;
coinex

نقد و بررسی فیلم استخراج (Extraction) با بازی گلشیفته فراهانی و کریس همسورث

فیلم جدید گلشیفته فراهانی و کریس همسورث را دیده اید؟ در نقد و بررسی فیلم استخراج (Extraction) با بازی گلشیفته فراهانی، پیشفرض بر این است که شما فیلم را دیده اید.

فیلم «استخراج» با عنوان اصلی «Extraction»، اثری در ژانر اکشن هیجانی به کارگردانی سم هارگریو است. در این فیلم کریس همسورث، نقش یک سرباز مزدور را ایفا می‌کند که سعی دارد پسر ربوده‌شده یک سلطان مواد مخدر را نجات دهد. فیلمنامه این اثر توسط جو روسو، کارگردان فیلم‌های «انتقام‌جویان: جنگ ابدیت» و «انتقام‌جویان: پایان بازی» نوشته شده است.

«استخراج» سرشار از صحنه‌های هیجان‌انگیز است و قطعاً هواداران ژانر اکشن را به وجد خواهد آورد اما یکی‌دیگر از نقاط قوت فیلم، شخصیت‌پردازی ظریف آن است که می‌تواند برای حضور در فهرست بهترین فیلم های اکشن جهان به رقابت بپردازد!

این اثر از جنبه دیگری برای ما ایرانی‌ها اهمیت دارد: حضور گلشیفته فراهانی در نقش هماهنگ‌کننده عملیات نجات. اگرچه این حضور آنچنان پر‌رنگ نیست اما تماشای او در حالی که یک آر‌پی‌جی به دست گرفته، مسلماً برای ما هیجان خاصی خواهد داشت. در نقد و بررسی فیلم «استخراج» با تکراتو همراه باشید.

نقد و بررسی فیلم استخراج (Extraction)

پیش از این نیز شاهد حضور هنرمندان ایرانی در هالیوورد بوده‌ایم. حضور پیمان معادی در آخرین شهسوار (Last Knight)، کمپ‌ ایکس‌ری (X-Ray Camp) و مینی سریال موفق شبکه اچ.بی.او، «شب ِ …» (The Night of) از بهترین این موارد است. نظاره این فیلم‌های موفق، قطعا از تماشای پرفروش ترین فیلم های ایرانی 98 که اعتباری فراتر از سوپرمارکت‌ها و کیوسک روزنامه‌ها ندارند،‌ جذابتر است.

طبعا حضور بازیگر ایرانی در پروژه‌های هالیوودی با بودجه‌های میلیون دلاری خوشحالمان می‌کند. (مثلا بودجه‌ی تولید فیلم «استخراج» ۶۵ میلیون دلار بوده است.) اما نمی‌توانیم انکار کنیم که کیفیت برخی فیلم‌هایی که فراهانی در آن‌ها بازی کرده چنگی به دل نمی‌زند هر چند خودش همه‌ی تلاش‌اش را می‌کند که در فیلم‌ها بازی استانداردی ارائه بدهد.

بیشتر بخوانید:

اما در نهایت کاراکترهایی که به او پیشنهاد می‌شود بعضا حتی روی کاغذ هم ضعیف هستند و هنر بازیگری گلشیفته فراهانی هم نمی‌تواند نجاتشان بدهد. مهم‌ترین و بهترین پروژه‌ی فراهانی خارج از کشور همچنان فیلم «پاترسون» جیم جارموش است که در آن نقش همسر آدام درایور را بازی می‌کرد. اما در مورد استخراج یا عملیات نجات چه باید گفت؟ فیلم جدید گلشیفته فراهانی و کریس همسورث چگونه فیلمی است؟ با تکراتو همراه باشید.

داستان فیلم استخراج

زمانی که با شخصیت تایلر ریک (با بازی کریس همسورث) آشنا می‌شویم، شاهد تلاش او برای رسیدن به آرامش هستیم. او با شیرجه‌ای مرگبار از بالای یک صخره به اعماق دریاچه فرو می‌رود و در آنجا برای خالی کردن ذهن خود از افکار منفی، تکنیک‌های مدیتیشن را آغاز می‌کند. سکانس‌های ابتدایی فیلم تقریباً ما را از وضعیت تایلر، که یک مزدور استرالیایی است، آگاه می‌کنند. در صحنه‌ای دیگر، شاهد دست‌وپنجه نرم کردن او با غصه‌های شخصی‌اش و استفاده از مقدار فراوانی اکسی‌کدون (نوعی ماده مخدر ضد درد) برای رهایی از دردهای فیزیکی و عاطفی‌اش هستیم.

ExtractionGoli
نقد و بررسی فیلم استخراج با بازی گلشیفته فراهانی

ماجرا زمانی آغاز می‌شود که تایلربرای نجات اُوی ماهاجان (با بازی رودرش جیسوال)، پسر ۱۴ ساله یکی از سلاطین مواد مخدر هند استخدام می‌شود. اُوی توسط رقیب بنگلادشی پدرش، امیر آصف (با بازی پریانشو پینیولی) دزدیده شده است و به نظر می‌رسد تنها کسی که توان نجات او را دارد تایلر باشد. زمانی که ما با امیر آصف آشنا می‌شویم مردی جوان و خوش‌پوش را می‌بینیم که برخلاف ظاهرش، یک دیوانه تمام‌عیار است و از زجر دادن دیگران لذت می‌برد. او برای رسیدن به خواسته‌هایش نه‌تنها حاضر است پسری بی‌گناه را بدزدد، بلکه از کشتن کودکان و شکنجه آنها هراسی ندارد.

تایلر یک مزدور ماهر و حرفه‌ای است؛ او بدون آنکه زحمت زیادی بکشد، طی چند دقیقه اُوی را از دست آدم‌ربایان نجات می‌دهد اما امیر آصف نفوذ زیادی در نیرو‌های پلیس دارد و خیلی زود تمام راه‌های خروجی شهر را می‌بندد. تایلر مجبور می‌شود ا‌ُوی را به یک مکان امن ببرد و راهی برای فرار پیدا کند.

بیشتر بخوانید:

ترسناک ترین فیلم های 2020 جهان

بهترین فیلم های عاشقانه 2020

بهترین انیمیشن های 2020

پربازدیدترین و بهترین موزیک ویدیوهای یوتیوب با بیش از 35 میلیارد بار مشاهده

نقد فیلم استخراج ؛ عوامل اجرایی

استخراج برآمد چگونه تیمی است؟

کاراکترهایی که قبلاً توسط بازیگرانی همچون بروس ویلیس و آرنولد شوارتزنگر ایفای نقش می‌شدند نوعی شوخ‌طبعی هوشمندانه در صحبت‌هایشان موج می‌زد اما تایلر در اکثر اوقات، بدون آن‌که کلامی بر زبان جاری کند، مأموریت خود را در سکوت و با قدرت انجام می‌دهد. این نکته، وجه تمایز فیلمنامه‌ باوقار جو روسو است؛ فیلمنامه‌ای که بر اساس یکی از رمان‌های گرافیکی او نوشته شده و پر از کاراکتر‌های پر‌انرژی، خشن و فداکار است.

Extraction-01
نقد و بررسی فیلم استخراج با بازی گلشیفته فراهانی

صحنه‌های خشونت‌بار درگیری، کشت و کشتار و تعقیب و گریز فیلم «استخراج» به طرزی فوق‌العاده فیلم‌برداری شده‌اند. سم هارگریو، که پیش از این بدلکار فیلم‌هایی همچون «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی» (Captain America: Civil War) و «انتقام‌جویان: پایان بازی» (Avengers: Endgame) بوده است، در اولین تجربه خود به‌عنوان کارگردان یک فیلم بلند، استعداد ذاتی‌اش برای به تصویر کشیدن صحنه‌های نفس‌گیر را به رخ مخاطبان کشیده است.

او همچنین نویسنده چند فیلم کوتاه بوده و در فیلم‎های «بلوند اتمی» (Atomic Blonde) و «سلطان مبارزان» (The King of Fighters) به‌عنوان بازیگر حضور داشته است. بررسی کارنامه حرفه‌ای سم هارگریو به‌خوبی نشان می‌دهد چرا بخش زیادی از فیلم «استخراج» صرف سکانس‌های مبارزه با اسلحه، مبارزه دستی، انفجار و به‌طور ویژه، صحنه‌ بی‌نظیر تعقیب و گریز با خودرو و کامیون شده است. این سکانس که در مرحله پس از تولید به شکل یک سکانس تک‌برداشت تدوین شده است ما را از زاویه‌ای حیرت‌آور وارد عمق ماجرا می‌کند.

استخراج با سایر فیلم های اکشن چه تفاوتی دارد؟

علیرغم زیبایی بصری غیرقابل‌انکار فیلم «استخراج»، شاهد حس شوخ‌طبعی موجود در فیلم‌هایی همچون «جان ویک» نیستیم و در اکثر صحنه‌ها، حس بازی‌های ویدئویی به مخاطب القا می‌شود. کریس همسورث، با وجود قدرت فیزیکی بدنش، آن‌چنان که باید کاریزماتیک رفتار نمی‌کند. اگرچه او ما را از نمایش استعداد‌هایش برای بازی در نقش شخصیت‌هایی همچون تایلر ریک بی‌نصیب نمی‌گذارد، اما حفره‌ای محوری در عملکرد او حس می‌شود.

در اواسط فیلم، دیوید هاربر (بازیگر سریال «چیزهای عجیب» یا Stranger Things) حضور کوتاهی در نقش گسپر (دوست تایلر) دارد. در یکی از صحنه‌ها، گسپر به تایلر می‌گوید: «این پسر یه جسد متحرکه.» پس از این جمله، شاهد برملا شدن ذات حقیقی گسپر هستیم: او سعی دارد تایلر را متقاعد کند تا از تلاش برای انجام مأموریتش صرف‌نظر کند و در ازای دریافت پولی به‌مراتب بیشتر از دستمزدش، پسر را رها کند.

Extraction
فیلم جدید گلشیفته فراهانی و کریس همسورث

فیلم «استخراج»، محصول شرکت AGBO، با بودجه‌ای نزدیک به ۶۵ میلیون دلار، ۲۴ آوریل ۲۰۲۰ از سرویس استریمینگ نت‌فلیکسمنتشر شده و جایگاه نخست محبوب‌ترین آثار سینمایی این روز‌ها را به خود اختصاص داده است. در ایامی که به علت شیوع ویروس کرونا، مردم از تماشای فیلم روی پرده‌های بزرگ سینما محروم شده‌اند، نت‌فلیکس با انتشار آثاری همچون «شش زیرزمین» (6 Underground) و «محرمانه اسپنسر» (Spenser Confidential) تلاش دارد روند جذب مخاطب خود را بیش‌ازپیش سرعت بخشد.

بیشتر بخوانید:‌

بیشترین فالوور اینستاگرام در سال 2020

بهترین بازیگر زن هالیوود کدام است؟

پرفروش ترین فیلم های 2020

فیلم استخراج ؛ یک اکشن بزن بهادرانه!

به جای آنکه ژانر اکشن را برای فیلمهایی چون جان ویک و یا فیلم Extraction به کار ببرم، ترجیح می‌دهم یک زیرژانر به این بخش اضافه کنم و نام «یکه بزن» یا «بزن بهادر» را برایش برگزینم. فیلم Extraction تفاوت خاصی با جان ویک یا اکولایزر و یا Man On Fire ندارد و ذات و هسته همه این فیلم‌ها یکی است. اگر در جان ویک یک قاتل قدیمی دست به تفنگ می‌شود و کلی آدم را برای یک سگ کشته شده می‌کشد، در اینجا یک سرباز قدیمی به خاطر فرار از خاطرات تلخش تفنگ به دست شده و مزدور شده و می‌خواهد یک پسربچه را از چنگال مافیای بنگلادش نجات دهد.

کریس همسورث را با بازی او در نقش ثور‌ (Thor) در دنیای مارول می‌شناسیم، نویسنده فیلم Extraction هم یکی از برادران روسو (خالق فیلم اونجرز:اندگیم) است و تهیه کننده فیلم نیز هر دو برادر هستند. جدا از اینها، دستیار دوم کارگردان آخرین فیلم اونجرز نیز کارگردان فیلم به حساب می‌آید. این همه آشنا از پرفروش‌ترین فیلم جهان در اینجا دور هم جمع شده‌اند و طبیعتا سطح توقع از آن بالا می‌رود، به خصوص برای ما ایرانی‌ها که می‌بینیم در این بین گلشیفته فراهانی هم حضور دارد.

شاید گلشیفته فراهانی با مسیری که قصد داشته در دنیای بازیگری جهانی پیش برود فاصله دارد ولی اگر منصفانه به کارهای بین‌المللی او نگاه کنیم می‌بینیم که آسه آسه به دستاوردهای خوبی رسیده است.

گلشیفته هنوز چند سالی فرصت دارد تا بتواند به یک بازیگر مهم در عرصه جهانی تبدیل شود و تا به امروز هم توانسته با حضور در چندین پروژه مستقل و بلاک باستری مشهور، نشان دهد که اولین گام‌هایش را درست برداشته است. حضور گلشیفته در فیلمی با اکیپ ابرقهرمانان مارول حتی می‌تواند این نوید را بدهد که او در دنیای ترند و پرفروش فیلم‌های مارول جای بگیرد (به هر حال مگر چند زن با قیافه شرقی در هالیوود داریم که از قضا بازیگر قابلی هم باشد؟)

بیشتر بخوانید:

بهترین رمان های عاشقانه جهان

بهترین فیلم های کمدی 2019

بهترین فیلم های سینمایی طنز ایرانی

جرئیات داستان فیلم استخراج (Spoiler Alert!)

داستان از این قرار است که پسر رییس مافیای هند توسط کله گنده مافیای بنگلادش دزدیده می‌شود و یکی از معاونین طرف هندی، ماموریت می‌یابد تا این پسربچه را نجات دهد. او هم که دستش به جایی بند نیست، از یک گروه مزدور خفن آمریکایی که نرخ کارشان هم چندان پایین نیست،‌ می‌خواهد که این کار را انجام دهند و قسط اول برنامه را برای آنها می‌ریزد. این گروه به رهبری زنی به نام نیک (با بازی گلشیفته فراهانی) است و گل سرسبدشان نیز شخصی به نام تایلر (با بازی کریس همسورث) است.

Extraction
نقد و بررسی فیلم استخراج با بازی گلشیفته فراهانی

تایلر پسر کوچک خود را از دست داده و پس از آن زنش او را ترک گفته، او مردی است تنها که مزدوری را به این خاطر انجام می‌دهد تا سیر بشود و زندگی کند و یا اینکه در این راه بمیرد چرا که چیزی برای از دست دادن ندارد. او یک افسرده به تمام معنا و نترس در برابر مرگ است و حتی زمانی که یک تفنگ روی شقیقه‌اش شلیک می‌شود، با اینکه نمیداند خالی یا پر است، پلک نمی‌زند و نمی‌ترسد. یک قهرمان که ضدضربه نیست ولی اگر بمیرد هم برایش فرقی ندارد و برای همین در هر موردی به سیم آخر می‌زند.

شخصیت پردازی تایلر برخلاف کلیت فیلم چندان کلیشه‌ای نیست ولی متاسفانه این موضوع در هاله رگبار کلیشه‌های فیلم، تبدیل به یک کلیشه دیگر می‌شود. بیراه نیست اگر بگوییم فیلم Extraction یک اثر کلیشه‌ای به تمام معنا است که صحنه‌های اکشن آن می‌تواند سرپایش نگه دارد. فیلم با وجود اینکه کلیشه‌ای است، با وجود اینکه تکراری به نظر می‌رسد و با وجود اینکه هیچ منطقی ندارد یک اثر سرگرم‌کننده از آب در آمده است؛ می‌پرسید چرا؟ بگذارید بیشتر توضیح بدهم.

بیشتر بخوانید:

زمانی که دنیای جان ویک را می‌بینید و بکش بکش‌های شخصیت‌های داخل فیلم را نظاره‌گر می‌شوید، باید با کانسپت اصلی جهان فیلم‌های جان ویک کنار آمده باشید. دنیایی که جان در آن آدم می‌کشد، یک دنیای تقریبا فانتزی است که در آن آدمکش‌ها به دنیا حکومت می‌کنند و نوعی رئالیسم جادویی در خلق این جهان به کار رفته است.

نقد و بررسی فیلم استخراج با بازی گلشیفته فراهانی

فیلم Extraction اما هیچ قصد ندارد به بیننده تلقین کند چیزی که می‌بیند تخیلی است و برای اینکه این موضوع را ثابت کند از ترفندهایی چون فیلمبرداری روی دست استفاده می‌کند و در چند سکانس ناب (که با حقه سینمایی به نظر یک سکانس می‌آیند، درست مثل فیلم ۱۹۱۷) عملیات نجات را به طور مستندگونه‌ای نشان می‌دهد؛ فیلمساز قصد دارد با این کار صحنه‌های اکشن غیرمنطقی فیلم را باورپذیر کند و به ما بگوید که «می‌شود در عرض چند دقیقه و در این لوکیشن ناب، یک آدمکش یک لشکر پلیس را بکشد و آخ نگوید.»

تماشاگران فیلم استخراج با فلسفه حاکم در ذهن فیلمساز همسو می‌شوند و با اینکه کاملا بر این نکته که امکان ندارد این صحنه‌های اکشن رنگ و بوی واقعیت داشته باشند دلالت دارند ولی با آنها «حال» می‌کنند. قهرمان فیلم در اینجا یک ابرقهرمان نیست و نه ویژگی سوپرهیرویی خاصی دارد و نه شنلی روی دوش‌هایش آویزان شده، به همین دلیل راحت‌تر می‌توان با آن اخت گرفت هرچند رسما برای خودش یک ابرپانیشر است اما خوشبختانه چون یک تی‌شرت سیاه با جمجمه سفید یا هر لباس خاص ابرقهرمان محور دیگری تنش نیست، به باور ما نزدیک‌تر می‌شود.

فیلم استخراج
نقد و بررسی فیلم استخراج با بازی گلشیفته فراهانی

همانطور که گفتم فیلمنامه فیلم Extraction رسما در اندرون دیوار است. رابطه بین پسربچه و تایلر به طرز احمقانه‌ای شکل می‌گیرد و کارگردان تصمیم می‌گیرد با ایجاد یک تنفس چند دقیقه‌ای میان بکش بکش‌ها، یک سری سوال را در دهان پسربچه بگذارد تا با مطرح شدن آنها، رابطه خوبی بین این دو شکل بگیرد. در این سکانس بازجویی عاطفی! ما باید قبول کنیم که چرا تایلر آدمکش حالا قصد کمک به این بچه را دارد و در عرض همین چند دقیقه می‌توانیم سرکی به گذشته این شخصیت بزنیم و تمام! فیلمساز دیگر قصد ندارد بیشتر از این قهرمان یکه بزنش را برای ما تشریح کند و در همین حد دو سه خط دیالوگ کافی است.

بیشتر بخوانید:

فیلم با بودجه‌ای ۶۵ میلیون دلاری ساخته شده و انصافا تمام این بودجه صرف «فان» بودن فیلم شده است. طراحی صحنه‌های اکشن در فیلم Extraction شاید به پای جان ویک نرسد و در برخی مواقع مانند یک مرحله تکراری در یک بازی اکشن باشد ولی کارگردان سعی خود را می‌کند تا با یک سری چشمه آمدن، گفتگوی بین گلوله‌ها را جذاب‌تر بسازد.

حضور یک کاراکتر بزن بهادر دیگر در کنار تنوع لوکیشن‌های بی‌نظیر و انتخاب بسیار هوشمندانه زاویه دوربین و استفاده از دوربین در نقاط مختلف شهر داکا (پایتخت بنگلادش) فیلم را شبیه به یک بازی اکشن کرده که طراحی مراحل قوی دارد ولی گیم‌پلی آن در برخی مواقع تکراری می‌شود! خوشبختانه دقیقا زمانی که فیلم می‌خواهد تکراری بشود، ضرباهنگ جدیدی وارد آن شده و این مشکل برطرف می‌شود، البته به جز نبرد پایانی که زیادی کشدار شده است.

سخن آخر!

در پایان باید به حضور گلشیفته فراهانی در فیلم اشاره کنم، موضوعی که می‌تواند دلیل اصلی دیدن فیلم استخراج برای بسیاری از ایرانیان در سراسر جهان باشد. واقعیت اینست که حضور گلشیفته فراهانی به طور کلی به ده دقیقه هم نمی‌رسد اما او نقشی کلیدی را ایفا می‌کند.

فراهانی در این ده دقیقه خوش را خوب نشان می‌دهد و در معدود صحنه‌های اکشن که حاضر می‌شود نیز می‌تواند کاراکتر خودش را برای یک شخصیت آینده‌دار در این سری اثبات کند. همانطور که گفته شد، با شنیدن ساخت قسمت دوم می‌توان امیدوار بود که کارگردان برای شخصیت نیک آینده درخشان‌تری در نظر گرفته باشد و این موضوع از پایان بندی فیلم نیز قابل حدس است. نیک می‌تواند یک قهرمان از نوع بلوند اتمی (البته مدل مو مشکی شرقی‌اش!) باشد و خوشبختانه این پتانسیل کاملا در گلشیفته فراهانی یافت می‌شود.

بیشتر بخوانید:

.

گردآوری: techrato

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر