;
coinex

رونمایی از یک جت جنگنده ایرانی جدید در 31 مرداد

ایران کمتر از یک هفته دیگر و در راستای اولویت بالای توسعه ظرفیت‌های موشکی‌ از جت جنگنده ایرانی جدیدی رونمایی خواهد کرد. آنطور که وزیر دفاع و پشتیبانی از نیروهای مسلح روز شنبه خبر داده است، این رونمایی در روز 31 مرداد، روز صنعت دفاعی انجام خواهد شد.

وزیر دفاع و پشتیبانی از نیروهای مسلح، تمرکز بر روی ارتقای قدرت موشکی را یکی از مهمترین اولویت‌های این وزارتخانه توصیف کرد و رونمایی اخیر از جت جنگنده ایرانی را در همین راستا قلمداد کرد.

جت جنگنده جدید ایرانی

امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در آستانه فرا رسیدن ۳۱ مردادماه، سالروز صنعت دفاعی، در یک برنامه تلویزیونی گفت:

سالی که گذشت، سال پر تلاشی برای مجموعه دفاعی کشور بود. مجموعه دفاع همواره پرتلاش بوده و ما برنامه بسیار خوبی را تهیه و برای فرماندهی کل قوا، رئیس‌جمهوری و مجلس ارائه کردیم.

آقای حاتمی در راستای افزایش قدرت بازدارندگی کشور، اولویت کشور را موضوع موشکی بیان کرد. وی در همین رابطه گفت:

در این برنامه تلاش ما بر اولویت‌های امروز بود؛ اولویت ما موضوع موشکی بود که قدرت بازدارندگی کشور است. تمرکز ما روی کیفیت و ارتقای توانمندی‌ها بود. با توجه به سرمایه گذاری‌های دشمن در توانمندی‌های ضد موشکی، باید دقت موشک و قابلیت آن را بالا می‌بردیم که به تازگی یک نمونه از آن به نام «فاتح مبین» رونمایی شد.

تنش‌های ایران با ارتش ایالات متحده در خلیج فارس منجر یکی از عوامل تقویت نیروهای نظامی ایران بوده است. روز شنبه اعلام شد که یک سیستم پیشرفته دفاعی محلی برای نخستین بار بر روی یک کشتی جنگی سوار شده است. اکنون نیز وزیر دفاع از رونماییِ یک جنگنده ایرانی خبر داده است.

چند ماهی بیشتر از خروج دولت دونالد ترامپ، 45امین رئیس‌جمهوری آمریکا، از توافق هسته‌ای ایران و 6 قدرت جهانی در سال 2015 نمی‌گذرد، توافقی که به موجب آن تحریم‌های ایران در ازای کاهش فعالیت‌های هسته‌ای به مرور لغو می‌شد.


بیشتر بخوانید : بهترین موشک های قاره پیمای جهان و ایران ؛ مخرب ترین موشک ها را بشناسید!


ما دارای یک صنعت نظامی به تمام معنا هستیم!

وزیر دفاع در خصوص رونمایی از جت جنگنده ایرانی فاتح مبین نیز اظهار کرد:

ما به لحاظ تنوع وضعیت خوبی داریم و بیشتر به سمت پارامترهای دیگر نظیر چابکی، رادارگریزی و دقت بالاتر و پایداری در مقابل شرایط محیطی مختلف رفتیم. همچنین سایر قابلیت‌های راهبردی نیز ارتقاء یافت.

حاتمی در خصوص توان تسلیحاتی کشور نیز اذعان داشت:

“همکاران من در حوزه مقابله با موشک‌های بالستیک و کروز کارهای خوبی کردند و در حوزه زمینی نیز تانک کرار را داشتیم که امروز برای تست‌های نهایی در اختیار نیروهای مسلح است. بسیاری از کارهای ما بر مبنای طراحی‌های داخلی است. ما دارای یک صنعت به تمام معنا هستیم و از داشته‌های بانک فناوری خود استفاده کرده و روی پلتفرم‌های مشخصی حرکت می‌کنیم.

ما یک نسل منحصر به فرد هستیم. بعد از انقلاب شاهد تلاش دشمن برای جنگ داخلی و جنگ مسلحانه منافقین بودیم؛ همزمان درگیر جنگ کلاسیک با عراق بودیم و بعد از آن شاهد حمله صدام به کویت و حمله آمریکا به افغانستان و عراق و بعد نیز جنگ با گروه‌های تروریستی را تجربه کردیم. این‌ها تجارب بسیاری به ما داد.”

ایران هیچگاه به هیچ کشوری تجاوز نکرده است

وی در ادامه با بیان اینکه “در وزارت دفاع در چارچوب راهبرد ایران مبتنی بر بازدارندگی فعال عمل می‌کنیم” گفت:

ایران هیچ‌گاه به هیچ کشوری تجاوز نکرده، اما اگر کسی بخواهد امنیت ما را تهدید کند پاسخ قاطعی دریافت می‌کند. ما امروز این توان را داریم که همه نیازهای خود را برطرف کنیم، البته این معنای استفاده نکردن از تجربیات و از بازارهای دیگر نیست.

ما هیچ‌گاه به دلیل حرمت‌های شرعی و به فرموده رهبر معظم انقلاب، سراغ تسلیحات کشتار جمعی و سلاح هسته‌ای نرفته و نمی‌رویم، اما در عین حال اجازه تعدی به منافع خود را نداده و به دنبال صلح هستیم.

31 مرداد ؛ رونمایی از جت جنگنده ایرانی و پشتیبانی جدید

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اظهار کرد: “در روز ۳۱ مرداد ماه یک هواپیمایی ارائه خواهد شد که مراحل مختلف آزمایش را طی کرده و در این روز پرواز خواهد کرد و مردم شاهد پرواز این هواپیمای جنگنده و پشتیبانی خواهند بود و در کنار این پرواز اقلامی که برای ساخت آن استفاده شده را نیز مشاهده می‌کنند. می‌توانیم هر نیازی که فرماندهان در میدان عمل داشته باشند، با طراحی خود آن را به محصول تبدیل کنیم و مقرر شده در برنامه چهار ساله، دوره زمانی از ایده تا ساخت را به دو و نیم سال برسانیم.”

جنگنده پنهانکار ایران ؛ وقتی نشنال اینترست هواپیمای رادارگریز ایران را نقد می‌کند

صنعتی دفاعی پس از انقلاب همواره تحریم بوده است

تحریم برای ما واژه‌ای قدیمی است، برخی تحریم‌ها زحماتی را ایجاد می‌کند و برخی دیگر هزینه. آنها بخشی از هدفشان همین است، ولی ما راه مقابله را می‌دانیم همان طور که آنها اعمال تحریم را هنر قلمداد می‌کنند، ما هم بی اثر کردن تحریم‌ها در بخشی دفاعی را هنر خود می‌دانیم و همواره تهدید تحریم را به فرصت تبدیل کرده‌ایم و اگر امروز در این جایگاه حضور داریم بخش زیادی از آن مدیون برکات همین نگاه است، همان طور که در جنگ آموختیم که روی پای خود بایستیم و حاصل این کار تعمیق خودکفایی و خوداتکایی و گامی بلند روبه جلو بود.

موقعیت ژئوپلتیک ایران همواره مورد طمع بوده است

حاتمی با اشاره به ویژگی‌های جغرافیایی ایران و اهمیت آن در عرصه سیاسی بیان کرد:

امروز نیروهای مسلح فدایی منافع ملی هستند، جغرافیای ما می‌گوید ۶ هزار کیلومتر مرز خشکی داریم و ۲۷۰۰ کیلومتر مرز آبی، لذا از موقعیت ژئوپلتیکی برخورداریم که همواره مورد طمع قرار گرفته است، نمونه آن را در جنگ‌های جهانی اول و دوم دیدیم.

ما بارها شاهد گزینه‌های روی میز و تهدیدهای رژیم صهیونیستی بوده ایم و یادمان نرفته که دزفول بمباران شد و به ما سیم خاردار ندادند، لذا هر ملتی در برابر چنین هجمه‌هایی، پاسخی دفاعی خواهد داد. ما امروز دشمنی را پیش رو داریم که عهدشکنی می‌کند، بنابراین در دفاع کوتاه نمی‌آییم و آن را ارتقا می‌دهیم، چرا که تاریخ و عقل این مسیر را حکم می‌کند. دشمن به دنبال خلع سلاح ماست.

نیروهای دفاعی به دنبال منافع حیاتی و امنیت هستند و در شرایط کنونی، منافع حیاتی رفاه اقتصادی مردم است و با قوت پای این منافع خواهیم ایستاد و جانفشانی خواهیم کرد. امیدواریم دشمنان این موضوع را تجربه نکنند و منافع حیاتی ما را به خطر نیندازند.

بودجه صنعت دفاعی محدود است

وزیر دفاع می‌گوید که ایران نیز مانند سایر کشورها با مشکل بودجه در صنعت دفاعی همراه است. او می‌گوید که ما ماموریت داریم که با حداقل قیمت امنیت مردم را تامین کنیم. وزیر دفاع و پشتیبانی از نیروهای مسلح در ادامه می‌گوید:

ما به عنوان نیروهای مسلح سعی داریم دفاع و تامین امنیت مردم را با حداقل قیمت تامین کنیم و این مهم ترین ماموریت اقتصاد مقاومتی و جهادی و انقلابی ترین کار ماست که بتوانیم حتی ریالی کمتر هزینه کنیم و هزینه های حال حاضر با هیچ کدام از کشورها قابل قیاس نبوده و همه به این موضوع واقف هستند؛ به طور مثال عربستان بالاترین رشد بودجه نظامی را داشته و سومین بودجه نظامی دنیا پس از آمریکا و چین و بالاتر از روسیه و اروپایی ها دارد، ولی بودجه ما عدد محدودی بوده و قابل مقایسه با این اعداد نیست.

به روزرسانی در 30 مردادماه:

با اینکه خبرگزاری های مختلف از تاریخ 31 مردادماه برای رونمایی از جت جنگنده جدید ایران یاد می‌کردند، اما امروز جنگنده کوثر به پرواز درآمد و از این طریق اولین جت جنگی ساخت ایران به پرواز درآمد. برای اطلاعات بیشتر در این مورد به مطلب “جنگنده کوثر ؛ از نخستین جت جنگی ایرانی رونمایی شد” مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید :

منبع : reuters , isna

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر