;
coinex

اسکیمر چیست و عملکرد آن چگونه است؟

اسکیمر چیست و چه عملکردی دارد ؟ اگر با اسکیمر و نحوه کپی کردن کارت های اعتباری آشنا نیستید در ادامه‌ با تکراتو همراه باشید تا از کلاهبرداری به این روش در امان بمانید.

سرقت اطلاعات کارت های بانکی و کلاهبرداری در این زمینه روز به روز در حال افزایش است و مجرمان هر روز به دنبال دستیابی به ابزارها و روش‌های جدید برای موفقیت بیشتر در این زمینه هستند. جدیدا مجرمان از ابزاری به نام اسکیمر برای کپی کردن کارت های اعتباری و سرقت اطلاعات کارت های بانکی استفاده می‌کنند.


بیشتر بخوانید: استخراج شماره کارت اعتباری با انتشار بدافزار کارتخوان های بانکی


اسکیمر چیست ؟

امروزه بسیاری از عملیات بانکی مختلف از طریق کارت‌های بانکی انجام می‌شود. از کمترین خریدها تا بیشترین آنها از طریق کارت بانکی قابل انجام است. اما سرقت اطلاعات کارت های بانکی نیز با افزایش استفاده از کارت‌های اعتباری افزایش یافته است. پیش از این تصور می‌شد که فقط خرید اینترنتی است که می‌تواند مشکل ساز شود اما اکنون در دنیای واقعی هم، برای خرید حتی از طریق دستگاه‌های پوز یا استفاده از عابربانک باید نگران بود.

اسکیمر یک دستگاه است که از طریق آن مجرم اقدام به کپی برداری از کارت اعتباری می‌کند؛ این یک تعریف ساده برای اسکیمر چیست است. همچنین اسکمیر را می‌توان یک دستگاه کارتخوان در نظر گرفت که اطلاعات کارت بانکی افراد را سرقت می‌کند. اسکیمر را می‌توان هم دستگاه و هم شخصی که اقدام به انجام این کار می‌کند، در نظر گرفت. منظور از اسکیمینگ نیز منتقل کردن اطلاعات کارت‌های عابر بانک به یک کارت دیگر بدون اطلاع و رضایت مالک کارت است.

در این روش این دستگاه از نوار مغناطیسی کارت‌های بانکی یک کپی تهیه می‌کند. در ادامه فرد مجرم اطلاعات کپی شده را در کارت‌های بانکی خام کپی می‌کند و به این طریق از حساب قربانی به صورت غیر مجاز، برداشت می‌کند.

آنگونه که گفته شده سرقت اطلاعات کارت های بانکی از طریق اسکیمر ، هم با دستگاه‌های پوز و هم با دستگاه‌های عابر بانک امکان پذیر است.

نحوه کپی کردن کارت های اعتباری از طریق اسکیمر

اکنون اسکیمر چیست را تعریف کردیم نوبت به بررسی نحوه سرقت اطلاعات کارت بانکی از طریق اسکیمر می‌رسد. لازم به ذکر است که برای سرقت اطلاعات از طریق اسکیمر یک بخش جدید نیاز است. یک روش آن استفاده از عابر بانک است و روش دیگر استفاده از کارت‌های پوز است.


بیشتر بخوانید: استفاده از اثر انگشت به جای رمز برای احراز هویت کارت بانکی


استفاده از عابربانک برای سرقت اطلاعات کارت های اعتباری

سارق در این روش برای کپی کردن کارت بانکی و سرقت اطلاعات کارت های اعتباری یک بخش جدیدی را به عابر بانک اضافه می‌کند. این قسمت جدیدی که به عابر بانک اضافه می‌شود از نظر ظاهری تفاوت بسیار کمی با شکل اصلی عابربانک دارد به همین دلیل نمی‌توان متوجه این موضوع شد.

اسکیمر چیست

وقتی کاربر کارت اعتباری خود را در دستگاه قرار می‌دهد اطلاعات کارت وی ذخیره می‌شود. در ادامه کاربر رمز را وارد می‌کند و رمز نیز سرقت می‌شود که به دو روش امکان سرقت وجود دارد:

  • روش اول

در این روش یک دوربین بسیار ریز قرار داده می‌شود تا وقتی کاربر رمز را وارد می‌کند، ضبط شود.

  • روش دوم

در روش دوم برای سرقت رمز از یک کیبورد جدید که بر روی کیبورد قبلی دستگاه قرار داده می‌شود، استفاده می‌کنند. این کیبورد از نظر ظاهری بسیار شبیه به کیبورد اصلی است. این کیبورد جدید اطلاعات وارد شده را ذخیره می‌کند.

عملکرد اسکیمر

تا اینجا سارق توانست به اطلاعات مورد نظر خود دست یابد. اکنون برای اینکه بتواند مراحل کپی کردن کارت های بانکی را به پایان برساند نیاز به کارت بانکی خام دارد تا بتواند اطلاعات را بر روی ان بریزد. در ادامه پس از انجام کار به یک عابر بانک مراجعه کرده و اقدام به خالی کردن حساب می‌نماید. همچنین می‌تواند از طریق آن کارت خرید کند.

کارت بانکی خام

استفاده از دستگاه‌های پوز برای کپی کردن کارت های بانکی

علاوه بر اینکه می‌توان از طریق عابربانک نسبت به کلاهبرداری از کارت های بانکی و کپی کردن آنها اقدام کرد، این کار از طریق دستگاه‌های پوز هم امکان پذیر است. یعنی سارق می‌تواند دستگاه اسکیمر را بر روی کارت خوان‌های فروشگاهی هم نصب کند. در ایران نمونه‌هایی از این سرقت کشف شده است.

کپی کردن اطلاعات کارت بانکی

برای کلاهبرداری و سرقت اطلاعات کارت بانکی از طریق دستگاه پوز، اسکیمر بر روی دستگاه نصب می‌شود. فروشندگانی که قصد سرقت اطلاعات کارت بانکی را داشته باشند کارت‌خوان را پشت پیشخوان قرار داده و کارت و رمز مشتری را دریافت کرده و خود اقدام به کشیدن کارت می‌کنند. بنابراین اطلاعات مشتری و کارت وی در اختیار فروشنده یا سارق قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که در این حالت علاوه بر اینکه کارت بر روی پوز کشیده می‌شود بر روی دستگاه دیگری که در کنار پوز قرار دارد نیز کشیده می‌شود.

برای جلوگیری از این مشکل در هنگام خرید بهتر است که خریدار خود اقدام به کشیده کارت و وارد کردن رمز نماید.

استفاده از دستگاه‌های آنتی اسکیمر بر روی عابربانک‌ها

عملکرد اسکیمر بسیار جالب است. این ایده می‌تواند علاوه بر مردم برای بانک‌ها نیز یک تهدید بزرگ باشد. البته برای حل این مشکل راه‌هایی نیز وجود دارد که بانک‌ها باید آنها را پیاده کنند. بانک‌ها می‌توانند از دستگاه‌های آنتی‌اسکیمر (Anti mer) استفاده کنند.

دستگاه های آنتی اسکیمر

ممکن است استفاده از این دستگاه برای بانک‌ها هزینه بر باشد اما با این وجود نیز بانک‌ها موظف به نصب این دستگاه‌ها روی عابربانک هستند. چندی پیش بانک مرکزی قانونی را اجرا کرد که بانک‌ها را مجبور به نصب آنتی‌اسکیمر می‌کرد. البته گفتنی است که این موضوع در تمام عابربانک‌ها در حال حاضر اجرا نشده است.

اقدامات لازم در صورت روبه رو شدن با دستگاه‌های اسکیمر

پلیس تاکنون در این زمینه بسیار هشدار داده است و از مردم خواسته است تا در هنگام خرید اطلاعات کارت خود را در اختیار فروشنده قرار ندهند و خود اقدام به وارد کردن رمز کارت خود در هنگام خرید نمایند. البته لازم بود که پلیس با اشخاصی که دستگاه‌های خود را پشت میزها قرار می‌دهند نیز برخورد کند که البته تاکنون اقدامی در این مورد انجام نداده است.

بهتر است کشیدن کارت و خرید کردن با حضور دو نفر صورت گیرد؛ یعنی هم خریدار و هم فروشنده. همچنین در صورت استفاده از عابربانکی که نسبت به آن مشکوک بودید می‌توانید از آن استفاده نکنید.

داشتن اطلاعات کافی در مورد موارد امنیتی می‌تواند به رفتار بهتر و تصمیم گیری در مواقع مهم کمک کند. اسکیمینگ نیز یکی از این موارد امنیتی مهم است که بهتر است به ان توجه داشت. اکنون که متوجه شدیم اسکیمر چیست و عملکرد آن چگونه است، باید با دقت بیشتری عملیات بانکی را انجام داد.

 

آیا در زمینه ای تخصص و تجربه کافی را دارید؟ دانش خود را با کاربران تکراتو به اشتراک بگذارید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    وقتی ابزار ها اطلاعات دزد شماره رمز را که در دستگاههای بانکی با صدا گفته نمیشود می‌دزدند
    خوب در دستگاههای فروشگاهی هم میتواند همچون قابلیتی داشته باشد
    باید به سیستم ایمن تر بایندیشند

    پاسخ