;
coinex

نقد فیلم چیزهای کوچک The Little Things ؛ این فیلم جنایی نیست

نقد فیلم چیزهای کوچک The Little Things ، با حضور بازیگرانی نظیر دنزل واشینگتن و جرد لتو را در در ادامه ی این نوشتار تکراتو با هم مرور خواهیم کرد.

در این فیلم دنزل واشنگتن که یکی از پر افتخارترین بازیگران سرشناس هالیوود به حساب می آید (جهت اطلاعات بیشتر به مطلب رکورد بیشترین جایزه اسکار در سایت تکراتو سر بزنید.) نقش یک معاون کلانتر را ایفا می کند که به خاطر جمع‌آوری شواهد به لس‌آنجلس فرستاده می‌شود. او با جیم بکستر، با بازی رامی مالک، رئیس دپارتمان گروهان شهر، همکار می‌شود تا با هم اقدام به گیر انداختن قاتلی کنند که شهر را به وحشت انداخته است. در همین بین آلبرت اسپارما مضنون اصلی، با بازی جرد لتو را می یابند.

جان لی هنکاک فیلم‌نامه‌نویس، کارگردان، تهیه‌کننده، و وکیل اهل ایالات متحده آمریکا است. وی از سال ۱۹۸۷ میلادی تاکنون مشغول فعالیت بوده‌است. اولین حضورش در صنعت سینما با نوسندگی و کارگردانی فیلمی به نام دوران سخت عاشقی(۱۹۹۱) بود که فیلمی درام و رمانتیک با بازی لئون ریپی و تام اورت می باشد.

از دیگر آثاری که وی کارگردانی کرده است می توان به آلامو (۲۰۰۴) فیلمی در ژانر درام و وسترن، نقطه کور (۲۰۰۹) که داستان مایکل اوهر، پسری آشفته و آواره که به کمک یک زن خیرخواه و خانواده‌ی او، تبدیل به یک بازیکن تمام عیار در فوتبال آمریکایی می شود است.و نجات آقای بنکس (۲۰۱۳) که تام هنکس بازیگر سرشناس آمریکایی در آن نقش والت دیزنی فیلم‌ساز و انیمیشن ساز را ایفا می‌کند که در تلاش است تا حق نمایش کتاب نام‌گذارنده را بدست بیاورد که متعلق به مولفش پی.ال. تراورز با بازی اما تامسون است، اشاره کرد.

نویسنده و کارگردان جان لی هنکاک در اصل فیلمنامه فیلم سینمایی چیزهای کوچک را ۳۰ سال قبل بعد از تمام کردن فیلمنامه یک دنیای بی نقص نوشته بوده است. فیلم سینمایی یک دنیای بی نقص به تهیه کنندگی و کارگردانی کلینت ایستوود محصول سال ۱۹۹۳ است. این فیلم درامی جاده ای با بازی ماندگار کوین کاستنر است که آن را بهترین و انسانی ترین فیلم ایستوود می دانم. قصه بسیار ساده و سرراست روایت می شود. زندانی ای فراری با کودکی که به گروگان گرفته در طول سفری کوتاه و جاده ای دوست می شود. رابطه ای عجیب که در آن ترس آرام آرام جای خودش را به صمیمیت می دهد و حسی پدر فرزندی بین این دو شکل می گیرد.

بیشتر بخوانید:

نقد فیلم چیزهای کوچک The Little Things

این فیلم جنایی نیست!

در کمال ناباوری فیلم چیزهای کوچک با نقش‌آفرینی دنزل واشنگتن و رامی مالک، با ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار فروش تا به امروز در صدر فهرست پرفروش‌ترین‌های گیشه آمریکا قرار گرفته است. اما این فیلم یکی از پیش پا افتاده ترین قصه های جنایی را در قرن 21 روایت می کند. فیلمی که همه چیز قابل پیش بینی، شخصیت پردازی ها سطحی و مفهومی که کارگردان برای آن تلاش می کند دَمِ دستی است.

در فیلم چیزهای کوچک ، بازیگران هنرمند و بااستعدادی مانند دنزل واشنگتون که دو جایزه ی اسکار برای بهترین بازیگر مرد در روز تعلیم و بهترین بازیگر نقش مکمل برای افتخار در کارنامه دارد در نقش جو دک، رامی مالک که جایزه ی بهترین بازیگر مرد را برای ارایه تصویری از فردی مرکوری در بوهمین راپسودی دریافت کرده، در نقش جیم بکستر و لتو جایزه ی بازیگر نقش مکمل را برای کلوپ خریداران دالاس برده است، در نقش آلبرت اسپارما، بازی کرده اند.

نقد فیلم چیزهای کوچک The Little Things
نقد فیلم چیزهای کوچک The Little Things

نقد فیلم چیزهای کوچک The Little Things

یکی از ویژگی های اصلی داستان ها جنایی داشتن معماهای غیر قابل پیش بینی است که باعث می شود فیلم خسته کننده نشود و مخاطب را تا انتهای فیلم با خود همراه کند. فیلم چیزهای کوچک ۲۰۲۱ به عنوان یک فیلم با ژانر جنایی همین ویژگی بارز را هم در خود ندارد تا دلمان خوش باشد.

نقد فیلم چیزهای کوچک The Little Things
نقد فیلم چیزهای کوچک The Little Things

وحشی بازی های عادی شده

فیلم با سکانسی از روبرو شدن دختر جوان با یک مرد روانی شروع می شود که هر کاری می کند تا از دست او جان سالم به در ببرد. آیا این وحشی بازی های عادی شده در دنیای امروز با توجه به شرایطی که در آن قرار داریم ما را به هیجان می آورد؟

آیا این تصاویر ابتدایی، تصاویری بکر و سینمایی است که کارگردان برای شروع فیلمش انتخاب کرده است؟ جواب منفی است. دورانی که هر لحظه با روشن کردن اینترنت می توانیم با جست و جو در هزاران صحنه ی متنوع از این تعقیب و گریزها و تعرضات متنوع و رنگارنگ به دخترها و پسران جوان را که در دنیای واقعی آنقدر اتفاق افتاده و برایمان عادی شده، ببینیم نیاز به به تصویر کشیده شدن دوباره ندارد! سینما رویای مارا باید به تصویر بکشد نه آنچه که در واقعیت مدام روح ما را به سمت عادت و روندِ انقراضِ تعقل در انسان می برد!

چیزهای کوچک یا بزرگ؟!

فیلم آنقدر قابل پیش بینی و سطحی ما را با شخصیت ها مواجه می کند که شک می کنیم آیا چیزهای بزرگی که در گذشته و اکنونِ شخصیت ها و یا حتی معماهایی که در این فیلم جنایی می بینیم همان چیزهای کوچک مد نظر کارگردان است که باید به آن توجه و درنگ بیشتری کنیم یا خیر؟!

موضوع اصلی فیلم اهمیت به چیزهای کوچک است. چیزهای کوچکی که می‌تواند جلوی اتفاقات بزرگی را بگیرد. و فیلم نشان می‌دهد لحظه‌ای حواس پرتی یا لحظه‌ای جوش آوردن بی‌جا (بیادِ فیلم بسیار با اهمیت Seven 1995 ساخته ی فینچر)، بدون عواقب نیست و اتفاقات جبران ناپذیری را به بار می‌آورد.

اما کارآگاهان فیلم با کارهای نا آگاهی که انجام می دهند خود را به بی اهمیت ترین افراد حتی نسبت به چیزهای بزرگ نشان می دهند چه برسد به چیزهای کوچک! کافیست رفتن جیم با آلبرت به وسط بیابان برای کندن چاله که از همان ابتدا مشخص است کار درستی نیست و یک کارآگاه حرفه‌ای هیچگاه اینکار را انجام نمی‌دهد بیاد بیاورید. اگر من جای کارگردان بودم نام فیلم را به چیزهای بزرگ تغییر می دادم. چون برای پیدا کردن سرنخ هیچگونه توجهی به چیزهای کوچک نه از طرف منِ بیننده نیاز بود نه کاراگاهان فیلم به آن توجهی داشتند.

هرچند جیمز براردینِلی در نقد خود به موشکافی روانشناسانه ی کارگردان فیلم چیزهای کوچک در شخصیت های دیکن و بکستر اشاره دارد اما آیا این علت می تواند دلیلی قدرتمند برای تحمل کردن ریتم کند و یکنواخت فیلم باشد؟ درضمن تا وقتی فیلم هایی همچون شکارچی ذهن 2017، هفت 1995 و سکوت بره ها 1991 این کار را قبلتر با جزییات بیشتر و دقیق تر به خوبی انجام داده اند. چه نیازی است جان لی هنکاک این فیلمِ جناییِ بیش از حد قابل پیشبینی را با زیر متن روانشناختی آن هم تکراری و قدیمی بسازد؟

نقد فیلم چیزهای کوچک The Little Things
نقد فیلم چیزهای کوچک The Little Things

لتو در مصاحبه‌ای درباره نقش خود در فیلم چیزهای کوچک گفته:

“او انسانی معمولی نیست. او یک غریبه است، کسی که در بخشی از زندگی گیر افتاده است و احساس می‌کند سزاوار آن نیست. او فردی به شدت باهوش است که در جامعه به آسانی نمی‌تواند جای خود را پیدا کند. ساختن این شخصیت برای من، یک فرصت برای تغییری بزرگ بود که از آن استفاده کردم و تحقیق برای آماده شدن جهت خلق این شخصیت تجربه ی خیلی خوبی بود.”

اما اگر منم بخواهم مقصود کارگردان را از ساخت فیلم چیزهای کوچک بگویم، جان لی هنکاک به سطحی ترین شکل ممکن می خواهد به ما نشان دهد که چگونه وقایع گذشته می تواند ما را آشفته کند. که باز این مقصود به سطحی ترین شکل ممکن پرداخت شده است. درواقع فیلم به ماقبل فیلم اشاره دارد نه خودِ فیلم!

در پایان باید بگویم اگر می خواهید فیلمی جنایی ببینید و فیلم چیزهای کوچک را انتخاب کردید همین الان نظر خود را عوض کنید و فیلم سون ساخته ی فینچر را ببینید اگر آن را دیده اید برای بار هزارم هم به تماشای این فیلم بنشینید می ارزد به دیدن حتی یک سکانس از فیلم چیزهای کوچک با بازی های درخشانی که دنزل واشنگتن، رامی مالک و جرد لتو در این فیلم به نمایش گذاشتند اما خود را حیف کردند.

نقد فیلم چیزهای کوچک The Little Things
نقد فیلم چیزهای کوچک The Little Things

نقد فیلم چیزهای کوچک The Little Things ; بازیگران و عوامل

  • نویسنده و کارگردان: جان لی هنکاک
  • تهیه کننده: جان لی هنکاک و مارک جانسون
  • بازیگران: دنزل واشنگتن، رامی مالک، جرد لتو، ناتالی مورالس، جوریس جارسکی، ایزابل آریایزا ، جان هارلان کیم و تام هیوز
  • موسیقی: توماس نیومن
  • فیلمبردار: جان شوارتزمن
  • تدوین گر: رابرت فرازن
  • شرکت تولید: Gran Via Productions
  • توزیع کننده: شرکت برادران وارنر
  • تاریخ انتشار: ۲۹ ژانویه ۲۰۲۱ (10 بهمن)
  • کشور: آمریکا
  • زبان: انگلیسی

در ادامه واکنش منتقدان مجلات معتبر به ترتیب اهمیت تشابه نظرشان با خودم در رابطه با فیلم چیزهای کوچک را جویا خواهیم شد. با نقد فیلم چیزهای کوچک ۲۰۲۱ همراه باشید.

والری کامپلکس (Consequence of Sound)

امتیاز: ۲۵ از ۱۰۰

فیلم یک تجربه ترسناک است؛ یک تکرار خسته‌کننده و قدیمی از چیزی که ما پیش از این آن را دیده بودیم. این فیلم ریتم کندی  دارد و به‌نظر می‌رسد که ثابت مانده است. در انتها، یک فیلمنامه که خلاقیتی در آن دیده نمی شود و بازیگرانی که از پتانسیل آن‌ها استفاده نشده، کاری می‌کنند که فیلم چیزهای کوچک ۲۰۲۱ (2021 The Little Things) درست همانند اسمش بی‌اهمیت و کوچک باشد.

اوون گلیبرمن (Variety)

امتیاز: ۴۰ از ۱۰۰

این اثر نوعی فیلم کاراگاهی روانشناختی محسوب می‌شود که می خواهد حس کنجکاوی ما را قلقلک دهد؛ نوعی وحشت که بیش از اندازه بزرگ شده است. فیلم چیزهای کوچک اثری است که  کلیشه‌های معمولی مربوط‌ب ه اضطراب قاتل‌های سریالی را دوباره استفاده می کند؛  همانند تصاویری که از صحنه جرم گرفته شده است و ما  آن‌ها را دیده‌ایم. که بعضی از آن‌ها هم نمی‌توانند خیلی خوب منظور و سرنخ خود را برسانند.

تام یورگنسن (IGN)

امتیاز: ۵۰ از ۱۰۰

خیلی ناامید کننده است که بازیگرانی با پتانسیلی بالا مانند دنزل واشنگتون، رامی مالک و جرد لتو، مهارت‌های خود را در این فیلم تلف کرده‌اند؛ یک فیلم معمایی سر راست درباره قتل که خیلی کم مخاطب را غافلگیر می‌کند.

راجر مور (Movie Nation)

امتیاز: ۶۳ از ۱۰۰

بخش زیادی از لذت این فیلم، در کنار هم قرار گرفتن بازیگران آن می باشد؛ بازی های بسیار دقیق که در نقاط مختلف به اوج خود می رسد. همین یک دلیل باعث می‌شود که این اثر پر اضطراب و دلهره آور، در عین تکراری و آشنا بودن، وظیفه ی خود را انجام دهد.

 

نقد فیلم چیزهای کوچک The Little Things
نقد فیلم چیزهای کوچک The Little Things / جان لی هنکاک / کارگردان

دیوید ارلیچ (Indiewire)

امتیاز:‌ ۷۵ از ۱۰۰

فیلم The Little Things مسخره، پوچ و خالی از هیچ چیز است و باید هنگام تماشای آن یک سری از باورها و اعتقادات را نادیده بگیرید. اما اگر دانش و اطلاعات خیلی زیادی درباره ی این ژانر نداشته باشید، می‌توان گفت که  اثری سرگرم کننده است و اوقات شما را می گذراند.

ریچارد روپر (ChicagoSun-Times)

امتیاز: ۸۸ از ۱۰۰

مالک و واشنگتون ارتباط بسیار درست، دقیق و جذابی را در این اثر دلهره‌آور و هیجان‌انگیز تشکیل داده‌اند. همین موضوع باعث می‌شود که شما دوست داشته باشید مدام همه چیز را حدس بزنید و لحظه‌ای از روی صندلی خود بلند نشوید و در جای خود بمانید. شما تا مدت‌ها نمی‌توانید از فکر این فیلم بیرون بیایید.

بیشتر بخوانید:

 

نظر شما در خصوص نقد فیلم چیزهای کوچک The Little Things چیست؟ نظرات خود را با تکراتو در این زمینه به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (2 نظر)

    مطلب خوبی بود

    پاسخ

    فدای شما!

    پاسخ