;
coinex

با گران‌ترین شهر‌های جهان برای زندگی در سال ۲۰۱۸ آشنا شوید (بخش اول)

موسسه بین‌المللی ECA به‌تازگی فهرست گران‌ترین شهر‌های جهان برای زندگی در سال ۲۰۱۸ را اعلام کرده است. در این نوشته با 18 مورد از این شهرها آشنا خواهید شد.

موسسه بین‌المللی ECA، برای تهیه این فهرست هزینه‌های یک سبد کالای عادی و خدمات روزمره‌ای که خریداران معمولا به آن نیاز دارند، از جمله قیمت اقلامی مانند مواد غذایی، کالاهای خانگی و محصولات تفریحی، لباس، غذا و همچنین نوشیدنی‌های الکلی و دخانیات را محاسبه کرده است.شهرهای اروپایی به‌خصوص سوئیس، در بالای این رتبه‌بندی قرار دارند و تقریبا یک سوم از ۱۰۰ شهر گران‌ جهان برای زندگی در این قاره قرار دارند. در همین حال، تنها سه شهر از آمریکای جنوبی و شمالی در رتبه‌های بالای ۵۰ این فهرست قرار دارند که در عین ناباوری یکی از شهرهای همین قاره، عنوان نخست فهرست گران‌ترین شهر‌های جهان برای زندگی را به خود اختصاص داده است.

گران‌ترین شهر‌های جهان برای زندگی در سال 2018

در ادامه با فهرست ۱۸ مورد از گران‌ترین شهر‌های جهان برای زندگی و سفر در سال ۲۰۱۸ در دو بخش مجزا آشنا خواهید شد. با تکراتو همراه باشید.

۱۸. یوکوهاما، ژاپن

۱۸. یوکوهاما، ژاپن

یوکوهاما، بندر بین‌المللی واقع در استان کاناگاوا، دومین شهر بزرگ ژاپن است که جمعیتی حدود ۴ میلیون نفر دارد. از جنوب توکیو، پایتخت ژاپن به یوکوهاما، تقریبا ۳۰ دقیقه راه است که این شهر را به مقصد عالی برای سفرهای روزانه و فرار از شلوغی پایتخت تبدیل کرده است. یوکوهاما همچنین تاریخچه‌ای غنی دارد و یکی از اولین بندرهای ژاپن است که در دوره ادو (از سال ۱۶۰۳ تا ۱۸۶۸ میلادی) برای تجارت خارجی گشوده شد. یوکوهاما به دلیل موقعیت ایده‌آل و همچنین نزدیکی به اقیانوس، مقصد سفر محبوبی است که مناظر منحصر به‌فرد، خریدهای کلاس جهانی و غذاهای خوشمزه را پیش روی بازدیدکنندگان خود قرار می‌دهد.

۱۷. اورشلیم

۱۷. اورشلیم، اسرائیل

وقتی نام اورشلیم را می‌شنوید، چه چیزی به ذهنتان خطور می‌کند؟ آیا کوچه‌های سنگ‌فرش باستانی که یهودیان و اعراب زیادی در حال تردد در آن هستند؟ یا شاید کارت‌پستال‌هایی که از “دیوار نُدبه” (مقدس‌ترین مکان مذهبی یهودیان) یا شاید ازدحام و شلوغی بازار اورشلیم، با مغازه‌دارانی که به زبان‌های عربی و عبری با مشتریان خود چانه می‌زنند؟ البته احساسی که یک فرد می‌تواند از اورشلیم داشته باشد، به ایمانش هم بستگی دارد.

جاذبه‌های تاریخی

اورشلیم، شهر جذابی است؛ شهری قدیمی که طبیعت و معماری زیبا را درهم ادغام می‌کند و دیگ جوشانی از رایحه‌ها، صداها و مناظرها دیدنی و شنیدنی را در پیش روی بازدیدکنندگانش قرار می‌دهد. اورشلیم، نقطه‌ای است که در هر سه دین آسمانی بزرگ، مکانی مقدس محسوب می‌شود. اورشلیم به دلیل محل مصلوب شدن مسیح، قرن‌هاست که نقش مهمی در مسیحیت ایفا می‌کند، در حالی که برای یهودیان اورشلیم، جایگاه تخت پادشاهی سلیمان نبی و سرمایه انحصاری اسرائیل مدرن است. برای مسلمانان مکان مقدس اورشلیم در “قبه‌الصخره (صخره مقدس)” قرار دارد، صخره‌ای مقدس که پیروان اسلام اعتقاد دارند، پیغمبر اسلام از روی این صخره به معراج رفته است.

اورشلیم با مساحت ۱۲۵ کیلومتر مربع در دامنه کوه‌های یهودا و در شمال دریای مرده (بحر المیت) واقع است و محل زندگی 747،600 نفر است. بافت قدیمی اورشلیم (شهرک قدیم قدس) برای بسیاری از بازدیدکنندگان (که باری مذهبی دارد) دارای اهمیت باورنکردنی است. البته درک این موضوع ساده است، شهرک قدیم قدس، برخی پر اهمیت‌ترین مکان‌های مذهبی جهان را در خود جای داده است، از جمله “کوه معبد (حرم شریف)”، “دیوار ندبه” (که به آن دیوار غربی نیز می‌گویند)، “کلیسای مقبره مقدس” (همان جایی که عیسی مسیح مصلوب گشت و از آنجا به آسمان عروج کرد)، قبه‌الصخره و مسجد الاقصی که به‌طور سنتی به چهار ربع برای ارمنی‌ها، مسیحیان، یهودیان و مسلمانان تقسیم شده است.

۱۶. بوسان، کره جنوبی

۱۶. بوسان، کره جنوبی

بوسان (یا پوسان) پس از سئول، دومین شهر بزرگ کشور کره جنوبی بوده و یکی از گران‌ترین شهر‌های جهان برای زندگی و حتی سفر به حساب می‌آید. بوسان شهری جذاب و عجیب با ویلا باغ‌ها و هتل‌هایی بسیار پر زرق‌ و برق در امتداد ساحل است. تجربه شب در “ﭘﻞ ﺑﺰرگ ﮔﻮاﻧﮕﺎن” واقع در ﺳﺎﺣﻞ ﻫﺎﺋﻮﻧﺪاﺋﻪ این شهر با پل گلدن‌گیت در سان‌فرانسیسکو و پل رنگین‌کمان در توکیو قابل مقایسه است و منظره‌ی فراموش‌نشدنی را برای بازدیدکنندگان به‌وجود می‌آورد. بوسان شهر بندری است که همیشه با مردم، ماهی و غذاهای دریایی خود پر جنب و جوش و پویا است، در تقریبا همه‌جای بوسان می‌توان بازارها و خیابان‌های پر ازدحام و شلوغ را دید.

در بازار بزرگ ماهی یا “جاگالچی بوسان”، رستوران‌های زیادی برای طبخ غذاهای دریایی وجود دارند که می‌توان در آن انواع ماهی، حتی ماهی خام را مزه کرد. “جشنواره بین‌المللی فیلم بوسان” با تمام زرق و برقش در پاییز (ماه اکتبر) هر سال برگزار می‌شود که میل زیادی بوسان برای تبدیل شدن به شهری جهانی را نشان می‌دهد. همه این دیدنی‌ها باعث می‌شود که بوسان به بندری مسحور‌کننده بدل شود.

جغرافیا و آب و هوا

در مورد موقعیت جغرافیایی و آب و هوای بوسان هم بگوییم: بوسان در جنوب شرقی شبه‌جزیره کره واقع است. بوسان از شمال و جنوب همجوار نواحی کوهستانی است و از غرب و شرق به دریا راه دارد. رود نکدونگ، طولانی‌ترین رود کره جنوبی در سمت غربی شهر واقع شده و به تنگه کره می‌ریزد و کوه جئومجنگسان، بلندترین کوه شهر نیز در شمال بوسان قرار دارد. آب و هوای بوسان، نسخه‌ی خنک‌تر از آب و هوای نیمه گرمسیری شرجی است. دمای بسیار بالا یا پایین در این شهر نادر است و به همین جهت بندر بوسان، دارای تابستان و پاییزی گرم و شرجی و زمستانی مطبوع است. همچنین در بوسان معمولا برف نمی‌بارد.

۱۵. کپنهاگ، دانمارک

۱۵. کپنهاگ، دانمارک

اسقف اعظم آبسالون مشاور سیاسی پادشاه ولادیمیر در قرن دوازدهم، دستور ساخت شهری را داد که بعدها به “کپنهاگ (به معنای بندر بازرگانی)” معروف شد. بندر کپنهاگ نه تنها دروازه کشور دانمارک محسوب می‌شود، بلکه دروازه شمال اروپا نیز است. کپنهاگ شهر بندری فوق‌العاده رمانتیک است که سالانه میلیون‌ها بازدید‌کننده از سراسر جهان از آن دیدن می‌کنند. “پارک تیوولی” و مجسمه “پری دریایی کوچولو” نمادهای کپنهاگن هستند.

در کپنهاگ، اولین خیابان پیاده‌روی جهان، “استروگت” را بنا شده است. علاوه بر این، کالاها متعددی که در مراکز عدیده خرید شهر به چشم می‌خورند، باعث می‌شوند حتی افرادی که دوست ندارند خرید کنند نیز وسوسه شوند. کافه‌ها و رستوران‌های متعددی در هوای آزاد وجود دارند که بازدیدکنندگان می‌توانند طعم غذاهای سنتی دانمارکی و همچنین غذاهای جهانی را در آن بچشند.

کپنهاگ در جزیره‌ی زیلند واقع شده است که بزرگ‌ترین جزیره دانمارک است که همجوار شهر مالمو سوئد است. کپنهاگ سالانه بارندگی زیادی دارد و به ندرت در زمستان برف می‌بارد. اما با این وجود؛ زمستان زمان مناسبی برای گشت‌وگذار در این شهر نیست، زیرا با توجه به عرض جغرافیایی، کپنهاگ روزهای بسیار کوتاهی دارد که تنها ۶ ساعت طول می‌کشند.

همین‌طور، روزهای زمستانی کپنهاگ به‌قدری کم‌آفتاب هستند که بیشتر غروب آفتاب شبیه‌اند. اما برعکس، در تابستان، روزها طولانی و شب‌ها کوتاه است که برای مسافرت بسیار مناسب است. کپنهاگ با تمام دیدنی‌ها از موزه‌ها و گالری‌ها تا بناهای مشهور و تاریخچه‌ی غنی خود عمیقا روی خاطرات سفر گردشگران تاثیر می‌گذارد. علاوه بر این دانمارک یکی از قطب‌های اصلی موزیک سبک‌های اکستریم متال (دث و بلک) نیز به حساب می‌آید.

۱۴. تل آویو

۱۴. تل آویو، اسرائیل

تل آویو یا یافو به معنای “بهارتپه” بزرگ‌ترین شهر و همچنین مرکز صنعتی، تجاری و فرهنگی کشور اسرائیل و از “زیباترین شهرهای خاورمیانه” بوده و یکی از گران‌ترین شهر‌های جهان برای زندگی در سال 2018 میلادی به حساب می‌آید. شهر تل آویو از غرب به دشت شلوم و دریای مدیترانه می‌رسد و از شمال به رودخانه یرکون و از جنوب به خلیج یافو راه دارد. تل آویو عمدتا در شن‌زارهای خشک شهر یافا ساخته شده است.

تل آویو یکی از قدیمی‌ترین بنادر جهان است که دارای تاریخچه حداقل ۴ هزار ساله است. در قرن نوزدهم، جمعیت تل آویو از 2500 نفر در سال 1806 به 17 هزار نفر در سال 1886 افزایش یافت. اما تل آویو در نمی‌توانست چنین جمعیتی را پذیر باشد و به همین دلیل دیوار شهر در سال 1870 تخریب شد و یک شهر بزرگ‌تر در مقابل شهر اصلی ساخته شد.

تل آویو در خط ساحلی دریای مدیترانه و در در 60 کیلومتری شمال غربی اورشلیم و در 90 کیلومتری جنوب حیفا واقع شده است. تل آویو از آب و هوای مدیترانه معتدلی برخوردار است. رطوبت این شهر بسیار بالاست و در این بندر از اوایل پاییز (اکتبر) تا ابتدای بهار (آوریل) سال آینده باران بیشتری می‌بارد. اما در تابستان، بارش باران بسیار کمتر است.

دمای هوا در زمستان‌های تل آویو نیز به ندرت زیر 5 درجه سانتی‌گراد می‌رسد، به طور کلی بین 10 تا 15 درجه سانتی‌گراد است و دمای متوسط در تابستان نیز 26 درجه سانتیگراد است، اما در طول روزهای گرم می‌تواند به 35 درجه سانتی‌گراد نیز باشد. تل آویو به طور متوسط در طول سال بیش از 300 روز آفتابی دارد. بهار و پاییز در تل آویو کوتاه و تغییر آب و هوایی نیز بسیار سریع است.

۱۳. پکن، چین

۱۳. پکن، چین

“طرح جامع شهر پکن (2004-2020)” شهر پکن را به عنوان پایتخت جمهوری خلق چین، مرکز سیاسی و فرهنگی ملی، پایتخت باستانی مشهور جهان و شهر مدرن جهانی توصیف کرده است. هدف پکن این است که سرمایه ملی را به یک “شهر قابل‌زندگی” تبدیل کند. پکن، پایتخت جمهوری خلق چین، یکی از باستانی‌ترین شهرهای جهان با بیش از ۳ هزار سال سابقه ساخت است که بیش از ۸۰۰ سال در دوره‌های مختلف پایتخت چین بوده است.

پکن در زمان سلسله‌های لیائو، جین، یوان، مینگ و چینگ، شهر امپراتوری بود. جمهوری خلق چین نیز که در 1 اکتبر 1949 تأسیس شد، پکن را به عنوان پایتخت چین برگزید و این شهر چندین سال است که جایگاهی ثابت را در فهرست گران‌ترین شهر‌های جهان برای زندگی به خود اختصاص داده است.

جاذبه‌های توریستی

بناها و آثار تاریخی متعددی نیز در این شهر باستانی وجود دارند که بعضی از آنها به عنوان میراث فرهنگی یونسکو ثبت شدند از جمله می‌توان به “شهر ممنوعه”، “دیوار بزرگ”، “غارهای زوکودیان”، “معبد بهشت”، “کاخ تابستانی” و “معبد مینگ” اشاره کرد. پکن دارای ۱۶۲ موزه است که در آن ۴٫۳ میلیون اثر فرهنگی تاریخی نگهداری می‌شود.

بافت شهر پکن نیز ترکیبی از بناها و معماری باستانی و مدرن است. باغ‌ها، معابد باستانی و آرامگاه‌های سلطنتی، جلوه‌ی تاریخی دیدنی را به پکن افزوده‌اند. در حالی که شمار زیادی از آثار فرهنگی و تاریخی، جلوه‌هایی از هنر و فرهنگ چینی را به منصه ظهور می‌رسانند؛ صخره‌ها و تپه‌های شیب‌دار، رودخانه‌های پر پیچ، چشمه‌های زیبا و آبشارهای مبهوت‌کننده، مناظر دل‌فریبی را برای بازدیدکنندگان به وجود می‌آورند. علاوه بر این، خیابان‌های پیاده‌رو و مراکز خرید با شهرت جهانی، ویژگی‌های پر اهمیت جدیدی را به این شهر کهن اضافه کردند.

امروز پکن بیشتر به یک کلان شهر مدرن و گرانقیمت تبدیل شده است. “خیابان مالی پکن (BFS) “ مدت‌هاست که مرکز مدیریت مالی واقعی چین است؛ همچنین منطقه مرکزی تجاری پکن مشخصا به نمادی از باز بودن پکن به روی جهان و بدل به قدرت اقتصادی شده است. علاوه بر این، “تئاتر بزرگ ملی چین”، “ترمینال شماره 3 فرودگاه پکن”، ساختمان اصلی تلویزیون چین، ورزشگاه ملی پکن ملقب به”آشیانه پرنده” و مرکز ملی ورزش‌های آبی پکن یا “آب مکعب” به نمادهای مدرن پکن بدل شدند.

۱۲. استاوانگر، نروژ

۱۲. استاوانگر، نروژ

استاوانگر در نروژ (خاستگاه اصلی سبک بلک متال) علاوه بر قرار گرفتن در فهرست گران‌ترین شهر‌های جهان برای زندگی ، از جاذبه‌های دیدنی بسیاری برخوردار است. از جمله آبدره‌ی لیسه‌فیور، ساحل سولا و مجموعه سنگ‌های مشهور پالپیت “پریکستولن” که یکی از محبوب‌ترین سکوهای طبیعی جهان محسوب می‌شود. استاوانگر یک شهر دانشگاهی است و شمار زیادی از موسسات آموزش عالی و تحقیقاتی در این شهر واقع شده‌اند. این موضوع تاثیر خود را در فضای پر جنب و جوش و در مجموعه‌ی متنوعی از مراکز خرید و رستوران‌ها و کافه‌های شهر گذاشته است.

استاوانگر و ساندنس در سال 2008، به گواه حضور شمار زیادی از رویدادها و فعالیت‌های فرهنگی به عنوان “پایتخت فرهنگی اروپا” به رسمیت شناخته شد. “جشنواره غذای گلادمَت”، یکی از مشهورترین جشنواره‌های این شهر است که معمولا در پایان ماه ژوئیه برگزار می‌شود و سالانه ۲۵۰ هزار نفر را به استاوانگر می‌کشاند.

علاوه بر این، اولین میدان نفتی نروژ در جنوب اکوفیسک واقع در دریای شمال دریایی به سال 1969 در منطقه استاوانگر کشف شد که این شهر را به‌کلیدی‌ترین بازیگر اقتصاد نروژ تبدیل کرد. امروز، استاوانگر و ساندنس از مهم‌ترین سرمایه‌های نفت و انرژی اروپا هستند و منبع اصلی معاش مردم محلی نیز از کار در صنایع نفتی است. این صنعت ملیت‌های مختلف را به منطقه جذب کرده و به یک مقصد جهانی تبدیل شده است.

۱۱. هنگ کنگ، هنگ کنگ

۱۱. هنگ کنگ، هنگ کنگ

هنگ کنگ، از آن دست شهرهای دیدنی است که گذشته از قرار گرفتن در فهرست گران‌ترین شهر‌های جهان ترکیبی کامل از ویژگی‌های شرقی و غربی را در خود جای داده است. هنگ کنگ جاذبه‌ گردشگری بسیار محبوب و پر زرق و برق برای گردشگران داخلی و خارجی است. به دلیل اهمیت بسیار بالای بازارهای هنگ کنگ به این شهر لقب “مروارید شرق” را داده‌اند.

گردشگران با بازدید از هنگ کنگ نه تنها می‌توانند از زندگی مدرن لذت ببرید، بلکه رایحه‌ای از تاریخ را نیز ببویند. از دیدنی‌ترین مکان‌های هنگ کنگ می‌توان به “پارک اقیانوس”، “قله ویکتوریا “، “دیزنی‌لند هنگ کنگ”، “پارک کولون” و وونگ‌تای‌سین اشاره کرد. هنگ کنگ زمانی یک روستای کوچک ماهیگیری بود. اما امروز به عنوان یک منطقه ویژه، به چهارمین مرکز بزرگ بانکی و مالی و هشتمین اقتصاد جهان تبدیل شده است. هنگ کنگ در گوشه جنوب شرقی کشور پهناور چین و شرق دلتای رودخانه مروارید واقع است که آن را به شهر شنژن در شمال متصل می‌کند.

در هنگ کنگ بیش ۶٫۹ میلیون نفر زندگی می‌کنند که بیشتر آنها چینی هستند. اما در حالی که بیشترین گویشوران به زبان ماندارین (زبان چینی مدرن) سخن می‌گویند، مردم زیادی در هنگ کنگ به زبان‌های کانتونی و انگلیسی صحبت می‌کنند.

۱۰. شانگهای، چین

۱۰. شانگهای، چین

شانگهای، بزرگ‌ترین شهر چین و هشتمین شهر بزرگ جهان با جمعیت 23 میلیون نفر (در سال 2013) است. شانگهای در کنار دلتای رود یانگ تسه قرار دارد و “پرترددترین بندر کانتینری جهان“ محسوب می‌شود. نام شانگهای به معنای روی اقیانوس یا شهری روی اقیانوس است؛ شانگهای، با داشتن تاریخچه‌ای بسیار پر بار و جهانی به “پاریس شرق” نیز مشهور است. شانگهای یک کلان شهر عظیم است و از مهم‌ترین مراکز اقتصادی و مالی چین محسوب می‌شود.

شانگهای پس از بیرون رفتن نیروهای غربی بعد از خاتمه “جنگ‌های تریاک” در اواسط قرن نوزدهم به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شهرهای چین به‌لحاظ اقتصادی رونق گرفت. امروز، شانگهای یکی از پویاترین و شلوغ‌ترین و گران‌ترین شهر‌های جهان است که تجار، مسافران و همه کسانی که مایل به تجربه مقصدی منحصر به‌فرد هستند به آن سفر می‌کنند.

جاذبه های گردشگری

شانگهای به دو بخش قدیمی و جدید تقسیم شده که هر دو، برخی از تماشایی‌ترین جاذبه‌های دنیا را در خود جای داده‌اند. در سمت پوکسی (شانگهای قدیم)، “میدان مردم” در مرکز شهر واقع شده و بسیاری از جاذبه‌های دیدنی شانگهای در اطراف همین ناحیه قرار گرفته‌اند. این جاذبه‌های گردشگری عبارتند از: “باغ یو”، باغ چینی سنتی با معماری باستانی؛ “موزه شانگهای” که مکان ایده‌آلی برای علاقه‌مندان به چین کهن بوده و “جاده نانجینگ” (غرب)، شلوغ‌ترین خیابان تجاری چین. در سمت پودونگ (شانگهای جدید). بازدیدکنندگان می‌توانند یکی از بلندترین ساختمان‌های جهان، “مرکز مالی جهانی شانگهای” را ببینید، از آکواریم “اقیانوسی شانگهای” با تونل کوسه بازدید کنند یا در “پارک قرن شانگهای”، جدیدترین و بزرگ‌ترین باغ این شهر بنشینند.

با وجودی که هنر شانگهای به‌لحاظ غنی و اصالت، نسبت به رقیب اصلیش پکن، هنری نازل‌تر محسوب می‌شود، اما این شهر نیز جهش‌های خیره‌کننده‌ای برداشته است. در تالارها و سالن‌های شانگهای رویدادهای بزرگ و جهانی برگزار می‌شوند. در بزرگترین سالن سرپوشیده شهر، “مرکز همایش و نمایشگاه‌های بین‌المللی و جهانی شانگهای” اخیرا برخی از فعالیت‌های بین‌المللی از جمله کنسرت گروه‌هایی مشهوری مانند “متالیکا“، “التون جان” و “رولینگ استون” برگزار شدند.

با کلیک روی لینک کد تخفیف مِستر بلیط، می‌توانید از 5 تا 15 هزار تومان تخفیف ویژه کاربران تکراتو بهره‌مند شوید.

بیشتر بخوانید:

گالری تصاویر گران‌ترین شهرهای جهان برای زندگی (بخش اول)

 

این محتوا به سفارش مِستر بلیط نوشته شده است. برای استفاده از خدمات مستر بلیط روی لینک زیر کلیک کنید.

خرید بلیط  اتوبوس

منابع: businessinsiderlonelyplanetcomtecmedwikipedia

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر