;
coinex

علت گرانی خودرو مشخص شد؛ خودروسازان دروغ می گویند

خودروسازان دروغ می‌گویند ؛ این جمله ادعای رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل در مورد قیمت‌های نجومی بازار خودرو بوده و به علت گرانی آن اشاره می‌کند.

به گزارش تکراتو، سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو اعلام کرد که  خودروسازان با عدم عرضه‌ی محصولات خود به بازار و اعمال فشار بر دولت و مردم به دنبال افزایش قیمت‌ها مانند سال 91 و 92 هستند. وی اضافه کرد که کمبود قطعه، بهانه‌ای بیش نیست.

آنگونه که موتمنی گفته خودروسازان دلیل آشفتگی بازار خودروها و افزایش قیمت هستند. خودروسازان کشور به جای اینکه با عرضه خودروهای احتکار شده به بازار از افزایش قیمت‌ها جلوگیری کنند، خود در فکر افزایش قیمت‌ها و در نتیجه افزایش سود هستند. خودروسازان هر روز نیز بهانه‌های مختلفی برای مشکلات تولید خودرو دارند که مهمترین آن نبود قطعات لازم برای تولید خودرو است. در انبار خودروسازان هزاران خودروی آماده‌ی تحویل وجود دارد اما آنها به بهانه نبود قطعه آنها را تحویل نمی‌دهند و اعلام می‌کنند که فرایند تولید این خودروها تکمیل نشده است.

موضوع مهم دیگر اینکه هنوز زمان زیادی هم از خروج آمریکا از برجام نگذشته بنابراین شدت این آشفتگی عجیب است. مشکلات و آشفتگی‌هایی که باعث شده قیمت خودرویی چون پراید به 40 میلیون تومان برسد. پراید که پیش از این به عنوان خودرویی اقتصادی و مناسب برای خانواده‌های متوسط به پایین به شمار می‌رفت اکنون خرید آن برای این خانواده‌ها دیگر آرزویی بیش نیست.


بیشتر بخوانید: افزایش تعداد خودروهای ناقص در کارخانه ها تا ۷۰ هزار دستگاه


اختلاف قیمت عجیب خودروها از کارخانه تا بازار هم جالب توجه است. شاید بتوان قیمت کارخانه بعضی خودروها را مناسب دانست اما قیمت بازار این خودروها مناسب نیست و اختلاف زیادی وجود دارد که باعث شده کسی تمایلی به خرید نداشته باشد.

خودروسازان دروغ می گویند !

سعید موتمنی به اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودروها اشاره کرد و اعلام نمود که دلیل اصلی شرایط متشنج بازار عرضه کم خودرو و برخی مصاحبه‌های غیرکارشناسانه است. وی به حضور سه هفته پیش خودروسازان در مجلس اشاره نمود و گفت که فردای همان روز حمیدرضا فولادگر عضو کمیسیون صنایع مجلس، اعلام کرده که:

قیمت خودرو باید آزاد شود. قیمت‌گذاری در بازار خودرو معنا ندارد، بلکه باید عرضه و تقاضا تعیین‌کننده نرخ خودرو باشد.

وی در ادامه‌ی صحبت‌هایش اعلام کرد که در کمتر از سه هفته متوسط اختلاف قیمت 25 میلیون تومانی خودروها بین کارخانه و بازار اتفاق افتاده و بررسی‌ها نیز نشان می‌دهد که از سی‌ام فروردین‌ماه تاکنون بیش از 85 درصد اختلاف قیمت ایجادشده است.

خودروسازان دروغ می گویند

به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو، خودروسازان دروغ می گویند و امسال هم مانند سال‌های قبل در فکر افزایش قیمت خودرو بوده‌اند و در نهایت افزایش حدود هشت‌درصدی قیمت‌ها برایشان مصوب شده که البته این رقم نتوانسته آنها را راضی کند.


بیشتر بخوانید: افزایش شدید قیمت خودرو تا ۸۰ درصد؛ علت چیست؟


فروش خودروهای قدیمی با نرخ جدید!

خودروهایی که اکنون خودروسازان به بازار عرضه می‌کنند از چندین ماه پیش تولید آن آغاز شده است. بنابراین اگر فروشی هم باشد باید با قیمت‌های قبل باشد اما خودروسازان سعی در فروش خودروهای خود با نرخ ارز جدید دارند که کار درستی نیست.

موتمنی نیز در این مورد اضافه کرد که خودرویی که امروز از کارخانه بیرون می‌آید مربوط به تولید هفت تا هشت ماه پیش است که با ارز 3800 تومانی تأمین قطعه شده است؛ بنابراین درحالی‌که کمتر از یک ماه از تحریم صنعت خودروسازی می‌گذرد  چرا خودروسازان می‌گویند قطعه نداریم؟

این مقام صنفی بیان داشت که این روزها در نمایشگاه‌ها حتی یک خودرو در روز جابجا نمی‌شود و بازار در اختیار واسطه‌ها و دلالان است. برخی نمایندگی‌ها نیز خودروهای خود را با واسطه از طریق سایت یا کانال‌های فضای مجازی به فروش می‌رسانند.

موتمنی به آغاز فروش ویژه عید تا عید ایران‌خودرو در بیست و نهم مرداد گذشته اشاره کرد و افزود که براساس مستندات، ایران‌خودرو از 6 روز پیش از آن به همه نمایندگی‌های خود بخشنامه کرد که می‌توانند به‌اندازه پنج میلیارد تا 40 میلیارد تومان خرید عمده (سبدی) با سود 20 درصد داشته باشند؛ اما برای مردم سود 15 درصدی درنظر گرفته و سایت فروش در کمتر از نیم ساعت بسته شد.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو ادامه داد که انحصار در صنعت خودرو باعث می‌شود که خودروسازان از فرصت سوءاستفاده کنند.


بیشتر بخوانید: ترکیدن حباب ۳۰ درصدی قیمت خودروها با ادامه‌ی واردات


سکوت سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان عجیب است!

با وجود این همه مشکل و آشفتگی در بازار خودرو، هیچ نظارتی وجود ندارد. هیچ مسئولی و هیچ سازمانی بر بازار خودرو نظارت ندارد و هیچ کس از حقوق مصرف کنندگان حمایت نمی‌کند. این امر نیز خود توانسته بر مشکلات این بازار بیافزاید. زیرا اگر نظارتی نباشد خودروسازان هم آنگونه که خود می‌خواهند به فروش خودرو ادامه می‌دهند. نمایشگاه داران خودرو نیز این افزایش قیمت را تشدید می‌کنند و به فروش خودرو به سلیقه‌ی خود می‌پردازند.

موتمنی به طرح این پرسش پرداخت که چرا وزارت صنعت و سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از سه هفته پیش تاکنون سکوت اختیار کرده‌اند، درحالی‌که قیمت خودرویی همچون پراید به 40 میلیون تومان نزدیک شده است؟

او خواستار آن شد که نهادهای نظارتی به موضوع احتکار خودروها ورود پیدا کنند، زیرا خودروسازان دروغ می گویند و انبارهایشان در اقصی نقاط مختلف کشور پُر است.

 

بیشتر بخوانید:

.

منبع: tinn

آیا در زمینه ای تخصص و تجربه کافی را دارید؟ دانش خود را با کاربران تکراتو به اشتراک بگذارید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    سلام
    عجیب تر اقدام دولت و مسئولین درباز گذاشتن دست شرکتهای خودروسازی است آیا واقعا میتوانند اینقدر آزادانه هر قیمتی دوست داشتند برای ماشین تامین کنند آیا این پراید۴۰میلیونی دربازار عراق وافغانستان بیشترازچند میلیون ارزش دارند.وا…قسم سکوت کنندگان دراین موضوع مقصرتراز شرکتهای خودروسازی اند.
    به امیدفرج امام زمان

    پاسخ