;
coinex

کاهش قیمت پراید ؛ آیا با نخریدن می‌توان قیمت خودرو را کاهش داد؟

اخبار منتشر شده در مورد قیمت خودروهای امروز نشان از کاهش قیمت پراید دارد. قیمت پراید چیزی حدود 11 میلیون تومان نسبت به هفته گذشته کاهش یافته است.

به گزارش تکراتو، یکی از مشکلات بزرگ کشور در این چند وقت افزایش قیمت خودرو و آشفتگی این بازار بوده است. قیمت خودروهای بازار به یک باره در مدتی کوتاه حتی تا دو برابر افزایش یافتند. هیچ نظارتی بر این بازار صورت نمی‌گیرد و هیچ مسئولی نیز در این زمینه پاسخگو نیست.


بیشتر بخوانید: اختلاف قیمت میلیونی خودروها از کارخانه تا بازار؛ نظارتی بر بازار صورت نمی‌گیرد!


در مورد افزایش قیمت خودرو نمی‌توان فقط دلار و برجام را مقصر دانست، بلکه بسیاری از مسئولین و افراد در داخل هم امکانی را فراهم کردند تا قیمت خودرو افزایش یابد و بتوانند از این شرایط به نفع خود استفاده کنند. دلالان بازار نیز با انتشار خبرهای دروغ سعی در افزایش قیمت‌ها و افزایش سود خود دارند.

بسیاری از شرکت‌ها که ارز دولتی دریافت کرده بودند بی توجه به ارز دریافتی، ملاک کار خود را ارز آزاد قرار دادند و این خود دلیلی بر افزایش قیمت خودرو بود.

خودروسازان کشور نیز نقش مهمی در این موضوع دارند؛ به جای اینکه خودروهای آماده که انبار کرده‌اند را به بازار تحویل دهند، بهانه کمبود قطعات دارند و منتظرند قیمت خودرو به صورت رسمی افزایش یابد و سپس آنها را به بازار عرضه کنند و به سود کلانی دست یابند. در واقع این خودروسازان هستند که دروغ می‌گویند. این نکته را چندی پیش ئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل در مورد قیمت‌های نجومی بازار خودرو مطرح کرد.


بیشتر بخوانید: افزایش تعداد خودروهای ناقص در کارخانه ها تا ۷۰ هزار دستگاه


اما در چنینی شرایطی که دولت نیز هیچ کاری انجام نمی‌دهد، چاره چیست؟! در طرف دیگر این مشکلات مردم قرار دارند که آنها نیز باعث افزایش این مشکلات شده‌اند. زمانی که قیمت کالایی افزایش می‌یابد مردم تمایل بیشتری به خرید پیدا می‌کنند و همین موضوع نیز می‌تواند تا چند درصد باعث افزایش قیمت آن کالا شود که در مورد خودرو هم به همین صورت است.

اکنون که قیمت خودرو افزایش یافته و قیمت محصولی چون پراید به بالای 40 میلیون تومان رسیده است، مردم باز هم با طمع بیشتری مشغول خرید هستند. بنابراین ما هم در امر افزایش قیمت خودرو بی‌گناه نیستیم!

بیشتر بخوانید: افزایش قیمت سکه در بازار ایران ؛ خود کرده را تدبیر نیست!

کمترین کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که هیچ خودرویی نخریم! لااقل در شرایط کنونی و تا وقتی که تکلیف بازار خودرو مشخص شود. مطمئنا عدم خرید خودرو بر کاهش قیمت‌ها تاثیر گذار خواهد بود. شاید بتوان این افزایش قیمت خودرو را با نخریدن کنترل کرد.

تاثیر تحویل 40 هزار خودرو بر کاهش قیمت پراید

هفته گذشته یکی از تغییرات چشمگیر در قیمت خودروها مربوط به قیمت پراید بود. قیمت این خودرو تا 43 میلیون تومان نیز افزایش یافته بود. خودرویی که پیش از این اقتصادی بود و حتی خانواده‌های متوسط به پایین هم قدرت خرید آن را داشتند ،اکنون قیمت آن تا جایی افزایش یافته که کمتر کسی قادر به خرید آن است.

براساس قیمت جدید خودرو که امروز منتشر شده است، پراید کاهش قیمت داشته آن هم تا 11 میلیون تومان. علت این کاهش را هم می‌توان عرضه 40 هزار خودرو به بازار دانست.


بیشتر بخوانید: به زودی ۴۰ هزار خودرو به بازار عرضه می‌شود


در صورتی که خودروسازان بهانه نبود قطعه نداشته باشند و خودروهای آماده را سریع‌تر به بازار تحویل دهند دیگر افزایش قیمتی هم وجود نخواهد داشت. خودروسازان با احتکار خودرو در پی افزایش قیمت خودروها هستند تا بتوانند به سود بیشتری در فروش دست یابند.

اما نکته بعدی که بهتر است به آن اشاره کرد این است که برای عرضه این 40 هزار دستگاه خودرو شرایطی در نظر گرفته شده است. شورای رقابت برای این منظور این شرایط را پیشنهاد داده است:

  • هر فرد فقط با یک کد ملی می‌تواند ثبت نام کند.
  • فرد متقاضی باید بالای 18 سال سن داشته باشد.
  • خریدار تا یک سال حق فروش خودروی خود را ندارد.

بیشتر بخوانید: اعلام شرایط متقاضیان خرید خودرو توسط شورای رقابت


اما در نظر گرفتن شرایط برای خرید خودرو نمی‌تواند چاره‌ی کاهش قیمت‌ها باشد. برای کاهش قیمت‌ها باید به دنبال راهکارهایی اساسی بود. فعلا باید منتظر بود و دید در صورت عرضه خودروهای جدید به بازار شرایط به چه صورتی تغییر خواهد کرد.

 

بیشتر بخوانید:

.

منبع: Techrato

آیا در زمینه ای تخصص و تجربه کافی را دارید؟ دانش خود را با کاربران تکراتو به اشتراک بگذارید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر