;
coinex

مشخصات فنی سامسونگ گلکسی A10 : یک گوشی اقتصادی خوب با بدنه پلاستیکی

سامسونگ می‌خواهد با گوشی های سری A خود بازار را قبضه کند. در این نوشتار به بررسی مشخصات فنی سامسونگ گلکسی A10 این سازنده مشهور کره‌ای پرداخته‌ایم.

گوشی های سری A سامسونگ در دو رده بندی اسمارت فون های رده ابتدایی و رده متوسط ساخته می‌شوند. در بین این محصولات گلکسی A10 ضعیفترین و اقتصادیترین عضو خانواده است. این گوشی هوشمند با قیمتی در حدود 130 دلار در سه رنگ قرمز، آبی و مشکی وارد بازار شد و شما هم اکنون می‌توانید آن را با قیمتی در حدود 113 دلار خریداری کنید.

مشخصات فنی سامسونگ گلکسی A10

اگر علاقه‌ای به برند سامسونگ ندارید و به دنبال گوشی های دیگری با مشخصات و قیمت مشابه هستید، تکنو Camon i4 و هواوی وای 6 پرایم 2019 را به شما پیشنهاد می‌کنیم. در ادامه به بررسی مشخصات فنی سامسونگ گلکسی A10 پرداخته‌ایم. با تکراتو همراه باشید.

مشخصات فنی سامسونگ گلکسی A10 : سخت افزار

گلکسی A10 سامسونگ ترکیبی از سخت افزارها و ویژگی‌های زیر است.

جنس بدنه پلاستیک
ابعاد 155.6 در 75.6 در 7.7 میلیمتر
وزن 168 گرم
جک 3.5 میلیمتری دارد
نمایشگر 6.2 اینچی IPS LCD لمسی با نسبت نمایشگر به بدنه 81.6 درصد، رزولوشن 720 در 1520 پیکسلی و نسبت تصویر 19 به 9
سیستم عامل  و رابط کاربری اندروید پای 9 با پوسته نرم افزاری OneUI 1.1
پردازشگر هشت هسته‌ای اگزینوس 7884 با فناوری ساخت 14 نانومتری، دو هسته 1.6 GHz کورتکس A73 و شش هسته 1.35 GHz کورتکس A53
واحد پردازش گرافیکی مالی جی 71 ام پی 2
رم 2 گیگابایتی
ظرفیت حافظه داخلی 32 گیگابایتی با قابلیت پشتیبانی کارت حافظه میکرو SD تا 512 گیگابایت
پورت اختصاصی کارت حافظه میکرو SD دارد
تعداد سیمکارت دو عدد (نانو سیمکارت)
نوع پورت USB میکرو یو اس بی 2
بلوتوث 5.0
دوربین اصلی تک لنزی 13 مگاپیکسلی با دیافراگم  f/1.9، فلش LED، قابلیت‌های فوکوس خودکار، عکس برداری پانوراما، عکس برداری HDR و فیلم برداری 1080 پیکسلی با نرخ 30 فریم بر ثانیه
دوربین سلفی تک لنزی 5 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.0 و فلش LED
سنسورها شتاب سنج و مجاورت
باتری 3400 میلی آمپر ساعتی لیتیوم – یونی جدانشدنی

مشخصات فنی سامسونگ گلکسی A10 : طراحی و نمایشگر

مشخصات فنی سامسونگ گلکسی A10 : طراحی و نمایشگر

گلکسی A10 مورد بررسی در این نوشتار یک مدل قرمز رنگ بود. بدنه قرمز رنگ این گوشی هوشمند به راحتی خودش را برجسته نشان می‌دهد و زیبایی و براقی خاص خود را دارد، با این حال اگر به این رنگ علاقه ندارید می‌توانید گلکسی A10 را در رنگ‌های مشکی و آبی هم خریداری کنید.

بدنه گلکسی آ 10 کاملا از جنس پلاستیک ساخته شده است و پرداخت براقی دارد. سامسونگ در ساخت این گوشی هوشمند اقتصادی از یک سبک طراحی یکپارچه استفاده کرده است و به همین دلیل کاور پشتی گوشی به دو طرف آن ادامه یافته و جایگزین قاب آن شده است. این سبک طراحی علاوه بر این که گلکسی A10 را زیبا کرده، باعث شده است که از نگه داشتن این گوشی هوشمند اقتصادی در دستتان خسته نشوید.

در پشت گوشی هم در گوشه سمت چپ بالای بدنه یک دوربین تک لنزی با یک فلش LED قرار گرفته است و در پایین بدنه هم یک خروجی کوچک اسپیکر گذاشته شده است. باید اعتراف کرد که سامسونگ اسپیکر این گوشی هوشمند را در جای خوبی نصب نکرده است زیرا اگر گلکسی A10 را روی سطحی بگذارید و بخواهید فایلی را با آن پخش کنید، صدای اسپیکر به خوبی خارج نمی‌شود.


مشخصات فنی سامسونگ گلکسی A30 ؛ بررسی کامل گوشی گلکسی A30 سامسونگ


در سمت راست گوشی غلتانک صدا و کلید پاور گوشی قرار دارند. کلید پاور در جای خوبی قرار دارد و شما با انگشتتان می‌توانید به راحتی به آن دسترسی داشته باشید، اما غلتانک صدا در ارتفاع نسبتا زیادی نصب شده است و باعث می‌شود که مجبور شوید برای استفاده از آن انگشت شصت خود را بکشید.

در دیواره سمت چپ گوشی هم یک کشو سیمکارت وجود دارد که سه اسلات را در اختیارتان می‌گذارد؛ دو اسلات برای دو نانو سیمکارت و یک اسلات برای یک کارت حافظه میکرو SD. در انتهای گوشی هم یک پورت میکرو USB، جک 3.5 میلیمتری هدفون و میکروفون اصلی گوشی را مشاهده می‌کنید. گلکسی A10 به یک میکروفون کاهنده نویز ثانویه هم مجهز شده است.

این گوشی هوشمند اقتصادی به لطف بدنه یکپارچه‌اش به راحتی در دست کاربر قرار می‌گیرد، اما پرداخت شیشه‌ای آن باعث می‌شود که خیلی زود کثیف شود؛ به همین دلیل اگر نمی‌خواهید برای آن یک کاور محافظ بخرید، باید همیشه یک دستمال با خود داشته باشید تا آن را تمیز کنید.

گلکسی A10 از نظر طراحی تلاش و دقت سازنده‌اش را به خوبی نشان می‌دهد. پرداخت شیشه‌ای این اسمارت فون ارزان قیمت بسیار زیبا است و آن را نسبت به هواوی وای 6 پرایم ظریفتر نشان می‌دهد. مجهز بودن گلکسی A10 به یک بدنه یکپارچه علاوه بر این باعث شده که این محصول مانند تکنو Camon i4 حجیم به نظر نرسد.

مشخصات فنی سامسونگ گلکسی A10 : طراحی و نمایشگر

سازنده مشهور کره‌ای در ساخت گلکسی A10 از یک صفحه نمایش 6.2 اینچی TFT IPS با رزولوشن 720 در 1520 پیکسلی استفاده کرده است. این پنل از نسبت تصویر 19 به 9 و نسبت نمایشگر به بدنه 81.6 درصدی بهره می‌برد و به همین دلیل باریک و بلند به نظر می‌رسد. سامسونگ اسم این پنل را نمایشگر اینفینیتی V گذاشته است، زیرا ناچ قرار گرفته در بالای نمایشگر به حرف انگلیسی V شباهت دارد. برای اولین بار شرکت اوپو این ناچ را با نام ناچ قطره‌ای شکل معرفی کرد و در ساخت محصولی به نام اوپو F9 به کار برد.

درباره حاشیه‌های نمایشگر هم باید گفت که حاشیه‌های دو طرف و بالای صفحه نمایش باریک هستند و هیچ خللی را در تجربه تماشای محتویات رسانه‌ای با گلکسی A10 ایجاد نمی‌کنند، اما حاشیه پایین گوشی کمی ضخیم است. البته این حاشیه هم آنقدر ضخیم نیست که مانند حاشیه قرار گفته در پایین نمایشگر تکنو Camon i4 آزار دهنده به نظر برسد.

صفحه نمایش نصب شده روی گلکسی آ 10 سامسونگ کارایی بسیار مطلوبی دارد و زمانی که نور آن را روی حالت حداکثر قرار دهید، روشنایی بسیار خوبی را ارائه می‌کند. این پنل به فناوری صفحه نمایش انطباق پذیر (adaptive display) هم مجهز شده است و می‌تواند میزان نور خود را نسبت به نور محیط اطراف تنظیم کند.

در مجموع می‌توان گفت که نمایشگر گلکسی A10 کارایی بسیار خوبی در نمایش دادن فایل‌های رسانه‌ای مختلف دارد و به لطف روشنایی منحصربفرد و توانایی برجسته‌اش در تولید رنگ این امکان را برای کاربرش فراهم می‌کند که در هر شرایطی و حتی در هنگام تابش مستقیم نور خورشید به راحتی در گوشی جستجو کند، مطالب متنی را بخواند، محتویات تصویری را مشاهده کند و برای مخاطبانش پیام یا ایمیل بفرستد.

مشخصات فنی سامسونگ گلکسی A10 : سیستم عامل و رابط کاربری

گلکسی A10 از سیستم عامل اندروید 9 پای بهره می‌برد و نسخه 1.1 رابط کاربری One UI سازنده‌اش را روی خود دارد. پوسته نرم افزاری One UI برترین رابط کاربری ساخته شده توسط سامسونگ است و برخلاف پوسته نرم افزاری EMUI هواوی بدون نرم افزارهای اضافی سنگین و تنها با تعدادی برنامه در اختیار کاربران گوشی‌ های سامسونگ قرار می‌گیرد.

مشخصات فنی سامسونگ گلکسی A10 : سیستم عامل و رابط کاربری

سیستم عامل گوشی ارزان قیمت گلکسی آ 10 به واسطه یک رابط کاربری سفید کمینه گرایانه که شباهت زیادی به سیستم عامل اندروید خام دارد، قابلیت‌های مختلف را در اختیار شما می‌گذارد. این رابط کاربری نه تنها از نظر ظاهری نسبت به پوسته نرم افزاری گلکسی جی 6 پلاس بهینه سازی شده است، بلکه ماهیت بسیار خوبی دارد و تنها پوسته نرم افزاری ساخته شده توسط یک سازنده ثالث محسوب می‌شود که برای استفاده با یک دست ساخته شده است.

مشخصات فنی سامسونگ گلکسی A10 : سیستم عامل و رابط کاربری

رابط کاربری نصب شده روی گلکسی آ 10 به قابلیتی به نام game mode هم مجهز شده است تا بتواند اعلان‌های مختلف را در هنگام اجرای بازی مدیریت کند، اگرچه که این قابلیت بیشتر جنبه تزئینی دارد و هیچ تاثیری روی کارایی گیمینگ گوشی نمی‌گذارد. متاسفانه لانچر بازی گلکسی A10 آگهی‌های تبلیغاتی زیادی دارد و شما را دلسرد می‌کند.

مشخصات فنی سامسونگ گلکسی A10 : سیستم عامل و رابط کاربری

سازنده مشهور کره‌ای قابلیتی به نام night mode را هم در تنظیمات نمایشگر گلکسی آ 10 قرار داده است. این قابلیت یک رنگ سیاه را در کل رابط کاربری گوشی فعال می‌کند تا استفاده از گوشی در هنگام شب برای کاربر راحتتر شود.

مشخصات فنی سامسونگ گلکسی A10 : سیستم عامل و رابط کاربری

مشخصات فنی سامسونگ گلکسی A10 : کارایی و باتری

قلب تپنده گوشی ارزان قیمت گلکسی A10 یک پردازشگر اگزینوس 7884 است که توسط یک رم 2 گیگابایتی و یک حافظه داخلی 32 گیگابایتی با قابلیت پشتیبانی کارت حافظه میکرو SD تا 512 گیگابایت پشتیبانی می‌شود. تراشه مرکزی به کار رفته در گلکسی آ 10 در سال 2018 ساخته شده است و کمی قدیمی به نظر می‌رسد، اما در کنار رم 2 گیگابایتی به کار رفته در این گوشی هوشمند فرامین شما را در قالب یک گوشی رده پایه به راحتی انجام می‌دهد.

نکته جالبی که باید به آن اشاره شود این است که عملکرد این ترکیب سخت افزاری در تست‌های بنچمارک از عملکرد ویوو Y91 که به یک رم 3 گیگابایتی و پردازشگر مدیاتک مجهز است، بهتر بود.

مشخصات فنی سامسونگ گلکسی A10 : کارایی و باتری

گلکسی A10 به لطف رم و پردازشگرش به راحتی می‌تواند کارهای روزمره شما را انجام دهد و در فرآیندهایی مانند ارسال پیام، گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی، برقراری تماس و عکاسی شما را با هیچ مشکلی مواجه نمی‌کند. در طول روند تدوین این بررسی بعد از 40 دقیقه استفاده سبک از گلکسی A10 متوجه گرم شدن و کم شدن سرعت آن در اجرای نرم افزارها شدیم، اما هرگز شاهد قفل کردن گوشی در هنگام اجرای فرامین سبک تا متوسط نبودیم.


مشخصات فنی سامسونگ گلکسی A20 : یک گوشی ماندگار اقتصادی


البته باید به این نکته اشاره شود که گلکسی A10 برای اجرای فرامین سنگین ساخته نشده است، بنابراین اگر که یک گیمر هستید توصیه می‌کنیم که از خرید این محصول صرفه نظر کنید. این گوشی هوشمند حتی در صورت داغ شدن بر اثر استفاده‌های طولانی مدت سبک هم دچار افت کارایی و سرعت می‌شود.

انجام کارهای سنگین با گلکسی A10 آنقدر روی عملکرد این گوشی ارزان قیمت تاثیر منفی می‌گذارد که باعث گیر کردن آن و عصبی شدن کاربرش می‌شود. برای مثال گلکسی آ 10 در اجرای بازی deer hunter به طور مداوم هنگ می‌کند و باعث می‌شود که مجبور شوید این برنامه را ببندید و دوباره اجرا کنید.

عملکرد گلکسی A10 در اجرای بازی Asphalt 9 هم به همین نحو است. رم 2 گیگابایتی گوشی در مدیریت چند برنامه فعال در پیش زمینه رابط کاربری گوشی با مشکل مواجه می‌شود و حتی اگر این نرم افزارها را ببنید، بازی به راحتی بارگذاری می‌شود اما به دلیل داشتن تاخیرهای سنگین به راحتی اجرا نمی‌شود.

گلکسی A10 به یک اسپیکر کوچک مجهز شده است. این اسپیکر خروجی صدای کمی دارد به این نحو که اگر پنکه اتاقتان روشن باشد و در فاصله 3 متری از گوشی ایستاده باشید، صدای آن را نمی‌شنوید. البته سامسونگ این محصولش را به فناوری Dolby Atmos مجهز کرده است تا کاربر در هنگام استفاده از هدفون‌های سیمی و بلوتوثی کیفیت صدای خوبی را دریافت کند.

مشخصات فنی سامسونگ گلکسی A10 : کارایی و باتری

گلکسی آ 10 فاقد اسکنر اثر انگشت است و به همین دلیل برای قفل کردن آن باید از رمز، الگو یا قابلیت تشخیص چهره‌اش استفاده کنید. قابلیت تشخیص چهره گلکسی A10 امنیت بسیار کمی دارد و خود گوشی هم از این بابت به شما هشدار می‌دهد. این قابلیت همچنین عملکرد کندی دارد و بیش از 2 ثانیه طول می‌کشد تا صورت کاربر را شناسایی و قفل گوشی را باز کند.

سامسونگ در ساخت گوشی ارزان قیمت گلکسی A10 خود از یک باتری 3400 میلی آمپر ساعتی استفاده کرده است، اما فکر نکنید که این باتری عملکرد ضعیفی دارد. برای مثال باید به این نکته اشاره کرد که در صورت استفاده سبک از گوشی به مدت یک ساعت تنها 13 درصد از شارژ باتری و در صورت استفاده سنگین از گوشی به مدت یک ساعت علی رغم داغ کردن دستگاه تنها 15 درصد از شارژ باتری مصرف می‌شود.

در مجموع می‌توان گفت که عملکرد گلکسی A10 شما را هیجان زده نمی‌کند و در همان حدی است که از یک گوشی رده ابتدایی اقتصادی انتظار دارید. در این رابطه باید گفت که داغ کردن گوشی یکی از مشکلات اصلی آن محسوب می‌شود و بسیاری از کاربرانش را دلسرد می‌کند.

مشخصات فنی سامسونگ گلکسی A10 : دوربین

مشخصات فنی سامسونگ گلکسی A10 : دوربین

گلکسی A10 از یک دوربین اصلی 13 مگاپیکسلی، یک دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی و یک نرم افزار دوربین ساده بهره می‌برد. این اسمارت فون ارزان قیمت فاقد لنز ثانویه تشخیص دهنده عمق است و به همین دلیل شما نمی‌توانید با آن عکس‌های پرتره دارای پس زمینه محو شده بگیرید.

دوربین گلکسی A10 کارایی خوبی دارد و عکس‌های بسیار خوبی را ثبت می‌کند. این دوربین در حالت تنظیمات خودکار به خوبی رنگ‌ها را متعادل می‌کند، ولی جزئیات عکس‌های ثبت شده با آن خیلی زیاد نیستند. حالت عکاسی HDR تغییرات زیادی را در کیفیت عکس‌ها ایجاد نمی‌کند و تنها باعث تیره شدن کل عکس به مقداری جزئی می‌شود.

در بعضی از موقعیت‌ها دوربین گلکسی A10 با تنظیمات HDR نسبت به تنظیمات خودکار عکس‌های بهتری را ثبت می‌کند و با روشن کردن سایه‌ها و تیره کردن هایلایت‌ها رنج دینامیکی تصویر را متعادل می‌سازد.

گلکسی آ 10 فاقد قابلیت زوم بصری است، اما یک قابلیت بزرگ نمایی دیجیتالی 2 ایکس کارآمد را در اختیارتان می‌گذارد. حتی در هنگام عکاسی با زوم 2 ایکس هم تصاویر با جزئیات خوبی ثبت می‌شوند.

دوربین گلکسی A10 در هنگام عکاسی در شب حتی از اهداف روشن هم عکس‌ها را کمی دانه دانه‌ای ثبت می‌کند. این دوربین توانایی مدیریت نور را نیز ندارد، ولی رنگ‌ها را به خوبی اشباع می‌کند. دوربین گلکسی A10 در هنگام استفاده از حالت تنظیمات خودکار برای عکاسی در شب کنتراست عکس‌ها را نیز زیاد می‌کند.

حالت عکاسی HDR گوشی در هنگام شب عملکرد بهتری دارد و به گونه‌ای مناسب میزان روشنایی صحنه را تنظیم می‌کند تا رنج دینامیکی تصویر را به مقدار حداکثر برساند، اما حتی در این حالت هم تعدیل نور به خوبی انجام نمی‌شود.

گلکسی آ 10 یک دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی خوب را در اختیارتان می‌گذارد. این دوربین در شرایط کم نور عملکرد خوبی دارد و جزئیات را به مقدار مناسبی در تصاویر منعکس می‌کند. گلکسی آ 10 فاقد قابلیت‌های مربوط به زیباسازی تصویر است، و به همین دلیل هیچ صاف و سفید شدگی را در تصاویر سلفی خود مشاهده نمی‌کنید. دوربین جلویی این گوشی هوشمند ارزان قیمت توانایی خوبی نیز در متعادل سازی رنگ‌ها دارد.

مشخصات فنی سامسونگ گلکسی A10 : دوربین

مشخصات فنی سامسونگ گلکسی A10 : نتیجه گیری

گلکسی آ 10 یک نمایشگر و طراحی خوب را در کنار کارایی ابتدایی و دو دوربین‌ رده متوسط در اختیارتان می‌گذارد، ولی باید به این نکته اشاره کرد که همه گوشی هایی که در این رنج قیمتی عرضه می‌شوند، نقطه ضعف‌هایی دارند و گلکسی A10 هم از این نظر استثنا نیست.

اگر به دنبال گوشی هوشمندی هستید که کارایی بهتر و دوربین‌های قدرتمندتری داشته باشد، تکنو  Camon i4را به شما پیشنهاد می‌کنیم؛ این اسمارت فون اقتصادی با قیمتی مشابه قیمت گلکسی A10 عرضه شده است، اما برخلاف این گوشی هوشمند یک دوربین اصلی سه گانه و رم 3 گیگابایتی را در اختیارتان می‌گذارد. آنر 8C هم یکی دیگر از محصولاتی است که کارایی بهتری را نسبت به گلکسی آ 10 ارائه می‌کند، اگرچه که قیمت این محصول نسبت به قیمت محصول سامسونگ کمی گرانتر است.

مشخصات فنی سامسونگ گلکسی A10 : امتیاز بندی

امتیاز از 10
طراحی 8
نمایشگر 8
کارایی 6
باتری 8
دوربین 6
امتیاز میانگین 7.2

 بیشتر بخوانید:

.

منبع: phoneyear

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (2 نظر)

    پست بسیار مفید! خیلی ممنونم!

    پاسخ

    ممنون از نظرتون دوست عزیز

    پاسخ