;
coinex

عیدی و افزایش حقوق کارمندان در سال 99 چقدر است؟‌

عیدی و افزایش حقوق کارمندان در سال 99 مشخص شده است. در این نوشتار تکراتو به میزان افزایش حقوق کارمندان دولت در سال 99 پرداخته است.

هرچه به روزهای پایانی سال نزدیک می شویم، بحث درباره تعیین درصد افزایش دستمزد کارگران و کارمندان در سال آینده رونق بیشتری میگیرد. در لایحه بودجه سال 99 نرخ افزایش حقوق کارمندان 15 درصد در نظر اعلام شده است. افزایش حقوق کارمندان در سال 99 ، افزایش حقوق کارگران در سال 99 و در نهایت میزان عیدی کارکنان دولت با شروع سال جدید برای طیف وسیعی از مردم اهمیت بالایی دارد. به همین دلیل این نوشتار تکراتو را به عیدی و افزایش حقوق کارکنان دولت در سال 99 اختصاص داده‌ایم.

عیدی و افزایش حقوق کارمندان در سال 99 به چه میزان است؟

کارشناسان باور دارند در صورتی که میزان افزایش دستمزد برای کارگران نیز در همین حد باشد به نظر ایشان راضی نخواهند بود. چراکه این رقم با توجه به درصد تورم نه تنها شکاف موجود میان درآمد و هزینه را پر نمیکند بلکه حتی به آن می افزاید. بر اساس قانون کار میزان درصد افزایش حقوق کارمندان در سال 99 باید با توجه به نرخ تورم اعلام شده از سوی مراکز رسمی تعیین شود و به گونه‌ای باشد تا حداقل نیاز افراد را پوشش دهد.

افزایش حقوق کارمندان در سال 99
افزایش حقوق کارمندان در سال 99 چقدر است؟‌

افزایش حقوق کارمندان در سال 99

در سال های اخیر بدون توجه به حداقل نیاز افراد، افزایش حقوق بر اساس نرخ تورم صورت گرفته است و حتی در مواردی این شرط موضوع رعایت نشده و دستمزد بسیار نامتناسب با نرخ تورم افزایش یافته است. اکنون به نظر می‌رسد برای میزان حقوق کارمندان و کارگران در سال 99 ، افزایش 15 درصدی دستمزد کارکنان در سال 99 در نظر گرفته شده است. که در صورتی که این نرخ افزایش تصویب شود با توجه به این که نرخ تورم در حدود 40 درصد است، شکاف درآمد و هزینه بسیار بیشتر از قبل خواهد شد.

در همین راستا تقی کبیری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، می‌گوید که درصددد است تا در کمیسیون تلفیق و نیز صحن علنی افزایش حقوق کارمندان در سال 99 را پیگیری کند تا حداقل نرخ 30 درصدی تصویب شود. وی در این زمینه می‌گوید‌:

از نظر مجلس منطقی نیست که در شرایطی که تورم در حدود 40 درصد است، دستمزد ها تنها 15 درصد افزایش داشته باشد. چرا که افزایش 15 درصدی دستمزدها نصف نرخ تورم را هم پوشش نمی دهد و این چنین قدرت خرید مردم کاهش می یابد.

کبیری با اشاره به گزارش دیوان محاسبات بیان داشت: «ما چندین دستگاه و شرکت دولتی داریم که مصرف آن ها بسیار بیشتر از درآمد آن هاست و در مواردی مصارف آن ها به دلیل پرداخت حقوق نجومی و همچنین ریخت و پاش افزایش پیدا کرده است که می توان با صرفه جویی از این طریق کسری بودجه را جبران کرد.»

با وجود اینکه رقم در نظر گرفته شده برای افزایش حقوق کارگران در سال 99 رقمی فرضی است، اما این موضوع در هفته‌ های گذشته مورد انتقاد فعالان کارگری بسیار زیادی بوده است. در نهایت افزایش حقوق‌ها بر اساس میزانی که دولت در لایحه بودجه 99 تعیین می کند افزایش پیدا می کند و شورای تشکیل شده از نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت، میزان افزایش حقوق 99 را در هفته‌ های پایانی سال اعلام می کنند.

محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشته که احتمال کاهش نرخ تورم در روزهای پایانی سال وجود دارد که بر اساس میزان نرخ تورم باید درباره افزایش حقوق تصمیم‌ گیری شود. با توجه به نوسان بسیار زیاد قیمت‌ها و افزایش نرخ تورم اعضای شورای عالی کار باید میزان افزایش حقوق کارمندان در سال 99 و سبد معیشت خانواده را مشخص کنند تا خانواده‌ ها بتوانند حداقل نیازهای خود را برآورده کنند.

یارانه معیشتی خانوار ؛ راهنمای ثبت ­نام سامانه یارانه معیشتی و هر سوال دیگری که دارید

تاکنون سه جلسه کمیته دستمزد با هدف تعیین میزان هزینه سبد معیشت کارگران برگزار شده است اما از آن جایی که اختلاف نظر میان گروه کارگر و کارفرما وجود دارد و همچنین مباحثی که خارج از موضوع تعیین رقم سبد معیشت است به وجود آمده است، این جلسات بدون نتیجه به پایان رسیده اند.

علی خدایی نماینده کارگران در شورای عالی کار با اشاره به اینکه از الان در مورد حقوق کارمندان و کارگران در سال 99 نمی‌ توان نرخ دقیق اعلام کرد، گفت: «علیرغم اینکه عده‌ ای می‌ گویند باید در هر سال زودتر نرخ مزد برای سال آینده تعیین شود، بنده با آن مخالف هستم، چرا که سال مالی بنگاه‌ ها همان اسفند ماه است و بر طبق قانون کار نیز در آخرین ماه سال باید مذاکرات برای تعیین نرخ دستمزد انجام شود.» وی در این زمینه ادامه داد:

طی چند روز گذشته اولین جلسه کمیته مزد شوری عالی کار برگزار شد و ما به عنوان نمایندگان کارگران پیشنهاد‌ها و نقطه نظرات خود را اعلام کردیم، در این زمینه نیز صحبتی که آقای نوبخت در مورد افزایش ۱۵ درصد حقوق کارمندان طی سال آینده انجام دادند، در مورد میزان افزایش نرخ دستمزد کارگران شبیه فکاهی است و قطعا این رقم جوابگوی خرج زندگی کارگران نخواهد بود.

نماینده کارگران در شورای عالی، با اشاره به میزان افزایش حقوق کارمندان در سال 99 ، اضافه کرد: «طی سالیان گذشته مسئله تامین معشیت کارگران مورد غفلت جدی قرار گرفته و شاهد آن هستیم، که سفره کارگران هر سال کوچک‌ تر می‌ شود، اما با توجه به اینکه به زودی بودجه سال آینده در مجلس بررسی خواهد شد، آن‌ ها این افزایش ۱۵ درصدی میزان حقوق کارمندان را در آن تجدید نظر کنند تا بتوان از این طریق نرخ حداقل دستمزد را افزایش بیشتری داد.»

خدایی با اشاره به مذاکراتی که در مورد مسکن و توزیع اقلام اساسی کارگران از طریق تعاونی‌ های کارگری در جریان است، با استناد به ماده 149 قانون کار، سازمان تامین اجتماعی را مسئول تامین مسکن کارگران دانست و از عملی نشدن این بند قانونی طی سالهای اخیر اظهار تاسف کرد.

عیدی کارکنان دولت در سال ۹۹
عیدی و افزایش حقوق کارمندان در سال 99 چقدر است؟‌

براساس این قانون وزارت مسکن باید زمین رایگان و وزارت صنعت و معدن نیز باید مصالح ارزان قیمت در اختیار تعاونی های کارگری بگذارد و در نهایت شهرداری ها در صدور مجوزهای لازم، تسهیلات مناسبی را در نظر بگیرند. وی در ادامه این موضوع افزود:

اما در عمل شاهد هستیم این قانون اجرا نمی‌ شود، در این رابطه خواسته ما این است، این آیین نامه اصلاح و به روز رسانی شود و به مورد اجرا نیز گذاشته شود، در مورد توزیع اقلام اساسی هم، دولت می‌ گوید تاکنون در سال جاری بیش از ۱۹ میلیارد دلار ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی برای کالا‌های اساسی و دارو در نظر گرفته، اما در عمل شاهد هستیم، این کالا در بازار به قیمت ارز آزاد فروخته می‌ شود، خواسته ما این است که با حذف واسطه‌ ها این کالا از طریق تعاونی‌ های کارگری به صورت مستقیم در بین آن‌ ها توزیع شود، تا اجناس ارزان‌ تر در اختیار کارگران قرار بگیرد.

عیدی کارکنان دولت در سال 99 چقدر است؟

علاوه بر همه این مباحث مطرح شده، نگرانی دیگر در روزهای پایانی سال، میزان عیدی کارکنان دولت در سال 99 است. فرامرز توفیقی نماینده کانون عالی شورای اسلامی گفت: عیدی کارکنان دولت در سال 99 بر اساس قانون و مانند سال های پیشین به کارگران پرداخت می شود. وی در ادامه با پاسخ به اینکه میزان عیدی کارگران در سال 99 چقدر است، ادامه داد:

کارگران دو برابر حداقل دستمزد آن ها به شرطی که از سه برابر حقوق آنها بیشتر نشود را دریافت می کنند بر اساس این قانون کارگران می توانند با توجه به پایه حقوق خود میزان عیدی دریافتی را محاسبه کنند.

توفیقی با بیان اینکه در حال حاضر تورم واقعی 50 درصد در حوزه خوراکی، 150 درصد در حوزه مسکن، 42 درصد در حوزه حمل و نقل، 18 درصد در حوزه ارتباطات و 38 درصد در حوزه بهداشت است، خواستار در نظر گرفتن تمامی این موارد در تعیین رقم سبد معیشت خانواده ها شد. وی در ادامه توضیح داد که اگر بخواهیم تاثیر تورم در حوزه خوراکی را در تعیین رقم معیشت خانواده در نظر بگیریم مانند سال‌ های گذشته در پایان سال قیمت گوشت، مرغ و برنج را پایین می آوریم و بعد با یک جمع و تفریق به تورم کم و شیک می رسیم و در واقع با اعداد و ارقام کلاه می گذاریم. توفیقی تاکید کرد:

جمع کل دریافتی حداقل حقوق افراد مجرد با بن کارگری، سنوات و حق مسکن یک میلیون و 868 هزار و 82 تومان شد که به نسبت سال قبل 47 درصد افزایش داشت. اعتقاد داریم که بند 2 ماده 41 قانون کار اجرا نمی شود. حداقل حقوقی که تعیین می‌ شود بر اساس سبد معیشت واقعی افراد نیست.

اما باید یک بار میزان واقعی سبد معیشت را تعیین کنیم. سال گذشته پس از تعیین سبد معیشت خانوار اعضای شورای عالی کار تصمیم گرفتند تا 36.5درصد و معادل 400 هزار تومان حقوق کارگران افزایش پیدا کند و با توجه به افزایش 36.5 درصدی، پایه حقوق در سال 97 به یک میلیون و 517 هزار تومان رسید.

به تازگی محمدباقر نوبخت،رئیس سازمان برنامه و بودجه طرح پلکانی افزایش حقوق 99 را ارائه کرده است که در این طرح پایه حقوق 2 میلیون و 700 هزار تومان تا سه میلیون تومان است و در آن افرادی که بیش از سقف حقوق تعیین شده حقوق می گیرند، دستمزد آن ها 12 درصد افزایش پیدا کند و افرادی که زیر کف حقوق تعیین شده دریافت می کنند، 3 درصد بیشتر از سایر افراد افزایش حقوق داشته باشند.

افزایش حقوق کارمندان در سال 99 چقدر است؟

مجلس از نمایندگان دولت درخواست کرده تا طرح های مختلفی را برای نرخ افزایش حقوق کارمندان در سال 99 در نظر بگیرند و اعلام کنند که در رابطه با افزایش پلکانی حقوق این طرح توسط نوبخت مطرح شده است. رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در این زمینه می‌گوید که با اینکه میزان افزایش حقوق کارمندان در سال 99 به میزان 15 درصد در نظر گرفته شده است، ولی برای افرادی که حقوق کمتری می گیرند بیش از 20 درصد خواهد بود که این موضوع با توجه به موارد دیگر در روزهای آتی اطلاع رسانی خواهد شد.

افزایش حقوق بازنشستگان در سال 99 چقدر است؟

در این راستا هادی قوامی سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه، در خصوص افزایش حقوق بازنشستگان در سال 99 وعده داده است که در سال آینده حقوق هیچ یک از بازنشستگان کمتر از دو میلیون و 800 هزار تومان نباشد.

او همچنین از تصویب بند الف تبصره 12 لایحه بودجه سال 99 خبر داد که به‌ موجب آن دولت مکلف است در سال 99 ضریب افزایش حقوق گروه‌ های مختلف حقوق‌ بگیر از قبیل اعضای هیئت علمی، قضات و کارکنان کشوری و لشکری شاغل در تمامی دستگاه‌ های اجرایی موضوع ماده 29 قانون برنامه ششم توسعه و همچنین نیروهای مسلح وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی و حقوق بازنشستگان را انجام دهد. قوامی در همین زمینه افزود:

پس از اعمال افزایش حقوق به‌ میزان 15 درصد از مجموع مبلغ مندرج در حکم کارگزینی برای کارکنان رسمی و پیمانی و قرارداد ماهیانه برای کارکنان قرارداد کار معین و کار مشخص به‌ نسبت مدت کار کرده و حکم حقوق بازنشستگان متناسب با سنوات خدمت قابل قبول از بیست و هشت میلیون ریال کمتر نباشد، به این معنا که هیچ کارمند و بازنشسته‌ ای در سال آینده کمتر از 2 میلیون و 800 هزار تومان دریافتی در ماه نخواهد داشت.

معاون امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه حدود 60 درصد بودجه امور رفاهی یعنی 90 هزار میلیارد تومان مربوط به صندوق‌ های بازنشستگی است گفت: «امداد و نجات، بیمه های اجتماعی، حمایتی، توانبخشی و تحقیق و توسعه در امور رفاهی دیگر امور رفاهی هستند.» وی با بیان اینکه یکی از ردیف‌ های بودجه‌ ای که مشمول افزایش شده همسان سازی حقوق بازنشستگان است عنوان کرد:

6000میلیارد تومان برای این امر پیش‌ بینی شده که جهش قابل توجهی دارد، البته در مقایسه با نیازی که این بخش دارد هنوز مبلغ کمی است اما با توجه به محدودیت هایی که وجود دارد تخصیص این میزان، قابل توجه است.بر اساس اظهارات میرزایی از این رقم 5000 میلیارد تومان در اختیار صندوق بازنشستگی کشوری و باقی آن در اختیار سایر صندوقها قرار میگیرد.

این همسان سازی باید در طول زمان انجام شود تا حقوق بازنشستگان متناسب با حقوق کارکنان شاغل ارتقاء یابد. سال جاری بودجه همسان سازی 3000میلیارد تومان بوده است که برای سال 99 دو برابر افزایش را نشان می‌ دهد.

میرزایی درباره اینکه پس از انجام همسان‌سازی میزان افزایش حقوق بازنشستگان در سال 99 اظهار کرد:

میزان افزایش حقوق بازنشستگان متفاوت است و حقوق‌ ها به صورت پلکانی رشد می‌ کنند. بازنشستگان در سطوح پایین‌ تر، مشمول افزایش حقوق بیشتری می‌ شوند. حداقل پنج سال زمان برای همسان سازی کامل زمان نیاز است. اگر قرار بود همسان سازی کامل اجرا شود باید 15 هزار میلیارد تومان بودجه تامین می‌ شد.

وی درباره اجرای همسان سازی برای بازنشستگان تامین اجتماعی از مبلغ کم این طرح گفت؛ چرا که تامین اجتماعی این امور را از محل منابع خودش تامین می‌ کند. بنابر گفته وی تامین اجتماعی از دولت مطالباتی دارد که دولت به اشکال دیگری آن را بازپرداخت می‌ کند. میرزایی در پایان افزود:

در قانون برنامه ششم تاکید شده است که دولت در هر سال حدود 10 درصد از مطالبات تامین اجتماعی را پرداخت کند. اما متناسب با آن پیش بینی برنامه‌ ای، این بودجه پرداخت نشده و هر سال 5 تا 7 هزار میلیارد تومان بدهی را تسویه کرده‌ اند و طبیعی است که زمان بازپرداخت این بدهی طولانی‌ تر شود.

بیشتر بخوانید:

منبع: techrato

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر