر

اباذری در ادامه‌ی صحبت‌هایش در مورد تهیه و اجرای بسته حمایتی سفر سخن گفت. رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی تهران به ارزانی سفرهای خارجی با آزادسازی صرافی‌ها و معامله دلار به نرخ ۸۸۰۰ تومان اشاره کرد و گفت این موضوع زمانی صحت داشت که بعضی از شهروندان ارز ۵۰۰ یورویی می‌گرفتند و از مابه تفاوت آن هزینه سفرشان را تامین می‌کردند و سود ناچیزی هم بدست می‌آوردند، اما سفرهای خارجی کنونی چنین نیست.

وی در پایان گفت که ارزانی دلیلی بر وفور نیست، بلکه نشانه‌ای از رکود است، برای همین اکنون شاهد کاهش کیفیت، تقاضا و درآمدِ بخش‌های وابسته به سفر هستیم.

بیشتر بخوانید:

.

منبع: isna

آیا در زمینه ای تخصص و تجربه کافی را دارید؟ دانش خود را با کاربران تکراتو به اشتراک بگذارید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر