;
coinex

بهترین سافاری های جهان در سال 2018 ؛ از کیپ‌تاون تا پارک ملی یالا

بهترین تورهای سافاری دنیا را عمدتا می‌توان در قاره آفریقا پیدا کرد. حیات وحش منحصر به فرد این قاره باعث شده بهترین سافاری های جهان یا همان وحش‌گشت‌ها در این قاره باشند.

آیا در حال برنامه ریزی برای سافاری‌ (Safari) یا همان وحش‌گشت هستید؟ از مناظر سحرآمیز کنیا تا شکوه و جلال آفریقای جنوبی، بوتسوانا و اوگاندا. در این نوشتار بهترین سافاری های جهان و تورهای حیات وحش در سال 2018 میلادی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

بهترین سافاری های جهان در سال 2018 ؛ با بهترین پارک های حیات وحش طبیعی جهان آشنا شوید!

اگر هر یک از این مقاصد شما را برای انجام سافاری غلغلک داد و توانایی کافی برای عهده دار شدن مخارج چند هزار دلاری (چند ده میلیون تومانی با ارز 15.000 تومانی فعلی) را دارید، پس منتظر چه هستید،؟ همین امروز به نگاهی به فهرست بهترین سافاری های جهان بیاندازید گزینه ایده‌آل خود را پیدا کنید.

بسته به سبک شما دارد؛ یک سافاری می‌تواند از یک قدم زدن ساده در یک پارک تا یکی از بزرگترین تمرین‌های فیزیکی روی زمین را شامل بشود. به همین دلیل است که ما لیستی از بهترین سافاری های جهان را مهیا کرده‌ایم. شرط می‌بندم هرگز نتوانید هیجان‌ انگیزتر از این 10 موردی که در ادامه این نوشتار خواهیم آورد پیدا کنید.

پارک ملی کروگر در آفریقای جنوبی

  • Kruger National Park

پارک ملی کروگر (Kruger) با بیش از 12 هزار کیلومتر وسعت یکی از پنهاورترین پارک‌های طبیعی در آفریقا به شما می‌رود. این پارک که در آفریقای جنوبی واقع شده است، از کوچکترین شهر جهان،‌واتیکان، نیز بزرگتر است. 9 دروازه ورودی دارد و برای اینکه بتوانید در آن گشت بزنید، به یک وسیله نقلیه نیاز دارید. البته یادتان باشد که محدودیت سرعت 50 کیلومتر بر ساعت در این منطقه اعمال شده است. سالانه بیش از یک میلیون نفر از این منطقه بازدید می‌کنند.

پارک ملی کروگر در سال 1927 تاسیس شد و از آن زمان تا کنون به عنوان بزرگترین اندوخته زیست‌محیطی قاره آفریقا، گونه‌های مختلفی را در خود جای داده است. پنج‌تا از بزرگترین جانوران، یعنی شیرها، پلنگ‌ها، کرگدن‌ها، بوفالوها و فیل‌ها این ناحیه را به عنوان قلمرو خود در نظر گرفته‌اند. از اینها گذشته، بیش از 500 گونه پرنده، قریب به 120 گونه خزنده و بیش از 80 گونه پستاندار در پارک ملی کروگر زندگی می‌کنند و مقاصد اصلی کاوش‌های بازدیدکنندگان به شمار می‌روند.

اگر به تورهای سافاری کلاسیک علاقه‌مند هستید، نام پارک ملی کروگر را در ذهن داشته باشید. چرا که یکی از فوق‌العاده‌ترین مناطق برای مشاهده زیست واقعی این گونه‌های وحشی در محیط طبیعی خودشان بوده و این منطقه حفاظت شده را به یکی از بهترین پارک های حیات وحش جهان تبدیل نموده است.

 

پارک ملی رانتامبور در هندوستان

  • (Ranthambore)

پارک ملی رانتامبور در سال 1973 و توسط دولت هندوستان تاسیس شد. این پروژه یک هدف ساده داشت و آن ساخت یک پناهگاه برای ببرها بود. در سال 1980 این پارک ملی لقب بزرگترین زیستگاه ببر بنگال در جهان (بزرگترین ببر شناخته شده جهان) را به دوش کشید.

هر روز صبح زود و قبل از طلوع خورشید و پس از آنکه راه جنگل‌ها را در پیش بگیرید، تعداد زیادی از گونه‌های مختلف را می‌بینید که به کنار رودخانه آمده‌اند. تقریبا غیرممکن است که به پارک ملی رانتامبور بروید و از دیدن دریاچه پالام تالائو (palam talao) محروم بمانید. منطقه‌ای عالی برای توریست‌هایی که می‌خواند اندکی در جاده استراحت کنند.

رانتامبور ذخیره غنی‌ای از گونه‌های وحشی محیط زیست به شمار می‌رود. صحبت‌مان تنها بر سر گربه‌های وحشی نیست، پرندگان و خزندگان زیادی نیز در این منطقه زندگی می‌کنند. از اینها گذشته می‌توانید مشهورترین و بزرگترین گونه درختی هندی، یعنی بانیان (banyan) را در جنگل‌هایی که سراسر این منطقه را پوشانده‌اند، پیدا کنید. در نهایت پیشنهاد می‌کنیم که حتما برای بازدید از قله رانتامبور در ارتفاع کوه‌های این ناحیه وقتی را اختصاص دهید و نفسی تازه کنید.

ماسایی مارا در کنیا

  • (Maasai Mara)

یکی دیگر از بهترین تورهای سافاری جهان منطقه ماساسیی مارا در کنیاست. واژه ماسایی مارا به معنای شناخته شده توسط قوم ماسای (یکی از مشهورترین اقوام آفریقایی) است. این ذخیره‌گاه طبیعی 965 کیلومتر مربع وسعت دارد و یکی از بزرگترین پارک‌های طبیعی و ملی در آفریقا به شمار می‌آید. مردم کنیا به داشتن این منطقه بسیار افتخار می‌کنند؛ البته که دلایل خوبی نیز برای این کار دارند.

مانند پارک ملی کروگر، پنج گونه عظیم‌الجثه جانوری را در این منطقه نیز می‌توانید مشاهده کنید. اما این منطقه را بیشتر به عنوان زیستگاه مطالعاتی کفتارها و مرکز پایش شیرها می‌شناسند. اگر از مشاهده مستند “Big Cat Diary” بی‌بی‌سی لذت بردید، حتما پیشنهاد می‌کنیم از شگفتی‌های پارک ملی ماسایی مارا غافل نشوید.

ماسایی مارا جایگاه یکی از بزرگترین رخدادهای طبیعی است که از جولای تا اکتبر هر سال اتفاق می‌افتاد؛ مهاجرت بزرگ (The Great Migration). در جریان این پدیده حدود 1.8 میلیون گونه وحشی نظیر گورخر و بزکوهی به جاده می‌زنند و این منطقه را به یکی از معرکه‌ترین مناظر طبیعی تبدیل می‌کنند.

پارک ملی آروشا در تانزانیا

(Arusha National Park)

این پارک شگفت‌آور در دامنه کوه آتشفشانی فعال مرو (Meru) در منطقه آروشا در تانزانیا قرار دارد و تورهای زیست گردی آن یکی از بهترین سافاری های جهان به شمار می‌آید. این کوه پس از کلیمانجارو که در فاصله 60 کیلومتری از آن واقع شده دومین قله مرتفع این ناحیه به شمار می‌آید. پارک ملی آروشا با مساحتی قریب به 80 کیلومتر مربع در سال 1960 و توسط دولت تانزانیا تاسیس شد و از آن زمان تاکنون حدودا سالانه 60 هزار گردشگر را به خود جلب می‌کند.

پارک ملی آروشا شاید نسبت به سایر مقاصدی که در فهرست بهترین جاذبه های گردشگری جهان قرار دارند، وسعت کمتری داشته باشد، اما بهترین مکان برای مشاهده نادرترین، زیباترین و اعجاب‌آورترین پرندگان به شمار می‌رود. نام پارک ملی آروشا را نیز در فهرست بهترین سافاری‌ های جهان خود یادداشت کنید و مطمئن باشید از جذابیت‌های این دوستان پُر از پَر لذت کافی خواهید برد.

مهم نیست تورهای پیاده ‌روی را انتخاب کنید یا هیجان کانو سواری را، هر تصمیمی که بگیرید و هرجایی از این منطقه را که انتخاب کنید، به احتمال قوی با زرافه‌های ملاقاتی خواهید داشت. پارک ملی آروشا لقب بزرگترین زیستگاه بلندترین جانوران سیاره زمین را به دوش می‌کشد. مهمترین نکته در خصوص این مکان این است که می‌توانید همه این زیبایی‌هایی را که گفتیم را فقط تنها در یک روز ببینید. یک تجربه نادر که در هیچ یک از سافاری‌های دیگر پیدا نمی‌کنید.

دلتای اوکاوانگو در بوتسوانا

  • (Ocavango Delta)

یک رودخانه بزرگ و باتلاقی که تقریبا 8850 کیلومتر مربع از بیابان کالاهاری را احاطه کرده است، بزرگترین ذخیره‌گاه زیستی این ناحیه را به وجود آورده است. همه ساله از ماه مارچ تا جولای، سیل‌های پیاپی ادامه حیات گیاهان و جانوران این زیستگاه را تضمین می‌کنند. یک منطقه پیچیده و مملو از چالش که نرخ دما و بارندگی بسیار بالایی دارد. در اواخر قرن بیستم مشخص شد که تبخیر بالا، سطح بالای دما و بارندگی را به یک چرخه تبدیل می‌کند.

دلتای اوکاوانگو برای حفظ حیات در این ناحیه از کشور بوتسوانا بسیار ضروری است. در طول زمستان حجم آب موجود در این رودخانه نسبت به تابستان بیش از سه برابر بیشتر است و منجر به تولید آب مازاد می‌شود. در سال 2014 دلتای اوکاوانگو به عنوان یکی از 1000 شگفتی جهان شناخته شد و اکنون در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

پارک ملی یالا در سریلانکا

  • (Yala National Park)

پارک ملی یالا یکی از مناطق پربازدید گردشگری در سریلانکا و یکی از بهترین سافاری های جهان به شمار می‌آید و سالانه حدود 200 هزار نفر از آن دیدن می‌کنند. در سال 1900 پارک ملی یالا به عنوان یک منطقه حفاظت‌شده حیات وحش تاسیس شد و در سال 1938 به طور رسمی عنوان پارک ملی را از آن خود کرد. در حقیقت یالا یه مجموعه از 6 پارک ملی است که میزبان طیف وسیعی از اکوسیستم‌های مختلف است.

ایده اولیه پشت پارک ملی یالا حفاظت و پرورش تنوع زیستی جانوران، گیاهان، پرندگان و خزندگانی بود که اینجا زندگی می‌کردند. در حین حال به عنوان یک محل توریستی بسیاری از مردم برای مشاهده این جانوران خواهند آمد. پارک ملی یالا بیش از 200 گونه پرنده شامل 6 گونه اندمیک سریلانکا را در خود جای داده است. به جز پرندگان جمعیت‌های زیادی از پلنگ‌ها به علاوه بیش از 40 گونه پستاندار دیگر نیز در این پارک حیات وحش زیست می‌کنند.

آبشار ویکتوریا در مرز زامبیا و زیمباوه

  • (Victoria Fall)

آبشار ویکتوریا بر روی رودخانه زامبزی (Zambezi) در حدفاصل کشورهای زامبیا و زیمباوه واقع شده و 110 متر ارتفاع دارد. این جاذبه زیبای طبیعت بنابر اعلام شبکه سی‌ان‌ان یکی از هفت شگفتی طبیعی جهان به شمار می‌رود.

سالانه بیش از 400 هزار توریست از این آبشار دیدن می‌کنند. اگر زمانی بین سپتامبر و دسامبر هر سال به عنوان ماجراجو به آنجا بروید، قادر خواهید بود پدیده‌ای را مشاهده کنید به نام “استخر شیطان” (Devil’s Pool)؛ پدیده‌ای که به دلیل سطح پایین آب در این دوره زمانی پدیدار می‌شود. شناگران در این موقع از سال می‌توانند به سنگ‌های لبه‌ای دسترسی داشته باشند.

پارک ملی اتوشا در نامیبیا

  • (Etosha National Park)

با بیش از 14 هزار و 500 کیلومتر مربع، پارک ملی اتوشا زیستگاه کرگدن‌های سیاه، یکی از گونه‌های در معرض خطر جهان قلمداد می‌شود. اروپایی‌ها نخستین‌ کسانی بودند که این منطقه را کشف کردند و نام آن را “جای سفید بزرگ” نهادند.

در طول سده‌های 19 و 20 میلادی جمعیت‌های بزرگی از جانوران به دلیل شکار کنترل نشده منقرض شدند. پس از آنکه دولت نامیبیا به طور رسمی اتوشا را به عنوان یک پارک ملی اعلام کرد، برخی از گونه‌های منقرض شده احیا شدند. اما متاسفانه برخی از گونه‌ها نظیر بوفالو‌ کیپ و سگ‌ وحشی کیپ هرگز دیگر دیده نشدند. در آن سوی ماجرا اما فیل بیشه زار آفریقایی، گورخر کوهی، زرافه آنگولایی، شیر آفریقایی و پلنگ بارها دیده شده‌اند و در کنار تنوع گسترده‌ای پرندگان رصد می‌شوند.

بیش از 100 گونه پستاندار، حدود 300 گونه پرنده در کنار 100 گونه خزنده، پارک ملی اتوشا را به یکی از ذخیره‌گاه‌های بزرگ حیات وحش تبدیل کرده است.

پارک ملی چبی در بوتسوانا

  • (Chobe)

این ذخیره‌گاه حیات‌وحش در سال 1967 در منطقه‌آی به وسعت 7240 کیلومتر مربع تاسیس شد و یکی از سه پارک ملی کشور بوتسوانا به شمار می‌رود. به طور کلی این پارک شامل چهار حوزه درونی است و این تقسیم بندی به دلیل اکوسیستم‌های بسیار متفاوتی است که هر یک از آنها در خود جای داده‌اند. در دوران خشک سال، یعنی از ماه می تا ماه اکتبر، زودخانه چبی طغیان می‌کند و کل منطقه را در بر می‌گیرد و در نتیجه به محلی تبدیل می‌شود که فیل‌ها، زرافه‌ها، بوفالو‌ها، گونه نادری از کل آفریقایی (puku antelope) و بسیاری از گونه‌های پرندگان در آنجا جمع می‌شوند.

پارک ملی اتوشا به این دلیل که فاصله زیادی از آبشار ویکتوریا ندارد برای توریست‌ها بسیار شناخته شده است. بخش دیگری به نام سواتی مارش (Savuti Marsh) مراتع پست و هموار بسیاری دارد. در این ناحیه تالابی شما می‌توانید شیرها، کرگدن‌ها، چیتاها و گورخرها را در کنار جمعیت بزرگی از 400 گونه پرنده را مشاهده کنید. هر گوشه‌ای از این پارک زیبایی‌های منحصر به فرد خاص خودش را دارد.

اساسا این پارک به دلیل داشتن فیل‌های کالاهاری، بزرگترین گونه فیل‌های روی زمین مشهور است. بیش از 40 هزار فیل در این پارک ملی به سر می‌برند که آن را به پرتراکم‌ترین ناحیه سراسر قاره آفریقا از این نظر تبدیل کرده است. در طول فصل خشکسالی این فیل‌ها به رودخانه‌های چبی و لینیاتی (Linyanti) مهاجرت می‌کنند.

کیپ غربی در آفریقای جنوبی

  • (Western Cape)

کیپ غربی یکی از بزرگترین و پرجمعیت‌ترین استان‌های آفریقای جنونی است. کیپ غربی که لقب یکی از هفت باغ گلدار جهان را یدک می‌کشد، تنوع فوق‌العاده‌ای از گونه‌های اندمیک (دارویی) را در خود جای داده است. به علاوه این ناحیه چهار رود معروف دارد که به اقیانوس‌های اطلس و هند می‌ریزند. کیپ غربی چهار دانشگاه دارد و بیشترین میزان فارغ‌التحصیلان را در سراسر آفریقا به خود اختصاص داده است.

شهر کیپ تاون در دامنه‌های کوه تیبل (Table) واقع شده است. با استفاده از راه آهن برقی می توان از این این کوه 1066 متری بالا رفت و از مناظر زیبای آن لذت برد. البته اگر از علاقه‌مندان به تناسب‌اندام هستید، پیشنهاد می‌کنیم کوه‌نوردی در این ناحیه را از دست ندهید. در میان توریست‌هایی که به اینجا می‌آیند، سنگ‌نوردی و دوچرخه سواری کوهستان طرفداران بسیاری دارد.

خلیج تیبل در اقیانوس اطلس یک راز دیگر را نیز در دل خود جای داده است. زندان معروفی در آنجا وجود داشته که در گذشته نلسون ماندلا در آنجا زندانی بوده و اکنون به موزه تبدیل شده است. سالانه بیش از 25 میلیون توریست به این ناحیه می‌آیند و از انجام فعالیت‌های مختلف لذت می‌برند. احتمالا پس از آنکه ترکیب زندگی شهری و محیط زیست و حیات وحش را ببینید، به شدت عاشق کیپ تاون و استان کیپ غربی بشوید.

در ضمن اینکه خود را برای این سفر فراموش نشدنی و منحصر به فرد آماده می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم بیشتر در خصوص 5 جانور عظیم‌الجثه آفریقا مطالعه کنید. به علاوه اطلاعات جالب دیگری نیز مانند نکات مخصوص به سافاری‌ها، گجت‌های کاربردی آنها و نیز چگونگی کاوش در جنگل‌ها وجود دارد که اگر سری به آنها بزنید ضرر نخواهید کرد. امیدواریم از کاوش در قاره زیبای آفریقا لذت ببرید!

با کلیک روی لینک کد تخفیف اسنپ تریپ ، می‌توانید از 30 درصد تا 100 هزار تومان تخفیف ویژه بهره‌مند شوید.

گالری تصاویر بهترین سافاری های جهان در سال 2018

این محتوا به سفارش تخفیفان نوشته شده است

بیشتر بخوانید :

منبع : bookallsafaris

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر