;
coinex

روش های استعلام تلفن های همراه ؛ چگونه از قانونی بودن گوشی موبایل خود باخبر شویم؟

چند وقتی است که با اجرایی شدن طرح ثبت گوشی های تلفن همراه به منظور بررسی ورود قانونی، طرحی جدید به نام رجیستری به ره افتاده است. در این نوشته به معرفی و بررسی روش های استعلام تلفن های همراه برای آگاهی از قانونی بودن گوشی موبایل خواهیم پرداخت.

اجرا و پیاده‌سازی طرح ثبت تلفن همراه یا رجیستری به منظور شناسایی دستگاه‌های تلفن همراهی که به شکل غیرقانونی وارد کشور شده‌اند از سال ۹۶ آغاز شد. در این طرح تمامی گوشی‌های تلفن همراهی که وارد می‌شود دارای یک کد شناسایی یکتا می‌شود که فروشنده می‌بایست در زمان فعال کردن گوشی آن را وارد سامانه همتا کند.

همتا (سامانه هوشمند مدیریت تجهیزات ارتباطی) سامانه‌ای است که در راستای اجرای طرح ثبت تلفن همراه (رجیستری)، پیاده‌سازی شده است. در این سامانه، هر دستگاهی تحت مالکیت یک سیم کارت قرار گرفته تا تنها مالک سیم‌کارت بتواند فرایندهای گوناگونی مثل انتقال مالکیت و… را انجام دهد.

روش های استعلام تلفن های همراه ؛ چگونه از قانونی بودن گوشی موبایل خود باخبر شویم؟

افرادی که قصد خرید گوشی‌های تلفن‌ همراه را دارند می‌بایست در زمان خرید این دستگاه‌ها نسبت به اصالت و قانونی بودن گوشی‌ها مطمئن شوند تا بتوانند بدون مشکل از گوشی‌های خود استفاده کنند. برای استعلام و آگاهی از اصالت و قانونی بودن گوشی‌های تلفن همراه سه راهکار پیش روی کاربران قرار دارد که در این مطلب آنها را معرفی می‌کنیم.

روش های استعلام تلفن های همراه ؛ چگونه از قانونی بودن گوشی موبایل خود باخبر شویم؟

کد #۷۷۷۷*

یکی از سریع‌ترین روش های استعلام تلفن های همراه برای آگاهی از قانونی بودن و اصالت گوشی، گرفتن کد دستوری #۷۷۷۷* روی گوشی‌ است. برای این منظور کافیست روی گوشی سامسونگ خود این کد را وارد کنید و با زدن دکمه تماس صفحه مورد نظر را ببینید. در این صفحه گزینه‌هایی همچون استعلام اصالت، فعالسازی، انتقال مالکیت و… قرار گرفته که می‌توانید به کمک آنها فعالیت مورد نظر را انجام دهید.

با انتخاب گزینه استعلام اصالت صفحه‌ای پیش روی شما قرار می‌گیرد که درخواست وارد کردن شناسه گوشی یا همان IMEI را دارد. IMEI یک کد یکتای ۱۵ رقمی است که با مراجعه به جعبه گوشی یا گرفتن کد دستوری #06#*  قابل مشاهده است. گوشی‌هایی مانند اکثر اعضای جدید خانواده گلکسی سامسونگ که دارای دو درگاه سیم‌کارت هستند نیز از دو IMEI متفاوت برخوردارند. با ارسال این کد ۱۵ رقمی (تمام ۱۵ رقم باید پشت سر هم و بدون خط تیره وارد شود) کار استعلام قانونی بودن گوشی به پایان می‌رسد و نتیجه نهایی با پیامک برای شما ارسال می‌شود.

بیشتر بخوانید:

روش های استعلام تلفن های همراه ؛ چگونه از قانونی بودن گوشی موبایل خود باخبر شویم؟

وبسایت همتا

وبسایت سامانه همتا به نشانی www.hamta.ntsw.ir یکی دیگر از روش های استعلام تلفن های همراه برای آگاهی از قانونی بودن گوشی موبایل است. با استفاده از این سایت، می‌توانید با مراجعه به آن به طور کامل از تمامی جزئیات مربوط به اصالت گوشی خود و همینطور سوابق انتقال مالکیت گوشی‌هایی که داشته‌اید، مطلع شوید. با وارد کردن شماره سیم‌کارت و کد ملی خود می‌توانید در این سامانه ثبت‌نام‌کنید و از آن پس کارهای مربوط به مدیریت دستگاه‌ها و گوشی‌ها مثل افزودن دستگاه، انتقال مالکیت و… را از این طریق انجام دهید. همچنین با مراجعه به بخش مدیریت سیم‌کارت می‌توانید شماره تلفن همراه دیگری را به ثبت برسانید و از مزایای گوشی دو سیم‌کارت خود بهره ببرید.

روش های استعلام تلفن های همراه ؛ چگونه از قانونی بودن گوشی موبایل خود باخبر شویم؟

اپلیکیشن همتا

یکی دیگر از راهکارها و روش های استعلام تلفن های همراه برای آگاهی از قانونی بودن و اصالت گوشی و نحوه مدیریت دستگاه‌ها و سیم‌کارت‌ها دانلود و نصب اپلیکیشن سامانه همتا است. با داشتن این اپلیکیشن روی گوشی سامسونگ خود می‌توانید به راحتی تمامی کارهای مربوط به استعلام اصالت، فعالسازی، انتقال مالکیت، افزودن دستگاه، مدیریت سیم‌کارت‌ها و…. را انجام دهید.

چنانچه پیش از این در وبسایت سامانه ثبت نام کرده باشید نیازی به ثبت نام مجدد نیست اما اگر برای اولین بار وارد اپلیکیشن شوید می‌بایست کارهای مربوط به ثبت‌نام را با وارد کردن شماره سیم کارت و کد ملی انجام دهید. در این اپلیکیشن بخشی به عنوان آموزش وجود دارد که با مراجعه به آن می‌توانید آموزش‌های ویدئویی و تصویری و سوالات متداول کاربران را مشاهده کنید. این آموزش‌ها را می‌توانید به طور کامل از سامانه اطلاع رسانی همتا به نشانی www.hamtainfo.ntsw.ir هم دریافت کنید.

بیشتر بخوانید:

با استعلام اصالت گوشی نتیجه نهایی به اطلاع شما می‌رسد که شامل چند گزینه قانونی یا غیرقانونی بودن گوشی، ورود به صورت مسافری، ورود از مناطق آزاد و… می‌شود. در صورت غیرقانونی بودن، گوشی تنها ۳۰ روز پس از اینکه اولین بار روشن می‌شود، خدمات مخابراتی آن قطع می‌شود.

همچنین برای فعالسازی گوشی‌های خریداری شده هم کافیست کد ۶ رقمی روی جعبه یا ضمانت‌نامه گوشی را در سامانه وارد کنید تا از خدمات آن بهره‌مند شوید. در مورد گوشی‌های کارکرده این کد از سوی سامانه همتا در اختیار فروشنده قرار می‌گیرد. کارهای مرتبط با این بخش از طریق قسمت انتقال مالکیت انجام می‌شود.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر