;
coinex

راهنمای خرید هارد اکسترنال ؛ پارامترهای انتخاب یک هارد اکسترنال خوب کدامند؟

راهنمای خرید هارد اکسترنال به شما کمک می‌کند تا مهمترین فاکتورهایی را که نیاز است برای خرید یک حافظه جانبی مقاوم، سریع و قابل حمل در نظر بگیرید را در اختیار می‌گذارد. این نوشتار ما نیز به همین منظور به سراغ نحوه انتخاب بهترین هارد اکسترنال 2019 می‌رود.

اگر ظرفیت فضای ذخیره سازی هارد لپ تاپتان رو به اتمام است یا می‌خواهید از فیلم‌ها و عکس‌هایتان روی یک حافظه دیگر یک نسخه پشتیبانی داشته باشید، حافظه‌های قابل حمل بهترین و ارزانترین راه حل‌های موجود برای شما محسوب می‌شوند. پس به یک راهنمای خرید هارد اکسترنال خوب نیاز دارید تا در بازار موفق عمل کنید.

موضوع اینجاست که انواع زیادی از این حافظه‌ها در بازار موجود است و هر محصولی ویژگی خاص خودش را دارد، به همین دلیل برای این که بتوانید متناسب با نیازها و بودجه خریدتان بهترین محصول را انتخاب کنید، باید عواملی را در نظر بگیرید. پس نیاز مبرمی به یک راهنمای خرید هارد اکسترنال احساس می‌شود. در عصری که می‌توانید ماهانه با پرداخت کمتر از 1 دلار به 50 گیگابایت فضای ذخیره سازی کلود دسترسی داشته باشید، ممکن است که هاردهای خارجی ظاهرا ارزش قبلی خود را نداشته باشند.

اما حقیقت این است که مدل‌های جدید این حافظه‌های جانبی نسبت به هاردهایی که چند سال پیش وارد بازار شدند، سریعتر، زیباتر، مقاومتر و ارزانتر هستند و حتی فضای ذخیره سازی بیشتری را نیز در اختیار شما می‌گذارند. شما در عصری زندگی می‌کنید که می‌توانید با پرداخت مبلغی در حدود 50 دلار و استفاده از یک کابل USB یک ترابایت ظرفیت ذخیره سازی را به هارد لپ تاپ و رایانه دسکتاپ خود اضافه کنید.

راهنمای خرید هارد اکسترنال 2019؛ نحوه انتخاب بهترین هارد اکسترنال بازار

انتخاب یک درایو اکسترنال خوب چندان ساده نیست و همیشه پرداخت بیشترین مبلغ در این زمینه شما را به بهترین هارد موجود در بازار نمی‌رساند. مسئله قیمت هارد اکسترنال حتما باید در یک راهنمای خرید هارد اکسترنال لحاظ شود. ظرفیت هارد و مکانیسم ذخیره سازی آن دو پارامتر بسیار مهم هستند که باید در هنگام خرید یک محصول در نظر بگیرید، و باید بدانید که قیمت هارد مورد نظرتان به این دو عامل بستگی دارد. مطلب زیر که بهترین هاردهای اکسترنال ۲۰۱۹ را گرد هم جمع‌ کرده‌ است، خالی از لطف نیست.


بیشتر بخوانید: بهترین هارد اکسترنال 2019 : بهترین حافظه جانبی را برای کامپیوتر خود انتخاب کنید


عوامل دیگری هم مانند ابعاد فیزیکی هارد، میزان مقاومت بدنه آن، رابط کاربری آن برای اتصال به رایانه و حتی رنگ محصول هم در تعیین برتری و توجیه قیمت یک محصول موثر هستند که فهرستی از آنها یک راهنمای خرید هارد اکسترنال را شکل می‌دهند. در این مقاله سعی کرده‌ایم به شما یاد دهیم که در هنگام خرید یک هارد خارجی باید نسبت به چه عواملی مطلع باشید.

معیار سرعت در انتخاب بهترین هارد اکسترنال 2019 : حافظه SDD یا HDD؟

درایوهای حالت جامد (SSD) نسبت به هارد درایوهای عادی اجزای متحرک کمتری دارند و با بالاترین سرعت ممکن اطلاعاتتان را در اختیارتان می‌گذارند. برخلاف یک هارد درایو عادی دیسک دار که اطلاعات را روی یک یا چند صفحه چرخان ذخیره می‌کند، یک درایو حالت جامد برای ذخیره سازی اطلاعات از یک مجموعه سلول فلش مانند سلول‌های سازنده یک رم رایانه استفاده می‌کند.

حال سوال این است که دسترسی به اطلاعات ذخیره شده در سلول‌های فلش نسبت به دسترسی به اطلاعات ذخیره شده روی یک صفحه چرخان چقدر سریعتر است؟ سرعت خواندن و نوشتن عادی در یک درایو دارای یک صفحه چرخان بسته به رابط USB و سرعت چرخش صفحه (5400RPM در هاردهای عادی و 7200RPM در هاردهای گرانتر) بین 100MBps تا 200MBps است. این سرعت در هاردهای SSD خارجی حداقل دو برابر و بیشتر از 400MBps است، و این یعنی برای انتقال یک فایل 4 گیگابایتی بر روی یک هارد SSD به چند ثانیه زمان نیاز دارید در حالی که برای انتقال آن به یک هارد دارای صفحه چرخان باید چند دقیقه صبر کنید.

هاردهای SSD علاوه بر سرعت بیشتر امنیت بالاتری نیز نسبت به هاردهای عادی دارند. از آنجایی که در یک هارد SSD خبری از صفحات چرخان یا یک هد مغناطیسی متحرک نیست، در صورتی که در هنگام دسترسی به اطلاعات در این هارد آن را حرکت دهید یا به آن ضربه بزنید، اطلاعات موجود در آن خراب نمی‌شوند و هنوز قابل دسترسی هستند.

سنجش سرعت انتقال فایل: حافظه SDD یا HDD؟

حافظه‌های SSD که هم اکنون در بازار وجود دارند نسبت به مدل‌هایی که چند سال پیش وارد بازار شدند ارزانتر هستند، ولی هنوز نتوانسته‌اند به طور کامل هاردهای دارای صفحات چرخان را از دور خارج کنند و وظایف آن‌ها را انجام دهند. در این زمینه باید به این نکته اشاره شود که درایوهای خارجی بزرگتر که برای قرار گرفتن روی یک میز یا درون یک سرور ساخته شده‌اند عمدتا از نوع هاردهای دارای صفحات چرخان هستند زیرا نسبت به هاردهای SSD فضای ذخیره سازی بیشتر و قیمت ارزانتری دارند.

راهنمای خرید هارد اکسترنال ؛ یک هارد دسکتاپ بخریم یا یک هارد قابل حمل؟

اگر یک مجموعه بزرگ از فایل‌های رسانه‌ای دارید، برای ذخیره سازی فایل‌هایتان به چند ترابایت حافظه نیاز دارید و باید یک هارد دسکتاپ خریداری کنید. این هاردها به چندین صفحه چرخان درونی مجهز هستند و کابل برق مخصوص خود را دارند. یک هارد دسکتاپ دارای یک صفحه چرخان عمدتا به یک درایو 3.5 اینچی داخلی مجهز است، اغلب تا 12 گیگابایت فضای ذخیره سازی را در اختیارتان می‌گذارد (اگرچه که اخیرا چند مورد از این هاردها با ظرفیت 16 گیگابایت هم وارد بازار شده‌اند) و 5 اینچ ارتفاع و 2 اینچ عرض دارد.

این حافظه‌های خارجی علاوه بر حفظ کالکشن‌های رسانه‌ای بزرگ، می‌توانند به عنوان حافظه‌های جانبی ارزان برای ذخیره سازی نسخه‌های بکاپ اطلاعات موجود در کامپیوترتان ایفای نقش کنند.

هاردهای عادی دارای بیش از یک صفحه چرخان هم 5 اینچ ارتفاع ولی 4 اینچ عرض دارند. این هاردها بزرگتر هستند، ولی فضای ذخیره سازی بیشتری نیز دارند (حداقل 16 گیگابایت). باید به این نکته اشاره شود که درایوهای این هاردها یا هاردهای تک صفحه‌ای را نمی‌توانید خارج کنید.

بهترین هاردهای اکسترنال 2019 : بهترین حافظه جانبی را برای کامپیوتر خود انتخاب کنید

هاردهای دسکتاپ در یک نوع سوم هم عرضه شده‌اند که ابعاد بزرگتری نسبت به دو نوع فوق دارند، به این نحو که شما باید آن‌ها را در زیر میز یا جعبه یک سرور نصب کنید. از این هاردهای اکسترنال بیشتر برای کاربردهای حرفه‌ای مانند استودیوهای ویرایش فیلم و عکس، و اتاق‌های نگهبانی و کنترل دوربین‌های نظارتی استفاده می‌شود.

مشخصه تعریف کننده این هاردها این است که شما می‌توانید به راحتی درایوهای آن‌ها را خارج کنید و دوباره در جای خود بگذارید، به همین دلیل این هاردها می‌توانند اطلاعات را به سادگی در اختیار شما بگذارند. هاردهای اینچنینی عمدتا بدون درایو عرضه می‌شوند تا کاربر بتواند درایو مورد نظرش را روی آن‌ها نصب کند. ظرفیت کلی این هاردها بستگی به تعداد درایوهای ورودی آن‌ها و ظرفیت هر درایو دارد.

در صنعت ساخت هارد و حافظه، نام DAS (حافظه ذخیره سازی اتصال مستقیم) برای این هاردها انتخاب شده است تا از این طریق بین این محصولات و هاردهای NAS (حافظه ذخیره سازی متصل به شبکه) تمایز ایجاد شود. هاردهای NAS هم عمدتا می‌توانند دو یا بیش از دو درایو را در خود جای دهند.


بیشتر بخوانید:‌ بهترین گوشی های ارزان قیمت سامسونگ ؛ با جیب خالی گوشی اندروید ارزان چی بخریم؟


در مقابل هاردهای دسکتاپ هاردهای قابل حمل هستند، که در بعضی از آن‌ها به جای صفحات چرخان از یک درایو حالت جامد به منظور افزایش سرعت دسترسی به اطلاعات و افزایش مقاومت هارد استفاده می‌شود. این حافظه‌های خارجی چند گرمی بسیار کوچک هستند و نهایتا چند اینچ طول دارند.

هاردهای قابل حملی که در آن‌ها به جای درایو حالت جامد از صفحات چرخان استفاده شده است، کمی بزرگتر هستند ولی به راحتی در یک کیف دستی یا حتی جیب کت جا می‌شوند. هاردهای قابل حمل برق خود را با کابل از رایانه‌ای دریافت می‌کنند که به آن‌ها متصل می‌شوند، به همین دلیل برای استفاده از آن‌ها نیازی به یک پریز برق دیواری نیست.

آیا سرعت تبادل داده هارد اکسترنال برای‌تان مهم است؟ به دنبال یک درایو RAID باشید.

اگر یک هارد دسکتاپ بزرگ با دو یا چند صفحه چرخان بخرید، می‌توانید آن را به کمک نرم افزارش به صورت یک درایو RAID پیکره بندی کنید. بسته به سطح RAID مورد نظرتان می‌توانید ظرفیت، سرعت، میزان تکرار اطلاعات یا ترکیب این پارامترها را اولویت بندی کنید.

آیا به ترفند ترکیب هارد یا سرعت بیشتر نیاز دارید؟ به دنبال یک درایو RAID باشید.

یک مجموعه از صفحات چرخان که در سطحی از RAID به منظور ارائه سرعت بیشتر تبادل اطلاعات پیکره بندی شده‌اند، می‌توانند تقریبا سرعت هاردهای SSD را ارائه کنند. البته اگر می‌خواهید اطلاعات بسیار مهمی را روی چنین هاردهایی ذخیره کنید و این اطلاعات به هیچ وجه نباید از بین بروند، باید درایوی را انتخاب کنید که سطح RAID یک، پنج یا ده را پشتیبانی کند.

فاکتور رابط کاربردی در راهنمای خرید هارد اکسترنال

مهمترین عامل در تعیین سرعت تبادل اطلاعات یک حافظه اکسترنال بعد از نوع مکانیسم ذخیره سازی (صفحه چرخان یا درایو حالت جامد) آن، نحوه اتصال هارد به رایانه است. این روش‌های اتصالی تنوع بسیار زیادی دارند و eSATA و FireWire از قدیمیترین نوع آن‌ها هستند.

در حال حاضر سریعترین نوع رابط اتصالی تاندربولت 3 است. همه لپ تاپ‌های جدید اپل به این مکانسیم اتصالی مجهز هستند، اگرچه که در ساخت رایانه‌های ویندوزی کمتر از این فناوری استفاده می‌شود. تاندربولت 3 برمبنای کانکتور USB نوع C ساخته شده است و می‌تواند فایل‌های شما را با سرعت حیرت انگیز40GBps رد و بدل کند.

پس بهترین هارد اکسترنال 2019 باید چنین ویژگی داشته باشد. بعضی از درایوهایی که از پورت تاندربولت 3 بهره می‌برند، به فناوری‌های اتصالی DisplayPort و USB هم مجهز می‌شوند تا کاربر بتواند از کاور آن‌ها برای اتصال تجهیزات جانبی مانند ماوس، صفحه کلید، مانیتور و وسایل مشابه استفاده کند. پورت‌های تاندربولت 3 برمبنای کانکتور USB نوع C ساخته می‌شوند، ولی همه پورت‌های USB نوع C توانایی پشتیبانی این فناوری را ندارند.

به دنبال چه نوع رابط کاربری باشیم؟

نکته‌ای که باید در این قسمت به آن اشاره شود این است که شما زمانی واقعا می‌توانید از مزایای سرعت پورت تاندربولت 3 بهره ببرید که یک درایو SSD یا دارای پیکره بندی RAID داشته باشید. اگر پول برای شما اولویت بیشتری نسبت به زمان دارد، اگر می‌خواهید یک هارد دسکتاپ دارای یک صفحه چرخان بخرید، یا اگر رایانه شما فاقد پورت تاندربولت 3 است، بهترین فناوری اتصالی که می‌توانید از آن استفاده کنید USB محسوب می‌شود.

تقریبا همه هاردها، لپ تاپ‌ها و رایانه‌های رومیزی موجود در بازار به فناوری اتصالی USB مجهز هستند، با این حال همه پورت‌های یو اس بی مانند هم نیستند. متعارفترین پورت‌های یو اس بی موجود در بازار پورت‌های نوع A (با ظاهر مستطیل شکل) هستند که از چند دهه پیش تا کنون روی دستگاه‌های الکترونیکی نصب می‌شوند.

پورت‌های یو اس بی نوع سی بادامی شکل هستند و هر روز سازندگان بیشتری به استفاده از آن‌ها روی می‌آورند. این پورت‌ها می‌توانند فناوری‌های اتصالی USB 3.1 استاندارد و تاندربولت 3 را پشتیبانی کنند، ولی عمدتا با توانایی پشتیبانی پورت‌های USB 3.1 ارائه می‌شوند. اگر می‌خواهید هارد درایوی را بخرید که با کابل USB نوع C به رایانه وصل می‌شود و کامپیوترتان فاقد پورت USB نوع C است، اطمینان یابید که هارد مورد نظرتان به کابل USB نوع A هم مجهز است. در غیراینصورت باید برای تبادل فایل‌هایتان بین هارد و رایانه و برعکس یک رابط تبدیل هم بخرید.

مسئله بدنه مقاوم‌سازی شده؛ راهنمای خرید هارد اکسترنال جان سخت

اگر مجبور هستید که حافظه اسکترنال خود را مدام به همه جا ببرید، باید مقاومت بدنه آن را مد نظر بگیرید. بعضی از هاردهای اکسترنال برای داشتن مقاومت بیشتر به پلاستیک‌های ضربه گیر مجهز هستند و بعضی هم برای داشتن مقاومت در برابر ضربه و نفوذ گرد و خاک و آب به استانداردهای نظامی مجهز می‌شوند (مانند هاردهای دارای شاخص مقاومتی IP67 و IP68).

بدون شک اگر هارد درایو خارجی خود را همه جا می‌برید، زیبایی آن هم ممکن است برای شما مهم باشد. در این رابطه بد نیست بدانید که بعضی از هاردهای اکسترنال در چند رنگ عرضه می‌شوند و بعضی دیگر هم مانند هارد اِی دیتا SD700 بسیار باریک هستند و به راحتی در جیب جا می‌شوند.

آیا باید یک هارد اکسترنال با بدنه مقاوم سازی شده بخرم؟

احتمالا تنها عاملی که در خرید یک هارد اکسترنال و یا در یک راهنمای خرید هارد اکسترنال به مقدار زیادی مورد توجه قرار نمی‌گیرد، عامل گارانتی است. اگر به هارد اکسترنال خود ضربه بزنید برای تعمیر یا تعویض آن نمی‌توانید از عامل گارانتی استفاده کنید. و حتی اگر که هارد درایو شما عیب‌های تولید داشته باشد، بیشتر ‘ارانتی‌ها صرفا آن را جایگزین می‌کنند و هزینه بازگرداندن اطلاعات را تقبل نمی‌کنند.

بیشتر بخوانید:

منبع: pcmag

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر