;
coinex

تلگرام همچنان محبوب‌ترین پیام‌رسان در ایران است

محبوب‌ترین پیام‌رسان در ایران کدام است؟ شاید گمان کنید با فیلتر شدن تلگرام این عنوان نیز از آن سلب شده است، اما کماکان تلگرام محبوب‌ترین پیام‌رسان در ایران است.

مطابق بررسی‌هایی که توسط مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) صورت گرفته است، با وجود آنکه تلگرام از 11 اردیبهشت 97 فیلتر شد، همچنان بیشتر از 47 درصد کاربران ایرانی از این پیام‌رسان استفاده می‌کنند. در مقابل این مرکز می‌گوید در ماه‌های گذشته میزان استفاده کابران ایرانی از شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های داخلی به طور چشمگیری کاهش یافته است.

آنطور که بررسی‌های ایسپا در مهرماه سال جاری می‌گویند، 62.5 درصد از پاسخگویان اعلام کرده‌اند که پیش از فیلترینگ این پیام‌رسان،‌از آن استفاده می‌کردند. نکته‌ای که در این بررسی جلب توجه می‌کند این است که در نظرسنجی خردادماه این مرکز نیز 62.4 درصد از شرکت‌کنندگان نیز گفته بودند از قبل از فیلترینگ از تلگرام استفاده می‌کنند. بنابر نتایج این نظرسنجی ایسپا هم اکنون و با گذشت حدود 5 ماه از فیلتر تلگرام 47.3 درصد از پاسخگویان اعلام کرده‌اند که همچنان از تلگرام استفاده می‌کنند. این عدد نسبت به خردادماه ثابت مانده است.

جدا از اینکه تلگرام محبوب‌ترین پیام‌رسان در ایران است، نتایج بدست آمده نشان می‌دهد که استفاده کاربران ایرانی از واتساپ بعد از فیلتر شدن تلگرام افزایش یافته است. این رقم بنابر نظرسنجی‌های پیشین ایسپا در نیمه فروردین‌ماه سال جاری، یعنی پیش از فیلترینگ تلگرام 12 درصد بوده است، اما در خرداد و مهرماه سال جاری این رقم به ترتیب به 25 و 30.1 درصد رسیده است. موضوعی که برای تلگرام نیز صادق است و پس از فیلترینگ تلگرام روند صعودی داشته است.

بنابر آمار ایسپا، در فروردین ماه سال جاری 17.7 درصد از کابران از اینستاگرام استفاده می‌کردند. رقمی که در خردادماه به 32.2 درصد رسید. مطابق آخرین نتایج به دست آمده این عدد از خرداد تا مهر ثابت بوده است. اما از سوی دیگر آمارها می‌گویند میزان استفاده از شبکه‌های مجازی داخلی از خردادماه تا مهرماه روند کاهشی داشته است.

به عنوان مثال بد نیست نگاهی به موفق‌ترین آنها بیاندازیم : پیام‌رسان سروش. پیش از فیلترینگ تلگرام سروش حدود 2 درصد عضو داشته است. رقمی که در خردادماه به 13.5 درصد رسیده بود. اما تا مهرماه این رقم مجددا سیر نزولی را طی کرد و به 4.3 درصد رسید. دیگر پیام‌رسان ایرانی که خیلی نقل محافل بوده است، ایتا نام دارد. این پیام‌رسان از خرداد تا مهرماه از 2.9 درصد به 0.9 درصد رسید. آی‌گپ و بله هردام از 2.5 و 1.8 در خردادماه به 0.4 درصد رسیدند. پیام‌رسان گپ نیز از 1.4 درصد به 0.2 درصد رسیده‌ است. بیسفون و ساینا نیز از 0.6 درصد هرکدام به 0.1 درصد رسیده‌اند.

همچنین ۳۶.۳ درصد پاسخگویان اظهار کرده‌اند در حال حاضر از هیچ کدام از شبکه‌های اجتماعی استفاده نمی‌کنند. به عبارت دیگر در حال حاضر ۶۳.۷ درصد پاسخگویان اعلام کرده­‌اند حداقل عضو یکی از شبکه­‌های اجتماعی مجازی هستند.

بیشتر بخوانید :

صحبت‌های جهرمی در مورد انتقاد به وزارت ارتباطات؛ بستن نسخه‌های فارسی تلگرام کار من نیست!

فاش شدن آی پی کاربران توسط نسخه دسکتاپ تلگرام

چه کسی اجازه ادامه‌ی فعالیت هاتگرام و تلگرام طلایی را صادر کرد؟

منبع : isna

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر