;
coinex

مورچه خوار پانگولین ؛ منشاء احتمالی جدید ویروس کرونا

محققان چینی اعلام کرده‌اند که ممکن است مورچه خوار پانگولین نقش مهمی در شیوع ویروس کرونا‌ی فعلی داشته باشند. در ادامه این نوشتار با ما همراه باشید.

کارشناسان مستقل از انگلستان گفتند که این ایده نسبتاً قابل‌قبول به‌نظر می‌رسد، اما این فرضیه تا انتشار نتایج تحقیقات کامل نباید به‌صورت رسمی قبول شود.

به‌نقل از خبرگزاری دولتی چین، دانشمندان دانشگاه کشاورزی چین جنوبی دریافته‌اند که ویروس جدیدی که مورچه خوار پانگولین را بیمار می‌کند، ۹۹% شبیه بیماری جدید در انسان‌هاست. این نشان می‌دهد که پانگولین‌ها می‌توانند یک میزبان واسطه‌ی ویروس باشند، و به‌عنوان پل ارتباطی عمل کرده و ویروس را از خفاش‌ها به انسان منتقل ‌کنند.

مورچه خوار پانگولین احتمالا در شیوع ویروس کرونا جدید نقش داشته است

مورچه خوار پانگولین نوعی پستانداران است که در آفریقا و آسیا یافت می‌شوند، و برخی از گونه‌های آن‌ها به‌شدت در معرض خطر انقراض قرار دارند. اگرچه طبق قوانین بین‌المللی محافظت می‌شوند، ولی این پستانداران در جهان و به‌ویژه در آسیا، به صورت غیرقانونی خرید‌وفروش می‌شوند. این تجارت غیرقانونی عمدتا با تقاضای زیاد در جنوب چین و ویتنام انجام می‌شود، جایی که اعتقاد بر این است که پوست سخت آن‌ها دارای خواص دارویی بوده و گوشت آن‌ها به‌عنوان غذایی لذیذ خورده می‌شود.

دانشمندان نسبتاً مطمئن هستند که ویروس کرونا جدید قبل از انتقال به انسان‌ها، در خفاش‌ها توسط گونه‌ی دیگری به این موجودات منتقل شده ‌است. با توجه به این‌که مورچه خوار پانگولین در بازارهای فروش غیرقانونی حیوانات معامله می‌شوند، پس آن‌ها می‌توانند به‌عنوان میزبان واسطه عمل کنند. اگر این تجزیه‌وتحلیل جدید درست باشد، آنگاه آن‌ها را به یک مظنون محتمل تبدیل می‌کند. دانشگاه کشاورزی چین جنوبی در وب‌سایت خود توضیح می‌دهد: «این کشف جدید برای جلوگیری و کنترل منشأ ویروس کرونا جدید از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود.»

بیشتر بخوانید:‌

همان‌طور که گفته شد، نتایج این تحقیق هنوز مورد بررسی و انتشار رسمی قرار نگرفته است. گرچه محققان مستقل می‌گویند که این خبر جالب است، اما آن‌ها هشدار داده‌اند که این یافته‌ها تا زمان انتشار اطلاعات کامل نباید به رسمیت شناخته ‌شوند. شایان ذکر است که یک تجزیه و تحلیل ژنتیکی جداگانه استدلال می‌کند که ویروس ممکن است از مارها به انسان منتقل شده ‌باشد، اما این نظریه نیز رد شده ‌است.

پروفسور «جیمز وود»، رئیس گروه دامپزشکی دانشگاه کمبریج، در مورد این یافته‌ها می‌گوید: «این اطلاعات برای اثبات این نظریه کافی نیست. آیا می‌توان این نتایج را ناشی از آلودگی موجود در یک محیط بسیار آلوده دانست؟» پروفسور «مارک هریس»، استاد ویروس‌شناسی از دانشگاه «لیدز»، اضافه کرد: «گزارشی مبنی بر اینکه پانگولین‌ها می‌توانند میزبان واسطه ویروس باشند، مورد توجه است. مشاهده‌ی اطلاعاتی که این فرضیه را اثبات کنند، جالب خواهد بود.»

بیشتر بخوانید:

مترجم: محمدجواد سیاحی

منبع: ifscience

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر