;
coinex

کرونا قحطی می آورد ؛ تا پایان سال 2020 یک میلیارد نفر هر شب گرسنه به خواب می روند!

یک مقام رسمی سازمان ملل متحد هشدار داده است که در صورت عدم اقدام فوری، بحران کرونا قحطی می آورد. آیا می‎توانیم از این اتفاق جلوگیری کنیم؟

دیوید بیزلی، مقام رسمی سازمان ملل متحد می‌گوید: «من را بابت صراحتم ببخشید. اما می‎خواهم آنچه را که جهان با آن روبروست به شما نشان دهم. در همین لحظه که در حال مبارزه با همه‎گیری ویروس کرونا هستیم، ویروس خطرناک‎تری به نام فقر نیز در انتظار ماست!» او ادامه می‌دهد:

هنوز قحطی مهمان جهان ما نشده است. اما هشدار می‎دهم که اگر همین الان از کسری بودجه و ایجاد اختلال در فعالیت‎های تجاری جلوگیری نکنیم، با قحطی‎ شدیدی مواجه خواهیم شد.

تعداد مبتلایان کووید 19 تا چندی دیگر آستانه 3 میلیون نفر را رد خواهد کرد. تاکنون نزدیک به 200 هزار نفر به ویروس کرونای جدید (SARS-Cov-2) آلوده شده‌اند. اما همه ماجرا نیست. بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی در سراسر جهان اصطلاحا خوابیده است و در نتیجه بسیاری حتی از نون شب نیز باز خواهند ماند. آیا بحران ویروس کرونا به یک قحطی بی‌سابقه منجر می‌شود؟

بحران کرونا قحطی می آورد

یک میلیارد نفر تا پایان سال هر شب گرسنه به خواب می روند!

بیزلی حتی پیش از شروع همه‎گیری ویروس کرونا، هشدار داده بود که جهان می‎تواند با بدترین بحران بعد از جنگ جهانی دوم روبرو شود. این هشدارها به دلیل بحران‎های حال حاضر، مانند جنگ در سوریه و یمن و حمله گروهی از ملخ‎ها به بخش‎های از قاره آفریقا بوده است.

او گفت:

امروز می‎خواهم تأکید کنم که ما نه تنها با یک بیماری همه‎گیر، بلکه با یک بحران جهانی روبرو هستیم. میلیون‎ها غیرنظامی ساکن در کشورهای عضو سازمان ملل، شامل تعداد زیادی کودک و زن، در آسانه فقر هستند؛ با وجود گرسنگی این تعداد از مردم، امکان بروز قحطی بسیار زیاد است.

این اظهار نظر که بحران کرونا قحطی می آورد پس از انتشار چهارمین گزارش سالانه در مورد بحران موادغذایی انجام شد. این گزارش نشان می‎دهد در سال 2020 تعداد افرادی که با بحران کمبود موادغذایی روبرو هستند، می‎تواند به 265 نفر برسد. در نتیجه تأثیرات اقتصادی همه‎گیری ویروس کرونا، تعداد گرسنگان جهان در سال 2019 از 130 میلیون نفر به 135 میلیون نفر افزایش پیدا کرده‎ است. این گزارش نشان داد افرادی که با بحران کمبود موادغذایی روبرو هستند، در کشورهای تحت تأثیر مناقشات سیاسی، تغییرات آب و هوایی و بحران اقتصادی زندگی می‎کنند.

بیشتر بخوانید:

این مقام سازمان ملل ادامه می‌دهد:‌ «این موضوع شوکه‎کننده است. اما بگذارید اعداد و ارقام را بازگو کنم: در سراسر جهان هر شب 821 میلیون نفر گرسنه به خواب می‎روند و طبق گزارشی که امروز در مورد بحران موادغذایی منتشز شده است، 135 میلیون نفر دیگر نیز با بحران گرسنگی یا بدتر از آن روبرو هستند.» وی افزود:

این بدان معناست که 135 میلیون نفر در آستانه فقر می‎باشند؛ اما طبق تجزیه و تحلیل‎ها، همه‎گیری ویروس کرونا تا پایان سال 2020 می‎تواند 130 میلیون نفر دیگر را به سوی فقر و گرسنگی سوق دهد. این ارقام در مجموع 265 میلیون نفر خواهند شد.

در بدترین حالت ممکن است حدود 36 کشور با قحطی مواجه شوند؛ اما در حقیقت در 10 کشور از آن‎ها از قبل از بیش از یک میلیون نفر در هر کشور در آستانه گرسنگی بوده‎اند.

ده کشوری که در سال 2019 با بدترین بحران غذایی روبرو بودند عبارت‎اند از: یمن، جمهوری دموکراتیک کنگو، افغانستان، ونزوئلا، اتیوپی، سودان جنوبی، سوریه، سودان، نیجریه و هائیتی.

آقای بیزلی می‌گوید 30 میلیون نفر در جهان برای زنده ماندن به ما وابسته هستند. اگر نتوانیم با کمک‎های خود آنان را نجات دهیم، طی یک دوره 3 ماهه هر روز 300 هزار نفر جان خود را در اثر گرسنگی از دست می‎دهند. این مقام رسمی سازمان ملل یادآوری شد:

البته این ارقام شامل افزایش گرسنگی ناشی از کووید-19 نمی‎شوند. همچنین یک خطر واقعی وجود دارد که می‎گوید تعداد افرادی که به دلیل اثرات کووید-19 روی اقتصاد جان خود را از دست می‎دهند، می‎تواند از تعداد کشته‎شدگان ویروس کرونا بیش‎تر باشد. ما باید به عنوان یک جامعه جهانی متحد، برای غلبه بر این بیماری و محافظت از آسیب‎پذیرترین کشورها تلاش کنیم.

بیزلی خاطرنشان کرد که انتظار می‎رود قرنطینه و رکود اقتصادی ناشی از آن، تأثبر قابل توجهی روی افرادی که پیش از این نیز دچار فقر بوده‎اند، داشته باشد.

در برخی کشورها کاهش صادرات، افت گردشگری و سقوط قیمت نفت، می‎توانند مشکلات اقتصادی زیادی را به وجود بیاورند. در همین حال، این احتمال وجود دارد که کشورهای مرفه نیز تحریم‎هایی را علیه این کشورها اعمال کنند.

کووید-19 به طور بالقوه برای افرادی که پیش از این نیز به سختی زندگی می‎کردند، فاجعه بزرگی محسوب می‎شود. بیزلی خواستار اقدامات فوری برای محاقظت از آسیب‎پذیران و نجات جان آنان شد و تأکید کرد که آتش‎بس جهانی، برای کمک به افراد نیازمند در سراسر جهان، ضروری می‎باشد. بیزلی می‌گوید :«باید تجارت میان کشورها ادامه داشته باشد؛ زیرا این کالاها نجاتی برای افراد نیازمند و فقیر محسوب می‎شوند.»

کرونا قحطی می‌آورد
کرونا قحطی می آورد

اقدامات حمایتی

به گفته بیزلی اقدامات لازم برای حمایت از کمک‎های بشردوستانه صورت گرفته است. برای مثال، برنامه جهانی غذا برای اطمینان از اینکه منابع بشردوستانه به سراسر جهان انتقال می‎یابند، برای بهبود سیستم حمل و نقل 350 میلیون دلار اهدا کرده است. علاوه بر این، برنامه جهانی غذا در حال اجرای برنامه‎هایی برای ارزش‎گذاری سه ماهه غذا و پول برای خدمت به کشورهایی است که در اولویت قرار دارند.

به گفته وی سازمان ملل متحد از برنامه جهانی غذا درخواست تسریع بودجه 1.9 میلیارد دلاری داده‎اند. در صورت تحقق بودجه و ایجاد فرهنگ صرفه‎جویی، از کشورهای آسیب‎پذیر در برابر کمبود کالا و آسیب اقتصادی محافظت خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

.

منبع: newsweek

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر