;
coinex

افزایش تصادفات رانندگی در ایران با ابتلا به انگل توکسوپلاسما گوندی

افزایش تصادفات رانندگی در ایران می‌تواند در نتیجه شیوع یک بیماری انگلی مرتبط به توکسوپلاسما گوندی باشد. این انگل حداقل یک مرتبه 30 تا 40 درصد از جمعیت ایران را مبتلا کرده است.

رئیس مرکز تحقیقات سلامت و ایمنی غذای یزد می‌گوید به طور متوسط 30 تا 40 درصد از جمعیت ایران حداقل یک مرتبه به انگل توکسوپلاسما گوندی (Toxoplasma gondii) مبتلا شده‌اند. بهادر حاجی‌محمدی ادامه می‌دهد که ابتلا به این انگل آمار تصادفات رانندگی در ایران را افزایش می‌دهد. به گفته ویپژوهش‌های جدید محققان جهان نشان داده که ابتلا به انگل «توکسوپلاسما گوندی» یکی از علل افزایش آمار تصادف در رانندگی است. البته باید اشاره کرد که خطر این انگل در رانندگان بالای 40 سال بیشتر از رانندگان جوان است.

رئیس مرکز تحقیقات سلامت و ایمنی غذای استان یزد می‌گوید با شیوع 30 تا 40 درصد در سراسر ایران، انگل توکسوپلاسما گوندی یکی از شایع‌ترین بیماری های انگلی است. این بیماری در مناطق گرم بیشتر از مناطق سرد گسترش دارد. وی ادامه داد :

به گونه‌ای که براساس گزارشات نرخ آلودگی توکسوپلاسما در اصفهان ۴۳ درصد و در اردبیل برابر با ۱۸ درصد است. آلودگی در مناطق مرطوب کشور نظیر گیلان بیشتر از مناطق خشک مانند زاهدان است به طوری که شیوع آلودگی در استان گیلان ۶۶ درصد و زاهدان ۲۲ درصد گزارش شده است.فقط در ۱۵ درصد افراد مبتلا، علائم بیماری که شامل گلو درد، سردرد، تورم گره‌های لنفاوی، درد ماهیچه و تب است، بروز می‌کند.

لازم به ذکر است که علائم این بیماری حاد پس از چند روز فروکش می‌کند و شخص خود به خود بهبود می‌یابد. البته این بیماری در برخی از افراد به شکل مزمن ادامه پیدا می‌کند و در عضلات و مغز آنها کیست‌های کوچک انگلی شکل می‌گیرد. حضور این نوع کیست‌ها در مغز انسان عامل مهمی برای افزایش تولید پیام‌رسان عصبی “دوپامین” است. رئیس مرکز تحقیقات سلامت و ایمنی غذای یزد، در این خصوص اضافه کرد :

افزایش میزان تولید این پیام رسان تغییراتی در رفتار و روحیه فرد ایجاد می‌کند به گونه‌ای که حضور این کیست در مغز سبب می‌شود راننده در مواجهه با موانع حین رانندگی، کندتر از حد معمول واکنش نشان دهد و قادر به توقف به موقع خودرو نباشد که این امر در نهایت منجر به بروز تصادف می‌شود.

در بسیاری از موارد تاخیر در اقدام به فشردن پدال ترمز منجر به افزایش نرخ تصادفات رانندگی در ایران شده است. موضوعی که در مبتلایان به انگل توکسوپلاسما گوندی بیشتر دیده می‌شود. افراد از طرق مختلف به انگل توکسوپلاسما گوندی آلوده می‌شود. مهمترین این موارد مصرف میوه و سبزیجات نشسته، کباب، استیک یا جگر نیم پخته،‌خونی و یا آبدار است. حاجی محمدی در این خصوص افزود :

شیرهای غیر پاستوریزه بز نیز موجب انتقال بیماری به انسان می‌شود. به طور میانگین ۱۰ درصد نمونه‌های شیر بز آلوده بوده بنابراین ضروری است از نوشیدن شیر غیرپاستوریزه بز اجتناب کرد. گربه‌ها به ویژه گربه‌های ولگرد نقش مهمی در آلودگی انسان دارد. بیش از ۵۰ درصد گربه‌های ولگرد شهری سابقه آلودگی به این انگل دارند بنابراین جمع آوری این گربه‌ها توسط شهرداری و سازمان‌های مرتبط بسیار حائز اهمیت است.

به علاوه باید اشاره کرد که گربه‌های خانگی نیز ممکن است به این انگل مبتلا باشند. بنابراین افراد لازم است هنگام تعویض خاک جعبه فضولات گربه‌های خانگی حتما از دستکش استفاده کنند. آلودگی به این انگل در آزمایشگاه با اخذ نمونه خون از افراد قابل تشخیص است. آلودگی به این بیماری زیر نظر پزشک با داروهایی نظیر «پیریمتامین» و «سولفادیازین» طی ۳ تا ۴ هفته قابل درمان است. برای خانم‌های باردار مبتلا به این انگل داروی «اسپیرامایسین» تجویز می‌شود.

توکسوپلاسما
کیست‌های انگل توکسوپلاسما گوندی زیر میکروسکوپ. (اعتبار : ویکی)

توکسوپلاسما گوندی (Toxoplasma gondii) یک انگل درون سلولی و اجباری است. میزان اصلی این انگل گربه است که توسط مدفوع جاندار انتشار صورت می‌گیرد. جدا از گربه این انگل می‌تواند انواع مختلف مهره‌داران، پستانداران و پرندگان را آلوده کند. آنتی‌بادی این انگل در برخی از کشورهای جهان در سرم یک سوم افراد مشاهده شده است.

این موضوع نشان می‌دهد که این انگل شیوع و قدرت آلوده‌کنندگی بالایی دارد. تقریبا 11 درصد افراد بین 6 تا 49 سال در ایالات متحده آمریکا دارای پادتن علیه توکسوپلاسما هستند. آلودگی به این بیماری در برخی از اقشار جامعه نظیر خانم‌های باردار بسیار حائز اهمیت است، چرا که می‌تواند منجر به سقط جنین یا عقب‌ماندگی او شود. تاثیری که این بیماری بر افزایش تصادفات رانندگی در ایران دارد، شاید خیلی بیشتر از مرگ و میر ناشی از خود بیماری بوده است. تصادفات رانندگی در ایران سالانه هزاران نفر را به کام مرگ می‌فرستد.

منبع : isna

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر