;
coinex

برای حل مشکل خالی شدن باتری موبایل باید چه کارهایی را انجام دهیم؟

علی رغم پیشرفت صنعت گوشی سازی باتری گوشی‌های همراه هنوز چندان کارآمد نیستند. در این مطلب به ارائه روش‌هایی برای حل مشکل خالی شدن باتری موبایل پرداخته‌ایم.

مقدمه: حل مشکل خالی شدن باتری موبایل

ما می‌توانیم کارهای مختلفی را مانند گوش دادن به موسیقی، بازی کردن، تماشای فیلم، عکس گرفتن، جستجو در شبکه‌های اجتماعی و … با گوشی‌های هوشمند خود انجام دهیم، با این حال باتری این وسایل الکترونیکی توانایی چندان ایده آلی ندارند. روز به روز باتری های گوشی‌های همراه بزرگتر، نرم افزارهای گوشی‌ها بهتر و سرعت شارژ کردن باتری ها بیشتر می‌شود، ولی هنوز هم باید خوشحال باشیم که گوشی هوشمندمان می‌تواند با یک بار شارژ به مدت یک روز روشن باقی بماند.

اگر شما هم با مشکل کاهش سریع شارژ منبع انرژی گوشی هوشمندتان مواجه هستید، دیگر نگران نباشید؛ در این نوشتار به ارائه روش‌ها و راهنمایی‌هایی برای حل مشکل خالی شدن باتری موبایل پرداخته‌ایم. با تکراتو همراه باشید.

اپلیکیشن‌های خالی کننده شارژ باتری یک گوشی اندروید

اینکه برای هر نیازی چند نرم افزار وجود دارد خوب است، ولی باید بدانید که بعضی از نرم افزارها هیچ رحمی نسبت به راندمان باتری گوشی شما ندارند. علاوه بر این نرم افزارهایی هم وجود دارند که شارژ باتری گوشی شما را خالی می‌کنند، بدون این که روحتان خبردار شود. برای حل مشکل خالی شدن باتری موبایل در این موارد باید اقدامات زیر را دنبال کنید.

نحوه چک کردن میزان مصرف انرژی باتری توسط نرم افزارها

  • جهت مطلع شدن نسبت به میزان مصرف انرژی باتری توسط نرم افزارها به مسیر Settings > Battery > Battery Usage بروید. مراحلی که در این قسمت شرح داده شده‌اند، بسته به نوع گوشی و نرم افزارش ممکن است متفاوت باشند. در یک گوشی دارای نسخه خام پلت فرم اندروید 9 پای می‌توانید با یک بار لمس کردن منو نقطه‌ای گذاشته شده در گوشه بالای سمت راست نمایشگر نسبت به میزان مصرف انرژی باتری مطلع شوید.
  • اگر از نرم افزاری برای مدت زمان زیادی استفاده می‌کنید، این نرم افزار در صدر لیست نشان داده شده در قسمت مصرف شارژ باتری نمایش داده می‌شود زیرا انرژی بیشتری را مصرف می‌کند؛ علی رغم این موضوع باید هر گونه رفتار غیرعادی را در این زمینه مخصوصا از طرف برنامه‌هایی که کمتر از آن‌ها استفاده می‌کنید، شناسایی کنید. بعضی از نرم افزارها در پیش زمینه گوشی فعال هستند و به همین دلیل باعث افت درصد شارژ باتری می‌شوند، بدون این که خودتان خبردار شوید.
  • میزان روشنایی نمایشگر گوشی را چک کنید. صفحه نمایش گوشی یکی از مصرف کنندگان اصلی شارژ باتری گوشی است؛ تنظیم میزان روشنایی نمایشگر روی حالت حداکثر باعث افت شدید راندمان شارژ باتری می‌شود.
  • بعضی از اپلیکیشن‌ها پس از بروزرسانی شدن به میزان زیادی شارژ باتری را کاهش می‌دهند. در چنین مواردی تنها راه موجود این است که صبر کنید تا سازنده نرم افزار راه حل این مشکل را در قالب یک آپدیت جدید ارائه کند. اگر چنین نرم افزارهایی را روی گوشی خود دارید و تحت تاثیرآن‌ها میزان شارژ باتری گوشی هوشمندتان به میزان زیادی کاهش می‌یابد، بهتر است که نرم افزار مورد نظر را پاک کنید و پس از ارائه آپدیت فیکسش آن مجددا را نصب نمایید.

چک کردن تنظیمات مکان و قابلیت GPS گوشی

اگر تا به حال از نرم افزارهای ناوبری استفاده کرده باشید، می‌دانید که قابلیت جی پی اس باعث کاهش سریع شارژ باتری می‌شود. در این بین برنامه‌هایی هم هستند که در صورت فعال بودن از خدمات مکان استفاده می‌کنند و به این طریق باعث کاهش شارژ باتری می‌شوند. در چنین موقعیت‌هایی برای حل مشکل خالی شدن باتری موبایل باید مراحل زیر را انجام دهید.


گوشی های هوشمند آینده چه ویژگی‌هایی دارند؟


نحوه کنترل کردن تنظیمات مکان

  • غیرفعال سازی کامل خدمات مکان همیشه ممکن نیست، ولی برای افزایش راندمان شارژ باتری یک روش ایده آل است.
  • اگر از گوشی برای ناوبری استفاده نمی‌کنید، می‌توانید تنظیمات مکان را روی حالت Device Only (به معنی “فقط گوشی”) قرار دهید. یک گوشی هوشمند در حالت‌های اعمال دقت حداکثر برای تعیین مکان دقیق کاربر از قابلیت‌های وای فای و بلوتوثش استفاده می‌کند و به این طریق به مقدار بیشتری شارژ باتری را کاهش می‌دهد.
  • در این مورد باید مسیر Settings > Security & location > Location را دنبال کنید و حالت “فقط گوشی” را فعال نمایید. در گوشی‌های دارای سیستم عامل اندروید پای برای غیرفعال سازی قابلیت اسکن وای فای و اسکن بلوتوث باید مسیر Settings > Security & location > Advanced > Scanning را دنبال کنید. غیرفعال کردن این قابلیت‌ها هم چندان ساده نیست، با این حال به میزان زیادی در حل مشکل خالی شدن باتری موبایل تاثیر مثبت می‌گذارد.
  • همچنین باید اطمینان یابید که برنامه‌های نصب شده روی گوشی هوشمندتان بدون نیاز ضروری به خدمات مکان از این سرویس‌ها استفاده نمی‌کنند. برای این که بفهمید کدام نرم افزار به خدمات مکان دسترسی دارد، باید مسیر Settings > Apps & notifications > App permissions > Location را دنبال کنید. دسترسی نرم افزارهایی را که همیشه به خدمات مکان نیاز ندارند و به ندرت آن‌ها را فعال می‌کنید، به این قابلیت قطع کنید.

بهینه سازی تنظیمات نمایشگر

نگاه کردن به یک نمایشگر باکیفیت و روشن همیشه لذت بخش است، ولی بد نیست بدانید که چنین نمایشگری انرژی بیشتری را از باتری دریافت می‌کند. در این رابطه تغییراتی وجود دارند که می‌توانید با اعمال آن‌ها راندمان شارژ باتری گوشی خود را بالاتر ببرید. برخی از این تغییرات موارد زیر هستند.

  • تقریبا همه گوشی‌ها به قابلیتی به نام تنظیم خودکار میزان روشنایی (Auto-Brightness) مجهز هستند و به کمک این قابلیت نور نمایشگر خود را متناسب با نور محیط اطراف تنظیم می‌کنند. یکی از روش‌های حل مشکل خالی شدن باتری موبایل غیرفعال کردن این قابلیت و قرار دادن میزان روشنایی نمایشگر به طور دستی روی حالت نسبتا کم است. شما تنها زمانی نیاز به حداکثر میزان روشنایی صفحه نمایش یک گوشی دارید که در محیطی باز هستید و نور خوشید مانع راحت دیدن محتویات روی نمایشگر می‌شود.
  • برای غیرفعال کردن قابلیت تنظیم خودکار میزان روشنایی صفحه نمایش گوشی باید مسیر Settings > Display > Adaptive (or auto) brightness را دنبال کنید. در تنظیمات نمایشگر موردی به نام تنظیمات میزان روشنایی هم وجود دارد که می‌توانید تغییراتی را در آن هم اعمال کنید. بعضی از گوشی سازان منو تنظیمات سریع محصولات خود را به یک اسلایدر تنظیم کننده میزان روشنایی نمایشگر هم مجهز می‌کنند. با استفاده از این ابزار هم می‌توانید نور نمایشگر گوشی را تنظیم کنید.
  • اگر گوشی شما به نمایشگر AMOLED مجهز است، می‌توانید راندمان باتری اسمارت فون خود را با فعال کردن قابلیت Dark Mode نرم افزارهای آن یا خود گوشی نیز افزایش دهید. سیستم عامل اندروید کیو و بسیاری از برنامه‌های گوگل و شرکت‌های واسط سازنده نرم افزار این قابلیت را در اختیارتان می‌گذارند. اگر گوشی هوشمندتان فاقد قابلیت Dark Mode است، می‌توانید با انتخاب تم‌های دارای قسمت‌های تیره رنگ زیاد میزان مصرف شارژ باتری موبایل خود را کاهش دهید.
  • راهکار دیگر تغییر تنظیمات حالت خواب گوشی است. با بهینه سازی این تنظیمات نمایشگر گوشی مدت زمان کمتری بعد از عدم استفاده کاربر روشن باقی می‌ماند. کمترین مدت زمان روشن بودن نمایشگر بیشتر گوشی‌ها 15 ثانیه است. برای تغییر تنظیمات حالت خواب گوشی باید مسیر Settings > Display > Advanced > Sleep را دنبال کنید.
  • اگر که از گوشی‌های پرچمدار سامسونگ استفاده می‌کنید، می‌توانید با دنبال کردن مسیر Settings > Display > Change screen resolution رزولوشن نمایشگر را روی حالت‌های فول اچ دی یا اچ دی قرار دهید.

فعال کردن حالت ذخیره انرژی (power-saving) باتری

فعال کردن این قابلیت باعث می‌شود که بتوانید برای مدت زمان بیشتری گوشی خود را روشن نگه دارید. برای فعال سازی این حالت باید اقدامات زیر را انجام دهید.

  • در بیشتر گوشی‌ها فعال سازی این حالت باعث غیرفعال شدن ویژگی‌ها و سرویس‌های غیرضروری می‌شود، ولی این امکان را به شما می‌دهد که در صورت نیاز با شخصی تماس بگیرید یا برایش پیام بفرستید.
  • شرکت‌های مختلف این قابلیت را در ساختارهای مختلفی ارائه می‌کنند. برای مثال گوشی‌های هواوی و سامسونگ نوعی از این قابلیت را به نام Ultra power-saving mode نیز در اختیارتان می‌گذارند که با فعال شدنش اسمارت فون شما به یک گوشی ساده تبدیل می‌شود.
  • در نسخه خام اندروید پای برای فعال کردن حالت ذخیره انرژی باتری باید مسیر Settings > Battery > Battery Saver را دنبال کنید. شما همچنین می‌توانید با تغییر تنظیمات ارائه شده در این قسمت زمان فعال شدن خودکار این قابلیت را هم خودتان تعیین کنید.
  • تنظیمات باتری نسخه پای سیستم عامل اندروید گزینه‌ای را نیز با نام Adaptive Battery در اختیارتان می‌گذارد. این قابلیت دسترسی برنامه‌هایی را که کاربر به ندرت از آن‌ها استفاده می‌کند به انرژی باتری کم می‌کند و باعث می‌شود که شما بتوانید برای مدت زمان بیشتری از گوشی خود استفاده کنید.

مقایسه عملکرد باتری گوشی‌های آیفون 7، آیفون 8، آیفون 8 پلاس، گلکسی اس 8 پلاس و وان پلاس 5


ویژگی‌ها و تنظیمات متفاوتی که باید برای حل مشکل خالی شدن باتری موبایل در نظر بگیریم

تنظیمات و ویژگی‌هایی هستند که به طور پیش فرض روی حالت فعال قرار دارند و شارژ باتری را کاهش می‌دهند.

  • تصاویر پس زمینه‌ای متحرک یکی از این ویژگی‌ها هستند. این تصاویر زیبایی یک گوشی را چند برابر می‌کنند، اما مصرف انرژی باتری آن را نیز افزایش می‌دهند. تصاویر معمولی در مقایسه با تصاویر متحرک انرژی بسیار کمتری را مصرف می‌کنند. اگر گوشی هوشمندتان به یک نمایشگر AMOLED مجهز است، برای کاهش بیشتر میزان مصرف شارژ باتری می‌توانید از تصاویر دارای ترکیب رنگ تیره استفاده کنید.
  • ویجت‌ها هم از این نظر به تصاویر متحرک شبیه هستند. این ابزارها کارایی گوشی را بالا می‌برند، اما در ازای این افزایش کارایی شارژ بیشتری را مصرف می‌کنند. توصیه می‌کنیم که فقط از ویجت‌های ضروری استفاده کنید یا در صورت امکان از هیچ یک از آن‌ها استفاده نکنید تا راندمان بیشتری را از باتری گوشی خود دریافت نمایید.
  • در صورتی که به قابلیت‌هایی مانند بلوتوث، وای فای و NFC نیاز ندارید، آن‌ها را غیرفعال کنید. گوشی‌های جدید به قابلیتی به نام Automatic Wi-Fi مجهز هستند که می‌توانید آن را غیرفعال کنید. این قابلیت در منو تنظیمات سریع نوار اعلان هم گذاشته شده است.
  • اتصال ضعیف شبکه هم می‌تواند به میزان زیادی شارژ باتری را کاهش دهد. توصیه می‌شود هر وقت که می‌توانید گوشی خود را روی حالت هواپیما قرار دهید.
  • خاموش کردن حالت لرزش گوشی و کاهش صدای زنگ خور و اعلان‌های آن هم باعث افزایش راندمان شارژ باتری می‌شود.

روش‌های فوق تنها تعداد کمی از شیوه‌های کاهش مصرف انرژی باتری گوشی هستند. هیچ شیوه‌ای راندمان انرژی باتری را دو برابر نمی‌کند، با این حال استفاده از راهکارهای فوق باعث می‌شود که با یک بار شارژ (مخصوصا در گوشی‌های قدیمیتر) برای مدت زمان بیشتری از گوشی خود استفاده نمایید.

بیشتر بخوانید:

.

منبع: androidauthority

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر