;
coinex

فعال سازی رمز دوم پویا بانک سپه ؛ آموزش فعال سازی رمز دوم یک بار مصرف بانک سپه با اپلیکیشن رمزساز

فعال سازی رمز دوم پویا بانک سپه تنها با استفاده از اپلیکیشن رمزساز امکان‌پذیر است. در این نوشتار با فعال‌سازی رمز دوم یک بار مصرف بانک سپه آشنا شوید.

همانطور که میدانید از اواسط دی ماه قرار است تمامی تراکنش های مبتنی بر رمز دوم اینترنتی با سازوکار جدید رمز پویا یا رمز دوم یکبار مصرف (OTP) انجام شوند. شاید این پرسش برایتان پیش بیاید که رمز دوم پویا چیست و به چه دردی میخورد؟

در جواب باید گفت؛ رمز دوم پویا یک راهکار برای پیشگیری از کلاهبرداری های اینترنتی معروف به فیشینگ است. فعال سازی رمز دوم پویا یک امر اجباری است و بدون فعالسازی آن امکان تراکنش­های مالی اینترنتی را از دست میدهید. برای یادگیری شیوه فعال سازی رمز پویا برای بانک سپه در ادامه این مطلب با ما باشید.

آموزش فعال سازی رمز دوم پویا بانک سپه با اپلیکیشن رمزساز

برای فعال سازی رمز دوم پویا بانک سپه 3 راه وجود دارد که فعلا فقط اطلاعات مربوط به نرم افزار ارائه شده است. دو راهکار دیگر،‌ مربوط به شیوه پیامکی یا استفاده از کدهای دستوری USSD میباشد.

  • آموزش فعال سازی رمز دوم پویا بانک سپه با پیامک

به محض ارائه راهکار رسمی از سوی بانک سپه این بخش به روزرسانی میشود.

  • آموزش فعال سازی رمز دوم پویا بانک سپه با کد USSD

به محض ارائه راهکار رسمی از سوی بانک سپه این بخش به روزرسانی میشود.

  • آموزش فعال سازی رمز دوم پویا بانک سپه با اپلیکیشن رمزساز سپه

رمز دوم پویا بانک سپه

از راههای احراز هویت در سامانه های مختلفی از قبیل ایمیل یا شبکه های اجتماعی، دریافت نام کاربری و رمز ورود است. ولی همیشه نگرانی از افشا شدن این اطلاعات و عواقب آن هم وجود داشته است. نگهداری ایمن رمزها به خصوص در باب مسائل مالی اهمیت برجسته تری دارد. برای این موضوع روش­های مختلفی پیشنهاد شده است که یکی از آنها استفاده از روش رمز یکبار مصرف (OTP: One Time Password) است.


با رمز دوم OTP بیشتر آشنا شوید: رمز دوم پویا چیست ؛ روش فعالسازی رمز دوم یک بار مصرف چگونه است؟


در این روش با برنامه رمزساز رمز یکبار مصرف تولید میشود و بر اساس سازوکار برنامه بعد از اولین استفاده یا بعد از حد زمانی مشخص (معمولا 1 دقیقه) فاقد اعتبار شده و کارکرد خود را از دست میدهد. در نتیجه امکان سواستفاده نیز به شدت پایین می­آید.

بانک سپه بدین منظور،‌ نرم افزار «رمزساز سپه» را ارائه کرده است که قابلیت نصب روی سیستم عامل های اندروید و IOS را دارد. دانلود و نصب آن هیچگونه هزینه­ای در بر ندارد و از مهمترین خصوصیات آن میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. نصب بر روی چندین سیستم: این امکان برای رمزساز سپه در نظر گرفته شده است که بر روی چند سیستم نصب شده و با فعال سازی هریک از سایرین نیز به طور همزمان استفاده کنید.
  2. استفاده چند مشتری از یک نرم­افزار: به علاوه این امکان نیز برای اشخاصی که به هر دلیلی نیازی به نصب نرم­افزار ندارند فراهم شده است تا با استفاده از نرم افزاری که در سیستم دوست، همکلاسی یا حتی اعضای خانواده­شان نصب است به دریافت رمز یکبار مصرف مبادرت ورزند. در این روش هر مشتری با اطلاعات ورودی خود مثل نام کاربری و رمز ورود به رمزساز خود دسترسی پیدا میکند و رمز خاص خود را دریافت میکند.

برای استفاده از رمزساز بانک سپه و فعال­سازی آن مراحلی که در ادامه گفته میشود را دنبال کنید:

  1. نرم افزار رمز ساز را از سایت بانک سپه دریافت کرده و نصب کنید.
  2. فعال سازی: بعد از نصب نرم افزار فقط در اولین اجرای آن نیاز به فعال­سازی دارید و در آینده مشکلی نخواهید داشت.
  • شماره مشتری: شماره انحصاری شما بانک سپه میباشد. در صورت عدم آشنایی با این مسئله و دریافت شماره باید به یکی از شعب بانک مراجعه کنید.
  • شماره سریال: شماره سریال OTP شماره­ای است که شعبه بعد از درخواست رمزساز در اختیار شما میگذارد. این شماره بین 12 تا 19 رقم میباشد.
  • کد فعال سازی: شماره­ای 6 رقمی که به شماره تماس شما پیامک میشود و البته یکبار مصرف است.

رمز دوم یک بار مصرف

برای ورود به برنامه رمزساز و استفاده از قابلیت­های آن نیاز به تعریف نام کاربری و گذرواژه دارید. نام مشتری به صورت پیشفرض همان شماره مشتری تعریف شده است که در صورت تمایل امکان تغییر آن برایتان فراهم شده است.

قواعد تعریف نام کاربری نرم­افزار رمزساز سپه:

  • لاتین باشد
  • بین 3 تا 16 کاراکتر باشد
  • استفاده از حروف و عدد امکان پذیر است
  • به بزرگی و کوچکی حروف حساس نیست

قواعد تعریف رمز ورود نرم­افزار رمزساز سپه:

  • لاتین باشد
  • بین 6 تا 16 کاراکتر باشد
  • کاراکترهای حرف، عدد و &، @ و ! مجاز میباشند
  • حداقل یک حرف و یک عدد باید در رمز استفاده شده باشد

بعد از تایید اطلاعات،‌فرایند فعال­سازی نرم افزار آغاز شده و و در صورت موفقیت آن،‌ به صفحه ورودی برنامه بازمیگردید و برای ورود باید از نام کاربری و گذرواژه جدید استفاده کنید.

نکته: کد فعال سازی یکبار مصرف میباشد و نمیتوان از آن برای فعال سازی چندین برنامه استفاده کرد.

آموزش کار با نرم‌افزار رمزساز بانک سپه برای فعال سازی رمز دوم پویا بانک سپه یا OTP

ورود به نرم­افزار رمزساز بانک سپه : با اجرای نرم افزار در صورتت فعال سازی باید با نام کاربری و گذرواژه­ای که تعریف کرده­اید وارد برنامه شوید. همچنین برای اضافه کردن کاربر جدید (فعال سازی رمزساز برای شخصی دیگر بر روی دستگاه خودتان) گزینه کاربر جدید در صفحه ورودی برنامه تعبیه شده است.

هشدار: بانک برای حفظ امنیت بیشتر برنامه سازوکار تنبیهی خاصی برای ورود اطلاعات غلط در نظر گرفته است؛ بدین صورت که در صورتی که 3 دفعه پیاپی رمز را اشتباه وارد کنید،‌ به مدت 1 دقیقه نمیتوانید وارد برنامه شوید،‌ در صورتی که دفعات اشتباه به 6 مرتبه پیاپی برسد، 1 ساعت، در 9 مرتبه پیاپی 1 روز و نهایتا با 12 مرتبه پیاپی هیچگاه نمیتوانید وارد برنامه شوید و دوباره باید مراحل فعال سازی را از نو آغاز کنید.

 

شیوه کار نرم افزار رمزساز و فعال سازی رمز دوم پویا بانک سپه : با ورود به بخش رمزساز در برنامه، در کادر مشخص،‌ رمز 8 رقمی برای 30 ثانیه نمایش داده میشود، بعد از 30 ثانیه برای تولید رمز جدید میتوانید درخواست بدهید. توجه کنید که رمز تولید شده نهایتا 60 ثانیه اعتبار دارد. قابلیت کپی رمز از صفحه برنامه وجود دارد. همچنین قابلیت خواندن رمز نیز در این برنامه وجود دارد که با انتخاب آن رمز از بلندگوی سیستم برایتان پخش میشود.

تنظیمات نرم­افزار رمزساز سپه: با انتخاب گزینه کاربر در پایین صفحه، وارد بخشی میشوید که گزینه­های زیر را دارد:

  • تغییر نام کاربری
  • تغییر رمز ورود
  • حذف کاربر: اگر میخواهید از لیست کاربران برنامه خارج شوید
  • ورود آسان: قابلیت اثر انگشت یا تشخیص چهره برای ورود

با انتخاب گزینه تغییر نام کاربری میتوانید نام کاربری جدیدی تعیین کنید. برای ایکار وارد کردن نام کاربری و رمز ورود الزامی است.

برای تغییر رمز ورود نیز با انتخاب گزینه مربوطه، رمز ورود فعلی را وارد کرده سپس رمز ورود جدید را دوبار وارد کرده و سپس تایید کنید. توجه کنید که حفظ رمز ورود به برنامه بسیار حساس است و اگر آنرا فراموش کنید هیچ راه بازیابی ندارید جز فعال سازی دوباره نرم افزار.

با گزینه حذف کاربر میتوانید اطلاعات کاربری خود را از برنامه حذف کنید گرچه این حذف به معنای غیرفعال شدن رمزساز در سامانه مرکزی نیست و برای استفاده مجدد از برنامه باید مراحل فعال سازی را از نو انجام دهید.

با انتخاب گزینه ورود آسان با استفاده از اثرانگشت یا تشخیص چهره میتوانید به سادگی وارد برنامه شوید. برای فعال کردن این قابلیت ارائه نام کاربری و گذرواژه ضروری است. در صورت فعال سازی این قابلیت تمام اشخاصی که اثر انگشت یا چهره آنها برای بازکردن قفل گوشی معتبر باشند میتوانند به سادگی وارد نرم افزار شوند.

با انتخاب گزینه تنظیمات وارد صفحه­ای با گزینه های زیر میشوید:

  • اطلاعات: نمایش اطلاعات مربوط به رمزساز شما
  • همگام سازی: همگام سازی برنامه با سامانه مرکزی
  • غیرفعال سازی رمزساز: غیرفعال سازی کامل رمزساز در برنامه شما و در سامانه مرکزی

با انتخاب گزینه اطلاعات، وارد صفحه ای میشوید که اطلاعاتی از قبیل، شماره مشتری، شماره سریال رمزساز و اطلاعات مربوط به نسخه نرم افزار نمایش داده میشود. از این اطلاعات میتوانید برای پیگیری مشکلات احتمالی یا فعال سازی برنامه در دستگاههای دیگر استفاده کنید.

اگر در استفاده از رمز دوم ارائه شده توسط برنامه برای تراکنش های مالی به مشکلی مواجه شدید، احتمال ناهماهنگی برنامه شما با سامانه مرکزی وجود دارد. برای اصلاح این فرایند با انتخاب گزینه همگام سازی، و تایید آن، فرایند همگام سازی برنامه با سامانه مرکزی به طور خودکار انجام میشود. توجه داشته باید که برای اینکار نیاز به دسترسی به اینترنت دارید.

برای عیرفعال سازی کامل رمزساز حتی در سامانه مرکزی از گزینه آخر یعنی غیرفعال سازی رمزساز استفاده کنید. در این حالت رمزهای تولید شده در دستگاه های دیگر نیز غیرفعال میشوند و کزینه رمزساز از درگاه های مورد استفاده شما پاک میشود.

برای اینکار باید رمز ورود خود را وارد کنید و مراحل مربوطه را تکمیل کنید. در صورتی که بعدا بخواهید رمزساز را فعال کنید دوباره باید به بانک رجوع کنید. توجه کنید که برای انجام مراحل غیرفعال سازی نیز دسترسی به اینترنت ضروری است.

آموزش فعال سازی رمز پویا بانک سپه از طریق اس ام اس یا نرم افزار و یا USSD برای شما مفید بود؟ اگر دوستی دارید که مشتری بانک سپه است می توانید این آموزش را با کپی کردن لینک کوتاه مطلب و ارسال آن در پیامک یا هر پیامرسان دیگر، او در جریان بگذارید.

بیشتر بخوانید:

منبع: banksepah

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر