;
coinex

شیوه صحیح درس خواندن ؛ با رازها و فواید درس خواندن آشنا شوید

شیوه صحیح درس خواندن چیست‌؟ از رازها و فواید درست خواندن چه می‌دانید. در این مطلب سعی کرده‌ایم بهترین سبک و شیوه صحیح درس خواندن را معرفی کنیم.

احتمالا شما هم در این موقعیت خطیر قرار گرفته‌اید که درس خواندن برایتان خسته کننده، کسل کننده و طولانی باشد. در این نوشتار تکراتو قصد داریم تا شما را با روش صحیح درس خواندن آشنا کنیم تا حداقل بتوانید از کسل کننده بودن این موقعیت رها شوید.

گاها به نظر می‌رسد درس خواندن چیزی است فراتر از مطالعه معمولی. گرچه هردو فعالیت یکسان‌اند، منتهای مراتب به حکم تجربه باید گفت همواره درس خواندن هم بیشتر زمان می‌برد و هم بسیار خسته کننده به نظر میرسد. تو گویی نوعی فشار و اجبار است که بر دوش آدمی سوار شده است. در اینگونه مواقع است که این سوال کلیدی و به ظاهر ساده شکل می‌گیرد؛ چه باید کرد و شیوه صحیح درس خواندن کدام است؟

همه چیز شاید در درجه اول به طرز فکر و دیدگاه شما برگردد. در درجه اول پذیرش این نکته که مطالعه، چه آزاد و چه درسی، گامی است در جهت اعتلای سطح آگاهی شما و نیازی به نگرانی از بابت امتحان و درس نمره نیست، پیروزی بزرگی کسب کرده‌اید. پیشتر در گفتاری جامع روش صحیح درس خواندن از دید علم را بررسی کرده‌ایم. مطالعه اهداف و روش‌های گوناگونی دارد، می‌توانید نگاهی به مطالعه آسان و سریع کتاب‌ها با 9 روش ساده بیاندازید.

بهترین کتاب های موفقیت ؛ برای یاد گرفتن راه و رسم موفقیت چه کتاب‌هایی بخوانیم؟

اما فراتر از طرز دید درباره مطالعه درسی، برخی راهکارها و فنون مرتبط با شیوه صحیح درس خواندن نیز از سوی متخصصان حوزه‌های مختلف علمی ارائه شده‌اند که می‌توانند در مطالعه مفید و مناسب درسی به شما یاری دهند. در همین راستا این نوشتار تکراتو در درجه اول به شیوه‌های صحیح مطالعه و تکنیک‌های یادگیری مطالب می‌پردازد.

شیوه صحیح درس خواندن ؛ چگونه، کی و کجا درس بخوانیم؟

روش‌‌های صحیح درس خواندن و یادگیری بسته به موقعیت‌های مختلف به چند دسته تقسیم میشود. اعم از شیوه‌های یادگیری در کلاس، مکان مطالعه و غیره. شیوه صحیح درس خواندن و یادگیری را می‌توان به موارد زیر نسبت داد:

تمام حواستان در کلاس به درس باشد: واقعا زحمت چندانی ندارد اگر به جای چک کردن تلگرام و اینستاگرام، تماشای فیلم (این مورد برای خانم‌هاست که از مزیت حجاب در این مورد بهره می‌برند) و یا بازی کردن، به آنچه استاد میگوید دقت کنید. این مسئله گرچه پیش پا افتاده به نظر می‌رسد اما عموما رعایت نمی‌شود. در حالیکه از اهمیت زیادی در شیوه صحیح درس خواندن برخوردار است و این اهمیت خود را در فصل امتحانات و مرور مطالب امتحانی به خوبی نمایان می‌کند.

شیوه درست مطالعه

در حین همین خوب گوش کردن درس است که نکات مهم درس را نیز متوجه می‌شوید، زیرا معلم‌ها و استادها معمولا با تأکید و اشاره‌هایی مانند «مهم‌ترین نکته‌ی این درس …»، موضوعات مهم را مشخص می‌کنند. کلید موفقیت در آزمون همین است، هرچه بیشتر در آغاز کار را فرا بگیرید، به مطالعه‌ی کمتری برای آزمون نیاز خواهید داشت.

زمان دقیق امتحان را به یاد داشته باشید و متناسب با تاریخ امتحانات، مطالعه‌ای نظام‌دار طراحی کنید: زمان دقیق هر آزمون را مشخص کنید. ترجیحا در این مورد یا زمان امتحانات را در تقویم مشخص کنید یا یک برنامه امتحانات شخصی تهیه کنید و در معرض دید قرار دهید.

مطالعه به مثابه عادت روزانه: از شیوه‌های صحیح مطالعه این است که به جای اینکه همه چیز را به شب امتحان موکول کنید، در طول ترم نیز مطالعه مناسب و مرور جزئی مطالب را جزو برنامه‌های خود قرار دهید. در این حالت، روز قبل از آزمون، یک مروز جامع و کلی از تمام مطالب می‌شود که زحمت زیادی به همراه ندارد. اگر درس خواندن برایتان به یک عادت تبدیل شود، از کابوس مطالعه حجم عظیمی از مطالب در روز قبل از امتحان رها میشوید.

عادت های ثروتمندان را بشناسید؛ چه عادت هایی ثروتمندان را از بقیه افراد جدا می‌کنند؟

شناخت استاد، نوع امتحان، نحوه طرح سوالات: از مزایای ارتباط مستمر با اساتید و گذراندن درس‌های مختلف با یک استاد، شناخت استاد، شیوه تدریس و نحوه طرح سوال او می‌باشد. این مسئله را هم میتوانید به مرور زمان و به تجربه بیاموزید و هم از دانشجویان ترم‌های بالاتر بپرسید.

تغییر متناوب مکان مطالعه: یکی دیگر از راهکارها برای شیوه صحیح درس خواندن، تغییر متناوب مکان مطلعه است. اگرچه بسیاری از افراد به مطالعه در کتابخانه شدیدا معتقد هستند، اما دانشمندان علم ادراک بر این باورند تغییر متناوب محیط مطالعه برای یادگیری بسیار موثر است. چرا که حافظه انسان بر اساس موقعیت و مکان شکل می‌گیرد در نتیجه تغییر محیط مطالعه، میزان به خاطر سپردن چیزهایی که یاد گرفته‌اید را افزایش خواهد داد.

رازهای درس خواندن :‌ بهترین مکان برای مطالعه کجاست؟

با در نظر گرفتن این مقدمات، به خود مبحث مطالعه می‌رسیم. در درجه اول آنچه از اهمیت به سزا برخوردار است، موقعیت فرد و مکان مطالعه است. موقعیت مطالعه در بعضی موارد اصولی است مرتبط با شیوه صحیح نشستن یا نورپردازی اتاق مطالعه و در موارد دیگر مثل سکوت یا با موسیقی درس خواندن مربوط به سلیقه شما. این اصول پیوند مستقیمی با شیوه‌های صحیح درس خواندن دارند که به شرح ذیل است:

  • خداحافظی با شبکه‌های اجتماعی: زمانی را که مطالعه اختصاص می‌دهید، فقط مطالعه کنید. از هرچیزی که مسبب حواس پرتی شما می‌شود، دوری کنید، به خصوص چک کردن گوشی موبایل و یا شبکه‌های اجتماعی که علاوه بر وقت‌گیری، شما را خسته کرده و انگیزه مطالعه را از . شما می‌گیرد.
  • نور مکان را جدی بگیرید:‌ مطالعه در نور کم نه تنها به قدرت بینایی آسیب می‌رساند، بلکه به سرعت شما را خسته کرده، از ادامه مطالعه باز‌می‌دارد. در نتیجه برای موقعیت مطالعه خود، فاکتور نور را نیز در نظر بگیرید.

روش درست مطالعه

  • موسیقی به عنوان عامل تمرکز: برخی افراد به هنگام مطالعه از هرگونه سر و صدایی دوری می‎‌کنند و کوچکترین زمزمه‌ای نیز تمرکزشان را بر هم می‌زند. اما در مقابل افرادی را داریم که با بعضی از انواع خاص موسیقی تمرکز بیشتری در مطالعه و در نتیجه بهره مناسب‌تری از مطالعه میگیرند. پژوهش‌های مختلف گواه این امر است که انواعی از موسیقی کلاسیک بی‌کلام یا موسیقی طبیعت میتواند در گیرندگی مغز نقش موثری ایفا کند. اما این فاکتور برای افراد مختلف متفاوت است. بعضا دیده شده که با موسیقی متال هم درس میخوانند!!
  • مطالعه گروهی یا تنها و به دور از دیگران: از شیوه‌های صحیح درس خواندن مطالعه گروهی است. اگرچه مطالعه به تنهایی تمرکز بیشتر و نظام‌مندی بیشتری به همراه دارد. اما از مزایای مطالعه گروهی، بحث و تبادل نظر در جهت دستیابی به فهم صحیح‌تر از موضوع مطالعه، مقایسه یادداشت‌های خود با دیگران، تلاش برای رفع اشکالات یکدیگر و نوعی رقابت با یکدیگر برای مطالعه جدی‌تر است. سعی کنید از این مزایا به طور مناسب بهره ببرید.

رازهای درس خواندن: متخصصان آناتومی چه می‌گویند؟

پزشکان نیز برای دستیابی به شیوه صحیح درس خواندن چندین فاکتور را ارائه میدهند که به طور خلاصه به آنها اشاره میکنیم.

  • دمای مناسب برای مطالعه 20 درجه است. برقرار کردن تعادل دمایی بین اتاق و بدن‌تان شاید در رسیدن به شیوه صحیح درس خواندن تان یاری‌رسان باشد.
  • لباس راحتی بپوشید. شاید در رعایت شیوه صحیح درس خواندن راحتی بدن از مهمترین عوامل باشد.
  • بهترین حالت بدن برای مطالعه، حالت نشسته است و بعد از آن حالت ایستاده و بدترین حالت، حالت خوابیده یا درازکش است. مطالعه در حالت‌هایی نظیر درازکش روی شکم، به پشت خوابیدن، در حال راه رفتن، تکیه زدن به دیوار و امثال این‌ها به هیچ وجه توصیه نمی‌شود، چرا که مطالعه‌کننده در چنین موقعیت‌هایی به سختی می‌تواند تمرکز حواس خود را حفظ کند.

مطالعه

  • هنگام مطالعه باید قوس طبیعی ستون فقرات حفظ شود. مطالعه در حالت خمیده به جلو، به ویژه برای یک مدت طولانی، با خطر ایجاد تغییر شکل در ستون فقرات و کمردرد همراه است. نگذارید خم شدن کمر به شکل عادت درآید.
  • بهترین وضعیت پاها به هنگام مطالعه، وضعیتی است که فشار کمتری روی عضلات پا وارد شود. به همین دلیل توصیه می‌شود که در وضعیت ایده‌آل مطالعه ( که همان وضعیت نشسته است)، ترجیحاً از یک صندلی راحت استفاده شود که پاهای مطالعه‌کننده روی آن راحت باشد و بتواند کمی هم به سمت جلو مایل شود. بهتر است در فواصل مطالعه که به چشمتان استراحت می‌دهید، وضع نشستن خود را تغییر دهید تا خون در پاهایتان حرکت داشته باشد.
  • در جایی که مطالعه می‌کنید، حتماً باید هوا به خوبی جریان داشته باشد و تنفس در آن محیط، راحت صورت گیرد .
  • نور متوسط، برای مطالعه مناسب‌تر است. نور اطراف و قسمت‌هایی که در زاویه دید چشم‌ها هستند باید یکنواخت باشد. پس استفاده همیشگی از چراغ مطالعه خوب نیست، زیرا نوری که فقط روی کتاب می‌افتد، باعث خستگی چشم می‌شود. نور لامپ‌های مهتابی به خاطر اینکه نوسان دارد، برای مطالعه مناسب نیست. بهترین فاصله کتاب تا چشم نیز حداقل ۳۰ سانتیمتر است .

شیوه صحیح درس خواندن ؛ تکنیک‌هایی موثر برای مطالعه‌ای بهتر!

چالش اصلی اما از زمان به دست گرفتن کتاب یا جزوه آغاز می‌شود، در این بخش شما را برخی تکنیک‌های مطالعه مفید آشنا میکنیم. برخی به حکم تجربه و برخی به حکم پژوهش متخصصان‌اند.

  • تهیه یک برنامه مطالعاتی منظم: بهترین شیوه مطالعه و موفقیت در درس خواندن داشتن برنامه مطالعاتی منظم است. از پیش مشخص کنید که چقدر برای هر آزمون زمان دارید و آن مطالعه برای هر آزمون چه میزان زمان می‌طلبد. اگر وقت اضافه دارید به مطالعه امتحانات پیچیده‌تر اختصاص دهید. در برنامه‌تان پیش بینی کنید که هر روز و هر ساعت را به چه آزمونی اختصاص می‌دهید. اگر اول روز بدانید امروز برای چه درسی است بهتر است تا 1 ساعت را به تصمیم‌گیری درباره اینکه چه باید خواند، اختصاص دهید.
  • تکنیک پومودورو: به عنوان یکی از برترین تکنیک‌های موثر در مطالعه مفید و شاید بهترین شیوه مطالعه، با تکنیک پومودورو  آشنا شوید. مطالعه پیوسته و مداوم برای چندین ساعت ممکن است به سرعت شما را خسته کرده و گیرندگی مغزتان را بکاهد. بر اساس روش پوموردو به ازای هر 25 دقیقه مطالعه، 5 دقیقه استراحت کنید. در این پنج دقیقه حتی میتوانید مطالب خوانده شده را در ذهن خود مرور کنید تا فرایند مطالعه، یادگیری و به خاطر سپاری را توامان کنید. پس از 3 بار تکرار فرایند مذکور، یک استراحت 30 الی 40 دقیقه‌ای به خود بدهید.

15 عادت میلیونرهای خودساخته از زبان مردی که 5 سال به مطالعه افراد ثروتمند پرداخته است

  • سبک مطالعه داشته باشید: در طراحی یک شیوه صحیح درس خواندن یک مورد اساسی این است که شما در سبک درس خواندن خود آزاد هستید. در نیم ساعت قبل از امتحان اگر دقت کنید با انواع متفاوتی از مطالعه مواجه می‌شوید. یکی جزوه به دست و در حال مطالعه، مسیر معینی را به صورت رفت و برگشتی طی میکند، دیگری مطالب را بلند بلند برای خود تکرار میکند و شخص دیگر شاید در قامت یک سخنران با حرکات دست و چهره به مرور مطالب بپردازد. شما چگونه بهتر یاد میگیرید؟ همان را عملی کنید!
  • فراموش نکنید برای چه مطالعه می‌کنید: مطالعه در نهایتت برای شما کارکرد اعتلای آگاهی دارد. فلسفه امتحان و نمره هم چیزی ورای این نیست. با حفظ کردن فرمول‌ها و تاریخ‌ها و اسامی به جایی نمیرسید. آنچه می‌خوانید را مرتب تکرار نکنید. سعی کنید آنچه خوانده‌اید را بیاموزید و از مطالعات خود به یکی استنتاج کلی برسید. به بیان دیگر منطق موضوع مطالعه را درک کنید و حتی در صورت امکان به بیانی دیگر به خاطر بسپارید.
  • زیاد مرور کنید: آن بخش‌هایی از مطالب که برایتان مبهم به نظر آمده است را چندین بار مرور کنید. در صورتی که همچنان در آن موارد مشکل دارید،‌ از فردی مطلع یا مثلا شاگرد اول کلاس کمک بگیرید!!
  • یک شیوه صحیح درس خواندن حاشیه نویسی و خلاصه نویسی است. در همان حین مطالعه سعی کنید در حاشیه مطلب اصلی، گزیده‌ای، جمله‌ای یا عبارتی مختصر که به صورت کلیدواژه برای به یادآوری کل مطلب است، یادداشت کنید. این موضوع در مرور سریع‌تر مطالب و به یادآوری مطلب سرجلسه امتحان موثر است. همچنین میتوانید متناسب با تقسیم‌بندی و فصل‌بندی مطالب کتاب یا جزوه به خلاصه نویسی مطالب مبادرت کنید. در این روش ادراک کلی خود را از مطالعه یک مبحث مثلا 10 صفحه بر یک یا دو صفحه منتقل کنید. همین نسبت را در خلاصه نویسی رعایت کنید تا کلیت مطلب را بتوان در چند دقیقه مرور کرد. به علاوه در روند نوشتن،‌فهم شما از منطق بحث نیز گسترده‌تر می‌شود.

10 کتابی که قبل از 25 سالگی باید بخوانید

  • طراحی شبکه مغزی: این روش بهترین شیوه صحیح درس خواندن است . در این روش ، شما مطالب را میخوانید، پس از درک حقیقی آنها نکات مهم را به زبان خودتان (و نه بصورت جملات کتابی) و بصورت کلیدی یادداشت می‌کنید و سپس کلمات کلیدی را بر روی طرح شبکه‌ای مغز می نویسید (در واقع نوشته های خود را به بهترین شکل ممکن سازماندهی و نکات اصلی و فرعی را مشخص می‌کنید) تا در دفعات بعد به جای دوباره خوانی کتاب، فقط به طرح شبکه ای تولید شده مراجعه کرده و با دیدن کلمات کلیدی نوشته شده بر روی طرح شبکه ای مغز، آنها را خیلی سریع مرور کنید. این روش ، درصد موفقیت تحصیلی شما را تا حدود بسیار زیادی افزایش می‌دهد و درس خواندن را بسیار آسان می‌کند و بازده مطالب را افزایش می‌دهد.

شیوه صحیح درس خواندن برای امتحان کدام است؟

بعد از اجرای مناسب استراتژی پیش گفته در جنبه‌های مختلف،‌ بد نیست برای شب قبل از امتحان و روز امتحان نیز توصیه‌هایی داشته باشیم.

  • خواب مناسب و کافی متنساب با گروه سنی خود: افراد بالغ نسبت به نوجوانان به خواب کمتری نیاز دارند. شب قبل از امتحان خود را با مرورهای بیفایده خسته نکنید. به جای آن خوب بخوابید.
  • شام سبک، صبحانه مقوی: شام سبک برای افزایش کیفیت خواب شب و صبحانه مقوی برای بهبود کارآیی مغز است. سعی کنید صبحانه‌ای کافی و شامل پروتئین، امگا 3، سبزیجات و سایر مواد مغذی مصرف کنید.
  • اگر زمان آزمون طولانی است، حتما با خود خوراکی به همراه داشته باشید.

بهترین قهوه سازهای جهان : خواب را از چشمانتان می‌گیرند

  • دیر به جلسه نرسید. زمان‌بندی مناسبی تنظیم کنید و در صورت امکان چند دقیقه زودتر از شروع آزمون به محل آزمون برسید تا بتوانید افکار خود را متمرکزتر کنید.
  • در ابتدا که با سوالات مواجه می‌شوید، یک مرور کلی از تمام سوالات انجام دهید. سپس در هنگام پاسخگویی به سوالاتی بپردازید که پاسخ آنها را بی برو برگرد می‌دانید. اگر در مورد سوالی شک دارید یا در آن لحظه پاسخ را به خاطر نمی‌آورید، آنرا به پایان فرایند پاسخگویی موکول کنید و با خیال راحت به تمرکز درباره موضوع سوال بپردازید.

والدین در شیوه صحیح درس خواندن فرزند خود چه نقشی دارند؟

معمولا فصل امتحانات علاوه بر نگرانی برای خود شخص، نگرانی والدین را نیز به دنبال دارد. والndkن همواره قصد خیر دارند، اما گاهی نمی‌دانند بهترین کار رها کردن فرزندشان به حال خود و باز گذاشتن دست او برای انتخاب شیوه صحیح درس خواندن به سبک خودش می‌باشد یا دخالت مستقیم و تلاش برای کمک به فرزند و راهنمایی او. در این بخش از گفتار به این موضوع میپردازیم. در همین راستا ذکر چندین نکته برای فراهم آوردن شرایط مناسب برای مطالعه که مربوط به والدین است، ضروری به نظر می‌رسد.

  • آزادی فرزند در انتخاب شیوه صحیح درس خواندن : اگر روش مطالعه فرزندتان با روش مطالعه یکی از بچه‌های فامیل که از قضا، دانشجو یا دانش‌آموز موفقی نیز هست، تفاوت دارد، نگران نشوید و سعی نکنید روش او را به فرزند خود القاء کنید. باور کنید که به تعداد افراد،‌ شیوه صحیح درس خواندن برای اهداف گوناگون وجود دارد.

شیوه صحیح درس خواندن

  • آموزش شیوه صحیح برنامه‌ریزی : اگر فرزندتان از تهیه برنامه امتحانی، مثلا روز و تاریخ امتحانات اجتناب می‌کند، خود به این کار مبادرت ورزید. یک برنامه دقیق امتحانی شامل تاریخ دقیق و ساعت امتحانات تهیه کرده و در جایی در دید بگذارید. در حقیقت به طور محسوس به او یادآوری کنید که حواستان به تحصیل و امتحاناتش هست.
  • از تغذیه فرزندتان در ایام امتحان غافل نشوید: تغذیه مناسب از مسائل اساسی در فصل امتحانات است که متاسفانه بسیاری از دانشجویان و دانش‌آموزان به خاطر دل‌مشغولی و نگرانی از باب امتحانات از آن غفلت می‌ورزند. دخالت مستقیم والدین در این بخش بسیار تعیین کننده‌است. حواستان به تغذیه فرزندتان باشد و او را با انواع خوراکی‌های مقوی از قبیل آجیل و خشکبار، میوه و آبمیوه و مواد پروتئینی تغذیه کنید.
  • شناسایی نقاط ضغف و قوت دانش آموز‌:اگر فرزندتان در برخی از دروس ضعف دارد یا ارتباط خوبی با آن برقرار نمی‌کند، طبعا بیشترین نگرانی را نیز برای امتحان آن درس خواهد داشت. سعی کنید فرزندتان را تشویق کرده، به او دلگرمی دهید. حتی اگر میتوانید در راهنمایی و کمک به او در فهم مطالب کمک کنید.
  • حواستان به خوابیدن‌اش باشد: تنظیم ساعات خواب از دیگر حوزه‌هایی است که نیاز به دخالت مستقیم والدین دارد. در تنظیم شیوه صحیح درس خواندن خوابیدن عنصری بسیار کلیدی است. دانشجو و دانش‌آموز به دلیل نگرانی و به حکم عادت تا ساعات پایانی شب قبل از امتحان به مطالعه مشغول می‌شود و در بازه زمانی بین دو امتحان نیز به خود استراحت نمی‌دهد. سعی کنید مطمئن شوید که فرزندتان بازه زمانی شب را به خواب اختصاص دهد و استراحت کافی به مغز خود بدهد.
  • ارتباط مناسب و مستمر با مشاوران آموزشی: سعی کنید با ارتباط مستمر با مشاوران آموزشی، توصیه‌هایی را برای کمک به فرزندتان در فرآیند مطالعه به کار برید. همچنین در مورد دانش‌آموزان ارتباط با معلمان برای آشنایی با نقاط ضعف و قوت فرزندان از اهمیت برخوردار است. مشاور در انجام شیوه صحیح درس خواندن به کمک فرزند شما می آید.
  • تنها نصیحت‌کننده نباشید: در فصل امتحانات بر سر مسائلی چون زمان مطالعه و شیوه مطالعه تنش‌هایی میان والدین و فرزندان شکل می‌گیرد. همه چیز هم به دخالت بیجای والدین برمیگردد که با قصد ثواب، همه چیز را خراب می‌کنند. سعی نکنید فرزند خود را نصیحت کنید.

نقش کلیدی تغذیه در شیوه صحیح درس خواندن ؛ توصیه‌هایی خوشمزه!

در بخش‌های پیشین به طور گذرا به اهمیت مسئله تغذیه در فصل امتحانات و غفلت افراد از آن به طور گذرا اشاره کردیم. اما مسئله فراتر از اشاراتی گذرا است. تغذیه مناسب و مقوی در فصل امتحانات می‌تواند در فرآیند بازدهی مغز تاثیر به سزایی داشته باشد. در همین راستا سعی می‌کنیم در ادامه مطلب چند توصیه خوشمزه به شما داشته باشیم. خوراکی‌هایی که مصرف آنها در فصل امتحانات به شما کمک می‌کند.

بررسی اپلیکیشن دکتر زیتون ؛ اپلیکیشن رژیم درمانی و مدیریت رژیم غذایی

  • شکلات تلخ برا رفع خستگی:‌ در تحقیقات بالینی این نکته محرز شده است که انواع شکلات تلخ باعث افزایش جریان خون به مغز، کاهش فشار خون، هشیارتر شدن قوای ذهنی (به دلیل مقدار کم کافئین)، کاهش خطر سکته و افزایش میزان آنتی‌اکسیدان در بدن می‌شود. شکلات تلخ با کمک به ترشح هورمون‌هایی که موجب شادی می‌شوند و با مزه‌ی خوشایندی که دارد دانشجوی خسته را سر حال می‌آورد.
  • صبحانه را فراموش نکنید: در شرایطی که معمولا در روزهای امتحان همه از مصرف صبحانه اجتناب میکنند، اما صبحانه از اساسی‌ترین وعده‌ها در ایام امتحانات است. کره بادام زمینی با میزان پروتئین و چربی خوبی که دارد می‌تواند گزینه مناسبی برای صبحانه مقوی در عصر امتحانات باشد.
  • ماهی و اهمیی امگا ۳ : ماهی‌های با بیشترین میزان اسید چرب امگا ۳ (سالمون، خال‌مَخالی، ساردین)و  مقدار زیادی پروتئین برای تقویت عملکرد مغز مفیدند. می‌توانید مقداری ماهی سالمون را با روغن زیتون آغشته و کباب کنید و با برنج قهوه‌ای به عنوان یک غذای مقوی سرو کنید. همچنین کنسرو ماهی ساردین به همراه تکه‌ای نان سبوس‌دار میان‌وعده‌‌ای عالی برای ایام امتحانات است.
  • اسفناج برشته، کوکوی اسفناج و بورانی درست کنید: بر اساس تحقیقات مشخص شده است که این گیاه به دلیل داشتن لوتئین از زوال عملکردهای شناختی مغز جلوگیری می‌کند. محققان دانشگاه تافتز (Tufts) در ماساچوست دریافتند «آنهایی که از رژیم سرشار از لوتئین استفاده می‌کنند در طیف وسیعی از سنجش‌های شناختی مغز، از جمله عملکرد‌های اجرایی، زبان، یادگیری و حافظه نمرات بهتری از سایرین به دست می‌آورند.»
  • آواکادو : سرشار از چربی‌های غیراشباعِ مفید برای بدن است. آواکادو جریان خون را به مغز افزایش می‌دهد و سلامت مغز را بهبود می‌بخشد. این غذای مغز را در ایام امتحانات با مقداری شیر غلیظ‌ شده مخلوط کرده و مصرف کنید.
  • تخم‌مرغ را دست کم نگیرید: سرشار از کولین است که ماده‌ای ضروری برای رشد مغز و تقویت حافظه به شمار می‌رود. می‌توانید برای وعده‌ی صبحانه غذایی مطابق با سلیقه‌ی خانواده‌تان با تخم‌مرغ درست کنید. این صبحانه‌ی سرشار از پروتئین عزیزان شما را سنگین و کرخت نخواهد کرد.

بیشتر بخوانید:‌

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر