;
coinex

چه می‌شد اگر هوای تهران سالم بود ؛ مزایای کاهش آلودگی هوا برای مردم چیست؟

سالانه کاهش آلودگی هوا تأثیرات مثبت سریع و چشم‌گیری را در بهبود منافع بهداشتی و همچنین کاهش آمار مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی را به همراه دارد.

یک مطالعه جدید اقداماتی را که باعث کاهش آلودگی هوا در منبع اصلی آن می‌شوند، بررسی کرده است. این اعمال به زمان برای بهبود شرایط بهداشتی نیازمندند. به عنوان مثال، در یک هفته با ممنوعیت استعمال دخانیات در ایرلند، کاهش 13 درصدی مرگ‌ومیر ناشی از آن، کاهش 26 درصدی بیماری «ایسکمیک قلب»، کاهش 32 درصدی سکته مغزی و کاهش 38 درصدی مشکلات ریوی مزمن قابل مشاهده است.

جالب است بدانید که بیشترین مزایا در این مورد در بین افراد غیرسیگاری رخ داده است. سرپرست اصلی این تحقیقات این‌گونه گزارش می‌کند: «ما از وجود فواید کنترل آلودگی آگاه بودیم؛ اما وسعت آلودگی و مدت زمان نسبتاً کوتاه برای تحقق ایده‌ها، ما را از اقدام کردن وا می‌داشت. دولت‌ها باید دستورالعمل‌های کاهش آلودگی هوا را بلافاصله اتخاذ و اجرا کنند.» پیشتر نیز در تکراتو به این سوال پاسخ دادیم که مواد غذایی مفید برای مقابله با آلوگی هوا کدامند؟ در ادامه این نوشتار با تکراتو همراه باشید!

کاهش آلودگی هوا برای مردم تهران چه مزایایی به دنبال دارد؟

آلودگی هوا یک خطر اساسی برای سلامتی است که می‌تواند همه را تحت تأثیر قرار دهد. رشد شهری، گسترش صنعت، گرم شدن کره زمین و دانش جدید در مورد مضرات آلودگی هوا میزان اهمیت کنترل آلودگی را بالا می‌برد و عواقب عدم آن را به ما نشان می‌دهد. خوشبختانه کاهش آلودگی هوا می‌تواند منجر به دستاوردهای سریع و قابل‌توجه سلامتی شود.

سیاست‌های گسترده اعمالی بر کل کشور می‌تواند آمار مرگ‌ومیر را طی چند هفته کاهش دهد. اهداف کوتاه‌مدت مانند کاهش ترافیک نیز به سرعت باعث کاهش آلودگی هوا و بهبود شرایط بهداشتی می‌شود. آیا می‌دانید کیفیت هوا را چطور می‌توان سنجید و اعداد اعلام شده توسط شهرداری برای هر یک از گروه‌های جامعه چه معنایی دارد؟ نوشته زیر سعی کرده به این سوال پاسخ دهد.


بیشتر بخوانید: شاخص کیفیت هوا (AQI) ؛ چگونه از کیفیت هوای شهرها مطلع شویم؟


سالانه ۷ میلیون نفر در سراسر جهان جان خود را در اثر آلودگی هوا از دست می‌دهند. از این تعداد ۹۰ درصد در کشور‌های توسعه یافته زندگی می‌کنند و این نکته حائز اهمیتی است. جالب آنکه در برخی کشورها تعداد افرادی که دراثر تصادفات جاده‌ای می‌میرند از مرگ و میر در نتیجه آلودگی هوا کمتر است. عمده مرگ‌های مربوط به آلودگی هوا به آسم، برونشیت، تنگی نفس، سکته قلبی و آلرژی‌های مختلف تنفسی مربوط است.

اثرات آلودگی هوا برای سلامتی انسان به شیو‌ه‌های گوناگون و کوتاه یا بلند مدت است. این تاثیر همچنین برای افراد مختلف متفاوت است؛ به طوری که برخی بسیار در برابر این پدیده آسیب‌پذیر هستند. به طور کلی گروه‌های حساس،‌ یعنی بیماران، کودکان و سالمندان بیشترین آسیب را از آلودگی هوا نصیب خود می‌کنند.

از سوی دیگر میزان این آسیب به دوز مواد شیمیایی زیان‌بار نظیر آلاینده‌ها نیز مرتبط است. آسیب‌های تنفسی ناشی از اوزون حدود ۶۰ درصد از مردم را متوجه خود می‌کند.

بیشتر بخوانید:

منبع: siencedaily

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر