;
coinex

رونق بازار اجناس دست دوم IT به دلیل کاهش توان خرید مردم

قیمت بسیاری از محصولات فناوری تا دو برابر افزایش یافته و بازار اجناس دست دوم فناوری اطلاعات به دلیل کاهش توان خرید مردم رونق یافته است.

به گزارش تکراتو، افزایش قیمت دلار بر بازار فناوری اطلاعات هم تاثیر گذاشته و باعث شده واردات کالا با مشکل مواجه شود. همچنین قیمت‌ها نیز بسیار افزایش یافته و دیگر کسی توان خرید ندارد. این موضوع باعث شده تا مردم به سراغ بازار اجناس دست دوم آی تی بروند. اکنون بازار اجناس دست دوم فناوری اطلاعات بسیار رونق یافته است.

یک عضو شورای مرکزی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای خواستار تسریع روند واردات تجهیزات این حوزه شده است. وی اعلام نمود که به دلیل کاهش توان خرید مردم بازار اجناس دست دوم رونق یافته است. مردم توان خرید کالای نو را ندارند زیرا قیمت‌ها بسیار افزایش یافته است.


بیشتر بخوانید: کاهش قیمت پراید ؛ آیا با نخریدن می‌توان قیمت خودرو را کاهش داد؟


افزایش قیمت کالاهای فناوری و کاهش توان خرید مردم

حمید توسلی به بررسی بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور اشاره کرد و اعلام نمود که برقراری توازن بین عرضه و تقاضا یک عامل موثر در کاهش قیمت تمام‌شده کالاهای IT است. به گفته وی برای برون‌رفت از رکود و بازگشت رونق اقتصادی، روند واردات تجهیزات آی تی باید سریع باشد.

وی بر لزوم تسریع روند واردات کالاهای دیجیتال به کشور تاکید کرد و اعلام نمود که واردات کالای دیجیتال به کشور کاهش یافته و مسئله کمبود عرضه در مقابل تقاضا به‌صورت طبیعی موجب افزایش قیمت و گرانی می‌شود. در لایه نخست شرکت‌ها قرار دارند که طبق قانون و با تعرفه‌های مصوب شده کالا را وارد کشور می‌کنند ولی لایه‌های بعدی زنجیره عرضه کالا تا مصرف‌کننده نهایی است که به دلیل نبود تعادل میان عرضه و تقاضا موجب می‌شوند کالا با قیمت بالاتری به دست مشتری برسد.

این عضو شورای مرکزی سازمان نصر، طولانی شدن فرآیند واردات کالا را یکی از دلایل کمبود کالاها و تجهیزات صنعت فاوا در بازار کالای دیجیتال کشور دانست و افزود که قبلا این فرآیند یک‌ماهه انجام می‌شد ولی اکنون با اضافه شدن مرحله بررسی و دریافت مجوز از دفتر صنایع برق الکترونیک وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت این فرآیند به ۱۰۰ روز افزایش‌یافته است.


بیشتر بخوانید: توضیحات جهرمی در مورد علت افزایش قیمت موبایل در کشور


وی گفت که شرکت‌ها اجازه دارند تنها به میزان ارزی که در سال گذشته معامله کردند امسال هم معامله کنند و این در شرایطی است که ممکن است شرکت‌هایی در سال گذشته قرارداد امضا کردند، به میزان ارز بیشتری نیاز داشته باشند.

توسلی همچنین به رونق بازار دست‌دوم، تعمیرات و کالاهای ارزان‌قیمت اشاره کرد و افزود که اکنون در بازار افزایش قیمت ناشی از کمبود عرضه اتفاق افتاده است.

به گفته وی از ابتدای سال با ارز رسمی ۴۲۰۰ تومانی واردات انجام می‌شد اما اکنون این عدد به رقم ۸۱۰۰ تومان رسیده، یعنی قیمت‌ها دو برابر شده ولی باید توجه داشت درآمد دانشجو، محصل و کارمندی که به لپ‌تاپ و گوشی تلفن همراه، تبلت، هارد و غیره نیاز دارد در این مدت دو برابر نشده است. بنابراین این موضوع باعث شده تا آنها به بازار دست دوم روی آورند. کاهش توان خرید مردم در این شرایط باعث شده بازار دست دوم رونق یابد.

 

بیشتر بخوانید:

.

منبع: mehrnews

آیا در زمینه ای تخصص و تجربه کافی را دارید؟ دانش خود را با کاربران تکراتو به اشتراک بگذارید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر