coinex
otetmarket
خرید بلیط هواپیما

چگونه گرین کارت آمریکا بگیریم؟ ؛ شرایط، فرم‌ها و راهنمای اپلای کارت سبز آمریکا

گرین کارت آمریکا هدف خیلی از محصلان، کارآفرینان و حتی افرادی با انگیزه‌های شخصی دیگر است. در این نوشتار از تکراتو صفر تا صد دریافت گرین کارت آمریکا را آموزش می‌دهیم.

دریافت گرین کارت آمریکا (GREEN CARD) یکی از روش های کسب اقامت دائم و اخذ مجوز دائم ورود به این کشور است. دارنده گرین کارت، حق کار، تحصیل و ازدواج را داشته و می‌تواند همسر، فرزندان و والدین خود را نیز طبق قانون و رعایت شرایط مربوطه، وارد آمریکا کند. سالانه بیش  از ۲۳ میلیون نفر از شهروندان ۵ قاره جهان، در برنامه اینترنتی لاتاری (DV LOTTERRY GREEN CARD VISA PROGRAM) از طریق این سایت شرکت کرده و حدود ۵۵ هزار نفر موفق به دریافت گرین کارت آمریکا پس از طی فرآیند مصاحبه و بررسی مدارک و احراز صلاحیت می شوند.

در ایران، سالانه بیش از ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر متقاضی ثبت نام در قرعه کشی گرین کارت آمریکا بوده و در سال ۲۰۱۸ میلادی، ۴۵۰۰ نفر از شهروندان ایرانی، موفق به دریافت گرین کارت برای سفر به آمریکا شدند. به جز روش لاتاری و قرعه کشی، روش‌های دیگری هم برای اپلای گرین کارت  و دریافت آن وجود دارد که این گفتار تکراتو، شما را با روش های موجود و فرم‌های مورد نظر که باید تکمیل شود، آشنا می‌کند.

اگر شما مخاطب گرامی تکراتو، با پرسشی روبرو شدید و خواهان دریافت گرین کارت از طریق سرمایه گذاری، کارآفرینی یا از طریق ازدواج یا مدارک عالی تحصیلی هستید، پرسش‌های واضح خود را از طریق بخش نظرسنجی که در انتهای این گفتار قرار دارد، مطرح کنید تا بررسی و پاسخ های لازم ارائه شود. لینک این گفتار را از طریق کانال هایی که در شبکه های اجتماعی عضو هستید، به اشتراک بگذارید.


بیشتر بخوانید: چگونه بلوکارت آلمان ۲۰۲۰ را دریافت کنیم؟


گرین کارت

گرین کارت آمریکا چیست و چگونه می‌توان آن را اخذ کرد؟

اول این گفتار باید به اطلاع شما برسانیم که کلیه اطلاعات رسمی درباره گرین کارت و تکمیل اطلاعات و فرم های مربوط به آن را بایستی از سایت اداره خدمات مهاجرتی و اقامتی آمریکا که US  CITIZENSHIP AND IMMIGRATION SERVICES است. به سایت USCIS در این لینک رجوع کنید.

قدم اول برای دریافت کارت سبز آمریکا که مجوز ورود آسان و مکرر به خاک آمریکا برای یک شهروند غیر امریکایی است،‌ این است که بدانید، صلاحیت دریافت گرین دارید یا نه. در واقع باید بررسی کنید که ELIGIBLE (واجد شرایط) هستید یا خیر. صلاحیت های مورد نیاز برای اپلای گرین کارت، برای هر نوع گرین کارت متفاوت است. کافی است به این CATEGORY رفته و اطلاعات لازم را اخذ کنید.

شما برای اپلای گرین کارت، بایستی حداقل ۲ فرم را تکمیل کنید. یکی IMMIGRANT PETITION و دیگری GREEN CARD APPLICATION است که به I-845 نامیده می شود. معروف‌ترین فرم‌ها برای اپلای گرین کارت آمریکا به شرح زیر است که شما بایستی بر اساس لینک‌هایی که روی هر یک در سایت تکراتو ارائه شده است، اطلاعات تکمیلی را اخذ کنید.

گرین کارت

دریافت گرین کارت از طریق خانواده، دریافت گرین کارت از طریق استخدام/شغل، دریافت گرین کارت از طریق کیس پناهندگی، دریافت گرین کارت از طریق مهاجران خاص، دریافت گرین کارت از طریق افراد قربانی قاچاق انسان و بزهکاری، دریافت گرین کارت از طریق افراد قربانی سوء استفاده و دریافت گرین کارت از طریق سایر دسته هایی به جز مواردفوق، از جمله روش‌های اپلای کارت سبز این کشور است.

گرین کارت

رایج ترین روش دریافت گرین کار، اقدام از طریق خانواده، کار و پناهندگی است. اما اگر شما یکی از نخبگان کشور هستید، صاحب اختراع یا اکتشاف و پتنت هستید، استارت آپ های زیاد مطرحی ثبت کردید و اپ شما در اپل استور و گوگلی پلی، دانلود و نصب فعال بسیاری دارد یا مقالات شما در ژورنال های ISI، رفرنس زیادی دریافت کرده و اصطلاحا CITE زیادی دارد، از طریق دسته بندیGREEN CARD EB-1A VISA  اپلای کنید.  اگر جایزه بین المللی گرفته اید یا هنرمند بین المللی هستید هم فرصت خوبی برای اپلای کارت سبز آمریکا از سال ۲۰۲۰ میلادی به بعد است.

  • فرم I-130
  • فرم I-140
  • فرم I-730 برای متقاضیان پناهندگی
  • فرم I-589 که درخواست پناهندگی است.
  • فرم I-360
  • فرم I-526
  • فرم I-918 برای متقاضیان غیر مهاجرتی
  • فرم I-929  برای اعضای خانواده

عکس پایین صفحه مربوط به دانلود فرم های مربوط به I-140 را نشان می دهد.

گرین کارت

هزینه اپلای گرین کارت در قالب  فرم I-140 حدود ۷۰۰ دلار آمریکا است.

گرین کارت

(تصویر یکی  از فرم هایی که متقاضیان گرین کارت در دسته بندی استخدام بایستی تکمیل کنند)

دسته بندی متقاضیان دریافت گرین کارت (GREEN CVARD ELIGIBILITY CATEGORIES)

برای دریافت گرین کارت آمریکا، شما مشمول یکی از دسته بندی های زیر  هستید که هر یک،‌شرایط و مدارک و فرم های خاصی برای اپلای دارد که در این گفتار به صورت خلاصه به آن اشاره می شود:

دریافت گرین کارت از طریق اعضای خانواده

دسته بندی GREEN CARD FAMILY برای افرادی است که یکی از اعضای  خانواده و اقوام آن ها ، شهروندقانونی آمریکا است. شما در صورتی می توانید برای  این بخش اپلای کنید که همسر یک شهروند آمریکا باشد. کودکان زیر ۲۱ سال  شما ازدواج نکرده  باشند و بخواهید برای آن ها گرین کارت بگیرید. پدر و مادر یک شهروند آمریکا باشید که حداقل  بیست و یک سال سن داشته باشد.

دریافت کارت سبز امریکا از طریق  اعضای خانواده از جمله  محبوب ترین و آسان ترین روش  های دریافت گرین کارت است. اگر  یکی از بستگان نزدیک شما شهروند قانونی این کشور است، می تواند برای شما درخواست گرین کارت کند. سریع ترین راه برای دریافت اقامت دائم و حق شهروندی آمریکا بوده که پس از گذراندن مراحل مربوطه به دریافت گذرنامه  آمریکایی منتهی می شود.

چند موضوع را توجه داشته باشید:

  • اگر شهروند آمریکا، از اعضای خانواده و بستگان شما محسوب می شود و همسر شما است، می تواند برای شما اپلای کند.
  • اگر شهروند آمریکا، بچه زیر ۲۱ سال در خارج آمریکا داشته باشد می تواند برای او اپلای کند.
  • اگر شهروند آمریکا باشید، می توانید برای والدین خود درخواست گرین کارت کنید.
  • متقاضیان گرین کارت از طریق فرم I-130 می توانند برای بستگان خود، درخواست گرین کارت کرده و فرم  I-485 را پر کنند.
  • اگر بستگان شما در امریکا باشند، کار راخت تر است و اگر خارج آمریکا باشند،  بایستی به کنسول آمریکا در کشور محل زندگی مراجعه کنید. آن ها برای  متقاضی گرین کارت، اقدام کرده و برای فرد مزبور،‌ویزا صادر می شود تا پس از ورود به آمریکا، گرین کارت بگیرد.
  • یک شهروند آمریکا قادر است برای برادر وخواهر بالای ۲۱ سال که ازدواج کرده اند، درخواست داده تا گرین کارت بگیرند.

دریافت گرین کارت از طریق استخدام

همان طور که در اطلاعات زیر مشاهده خواهیدکرد، اپلای  گرین کارت از طریق کار، گستردگی زیادی دارد. فقط به پیدا کردن کارفرمای آمریکایی  مربوط نیست. شما می توانید از طریق سرمایه گذاری برای دریافت گرین کارت اقدام کنید. مثل روشی که برای دریافت ویزای دائم نیوزلند و استرالیا و کانادا اقدام می کنند. متقاضیان دریافت گرین کارت از طریق استخدام بایستی فرم I-140 را پر کنند.

دارندگان توانایی خاص هم طبق آنچه در ادامه می آید، می توانند کارت سبز بگیرند. البته روش خیلی سخت است و نیاز به مهارت ممتاز در سطح  جهانی دارد. مثل چاپ مقالاتی که ده ها بار رفرنس مقالات علمی شده باشد.

اپلای گرین کارت از طریق استخدام GREEN CARD THRPUGH EMPLOYMENT نام دارد که برای افرادی است که:

  • قابلیت فوق العاده (EXTRAORDINARY ABILITY) در حوزه علوم، هنر، آموزش و کسب و کار داشته یا عناوین قهرمانی ملی و بین المللی یا دارنده جوایز معتبر جهانی باشید.
  • استاد تمام وقت دانشگاه باشید یا صلاحیت شما به عنوان یک محقق عالی رتبه با رفرنس های متعدد علمی، تایید شده باشد.
  • مدیر بین المللی در شرکت ها و موسسات و سازمان ها باشید.
  • دارنده یک تخصص با مدرک تحصیلات عالی دانشگاهی باشید.
  • قابلیت خاص در حوزه هنری یا صنعتی یا کسب و کار باشید. مثل ثبت اختراع و سبک هنری و . . .
  • کارگر ماهری باشید که یک کارفرما آمریکایی، متعهد به استخدام و پرداخت حقوق ماهانه شما در یک بازه زمانی ۲ ساله باشد.
  • یک سرمایه گذرای بین المللی باشید و بتوانید حداقل ۱ میلیون دلار در کشور امریکا سرمایه گذاری کنید و نیمی از آن در حوزه استخدامی مورد نظر شما بر اساس برنامه تجاری (BUSINESS PLAN) باشد و ۱۰ تن از شهروندان آمریکا را به صورت تمام وقت استخدام کنید.

دریافت گرین کارت آمریکا به عنوان یک محقق یا هنرمند برجسته

یکی از روش های دریافت گرین کارت  آمریکا برای متخصصان، نخبگان، هنرمندان و هم چنین ورزشکاران و افرادی که کارهایی با پرستیژ ملی و بین المللی انجام داده و چهره شاخص هستند، این است که از طریق روش استخدامی یا EMPLOYMENT BASED که EB نامیده می شود، اقدام کنند.

گرین کارت
(تصویر صفحه مربوط به معرفی شیوه دریافت گرین کارت آمریکا توسط مقتاضیانی با مدارک و صلاحیت بین المللی ممتاز قابل احراز)
گرین کارت
(تصویر مصداق های قابلیت فوق العاده (EXTRAORDINARY ABILITY) از نظر اداره مهاجرت و شهروندی ایالات متحده آمریکا)

دولت آمریکا به چهره های شاخص بین المللی در زمینه های فرهنگی، هنری، ورزشی، علمی و سیاسی، که حضور آن ها در آمریکا، به  پیشرفت این کشور کمک می کند و از طرقی، توانایی اثبات صلاحیت خود را داشته باشند، گرین کارت اعطا می کند. این نوع گرین کارت، ۳ دسته دارد.

  • دسته اول را EB-1 می گویند. شهروندان خارجی که در زمینه های فرهنگی یا هنری یا ورزشی یا علمی، دارای قابلیت فوق العاده و صلاحیت تاپ قابل احراز باشند،تعلق می گیرد. EB-1A مجبوب اساتید یا محققان یا دانشمندان ایرانی است که کتاب و مقالاتی با رفرنس بالا در اختیار دارند.
  • دسته دوم را EB-2‌ می گویند و به شهروندان خارجی تعلق می گیرد که عضو یک گروه تخصصی بوده و دارنده مدرک دانشگاهی تخصصی هستند یا یک ظرفیت خاصی دارند.
  • دسته سوم را EB-3‌ می گویند. کارگران حرفه ای و متخصصان را در بر می‌گیرد.

اگر خواهان دریافت گرین کارت امریکا از طریق EB-1 هستید، باید مشمول ۳ مورد از ۱۰ مورد زیر باشید:

  • سندی ارائه کنید که نشان دهد جایزه بین المللی با پرستیژی مثل اسکار و نوبل و امثالهم را کسب کرده اید.
  • سندی ارائه کنیدکه نشان دهنده این باشد که عضو جامعه یا انجمن یا گروهی باشید که مرتبط با رشته و تخصص ممتاز شما باشد.
  • مجموعه کتاب یا مقالات منتشر شده در ژورنال های معتبر بین المللی ارائه کنید که نشان دهنده تخصص شما باشد.
  • سندی ارائه کنید که از شما خواسته شده تا داور ژورنال ها یا ایونت های بین المللی باشید.
  • سندی ارائه کنید که نشان دهنده توانایی علمی، فرهنگی، هنری،‌ورزشی و کسب و کار شما در فیلدی باشد که طبق آن قصد اپلای گرین کارت دارید.
  • سندی ارائه کنید که نشان دهد شما در نوشتن یک مقاله علمی در نشریات معتبر مشارکت داشتید.
  • سندی ارائه کنید که نشان دهد شما در نمایشگاه های هنری مشارکت داشتید.
  • سندی ارائه کنید که نشان دهنده عملکرد شما به عنوان یک مدیر یا راهبر موثر در سازمان های معتبر باشد.
  • سندی ارائه کنید که نشان دهنده دستمزد بالای شما در فیلد مورد تقاضای شما جهت اپلای گرین کارت باشد.
  • موفقیت های بازرگانی و تجاری خود را در حوزه هنری به نمایش بگذارید.

متقاضیان اپلای گرین کارت تحت روش EB-1A بایستی فرم I-140 را پر کنند که مربوط به PETITION  FOR  ALIEN WORKER‌ است.


بیشتر بخوانید: هرآنچه که باید درباره دریافت بورسیه تحصیلی ارشد و دکترا بدانید


اپلای گرین کارت آمریکا به عنوان مهاجر خاص

اگر شما یک فعال مذهبی یا مبلغ امور مذهبی هستید یا مثلا در حوزه رسانه ها وارتباطات مشغول به کار خواهید بود می  توانید  برای دسته بندی GREEN CARD AS  A SPECIAL  IMMIGRANT‌ اپلای  کنید. افرادی که برای گرین کارت آمریکا به عنوان یک فعال مذهبی اپلای می کنند، بایستی عضو رسمی  یک انجمن/اتحادیه/گروه یا جامعه مذهبی باشند که قصد آن ها در ورود به این کشور، کار برای یک سازمان مذهبی غیر دولتی باشد.

گرین کارت آمریکا

اگر شما به هر دلیلی قبل از سال ۱۹۷۲میلادی  در آمریکا سکونت داشتید، می توانید از طریق دسته بندی GREEN CARD  THROUGH REGISTRY اپلای کنید. برای  کسب اطلاعات تکمیلی به این لینک بروید.

اخذ گرین کارت از طریق پناهندگی

یکی از روش های اپلای گرین کارت است. اگر به عنوان پناهنده سیاسی وارد آمریکا شوید، می توانیدپس از گذشت ۱۲ ماه از ورود خود، درخواست گرین کارت کنید.  پناهنده‌ای که معمولی است و سیاسی نیست، بایستی ۱ سال پس از ورود به آمریکا، برای گرین کارت اپلای کند. به هر حال به سایت رسمی اداره مهاجرت و شهروندی آمریکا در نشانی اینترنتی به آدرس: USCIS.GOV مراجعه کرده و اطلاعات ۲۰۲۰ به بعد را دریافت کنید.

چگونه برای گرین کارت اپلای کنیم؟

همه مدارک و فرم‌ها و هم چنین آدرس برای ارسال یا تکمیل فرم اینترنتی در سایت USCIS.GOV در دسترس است. اطلاعات تکمیلی را در سایت STATE.GOV بدست آورید. برای اپلای گرین کارت، همان طور که در بالا گفتیم، یکی از روش ها، شرکت در لاتاری و ثبت نام در قرعه کشی DV-LOTTERY GREEN CARD VISA است که از طریق DVLOTTERY.STATE.GOV صورت می گیرد.

شما بایستی اول بررسی کنید که واجد شرایط یا ELIGBILE هستید یا خیر. اگر واجد شرایط بودید، باید مدارک لازم را آماده و ترجمه رسمی کنید. سپس از وکیل کمک بگیرید. درخواست گرین کارت شما بایستی مرتبط با فیلد و دسته بندی مورد نظر بوده و مدارک مرتبط با CATEGORY باشد که اطلاعات آن در گفتار تکراتو ارائه شده است.

  • اگر خواهان اپلای گرین کارت از طریق خانواده یا بستگان (RELATIVES) هستید باید فرم I-130 پر شود.
  • اگر خواهان اپلای  گرین کارت از طریق کارفرما هستید یا از طریق EMPLOYMENT بایستی فرم  I-140 پر شود.
  • اگر خواهان اپلای گرین کارت از طریق سرمایه گذاری (INVESTMENT) هستید بایستی فرم  مهاجرت I-526 تکمیل شود.
  • اگر خواهان اپلای گرین کارت آمریکا از طریق روش های پناهندگی و آوارگان هستید، بایستی مدرکی ارائه کرده و نیازی به تکمیل فرم های فوق الذکر نیست.

برای متقاضیان گرین کارت از طریق خانواده، تعداد نامحدودی ویزا وجود دارد و معمولا این افراد، زمان زیادی را منتظر نخواهند بود. برای افرادی که جزو بستگان درجه ۱ محسوب نمی‌شوند، هم چنین متقاضیانی که قصد دریافت کارت سبز از طریق استخدام یا شغل یا EMPLOYEMTN دارند، تعداد کارت سبز‌های صادر شده سالانه محدود است. معمولا این متقاضیان، یک تاریخ اولویت بنده شده دریافت کرده تا زمان AVAILABILITY ویزا، در POOL (لیست انتظار) خواهند بود.

هزینه تشکیل پرونده برای متقاضیان گرین کارت، بسته به نوع CATEGORY متفاوت است و بیش از ۱۰۰۰ دلار آمریکا هزینه در بر دارد. هزینه بیومتریک حدود ۱۰۰ دلار آمریکا را همه متقاضیان بایستی پرداخت کنند. بیومتریک مثل آنچه کارگزاری های رسمی سفارت خانه های کشورهای شنگن در تهران انجام می دهند (مثل VFSGLOBAL در هروی سنتر تهران) مربوط به ثبت اثر انگشت و عکس و امضا شما است.

این کارهای بیومتریک توسط کنسول آمریکا در یکی از سفارت خانه ها انجام می شود.  پس از ثبت اطلاعات بیومتریک بایستی مصاحبه (INTERVIEW) انجام شود. تصمیم گیری نهایی درباره اعطا یا عدم اعطای گرین کارت به افرادی که مصاحبه می‌شوند، گاها تا یک سال هم طول می‌کشد.

همراه گرامی

اگر خواهان دریافت گرین کارت آمریکا یا متقاضی اخذ بورسیه دکترا در این کشور هستید، نظرات و دیدگاه ها و پرسش‌های خود را از طریق بخش  کامنت با تکراتو به اشتراک بگذارید.

لینک این گفتار را از طریق شبکه های اجتماعی به اطلاع دوستان خود که متقاضی دریافت گرین کارت یا متقاضی دریافت ادمیشن تحصیلی در مقطع PhD هستند قرار دهید. اگر خواهان تحصیل در امریکا در مقطع دکترا بوده و خواستار اپلای گرین کارت پس از تحصیلی هستید، حتما چندمقاله با CITIATION خوب در ژورنال های BLIND REVIEW در سطح ISI منتشر  کرده و با اساتید خود، در تالیف فصلی از کتاب های درسی، علمی و هنری و فرهنگی، مشارکت کنید. هر اندازه CV‌ شما قوی تر شود، شانس دریافت گرین کارت شما افزایش می یابد.

بیشتر بخوانید:

منبع: techrato

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر