coinex
راهنمای خرید تکراتو

یارانه معیشتی خانوار ؛ راهنمای ثبت ­نام سامانه یارانه معیشتی و هر سوال دیگری که دارید

یارانه معیشتی خانوار به حدود ۱۸ میلیون خانوار ایرانی تعلق می‌گیرد. مجموع جمعیتی که تحت پوشش طرح حمایتی معیشتی دولت قرار می‌گیرند حدود ۶۰ میلیون نفر است.

یارانه معیشتی خانوارهای مشمول، شب دهم دی ماه 1398 به حساب سرپرست خانوار واریز شد. مرحله اول این یارانه معیشتی پس از افزایش قیمت بنزین، در روز 24 آبان ماه، طی سه مرحله تا دوم آذر ماه 1398 واریز شد و دومین مرحله پرداخت آن به دی ماه رسید.

بر اساس اظهارات رئیس سازمان برنامه و بودجه در اولین مرحله پرداخت یارانه معیشتی خانوار، به 17 میلیون و 700 هزار خانوار معادل حدود 60 میلیون نفر از جمعیت کشور، بسته حمایتی یارانه معیشتی پرداخت شد. طبق اعلام مهدی قمصریان، سخنگوی سازمان برنامه و بودجه، در واریز مرحله دوم و با بررسی و تجدیدنظر در درخواست کسانی که در مرحله اول مشمول این یارانه نشده بودند، 419 هزار و 304 خانوار دیگر به این طرح افزوده شدند و یارانه معیشتی مرحله اول و دوم را همزمان دریافت کردند.

اما آنهایی که حتی با تجدید نظر مشمول طرح معیشتی دولت نشدند چه باید بکنند؟ آنهایی که جواب اعتراض­شان منفی بوده است، میتوانند با مراجعه به سامانه hemayat.mcls.gov.ir اطلاعات مالی خود را مشاهده کنند. یارانه­نگیرها هم باید برای ثبت خانواده جدید به همین سامانه مراجعه کنند.

اعتراض برخی خانوارها برای دریافت بسته حمایتی ماهانه، جواب داد و این ماه حدود 420 هزار خانواده به فهرست مشمولان دریافت یارانه معیشتی افزوده شدند و بسته حمایتی ماه قبل خود را نیز همزمان با این ماه دریافت کردند. اگر می‌خواهید از زمان واریز یارانه معیشتی مطلع شوید و یا بدانید یارانه معیشتی به چه کسانی تعلق می‌گیرد این نوشتار تکراتو را از دست ندهید.

یارانه معیشتی خانوار چیست؟ ؛ راهنمای ثبت ­نام سامانه یارانه معیشتی

سامانه مربوط به یارانه معیشتی خانوارها به آدرس hemayat.mcls.gov.ir بازگشایی شده است و کسانی که پیش از این از طریق کد دستوری #6369* به دریافت نکردن یارانه معیشتی خانوار معترض شده بودند، می­توانند نتایج اعتراض خود را با ورود به سامانه مشاهده کنند. کسانی که اعتراض­شان صحیح تشخیص داده شده است، به فهرست یارانه­بگیرها اضافه شده­اند و آنهایی که جواب اعتراضشان منفی است، می­توانند از طریق همین سامانه اطلاعات مالی سرپرست و اعضای خانواده را مشاهده کنند.

خانوارهایی که جواب اعتراض­شان منفی بوده است، می­توانند دوباره درخواست بازبینی بدهند، اما در این صورت باید رضایت­نامه دیگری در اختیار ستاد بررسی مشمولان بسته حمایتی قرار دهند، رضایت­نامه­ای که براساس آن اطلاعات مالی اعضای خانواده به سازمان امور مالیاتی ارائه داده می­شود و اگر درخواست بازبینی­شان نیز با پاسخ منفی روبرو شود، نه تنها یارانه معیشتی دریافت نخواهند کرد، بلکه یارانه نقدی 45 هزار و 500 تومانی آنها قطع خواهد شد.

معیشتی

همچنین کسانی که از سال 93 یارانه نقدی نگرفته­اند، مشمول دریافت یارانه معیشتی نیز شناخته نشده­ اند. ای افراد می­توانند درخواست خود را در قالب ثبت خانواده جدید، در سامانه ثبت کنند. آنهایی که از سال 94 به بعد یارانه نگرفته­اند، باید تا 22 دی ماه صبر کنند.

چه کسانی مشمول یارانه دوبرابری شدند؟

دومین مرحله بسته معیشتی خانوار، شب دهم دی ماه در ساعت 12 به حساب سرپرست خانوارها واریز شد، و از این ماه به بعد همیشه بسته حمایتی یارانه معیشتی خانوار در تاریخ دهم هر ماه واریز خواهد شد. مبلغ این بسته حمایتی برای خانوارهای مختلف به شرح زیر است:

  • خانوارهای یک نفره 55 هزارتومان
  • خانوارهای دو نفره 103 هزارتومان
  • خانوارهای سه نفره 138 هزارتومان
  • خانوارهای چهار نفره 172 هزارتومان
  • خانوارهای پنج نفره به بالا 205 هزارتومان

بر اساس آخرین اطلاعیه وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، 666 هزار و 774 خانواری (بر اساس اعلام وزارت حدود 24 میلیون نفر) که ماه پیش بسته یارانه معیشتی خانوار خود را دریافت نکردند از طریق کد دستوری #6369* اعتراض خود را با ثبت کد ملی­شان به ثبت رساندند. در نتیجه و پس از بازنگری­های انجام شده؛ از تعداد مذکور، 419 هزار و 304 خانوار جدید به فهرست مشمولان بسته یارانه معیشتی خانوار افزوده شدند و در این ماه هردو بسته مرحله اول و دوم را همزمان دریافت کردند.

این موضوع در مورد سایر جاماندگان از طرح نیز صادق است. بدین معنا که اگر در بازبینی مرحله بعد یا با ثبت خانوار جدید مشمول طرح شوید،‌ یارانه مراحل قبل را با مرحله مربوط به بعد از ثبت نام همزمان دریافت می­کنید.

بازگشایی سامانه معیشتی، مهلت ثبت‌نام یارانه معیشتی خانوار تا چه موقع است؟

سامانه رسیدگی به درخواست­های بسته معیشتی دوباره با ظاهر جدید بازگشایی شده است و قابل دسترسی است تا خانوارها بتوانند، علاوه بر ثبت اطلاعات یا درخواست بازبینی؛ سابقه واریز بسته معیشتی را مشاهده کنند.

همچنین کسانی که می­خواهند مشمول دریافت این بسته معیشتی شوند چه آنهایی که در اعتراض مرحله قبل مشمول طرح نشده­اند و چه کسانی که تازه میخواهند اطلاعات خود را ثبت کنند، دیگر نیازی به استفاده از کد دستوری سابق  #6369* ندارند و از طریق همین سامانه به آدرس hemayat.mcls.gov.ir می­بایست درخواست خود را برای دریافت بسته معیشتی ثبت کنند.

بر اساس اطلاعیه وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، این سامانه از دیشب یعنی دهم دی­ماه و از ساعت 22 کار خود را آغاز کرده است و مهلت ثبت­نام برای خانوارهای غیرمشمول تا دو هفته دیگر یعنی 24 دی­ماه ادامه خواهد داشت.

راهنمای ثبت­‌نام برای غیرمشمولان طرح یارانه معیشتی

اگر تاکنون چیزی در این باره نشنیده­اید و خواهان دریافت این بسته حمایتی هستید، نگران نباشید، ثبت­نام برای دریافت یارانه معیشتی خانوار برای آنهایی که هنوز ثبت­نام نکرده­اند امکان پذیر است. همچنین خانوارهایی که از اردیبهشت 93 به بعد یارانه نقدی نگرفته­اند، می­توانند برای دریافت بسته حمایت معیشتی، درخواست خود را در سامانه معیشتی به آدرس hemayat.mcls.gov.ir به ثبت برسانند.

برای اینکار پس از ورود به سامانه مذکور،‌ گزینه ثبت خانوار جدید را انتخاب کرده و اطلاعات لازم از قبیل شماره ملی، تاریخ تولد و شماره تلفن همراه خود را وارد کنید. با کلیک بر روی گزینه ثبت،‌ درخواست شما ثبت می­شود. نتیجه بررسی درخواست شما از طریق پیامک به همان شماره تلفنی که در سامانه وارد کرده­اید، به اطلاع شما خواهد رسید.

پیش از این در روز یازدهم آذر ماه، سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان طرح حمایت معیشتی دولت گفته بود: «جاماندگان طرح که پیامک ارسال کردند اما کد رهگیری دریافت نکردند با وارد کردن شماره حساب واریز یارانه‌های نقدی به جای کد رهگیری در سایت Hemayat.mcls.gov.ir درخواست خود را ثبت کنند.»

توجه کنید که اگر یارانه نقدی خانواده شما از سال 94 به بعد قطع شده باشد، نیازی به ثبت خانوار جدید ندارید و می­توانید با اطلاعات مربوط به شماره حسابی که قبلا یارانه 45 هزار و 500 تومانی­تان به آن واریز می­شد، وارد سامانه شوید. البته که بر اساس اطلاعات سامانه معیشتی خانوارها، این امکان از تاریخ 22 دی­ماه برایتان فراهم می­شود.

چطور اطلاعات معیشتی خانواده خود را در سامانه یارانه معیشتی ببینیم؟

سامانه حمایت معیشتی برای هر مرحله از واریز بسته یارانه معیشتی خانوارها، فهرست واریزی را نیز ارائه می­کند. برای اینکار ابتدا به آدرس hemayat.mcls.gov.ir رفته و برای ورود به سامانه اطلاعات لازم را وارد کنید.

برای اینکار کد ملی سرپرست خانوار را به صورت یک عدد 10 رقمی و بدون خط فاصله وارد کنید. همچنین برای ورود به سامانه لازم است که شماره ملی یکی دیگر از اعضای خانواده را نیز به انتخاب خودتان وارد کنید. اگر در این یک ماه ساختار خانواده­تان به هر دلیلی اعم از ازدواج یا طلاق دچار تغییر شده یا خانواده جدید تشکیل داده­اید با اطلاعات همان خانواده قبلی وارد سامانه شوید.

اگر خانواده­تان یک نفره است با انتخاب گزینه خانواده یک نفره، دیگر نیازی به وارد کردن کد ملی نفر دوم ندارید. برای ورود به سامانه همچنین به شماره حساب سرپرست خانوار نیاز دارید. این شماره حساب طبعا باید همان شماره حسابی باشد که یارانه نقدی 45 هزار و 500 تومانی به آن واریز می­شود. دقت کنید که شماره کارت یا شماره حساب­های دیگر سرپرست خانوار برای ورود به سامانه به کارتان نمی­آید.

یارانه

اگر شماره حساب­تان را نمیدانید، الزاما نیازی نیست به بانک رجوع کرده و شماره حسابتان را بپرسید. کافی­است با شماره کارتتان به یکی از خودپردازهای بانک مراجعه کرده و هرکاری حتی یک موجودی ساده دریافت کنید. شماره حساب بر روی رسید دریافتی قابل مشاهده است. همچنین از طریق سامانه اینترنت بانک نیز میتوانید شماره حسابتان را به دست بیاورید.

مشاهده نتیجه اعتراض در سامانه یارانه معیشتی

اگر در اعتراض مرحله اول واریز با استفاده از کد USSD همچنان مشمول تشخیص داده نشده اید باید چه کنید؟

اگر پس از مرحله اول واریز یارانه معیشتی خانوار و با استفاده از کد دستوری #6369* درخواست خود را برای دریافت بسته حمایتی ثبت کرده­اید اما همچنان مشمول دریافت یارانه معیشتی خانوار تشخیص داده نشده­اید، با ورود به سامانه hemayat.mcls.gov.ir می­توانید وضعیت گردش مالی اعضای خانواده خود را در سامانه مشاهده کنید. در این مرحله برای ثبت اعتراض نیازی به کد دستوری اعلام شده ندارید.

در این سامانه ریزترین جزئیات حقوق و واریزی سرپرست و اعضای خانوار به علاوه مجموع دریافتی ماهانه،‌ شغل و مدل خودرو سرپرست و اعضا خانواده، وضعیت سکونت و … قابل مشاهده است. همچنین در این سامانه مجموع برداشتی از حساب اعضای خانواده در سه ماه از سال نمایش داده شده و با میانگین تعیین شده مقایسه می­شود.

اگر خانواده­ای با وجود مشاهده اطلاعات مالی خانواده خود، همچنان نسبت به عدم دریافت بسته حمایتی اعتراض دارند، یا اطلاعات ارائه شده را اشتباه می­دانند، می­توانند در همین سامانه درخواست بررسی مجدد اطلاعات خانواده خود را ثبت کنند. برای این کار کافی است، گزینه درخواست بازبینی مجدد را انتخاب کنید.

برای ثبت درخواست لازم است، مجددا رضایت­نامه­ای را در اختیار ستاد تشخیص مشمولان طرح یارانه معیشتی قرار دهید، که بر اساس آن مدعی می­شوید شرایط لازم برای دریافت یارانه معیشتی را مطابق ارقام اعلام شده دارید.

توجه کنید که با ارائه درخواست بازبینی مجدد و صدور رضایت نامه، این اجازه را می­دهید که اطلاعات مالی خانواده شما در اختیار سازمان امور مالیاتی و نظام بانکی قرار بگیرد و مبنای تصمیم­گیری درباره اخذ مالیات و ارائه تسهیلات باشد.

این مسئله از این جهت حائز اهمیت است که اگر در پایان روند بررسی مشخص شود که متوسط درآمد ماهانه خانواده شما بیشتر از مبالغ اعلام شده باشد و مشمول دریافت بسته معیشتی نخواهید شد، علاوه بر بسته معیشتی، یارانه نقدی 45 هزار و 500 تومانی شما نیز قطع خواهد شد. این به نوعی یک تهدید روشن از طرف ستاد یارانه معیشتی است. شاید هم خسته شده­اند از بس اعتراض بررسی کرده­اند.

حسن میرزایی همچنین در خصوص بررسی این درخواست­ها اظهار داشت: «در خصوص وضعیت این افراد تا پایان دی ماه تعیین تکلیف می‌شود و برای این که در فرایند شناسایی دقت فدای سرعت نشود قرار شده است که نتیجه شناسایی این افراد تا پایان دی ماه به سازمان برنامه و بودجه داده شود.»

در نتیجه، درخواست شما دست کم تا شش ماه آینده بررسی خواهد شد و پس از آن می­توانید مجددا به سامانه وارد شده و نتایج درخواست بازبینی را مشاهده کنید.

یارانه معیشتی به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

با حذف یارانه بنزین، دولت پرداخت یارانه معیشتی را جایگزین حذف یارانه بنزین کرد تا در این شرایط یارانه در میان گروه­های بی بضاعت عادلانه‌تر تقسیم شود. در مرحله اول واریز این یارانه، این مبلغ برای برخی واریز نشد که بر اساس آمار بچیزی حدود 24 میلیون نفر از جمعیت کشور بودند.


بیشتر بخوانید: سهمیه بندی بنزین از امروز جمعه 24 آبان ؛ جدیدترین قیمت بنزین در سال 98


ستاد تبصره 14 که به تازگی به ستاد شناسایی مشمولان طرح حمایت معیشتی خانوار وزارت تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی تغییر نام داده است، با چند روش مختلف به دریافت اعتراضات حذف­شدگان اقدام کرد و پس از آن در راستای شفاف سازی هرچه بیشتر سازوکار حذف افراد از طرح حمایتی یارانه معیشتی خانوار، شرایط دریافت بسته حمایتی معیشتی خانوار را در هفت بند توضیح داده و به تبیین غیرمشمولان این طرح پرداخته است. بدین ترتیب هر خانواری که مشمول شرایط زیر شود بهتر است برای دریافت این یارانه تلاش نکند. هفت بند مذکور به شرح زیر است:

  • مناصب و مشاغلی با درآمد بالا از جمله بازرگانان، پزشکان، اصناف ممتاز و درجه یک، اعضای هیئت علمی، مدیران کل و رده­های اداری بالاتر، فرماندهان و مناصب نظامی بالاتر
  • خانواده­هایی که پیش از این سه سفر خارجی غیرزیارتی داشته باشند
  • مالکان خودرو سواری به ارزش 300 میلیون تومان یا خودرو عمومی به ارزش 400 میلیون تومان
  • کارفرمایانی با بیش از سه بیمه پرداز
  • خانوارهایی که ارزش ملک آنها در تهران و کلانشهرها یک میلیارد و دویست میلیون تومان و در سایر شهرستانها 900 میلیون تومان باشد
  • دریافت کنندگان تسهیلات بانکی بیشتر از 300 میلیون تومان
  • خانوارهایی که مجموع درآمد اعضای آنها از میزان جدول زیر بیشتر باشد:

 

تعداد اعضای خانواده حداقل درآمد سالانه حداقل درآمد ماهانه
یک نفر 48 میلیون تومان 4 میلیون تومان
دو نفر  60 میلیون تومان 5 میلیون تومان
سه نفر 72 میلیون تومان 6 میلیون تومان
چهار نفر 84 میلیون تومان 7 میلیون تومان
پنج نفر و بیشتر 96 میلیون تومان 8 میلیون تومان

علی شاهرخ، کارشناس ارشد تاریخ (So_Shahrokh)

بیشتر بخوانید:

منبع: techrato

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر