;
coinex

بهترین زمان مصرف ویتامین دی (D) چه موقعی است؟‌

بهترین زمان مصرف ویتامین دی (D) چه موقعی است؟‌ در این نوشته بررسی می‌کنیم که چه موقع باید ویتامین د مصرف کنیم؟ در ادامه همراه باشید.

امروزه ویتامین‌ها و مکمل‌های مختلفی در بازار موجود است. اما برای بهره بردن از تمام فواید آن‌ها، باید در زمان درست مصرف شوند. ویتامین D نیز از مکمل‌هایی‌ست که زمان مصرف آن اهمیت دارد. در ادامه، با هم بررسی می‌کنیم که چگونه می‌توان از فواید ویتامین D به طور کامل بهره برد؟ و بهترین زمان مصرف ویتامین دی (D) چه موقع است؟

چرا باید ویتامین D مصرف کنیم؟

ویتامین D ویتامین بسیار مهمی می‌باشد؛ اما در غذاهای کمی یافت می‌شود و تأمین آن تنها از طریق رژیم غذایی کار مشکلی است. این ویتامین از سایر ویتامین‌ها مجزا می‌باشد؛ زیرا یک هورمون به شمار می‌رود و توسط پوست انسان، در معرض آفتاب، ساخته می‌شود؛ بنابراین برای تأمین این نوع ویتامین، باید به مقدار کافی درمعرض نور آفتاب قرار بگیریم.

خطر فقدان ویتامین برای سالمندان و افرادی با پوست تیره، که در مناطق کم‌برخوردار از نور آفتاب زندگی می‌کنند، بیشتر است. تقریباً ۴۲درصد از سالمندان آمریکایی دچار کمبود این نوع ویتامین می‌باشند. بنابراین بهترین اقدام برای تأمین ویتامین D مصرف قرص‌ها و مکمل‌ها است.

بهترین زمان مصرف ویتامین دی (D) چه موقعی است؟‌

ویتامین D به دلیل فواید گسترده‌ای که دارد، و همچنین به دلیل کمبود این ویتامین در تعداد زیادی از مردم جهان، محبوب‌ترین مکمل میان بزرگسالان و کودکان به شمار می‌رود. این ویتامین می‌تواند عملکرد سیستم ایمنی، استخوان‌ها، دندان‌ها و ماهیچه‌ها را تقویت کند؛ همچنین از بروز سرطان جلوگیری کند.

دو نوع ویتامین D وجود دارد؛ ویتامین D2، ارگوکلسیفرول گیاهی؛ و  ویتامینD3، کولئوکلسیفرول موجود در بدن انسان و حیوانات. این دو نوع بسیار شبیه به یکدیگر هستند؛ با این حال سوال این‌جاست که آیا ویتامینD2  پس از مصرف، به اندازه ویتامینD3 فعال خواهد بود؟ ویتامینD2 ارزان‌تر بوده و در غذاهای حاوی ویتامین D یافت می‌شود؛ مانند غلات صبحانه یا آب پرتقال.

ویتامین دی و وعده‌های غذایی

این ویتامین محلول در چربی است؛به این معنی که  وقتی ویتامین د با غذاهای پرچرب مصرف شود، بهتر جذب خون خواهد شد. به همین دلیل بهتر است آن را همراه با یکی از وعده‌های غذایی مصرف کنیم. براساس تحقیقی که روی ۱۷نفر انجام شده است، مصرف ویتامین دی همراه با بزرگترین وعده غذایی، می‌تواند پس از ۲ یا ۳ ماه، تا ۵۰درصد میزان ویتامین دی خون افزایش دهد.

بیشتر بخوانید:

بهترین تکنولوژی های پزشکی در سال 2020

این ویتامین نه تنها در گوشت قرمز و تخم مرغ، بلکه در غذاهایی مانند ماهی‌های چرب، از جمله سالمون، اسقومری، شاه ماهی و ساردین، یافت می‌شود. همچنین آووکادو، آجیل، دانه‌ها، لبنیات پرچرب و تخم مرغ از منابع مغذی چربی هستند که می‌توانند میزان جذب ویتامین دی را افزایش دهند.

بهترین زمان مصرف ویتامین دی صبح هاست!

چه موقع ویتامین دی مصرف کنیم؟ اکثر افراد به این دلیل که یادآوری مصرف ویتامین دی در صبح کار راحتی است، ترجیح می‌دهند قبل از صبحانه مکمل را بخورند؛ به خصوص اگر مجبور به مصرف همزمان چندین قرص و مکمل باشند. برای اینکه مصرف ویتامین دی (D) تبدیل به یک عادت شود، می‌توانید از راهکارهایی قوطی قرص، زنگ هشدار یا قراردادن قرص‌ها در نزدیکی میز غذاخوری استفاده کنید.

چه موقع باید ویتامین د مصرف کنیم؟

اما اگر فرد سحرخیزی نیستید یا وعده صبحانه را حذف می‌کنید، مصرف ویتامین در شب همراه با وعده غذایی نیز، فکر خوبی است.

مسئله اصلی، پیدا کردن بهترین زمان و میزان مصرف ویتامین D است که برای شخص شما مؤثرتر عمل کند. مثل تمام داروها و مکمل‌ها، باید به دقت میزان تجویزشده و دستورالعمل مصرف ویتامین دی را بخوانید؛ و در صورت نیاز با پزشک مشورت کنید.

تأثیر ویتامین دی روی خواب

در تحقیقات فراوان ثابت شده است که کمبود ویتامین در خون، باعث ایجاد اختلال در خواب می‌شود و کیفیت و مدت زمان خواب را کاهش می‌دهد. بالعکس، نتیجه یک تحقیق کوچک نشان می‌دهد که بالا بودن میزان ویتامین خون، باعث کاهش هورمون ملاتونین، که وظیفه کنترل خواب را بر عهده دارد، می‌شود.

بیشتر بخوانید:

آشنایی با درمان های قطعی و خانگی زودانزالی

گزارشات حاکی از آن است که مصرف ویتامین در شب، با اثرگذاری روی ملاتونین، باعث کاهش کیفیت خواب می‌شود. با این حال، شواهد زیادی مبنی بر اینکه مصرف ویتامین دز صبح، مؤثرتر از شب است، وجود ندارد. بنابراین بهترین کار این است که با توجه به تجربه شخصی خود، بهترین زمان را برای مصرف مکمل انتخاب کنید.

ویتامین دی و کلسیم چگونه همکاری می‌کنند؟

ویتامین دی به جذب بهتر کلسیم کمک می‌کند و باعث می‌شود میزان کلسیم خون به سطح مناسبی برسد. به همین دلیل پزشکان توصیه می‌کنند ویتامین دی و کلسیم همزمان مصرف شوند.

نتیجه‌گیری

به طور کلی دریافتیم که مصرف مکمل‌ها بهترین راه برای افزایش سطح ویتامین د خون می‌باشد. به دلیل محلول در چربی بودن ویتامینD، بهتر است همراه با غذا مصرف شود. درمورد بهترین زمان مصرف ویتامین دی نیز، دریافتیم که هنوز نتیجه دقیقی به دست نیامده است؛ بنابراین می‌توانید هر زمان که تمایل داشتید و برای‌تان مشکلی ایجاد نکرد، آن را مصرف کنید.

بیشتر بخوانید:

مترجم: بهار سجادی

.

منبع: healthline

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر