;
coinex

کاهش قیمت گوشی ممکن نیست؛ گوشی هرگز به قیمت قبل از گرانی برنمی‌گردد!

امیدی به کاهش قیمت گوشی نداشته باشید. قیمت گوشی‌های تلفن هیچگاه به محدوده قبل از گرانی برنمی‌گردد زیرا ارز دولتی به آنها تعلق نمی‌گیرد.

به گزارش تکراتو، آشفتگی بازار موبایل پایانی ندارد. نمی‌توان نسبت به کاهش قیمت موبایل امیدوارد بود و به نظر می‌رسد که چاره‌ای جز پذیرش شرایط وجود نداشته باشد. از زمان خروج آمریکا از برجام و نوسانات نرخ ارز، قیمت گوشی نیز افزایش چندین برابری داشته است.

در ابتدا گفته شد که از ارز دولتی برای واردات موبایل استفاده می‌شود و لازم نیست نسبت به افزایش قیمت آن نگران بود. اما اکنون گفته می‌شود که ارز دولتی به گوشی تعلق نمی‌گیرد. در ابتدا اختصاص ارز دولتی به واردات گوشی سر و صدای زیادی به پا کرد و گفته شد که بسیاری از شرکت‌ها با وجود دریافت ارز دولتی برای واردات، گوشی‌های وارد شده را با ازر آزاد فروخته‌اند و این موضوع باعث افزایش نرخ موبایل شده است که این مشل حل می‌شود.


بیشتر بخوانید: پاسخ یکی از متهمان پرونده گرانفروشی تلفن همراه به سوالات


در ادامه وزیر ارتباطات لیست دریافت کنندگان ارز دولتی را نیز منتشر کرد تا مشخص شود که چه کسانی در واردات موبایل تخلف کرده‌اند و با آنها برخورد شود اما این کارها واقعا جز سر و صدا چیز دیگری نداشت زیرا اکنون که گفته می‌شود ارز دولتی به گوشی اختصاص نمی‌یابد، دیگر خبری هم از کاهش قیمت گوشی نخواهد بود. پس فقط باید با ارز آزاد گوشی خرید.

وزیر ارتباطات نیز خود در یک برنامه تلویزیونی در این مورد سخن گفت. وزیر ارتباطات با حضور در تلویزیون آب پاکی را روی دست خریداران موبایل ریخت و گفت که خبری از کاهش قیمت گوشی نیست و بهتر است منتظر کاهش قیمت نباشید زیرا ارز دولتی به گوشی تعلق نمی‌گیرد.


بیشتر بخوانید: شرکت های وارد کننده تلفن همراه ۴۵ میلیارد تومان تخلف کرده‌اند!


آذری جهرمی وزیر ارتباطات شب گذشته حدود ۴۵ دقیقه در برنامه تیتر امشب شبکه خبر حضور داشت و به بیان کارنامه یک سال گذشته وزارت ارتباطات پرداخت و در مورد اقداماتی که قرار است برای رفع مشکلات انجام شود، سخن نگفت.

وی در صحبت‌هایش در مورد افزایش قیمت موبایل اعلام کرد که طرح رجیستری باعث گرانی موبایل نشده و موبایل هم به قیمت گذشته برنمی‌گردد چون ارز لازم برای تامین گوشی حدود ۸ هزار تومان است.


بیشتر بخوانید: انتشار لیست واردکنندگان خودرو با ارز دولتی ؛ شناسایی تخلف در واردات خودرو


پیش از این نیز قرار بود گوشی‌های احتکار شده و همچنین گوشی‌هایی که در گمرک قرار دارند به بازار عرضه شوند و از این طریق بازار گوشی به ثبات برسد و اندکی از مشکلات کاهش یابد. اما تا امروز فقط در مورد این موضوع صحبت شده و هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته و هیچ گوشی به بازار عرضه نشده است.

کاهش قیمت گوشی

وزیر ارتباطات، قبلا نیز در یک برنامه‌ی تلویزیونی اعلام کرد که گوشی‌های هوشمند احتکار شده توسط سازمان تعزیرات ضبط شده‌اند و قرار است به زودی وارد بازار شوند. وی ادامه داد که بازار گوشی‌های هوشمند تحت کنترل نیست و تصمیم گرفته شده تا اقداماتی برای تعدیل قیمت‌ها در بازار انجام شود.

وی دیشب نیز در این برنامه تلویزیونی وعده داد که با ترخیص ۷۰۰ هزار موبایل از گمرک، حباب ناشی از کمبود کالا از بین خواهد رفت.


بیشتر بخوانید: قیمت گوشی در بازار ایران بالا می‌رود؛ دلار ۴۴۰۰ تومانی به واردات موبایل اختصاص نخواهد یافت


ارز دولتی به گوشی‌های موبایل تعلق نمی‌گیرد

پیش از این مجتبی خسرو تاج، معاون وزیر صنعت معدن و تجارت و همچنین رییس سازمان توسعه تجارت نیز اعلام کرده بود که واردات گوشی با ارز ۴۴۰۰ تومانی امکانپذیر نخواهد بود. واردکنندگان برای تامین ارز مورد نیاز خود باید به سامانه نیما مراجعه کرده و از ارز صادراتی استفاده کنند.

هچنین اعلام شد که موبایل از گروه کالایی ۲ به گروه کالایی ۳ منتقل می‌شود و این خود می‌تواند باعث افزایش قیمت موبایل در کشور شود. خسرو تاج در این مورد نیز گفته بود:

در گروه‌بندی کالایی انجام‌شده در اواخر تیرماه، گوشی‌های موبایل از گروه کالایی ۲ به گروه ۳ منتقل شدند و مقرر شد که واردکنندگان، ارز مورد نیاز خود را از طریق سامانه‌ی نیما تأمین کنند.

رییس سازمان توسعه تجارت درباره بالا رفتن قیمت گوشی در بازار ایران بیان نمود که:

در جلسه‌ی ستاد بررسی مسائل اقتصادی با حضور معاون اول رئیس جمهوری، صحبت‌هایی مطرح شد تا بتوان موبایل‌های ارزانی که زیر ۳۰۰ دلار قیمت دارند در گروه ٢ کالایی قرار گیرند، اما درنهایت این مسئله از نظر فنی رد شد؛ چرا که نمی‌توان برای یک تعرفه دو نرخ ارز را در نظر گرفت و این امکان وجود دارد که کم‌اظهاری صورت گیرد.

قرارگیری گوشی هوشمند در گروه کالایی ۳  نیز خود باعث می‌شود تا قیمت گوشی در بازار ایران به مراتب بالاتر از وضعیت فعلی قرار گیرد.


بیشتر بخوانید: بازار ارز ثانویه چیست ؛ مقاله‌ای تحلیلی درباره دلار و بحران ارزی کشور


ورود هزار گوشی ترخیص شده از گمرک به بازار واقعیت دارد؟

کاهش قیمت گوشی ممکن نیست

رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی نیز خبر از ورود ۶۰۰ هزار گوشی ترخیص شده به بازار داده بود. وی گفته بود که این گوشی‌ها تغییر قیمت‌ها و بهبود وضعیت بازار را باعث می‌شوند.

محبی اعلام کرده بود که براساس وعده مسئولان دولتی، قرار است ۱۱۰ هزار گوشی که پیش از این توقیف شده بودند، به بازار عرضه شوند. وی ادامه داد که قرار است ۶۰۰ هزار گوشی دیگر نیز که به تازگی از گمرک ترخیص شده‌اند، وارد بازار شوند.

با وجود این صحبت‌های مسئولین هنوز هیچ خبری از عرضه گوشی به بازار و کاهش قیمت‌ها نیست. باید منتظر بود و دید که آیا واقعا هیچ گوشی وجود دارد که به بازار عرضه شود! البته در صورت ورود گوشی‌های احتکار شده و مانده در گمرک به بازار نیز نمی‌توان امیدی به کاهش قیمت‌ها داشت و به نظر می‌رسد که انتظار بیهوده باشد!

 

بیشتر بخوانید:

.

منبع: Techrato , akharinkhabar

آیا در زمینه ای تخصص و تجربه کافی را دارید؟ دانش خود را با کاربران تکراتو به اشتراک بگذارید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر