;
coinex

بهترین فیلم های وسترن تاریخ سینما ؛ ژانر وسترن در گذشته و حال!

سینمای وسترن همواره طرفداران خاص و پر و پاقرص خود را داشته است. در این گفتار قصد داریم به معرفی بهترین فیلم های وسترن تاریخ بپردازیم. با ما باشید.

ژانر وسترن یکی از آن ژانرهای جذاب دنیای سینما است که در هر دوره‌ای طرفداران خاص خود را داشته. فیلم هایی در مورد یک هفت تیر کش تنها، یاغی های بیرحم و آدمکش و مفاهیمی چون بیابان، کلاه، کابوی، اسب و تفنگ از مؤلفه‌های اصلی فیلم‌های وسترن هستند که بزرگانی مانند کلینت ایستوود و جان وین را می‌توان تنها در قالب چنین فیلم هایی تصور کرد.

این ژانر که از آمریکا و تاریخ و فرهنگش سرچشمه می‌گیرد، ویژگی‌های خاص خود را دارد. یکی از ویژگی‌های اکثر وسترن‌ها لانگ شات است تا جایی که یکی از منتقدان اینطور استنباط می‌کند که وسترن در لانگ شات اتفاق می‌افتد.

نماهای عمومی از دشت و بیابان و تنهایی قهرمان فیلم در تقابل با عظمت محیط جغرافیایی اطرافش همواره با نماهای لانگ‌ شات دوربین به نمایش در می‌آید.  بیابان‌های بی آب و علف، گاوچران‌هایی که با اسب یکدیگر را تعقیب می‌کنند، دوئل‌های دو نفره و کلانترهایی که از شهرها محافظت می‌کنند، از دیگر خصوصیات آثار وسترن به شمار می‌روند.

شهرها برای ما آشنا هستند؛ مهم‌تر از هر چیز یک کافه دارند. جایی که اکثر تقابل‌ها و دعواها در آن رخ می‌دهد. یک کلانتری دارند که سلولی کوچک دارد و کلانتر نیز در آنجا مشغول به کار است. شاید این ویژگی‌های آمریکای در مسیر تمدن کلیشه به نظر برسد، اما جادوی وسترن در همین است. بارها و بارها تکرار یک کلیشه بدون این که ذره‌ای از جذابیت آن‌ کاسته شود.

بهترین فیلم های وسترن تاریخ سینما

در جمع‌آوری لیست بهترین فیلم های وسترن تاریخ سعی شده تا به دوره‌های مختلف تاریخ سینما توجه شود، اما باید دقت داشت که عصر طلایی وسترن، در دوران سینمای کلاسیک حول دهه‌های 40 و 50 بوده است. پس این موضوع که اکثر این آثار از این دوره انتخاب شده‌اند امری طبیعی است.

بیشتر بخوانید:

سرقت بزرگ قطار The Great Train Robbery

کارگردان: ادوین اس پورتر
محصول: 1903 آمریکا

در روزهای آغازین سینما که فرانسه به عنوان قطب اصلی آغاز سینما شناخته می‌شد و برادران لومیر با آثار واقع‌گرایانه و مستندشان از یک سو و ژرژ ملی‌یس با فیلم‌های جادویی‌ خود از سوی دیگر تماشاچیان را حیرت زده می‌کردند، این ادوین پورتر بود که نخستین گام‌های جدی را برای ساختن فیلم‌های داستانی در آمریکا برداشت.

بهترین فیلم های وسترن تاریخ سینما
بهترین فیلم های وسترن تاریخ سینما

بسیاری از تمهیدات تکنیکی از جمله استفاده از تدوین موازی، استفاده از نماهای آرشیوی و استفاده از میان‌نوشته برای نخستین بار در آثار پورتر دیده شدند. یکی از مهم‌ترین آثار پورتر سرقت بزرگ قطار است که پدر تمام وسترن‌ها و الگویی ازلی برای وسترن‌های کلاسیک آمریکایی به شمار می‌آید.

سرقت بزرگ قطار نخستین فیلمی است که الگوهای وسترن را پایه‌گذاری می‌کند و تقریبا تمام کلیشه‌های این ژانر مانند اسب، قطار، سرقت، تعقیب و گریز، گاوچران‌ها و در نهایت پیروزی قطب پروتاگونیست بر آنتاگونیست را در خود دارد. از سوی دیگر فیلم خشونتی افسار گسیخته – نسبت به زمان خودش – را ارائه می‌دهد و سبب می‌شود که تا مدت‌ها به عنوان یکی از خشن‌ترین فیلم‌های سینمایی شناخته شود. همچنین شایان ذکر است که در این فیلم برای نخستین بار سینما دوستان شاهد حرکت پن و تیلت دوربین بودند.

دلیجان  Stagecoach

کارگردان: جان فورد
محصول: 1939 آمریکا

جان فورد که معمولا از او به عنوان بزرگ‌ترین وسترن‌ساز تاریخ یاد می‌شود در سال 1939 با ساخت دلیجان تمام قواعد و محاسبات ژانر وسترن را به هم می‌ریزد. او در این فیلم تم گروهی نامتجانس از افراد را انتخاب می‌کند و سعی می‌کند داستانش را بر محور آن شکل دهد.

بهترین فیلم های وسترن تاریخ سینما
بهترین فیلم های وسترن تاریخ سینما

گروهی از افراد که در ظاهر هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند، با دلیجانی مشترک رهسپار سفر می‌شوند و در این بین اتفاقات مختلفی پیش می‌آید. در دلیجان فورد از هیچ ساختارشکنی‌ ابایی ندارد و حتی در یکی از صحنه‌های مشهور تعقیب و گریز فیلم قانون 180 درجه را نیز بر هم می‌زند.

جان وین نیز که بعدها به عنوان یکی از اصلی‌ترین بازیگران ژانر وسترن و آثار فورد به دنیای سینما معرفی می‌شود، در این فیلم یکی از نخستین همکاری‌های موفقیت آمیزش را با او انجام می‌دهد. دلیجان فیلمی مهم در تاریخ سینما و یکی از بهترین فیلم های وسترن تاریخ به شمار می‌رود به طوری که اورسن ولز می‌گوید هنگام ساختن همشهری کین، دلیجان را 40 بار تماشا کرده است!

بیشتر بخوانید:

کلمنتاین عزیزم My Darling Clementine

کارگردان: جان فورد
محصول: 1946 آمریکا

فورد این بار ما را به شهر تومستون می‌برد تا شاهد داستان انتقام وایات ارپ از خانواده شرور کلانتن به خاطر مرگ برادرش باشیم. داستان وایات ارپ که در واقعیت از اسطوره‌های غرب وحشی بوده است، دستمایه فیلم‌های سینمایی بسیاری شده است که در این بین کلمنتاین عزیزم بهترین آن‌هاست.

بهترین فیلم های وسترن تاریخ سینما
بهترین فیلم های وسترن تاریخ سینما

اهمیت این شخصیت در دنیای غرب وحشی به حدی زیاد است که حتی خود فورد سال‌ها بعد در فیلم پاییز قبیله شاین دوباره شمایلی از او و داک هالیدی را به عنوان شخصیت‌های فرعی فیلمش به تصویر می‌کشد. در کلمنتاین عزیزم، هنری فوندا در نقش وایات ارپ خوش می‌درخشد و ویژگی‌هایی خاص به شخصیت او می‌بخشد.

رود سرخ  Red River

کارگردان: هاوارد هاکس
محصول: 1948 آمریکا

رود سرخ وسترنی جذاب از هاوارد هاکس است که داستان تلاش گروهی از آدم‌ها برای رساندن یک گله گاو به مقصدی خاص را روایت می‌کند. جان وین گله‌داری موفق است و مونتگومری کلیفت نقش جوانی را بازی می‌کند که از کودکی تحت سرپرستی وین کار گله‌داری را آموخته است.

حال پس از گذشت سالیان سال این کلیفت است که مورد مقبولیت همه قرار دارد و رییس بهتری برای گروه به نظر می‌رسد. همین موضوع وین را خشمگین کرده و بین آن‌ها درگیری رخ می‌دهد.

بهترین فیلم های وسترن تاریخ سینما
بهترین فیلم های ژانر وسترن

نکته مهم اما ضد قهرمان بودن جان وین در این فیلم است. او که همواره به عنوان مردی با صلابت و خطاناپذیر در وسترن‌های مختلف ظاهر می‌شد، این بار نقش شخصی را بر عهده می‌گیرد که حسادت سبب می‌شود تا دست به اعمالی غیر انسانی بزند. رود سرخ پس از گذشت سالیان سال همچنان یکی از بهترین فیلم های وسترن تاریخ است.

گنج‌های سیرا مادره The Treasure of the Sierra Madre

کارگردان: جان هیوستون
محصول: 1948 آمریکا

فیلم داستان گروهی از افراد را روایت می‌کند که در اثر فقر به دنبال پیدا کردن طلا رهسپار سفری طولانی می‌شوند و در انتها نیز چیزی به دست نمی‌آورند. گنج‌های سیرا مادره درباره طمع و حرص برای رسیدن به مادیات بیشتر است تا جایی که خوی حیوانی به نگاه انسانی غلبه کند.

بهترین فیلم های ژانر وسترن
بهترین فیلم های ژانر وسترن

این غلبه خوی حیوانی را همفری بوگارت به زیبایی هر چه تمام‌تر در فیلم به تصویر کشیده است و با بازی اندازه خود یکی از شخصیت‌های به یاد‌ماندنی تاریخ سینما را رقم زده است.

فیلم جایزه اسکار بهترین کارگردانی را برای هیوستون به ارمغان آورد.

بیشتر بخوانید:

ماجرای نیمروز High Noon

کارگردان: فرد زینه‌مان
محصول: 1952 آمریکا‌‌
ماجرای نیمروز وسترنی خاص و یکی از بهترین فیلم های وسترن تاریخ سینما محسوب می‌شود. در این فیلم گری کوپر نقش کلانتری را بازی می‌کند که بر خلاف کلانترهای فیلم‌های وسترن کلاسیک که به تنهایی به جنگ خلافکاران می‌رفتند، از مردم تقاضای کمک می‌کند.

بهترین فیلم های ژانر وسترن
بهترین فیلم های ژانر وسترن

موضوعی که به مذاق وسترن‌سازانی مانند فورد و هاکس خوش نیامد تا جایی که این فیلم‌ را نابود کننده ژانر وسترن دانستند. کلانتر فیلم زینه‌مان تنهاست و از تنهایی خود هراس دارد. او صلابت کلانترهایی مثل جان وین و هنری فوندا را ندارد و خود را نیازمند کمک همراهانش می‌بیند.

جانی گیتار Johnny Guitar

کارگردان: نیکلاس ری
محصول: 1954 آمریکا

همواره از سوی تعداد اندکی از سینما دوستان انتقاداتی به فیلم‌های وسترن بابت بی توجهی به زنان وارد شده است. آن‌ها معتقد بودند زنان در آثار وسترن جایگاهی بالاتر از خانه‌دار ندارند و این مردان هستند که حماسه‌ها را رقم می‌زنند.

بهترین فیلم های ژانر وسترن
بهترین فیلم های ژانر وسترن

جانی گیتار را می‌توان یکی از وسترن‌های آوانگارد تاریخ سینما و جوابیه‌ای برای این انتقاد به حساب آورد. وسترنی خاص که برای نخستین بار یک زن در نقش اصلی و به عنوان یک هفت تیر‌کش در آن ظاهر شده است. در این فیلم جوآن کراوفورد در نقش زنی به نام وینا ظاهر شده است که مانند مردان هفت تیر به کمر می‌بندد، به کافه و بار می‌رود و زمین‌دار است.

از لحاظ نوآوری در این ژانر، جانی گیتار را میتوان از بهترین فیلم های وسترن تاریخ سیما دانست.

جویندگان The Searchers

کارگردان: جان فورد
محصول: 1956 آمریکا

جویندگان را شاید بتوان پرآوازه‌ترین فیلم فورد دانست، که البته جزو آثار مناقشه برانگیز او نیز به حساب می‌آید، چرا که مخالفانش همواره از این فیلم استفاده می‌کنند تا گرایشات ضد سرخپوستی وی را هدف حملات خود قرار دهند.

بهترین فیلم های ژانر وسترن
بهترین فیلم های ژانر وسترن

غافل از این که همین فورد چند سال بعد فیلم پاییز قبیله شاین را جلوی دوربین برد که در آن نگاهی همدلانه و دلسوزانه با سرخپوست‌ها دارد. فیلم داستان جان وین، قهرمانی تنها را روایت می‌کند که پس از جنگ به خانه برادرش بازگشته اما کمی پس از ورود، با حمله سرخپوست‌ها به خانه و کشته شدن افراد خانواده روبرو می‌شوند.

از سوی دیگر سرخپوست‌ها دختر کوچک خانواده را می دزدند و جان وین برای پیدا کردن او رهسپار مسیری طولانی و خطرناک می‌شود. در این مسیر او با کشت و کشتارها، درگیری‌ها و انتخاب‌های اخلاقی بی‌شماری مواجه می‌شود به طوری که بیننده در تمام دقایق فیلم با قصه‌ای درخشان دست و پنجه نرم می‌کند. جویندگان با آن لانگ‌شات‌های بی‌نظیرش، با آن انتخاب‌های بین شرافت و عشقش و با آن نمای درخشان و معروف آخرش، جزو بهترین فیلم های وسترن تاریخ سینماست.

ریوبراوو Rio bravo

کارگردان: هاوارد هاکس
محصول: 1959 آمریکا

ریوبراوو سالیان سال است که در اکثر نظرسنجی‌ها از منتقدین به عنوان یکی از بهترین فیلم های وسترن تاریخ انتخاب می‌شود. فیلمی سرپا، خوش آب و رنگ و سرگرم کننده که تمام عناصر یک وسترن شاهکار را داراست.

بهترین فیلم های ژانر وسترن
بهترین فیلم های ژانر وسترن

این فیلم اولین قسمت از سه‌گانه وسترن هاکس است که بعد‌ها با ال دورادو و ریولوبو تکمیل شد. ریوبراوو روایت محافظت از پاسگاه شهر است که تیمی متشکل از جان وین به عنوان کلانتر، و تعدادی از همکارانش مسئولیت این کار را بر عهده دارند

بیشتر بخوانید:

مردی که لیبرتی والانس را کشت The Man Who Shot Liberty Valance


کارگردان:
 جان فورد
محصول: 1962آمریکا

“مردی که لیبرتی والانس را کشت” شاهکار بی‌بدیل جان فورد و یکی از بهترین فیلم های وسترن تاریخ است. فیلمی تلخ که بازگشت فورد از بسیاری از عقایدش راجع ‌به رویای آمریکایی و تمدن آمریکا به حساب می‌آید و انگار در اواخر دوران کاری‌اش بازگشت به زندگی روستایی را ترجیح می‌دهد.

بهترین فیلم های ژانر وسترن
بهترین فیلم های ژانر وسترن

تعامل و برخورد و روانشناسی بین سه کارکتر جان وین و جیمز استوارت و لی ماروین – لیبرتی والانس- در این وسترن درخشان به حدی دقیق و در بسیاری از موارد جذاب است که هر عاشق سینمایی را با خود همراه می کند.

در مردی که لیبرتی والانس را کشت، فورد رابطه‌ای دیالکتیکی و فوق‌العاده دقیق را بین جان وین و جیمز استوارت پرورش می‌دهد. رقابت این دو بر سر دختر فیلم با نوعی رفاقت از جنس خشن مردانه اما وفادارانه همراه است.

ال دورادو  El Dorado

کارگردان: هاوارد هاکس
محصول: 1966 آمریکا

عنوان بعدی در بهترین فیلم های وسترن تاریخ؛ وسترن دیگری از هاوارد هاکس با بازی جان وین و رابرت میچام است که مانند بسیاری از وسترن‌های متاخر جان وین درباره پیر شدن است. جان وین این بار علاوه بر دشمنان خارجی باید با یک عامل بازدارنده دیگر نیز دست و پنجه نرم کند؛ پیری.

بهترین فیلم های ژانر وسترن

او که دیگر آن جان وین جوان آثار پیشین نیست در طول فیلم با دردی که در اثر اصابت یک گلوله ایجاد شده است مواجه می‌شود. این درد باعث می‌شود او چالاکی پیشین خود را نداشته باشد و حتی سوار اسب شدن نیز برایش سخت شود.

خوب بد زشت The Good, the Bad and the Ugly

کارگردان: سرجیو لئونه
محصول: 1966ایتالیا

همان طور که اول مقاله اشاره کردیم ریشه آثار وسترن در آمریکا و غرب وحشی بود، اما تعدادی از کارگردانان ایتالیایی به سرکردگی لئونه در ایتالیا اقدام به ساخت آثار وسترن با رویکرد شخصی خود کردند.

بهترین فیلم های وسترن تاریخ

این آثار بر عکس آثار وسترن کلاسیک آمریکایی از خشونت زیادی برخوردار بودند و در بیان صریح‌تر از آن‌ها عمل می‌کردند. خوب بد زشت معروف‌ترین نمونه این فیلم‌هاست که به محبوبیت زیادی دست پیدا کرد و به عنوان سومین فیلم از سه‌گانه دلار اکران شد. فیلم داستان تقابل سه نفر در راه رسیدن به ۲۰۰ هزار دلار پول را روایت می‌کند و در نهایت نیز با دوئلی سه نفره و به یاد ماندنی خاتمه می‌یابد.

لئونه موفق می‌شود با رویکرد خشن و طنزآلود خود، به مدت سه ساعت بیننده را مسحور تصاویر درخشان خود کند. موسیقی درخشان انیو موریکونه، آهنگساز بزرگ ایتالیایی، نیز در موفقیت فیلم سهم ویژه‌ای داشت. امروز از این موسیقی در کنار موسیقی متن فیلم پدرخوانده، به عنوان معروف‌ترین موسیقی فیلم‌های تاریخ یاد می‌شود.

بیشتر بخوانید:

بوچ کسیدی و ساندنس کید  Butch Cassidy and the Sundance Kid

کارگردان: جورج روی هیل
محصول: 1969 آمریکا

بوچ کسیدی و ساندنس کید وسترنی نفس‌گیر و جذاب از روی هیل است که بر اساس داستانی واقعی از اشخاصی به همین نام ساخته شده است. بوچ کسیدی و ساندنس کید دو سارق افسانه‌ای در اواخر قرن نوزدهم بوده‌اند که با سرقت از بانک و قطار روزگار می‌گذراندند.

ویلیام گلدمن مسئولیت نوشتن فیلمنامه را بر عهده داشت و طی اقدامی هوشمندانه کمدی را چاشنی کار خود کرد و در نهایت نیز موفق شد جایزه اسکار بهترین فیلمنامه را از آن خود کند.

بهترین فیلم های ژانر وسترن

یکی از نقاط قوت اصلی این فیلم به عنوان یکی از بهترین فیل های وسترن تاریخ؛ بازی درخشان پل نیومن و رابرت ردفورد در نقش‌های اصلی بود که در فیلم شیمی بی نظیری بین آن‌ها برقرار می‌شود. بوچ کسیدی و ساندنس کید هر یک ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند و یکدیگر را تکمیل می‌کنند.

در نهایت نیز هر دو کنار هم و به طرزی سرخوشانه کشته می‌شوند و تا لحظه پیش از مرگشان نیز شوخی‌هایشان را رها نمی‌کنند. باید اشاره کرد که فیلم علاوه بر بخش فیلمنامه توانست جوایز اسکار بهترین موسیقی، بهترین ترانه و بهترین فیلمبرداری را نیز برای دست‌‌اندرکارانش به ارمغان بیاورد.

نابخشوده Unforgiven

کارگردان: کلینت ایستوود
محصول: 1992 آمریکا

نابخشوده بدون شک یکی از بهترین فیلم های وسترن تاریخ است. در سال 1992 بود که کلینت ایستوود توانست با ساخت نابخشوده بر اساس فیلمنامه‌ای از دیوید وب پیپلز روحی تازه به ژانر وسترن بدمد و این ژانر ریشه‌دار را دوباره احیا کند. فیلم روایت صعود دوباره یک قهرمان افول کرده وسترنی است. قهرمانی که خود ایستوود نقش او را بازی می‌کند و مورگان فریمن نیز به عنوان همراهش او را در این مسیر یاری می‌کند.

بهترین فیلم های ژانر وسترن

ایستوود در نابخشوده جایگاه شخصیت اصلی فیلم را با جایگاه خود فیلم یکی می‌کند و مردی را به تصویر می‌کشد که در قدیم – همان دوران اوج وسترن – بزرگ‌ترین گانگستر زمانه خود بوده است و امروز از سوار شدن بر اسب نیز عاجز است، یعنی دقیقا همان وضعی که آثار وسترن در دوران پسا کلاسیک داشتند.

در انتهای فیلم او دوباره وجهه‌ای اسطوره‌ای به شخصیت خود می‌بخشد، همان‌گونه که نابخشوده با درو‌ کردن جوایز اسکار و نقد‌های مثبت منتقدان توانست وسترن را دوباره به جایگاه حقیقی‌اش بازگرداند.

بیشتر بخوانید:

گردآوری: techrato

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر