;
coinex

جنگنده کوثر ؛ از نخستین جت جنگنده ایرانی رونمایی شد

جنگنده کوثر نخستین جت جنگنده ایرانی است که در آستانه روز صنعت دفاعی در حضور رئیس جمهور به پرواز درآمد. اولین جنگنده بومی ایرانی به سامانه‌های اویونیک و کنترل آتش بومی نسل ۴ مجهز است.

به گزارش تکراتو و به نقل از میزان، در آستانه 31 مرداد و روز صنعت دفاعی کشور، حسن روحانی، رئیس جمهور، با حضور در سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع جدا از رونمایی از برخی طرح‌ها و دستاوردهای صنعت دفاعی، از نخستین جنگنده رزمی و آزمایشی ایرانی با نام “کوثر” رونمایی کرد.

جنگنده کوثر ؛ یک هواپیمای جنگنده جدید ایرانی

جنگنده کوثر که به دست کارشناسان سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ساخته شده است از مزیت‌هایی برخوردار است. از جمله ویژگی‌های جت جنگنده جدید ایرانی کوثر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهره گیری از معماری یکپارچه پیشرفته و اویونیک
  • کنترل آتش با استفاده از شبکه داده دیجیتال نظامی منطبق با نسل ۴
  • بهره گیری از کامپیوتر محاسبات بالستیک سلاح و سامانه پیشرفته نشانه روی مقابل خلبان (HUD) به منظور افزایش دقت اصابت سلاح و مهمات
  • بهره گیری از رادار پیشرفته و چندمنظوره کنترل آتش جهت بالا بردن دقت کشف اهداف و تهدیدات
  • بهره گیری از ناوبری دقیق به صورت رادیویی و مستقل
  • استفاده از سامانه نقشه متحرک هوشمند

هواپیمای کوثر یک جنگنده پیشرفته با ماموریت پشتیبانی نزدیک هوایی است که به دست کارشناسان ایرانی ساخته شده است. با طراحی و ساخت این جت جنگنده جدید، ایران در زمره معدود کشور‌های دارای فناوری طراحی و ساخت هواپیما و جنگنده‌های ارگانیک و کنترل آتش ۹۴ قرار گرفته است. چند روز پیش بود که امیر حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از رونمایی از یک جت جنگنده ایرانی خبر داده بود.


بیشتر بخوانید :‌ وزیر دفاع از جت جنگنده جدید ایرانی می‌گوید


حسن روحانی،‌ رئیس جمهور ایران در مراسم رونمایی از جنگنده کوثر ، نخستین جت جنگنده ایرانی گفت که “تاریخ به ما می‌گوید اگر قدرتمند نباشیم و اگر استوار بر روی اهدافمان نایستیم دیگران ما را از پا در می‌آورند.” رئیس جمهور در ادامه با ذکر اینکه ایرانی در منطقه‌ جغرافیایی حساسی قرار دارد، ادامه داد:

دشمنان ما در طول ۴۰ سال ایران هراسی را ترویج کردند و این چنین القا کردند که ایران حیات و بقای دیگران را تهدید می‌کند؛ خب تجربه این ۴۰ سال نشان داد که ما به کسی تجاوز نمی‌کنیم؛ حتی در زمانی که به لحاظ نظامی فرصت‌های استثنایی در اختیار ما بود ما ثابت کردیم اهل تجاوز نیستیم.

جنگنده ایرانی کوثر
رونمایی از جت جنگنده ایرانی کوثر. (اعتبار : میزان)

وی در ادامه با ذکر این نکته که ایرانی هرگز کشور متجاوز نبوده است، اذعان داشت:

ما اگر اهل تجاوز بودیم آن زمانی که عراق در نتیجه تجاوز به کویت تحت محاصره جهانی بود و یا آن زمانی که شوروی فروپاشیده بود و مرز‌های مناطق شمالی ما متزلزل بود، اقدام به تجاوزکاری می‌کردیم. اما از این کار رویگردان بودیم چرا که ما ملت مصالحه و تعامل و تعاون هستیم.

رئیس دولت دوازدهم می‌گوید که “ارتقا آمادگی دفاعی به معنای تلاش برای استقرار صلح پایدار است”. روحانی ادامه داد:

برخی فکر می‌کنند اگر قدرت نظامی‌مان را افزایش دادیم به معنای جنگ‌طلبی است حال اینکه این امر مفهومی جز صلح‌طلبی ندارد؛ چرا که اگر می‌خواهیم صلح پایدار داشته باشیم باید دارای قدرت بازدارنده باشیم به این معنا که دشمن در محاسبات خود به این نتیجه برسد که تجاوز به ایران پرهزینه است.

اولین جنگنده ایرانی
رونمایی از نخستین جت جنگنده ایرانی ؛ جنگنده کوثر (اعتابر : میزان)

رئیس جمهور در ادامه بیان داشت که همه بخش‌های کشور موظفند برای حفظ و تقویت امنیت و قدرت ملی تلاش کنند. روحانی گفت که کشورهای اطراف ما برای تامین امنیت خود هم به لحاظ سیاسی و هم به لحاظ مالی هزینه‌های زیادی می‌کنند. رئیس جمهور می‌گوید که “به گران‌ترین قیمت ممکن سلاح می‌خرند و مستشار خارجی استخدام می‌کنند.”


بیشتر بخوانید: جنگنده پنهانکار ایران ؛ وقتی نشنال اینترست هواپیمای رادارگریز ایران را نقد می‌کند


حسن روحانی با ذکر این نکته که صنعت دفاعی ما به لحاظ ساختاری مردمی است، اذعان داشت:

بار بسیار بزرگ نیرو‌های مسلح ما بر دوش سربازان ما است که این سربازان فرزندان ما هستند؛ از سویی دیگر بسیج یک قدرت بزرگ مردمی است که مردم را با نیرو‌های مسلح متصل می‌کند؛ همچنین وقتی فرماندهی نیرو‌های مسلح در اختیار یک اسلام‌شناس و یک فرد عادل و یک مدیر و مدبر و یک فرد مورد اعتماد مردم است آن گاه این نیرو‌های مسلح شکست‌ناپذیر است.

هواپیما جنگنده کوثر
رونمایی از نخستین هواپیما جنگنده بومی ؛ جنگنده کوثر . (اعتبار : میزان)

روحانی در سخرانی خود در آغاز رونمایی از جنگنده کوثر بر تقویت سلاح‌های دوربرد تاکید کرد. وی ادامه داد :

در بخش تامین تجهیز نیرو‌های مسلح اگرچه وزارت دفاع یک مسئولیت ویژه بر عهده دارد، اما همه بخش‌ها نیز در این رابطه موظف و مکلف هستند و همه بخش‌ها باید به امر تامین تجهیز نیرو‌های مسلح کمک کنند.

روحانی در ادامه سخنان خود گفت که در جریان عملیات والفجر 8، ساخت پل شناور 14 کیلومتری، نمونه‌ای از همکاری بخش‌های مختلف کشور با هم بوده است. رئیس جمهور در ادامه بیان داشت :

در جریان عملیات بدر ما تنها یک جنگنده دشمن را منهدم کردیم چرا که سیستم موشکی ما کار نمی‌کرد، اما در سال بعد از آن در جریان عملیات والفجر ۸ در حدود دو ماه ما توانستیم ۷۳ فروند از جنگنده‌های دشمن را منهدم کنیم و این موفقیت در نتیجه همکاری همه متخصصان کشور در بخش‌های مختلف حاصل شد.


بیشتر بخوانید : قدرتمندترین کشورهای جهان از نظر تجهیزات نظامی ؛ با پیشرفته ترین ارتش های دنیا آشنا شوید


روحانی دقت را عنصر مهمی در تجهیزات و ادوات نظامی می‌داند. او در ادامه سخنرانی خود در مراسم رونمایی از جنگنده کوثر در این زمینه گفت :

خدا رحمت کند شهید تهرانی مقدم را که در مورد مسائل موشکی بسیار دقیق بود و هنگامی که از وی در رابطه با میزان دقت و نقطه‌زنی موشک‌ها سوال می‌شد، توضیحات مبسوطی را ارائه می‌کرد؛ بنابراین دقیق بودن در موضوع تجهیزات نظامی بسیار حائز اهمیت است و وقتی رئیس جمهور از شما دست‌اندرکاران و متخصصان وزارت دفاع پیرامون میزان دقت تجهیزات نظامی سوال می‌کند حتما توضیحات دقیقی می‌دهید، اما برای ما در موضوع میزان دقیق بودن تجهیزات نظامی رضایت نیروی بهره‌بردار یعنی ارتش و سپاه ملاک است.

جنگنده بومی کوثر
رونمایی از نخستین جت جنگنده ایرانی ؛ جنگنده کوثر (اعتابر : میزان)

روحانی می‌گوید، امروزه نه تنها ایران که چین، اروپا و کانادا نیز به آمریکا اعتماد ندارند. روحانی با بیان اینکه قدرت دفاعی و بازدارندگی ما از حمله دشمنان جلوگیری می‌کند، تصریح کرد:

چرا امریکا، ایران و ترکیه را تحریم اقتصادی می‌کند، چون تصور می‌کند یک نقطه ضعف در این رابطه وجود دارد، اما همین امریکا به ما حمله نظامی نمی‌کند چرا که می‌داند هزینه این کار چقدر برایش زیاد است و این امر بخاطر قدرت بالای دفاعی و بازدارندگی ما است.

بیشتر بخوانید :

.

منبع: mizanonline

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (3 نظر)

    ازنظر من همون اف 5 هست واین یک نسخه شبیه سازی شده است ومن میگویم که کوثر را خود ایران ساخته است من به کشورم افتخار میکنم

    پاسخ

    اگه این اولین هواپیمای ساخت داخل هست
    پس آذرخش چی بود بعد اون صاعقه چی بود حالا هم یه اف پنج رنگ کردید اسمشو گذاشتید کوثر حیا کنید والله شرم کنید به خدا

    پاسخ

    آخه یه دروغی بگین که حداقل آدم باور کنه واقعا مسئولان پست و بی شرفمون فکر کردن در چون مردمم مثه مال خودشون گشاده.برداشتن عکس هواپیمای اف 5 گذاشتن اسمشم گذاشتن کوثر که بگن هواپیما ساختیم و یا نهایتشم یکم همون جنگنده اف 5 به روز کردن و اسمشم تغییر دادن گذاشتن کوثر.واقعا جای تاسف داره.یعنی خاک عالم بر سر همه ی مسئولا از بالترینشون تا بیاد پایین

    پاسخ