;
coinex

ادعای سرقت اطلاعات کارت بانکی ۱۰ میلیون ایرانی؛ کاربران توئیتر چه می‌گویند؟

سرقت اطلاعات کارت بانکی ۱۰ میلیون ایرانی ادعایی است که توسط یک کانال تلگرامی مطرح شده و ایمیل‌هایی نیز به برخی افراد ارسال شده است. ماجرا از چه قرار است؟

برخی کاربران در فضای مجازی از روز گذشته می‌‌گویند ایمیلی دریافت کرده‌اند با عنوان «مشتری بانک تجارت سرقت کارت بانکی شما» که در آن لینک یک کانال تلگرامی قرار دارد. با مراجعه به این کانال فایل‌هایی با حجم چندصد مگابایتی قرار داده شده که به گفته صاحب کانال مشخصات و اطلاعات حساب مشتریان بانک‌های «تجارت»، «ملت» و «سرمایه» در این فایل‌ها قرار داده شده است.

ادعای سرقت اطلاعات کارت بانکی ۱۰ میلیون ایرانی چیست؟

تاکنون هیچ یک از بانک‌های نام برده شده به این موضوع اشاره‌ای نکرده‌اند و ما در تکراتو کماکان منتظر اعتبارسنجی این موضوع هستیم. شما کاربر گرامی تکراتو، اگر چنین ایمیلی دریافت کرده‌اید، توصیه می‌کنیم که اولا فایل‌های مذکور را باز نکنید و هرچه سریع‌تر نسبت به تغییر رمز کارت بانکی خود و درمیان گذاشتن موضوع با متصدیان بانک مربوطه اقدام کنید.

در متن ایمیلی که به گفته کاربران برای آنها ارسال شده و تصاویری از آنها در فضای مجازی درج شده، نوشته شده: «مشتری بانک تجارت! مشخصات کارت بانکی شما همراه با بیش از ده میلیون مشتری دیگر به سرقت رفته، در فضای مجازی منتشر شده و هر لحظه در خطر سوءاستفاده می‌باشد. این مشخصات در چهار روز اخیر در فضای غیرقانونی به فروش گذاشته شده و تاکنون بانک تجارت و مقامات مربوطه این سرقت را از شما و میلیون‌ها مشتری دیگر پنهان کرده‌اند.»

تصویر «ایمیل دریافتی کاربران» که برخی کاربران توئیتر مدعی هستند.

در ادامه این ایمیل آدرس یک کانال تلگرامی قرار داده شده و از کاربر خواسته می‌شود با ورود به آن مشخصات خود و سایر بستگانش را چک کند. بررسی‌های تکراتو نشان می‌دهد چنین کانال تلگرامی وجود دارد و هم‌اکنون بیش از ۷۰۰ نفر عضو آن هستند.

تاکنون شخص و گروه خاصی مسئولیت سرقت اطلاعات کارت بانکی (اگر واقعا رخ داده باشد) را بر عهده نگرفته است. همچنین انگیزه این افراد نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. با این حال از ادبیات پیام‌های درج شده در این کانال تلگرامی اینگونه برمی‌آید که آنها با قصد قبلی دست به چنین اقدامی زده‌اند. آنها مدعی هستند که پس از دسترسی به این داده‌ها، از مسئولین بانک‌ها درخواست پول (اخاذی) کرده‌اند که پس از مخالفت مسئولین بانک اطلاعات را در سطح فضای مجازی پراکنده‌اند.

در یکی از پیام‌های این کانال آمده است: «مشخصات کارت‌های بانکی تمامی میلیون‌‌ها مشتریان بانک‌های ملت،‌ تجارت و سرمایه در اختیارمان است. در اولتیماتومی برای ریاست این بانک‌ها و مقامات مربوطه از آنها خواستیم تا وجه درخواستی را تا امروز برایمان واریز نموده در غیر این صورت مشخصات میلیون‌ها کارت بانکی مشتریان آنها را منتشر می‌کنیم.»

تصویر کانال تلگرامی «کارت بانکی شما»

آنچه از سوی این افراد گفته شده،‌ در صورت تایید، اقدام مجرمانه‌ای است و باید منتظر پاسخ نهادهای انتظامی به این موضوع نیز باشیم. این کانال تلگرامی با ادبیاتی نامناسب آورده است:‌ «همانطور که بانک‌های آنها را به آتش کشیدیم اعتبار بانک‌های آنها را نیز به آتش می‌کشیم!»

ادعای سرقت اطلاعات کارت بانکی ؛ کاربران در توئیتر فارسی چه می‌گویند؟

میلاد نوری (Miladᴺᴼᵁᴿᴵ(ツ))، توسعه دهنده وب و نرم‌افزار موبایل، نیز در این باره می‌نویسد: »کاش در مواقع این چنینی، بانک‌ها خیلی سریع بیانیه صادر کنن یا به مشتریانشون در جهت توضیح واقعیت، کاهش نگرانی مشتری‌ها و اینکه نیاز به انجام کاری هست یا نه و… اطلاع رسانی کنن.»

نیما اکبرپور (Nima Akbarpour) خبرنگار بخش فارسی تلویزیون بی‌بی‌سی در مورد این موضوع در توئیتر نوشته است:‌

بررسی مختصری که با برخی دوستان انجام دادیم، نشون می‌ده که اطلاعات درستند. تاریخ بسیاری از این کارت‌ها منقضی شده و نشون می‌ده که نشت این اطلاعات مدت‌ها پیش اتفاق افتاده. این اطلاعات شامل رمز کارت نمی‌شه و فعلا جای نگرانی نداره. تا این لحظه بانک‌ها توضیحی در این زمینه نداده‌اند.

یکی دیگر از کاربران توئیتر با نام مستعار ببعی این اطلاعات را به چندین سال پیش متعلق می‌داند و می‌گوید جای نگرانی چندانی نیست. وی می‌نویسد: «با تحقیقی که روی داده ها انجام شده هیچ رمزی تو این فایل ها نیست و تاریخ انقضای گذشته ی کارت ها نشون میده. اطلاعات جمع آوری شده شامل نام نام خانوادگی شماره کارت و اسم بانک هست. این اطلاعات برای چندین سال پیشه و از بابت سرقت از کارت با این اطلاعات اصلا نگران نباشید.»

برخی دیگر از کاربران نیز بودند که در این زمینه گفتگو می‌کردند. عده‌ دیگری نیز متن ایمیلی که برای‌شان ارسال شده بود را منتشر کرده بودند.

بیشتر بخوانید:

منبع: techrato

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر