;
coinex

کشف دو سیاره سرگردان در کهکشان راه شیری ؛ سیارات بدون ستاره

دو سیاره سرگردان در کهکشان راه شیری کشف شد. اخترشناسان دو سیاره سرکشی را پیدا کرده‌اند که به دور هیچ ستاره ای نمی‌چرخند.

ستاره شناسان دانشگاه ورشو لهستان موفق به کشف دو سیاره سرگردان شده‌اند که برخلاف سیارات جهان، بدون هیچ مدار مشخصی که به دور یک ستاره در حال گردش باشد، در کیهان سرگردانند.

کشف دو سیاره سرگردان بدون ستاره

بحث درباره سیارات سرگردان سالهاست که در بین اخترشناسان وجود دارد، اما از آنجایی که آنها هیچ ستاره‌ای برای روشنایی ندارند، پیدا کردن آنها در فضا بسیار دشوار است؛ چراکه همواره در تاریکی به سر می‌برند

با این وجود، محققان با استفاده از تکنیکی به نام میکرولنز گرانشی می‌توانند سیاره های سرگردان را در زمانی که آنها مابین یک ستاره دوردست و زمین قرار می‌گیرند، شناسایی کنند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، سیاره سرکش به مانند یک لنز عمل کرده و باعث اعوجاج در نور ستاره می‌شود.


بیشتر بخوانید: ضبط صدای خورشید در مریخ ؛ موسیقی ساخته شده از طلوع خورشید را بشنوید


چنین چیزی نشان می‌دهد که یک جسم بزرگ مانند یک سیاره از مقابل ستاره مورد نظر در حال عبور است و با اندازه اعوجاج بوجود آمده در نور ستاره، می‌توان اندازه سیاره سرگردان را محاسبه کرد.

این دو سیاره بدون ستاره که از طریق آزمایشات لنز گرانشی نوری (OGLE) شناسایی شده‌، OGLE-2017-BLG-0560 و OGLE-2012-BLG-1323 نامیده شده‌اند.  اولین سیاره سرگردان کشف شده،OGLE-2017-BLG-0560 است که می‌تواند جرمی تا 20 برابر مشتری داشته باشد.

این اجرام تنها دو سیاره سرگردان کوچکی هستند که تاکنون کشف شده‌ است. به دلیل آنکه محققان نمی‌دانند که هر کدام از این سیارات سرکش چه فاصله‌ای تا زمین دارند، قادر به اندازه گیری دقیق آنها نیستند.


بیشتر بخوانید: نگاهی به نظریه فضانوردان باستان ؛ ما و فرا زمینی‌ها


برخی اخترشناسان معتقدند که سیارات سرگردان کمی در جهان وجود دارد، اما Neil DeGrasse Tyson پیش بینی می‌کند که میلیاردها سیاره بدون ستاره در فضای سرد کائنات در حال گردش هستند.

اخبار نجوم را با تکراتو دنبال کنید.

.

منبع: digitaltrends

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر