;
coinex

ویروس کرونا هندی چیست و چه علائمی دارد؟

با وجود ساخت واکسن ها، همچنان اخبار گونه های جدید کرونا نگران کننده به نظر می رسد. اما ویروس کرونا هندی چیست و چه علائمی دارد؟ با ما باشید.

حالا مدتی هست که نوعی اطمینان خاطر نسبت به وضعیت ناامیدی قبل وجود دارد. این اطمینان خاطر در درجه اول ناشی از ساخت و تایید نهایی شمار معتنابهی واکسن کرونا در انواع گوناگون آن است. از واکسن هایی با فناوری ام آر ان ای تا واکسن هایی در تعریف قدیمی واکسن، یعنی تولید به شیوه ویروس مرده یا تضعیف شده.

اما این امیدواری، هرچقدر هم که قوی و انگیزه بخش باشد، به نظر بسیار شکننده می رسد. طی مدت اخیر و تقریبا از زمان تایید اولین واکسن ها بود که اخباری از کشف گونه های جدید ویروس کرونا و بحث مقاومت آنها به واکسن ها، نگرانی های زیادی را برانگیخت. حالا خبرها حامل یک وضعیت جدید است، ظهور گونه جدیدی در هند. اما ویروس کرونا هندی چیست و چه علائمی دارد؟ آیا نسبت به واکسن ها مقاوم است؟

ویروس کرونا هندی چیست و چه علائمی دارد؟

جنس نگرانی یکسان است، فرقی نمی کند بحث از کدام جهش ویروس باشد، نگرانی ها درباره نوع جهش و نقطه تغییر ویروس است. بحثی سرنوشت ساز که می تواند به طور مستقیم در میزان ابتلا و سرعت آن و در نهایت در میزان مرگ و میر ناشی از ویروس به شدت موثر باشد.

بر این اساس ممکن است ویروس به واکسن هم مقاوم باشد و سیستم ایمنی توان مقابله با آن را نداشته باشد. حالا خبر از ویروس کرونا هندی بار دیگر نگرانی ها را برانگیخته است. روز گذشته بود که کیانوش جهانپور در توییتر نوشت:

واریانت جدید کرونا با جهش E۴۸۴Q در هند شناسایی شده که ظاهراً هم شدت بیماری‌زایی بیشتری دارد و هم احتمالاً توانایی فرار از سیستم ایمنی و شاید واکسن.

ویروس کرونا هندی چیست و چه علائمی دارد؟
ویروس کرونا هندی چیست

وی گفت: هنوز موردی از ویروس کرونا جهش یافته هندی در ایران شناسایی نشده است، اما این ویروس به علت احتمال بیماری زایی بیشتر و احتمال فرار از سیستم ایمنی و بی اثری واکسن بر این ویروس، نگرانی‌های زیادی را ایجاد کرده است.

جهانپور همچنین در توییت دیگری از ورود ۱۰۰ هزار دوز دیگر از واکسن اسپوتنیک وی از روسیه به ایران خبر داد و نوشت: تحویل چهارمین محموله واکسن SputnikV شامل ۱۰۰ هزار دوز واکسن در فرودگاه مسکو. این محموله فردا وارد کشور خواهد شد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره توزیع واکسن کرونا در ایران گفت: واکسن کرونا از هر مسیری وارد شود، نهایتا توسط وزارت بهداشت، خریداری و در شبکه بهداشتی کشور توزیع خواهد شد.

ویروس کرونا هندی چیست و چه علائمی دارد؟
ویروس کرونا هندی چیست

جهانپور همچنین در کامنتی که در توییتر منتشر کرد، در واکنش به مطالب منتشر شده درباره تغییر دوز دوم واکسن اسپوتنیک در فضای مجازی با تکذیب این ادعا‌ها نوشت: اسپوتنیک تنها واکسنی است که دوز دومش انحصاری است و کسی نمی‌تواند آن را جای دیگری به عنوان دوز اول استفاده کند.

وی افزود: مسئولان بیمارستان اختیاری در انتخاب واکسن ندارند که دوز دوم را تایید کنند. کارت واکسن هر فرد مشخص است، حتی سریال ویال تزریقی هم مشخص است. اسپوتنیک تنها واکسنی است که دوز دومش انحصاری است و کسی نمی‌تواند آن را جای دیگری به عنوان دوز اول استفاده کند.

تاییدیه وزارت بهداشت هند : ویروس کرونا هندی چیست ؟

وزارت بهداشت هند نیز نهایتا امروز در بیانیه ای اعلام کرده که گونه جهش یافته جدیدی از ویروس پس از بررسی نمونه ها در ایالات ماهاراشترا که ایالتی با درصد شیوع بالای ویروس کروناست کشف شده است و توالی ژنوم آن با سایر نمونه ها همخوانی نداشته است.

ویروس کرونا هندی چیست و چه علائمی دارد؟
ویروس کرونا هندی چیست و چه علائمی دارد؟

به گفته این وزارتخانه، هنوز مشخص نیست که این گونه جدید بر افزایش موارد ابتلا در ماهاراشترا و یا دیگر ایالات این کشور تاثیر گذاشته است یا خیر. شمار موارد ابتلا در هند روز چهارشنبه به بالاترین میزان از نوامبر 2020 رسید. تاکنون بر اساس آمار رسمی، نزدیک به 12 میلیون تن در این کشور به کرونا مبتلا شده‌اند و نزدیک به 160 هزار و پانصد تن نیز جان باخته‌اند.

در راستای وضعیت بخرانی هند، بسیاری از ایالات تجمعات گسترده مردم در آستانه جشن بهاره هولی را ممنوع اعلام کرده اند و دولت هند نیز از گسترش واکسیناسیون کووید 19 خبر داده و اعلام کرده که همه افراد بالای 45 سال سن باید واکسینه شود.

تا کنون شیوع گونه های دانمارکی، انگلیسی، کالیفرنیایی و فرانسوی کرونا نگرانی های زیادی را به دنبال داشته و حالا باید دید گونه هندی چه عملکردی خواهد داشت.

خطرات ویروس کرونا هندی چیست ؟

جهش یافتن ویروس و تغییرات اساسی در پروتئین سنبله ویروس می تواند قدرت و سرعت ویروس را در سرایت و انتقال بیشتر کند یا به ویروس امکان دهد تا از تاثیر پادتن ها فرار کند. این بدان معناست که اگر تغییرات ویروس بسیار جدی باشد می تواند فردی را که پیش از این نیز کرونا گرفته است دوباره مبتلا کند.

هر چند محققان می گویند ابتلای مجدد به کرونا در کسانی که بتازگی خوب شده اند – درمقایسه با کسانی که واکسن کرونا زده اند یا خیلی وقت پیش کرونا گرفته اند – نسبت به بار اول با نشانه های ضعیف بیماری همراه خواهد بود.

ویروس کرونا هندی چیست و چه علائمی دارد؟
ویروس کرونا هندی چیست و چه علائمی دارد؟

بنابر اظهارات ویروس شناس آمریکایی، جرمی کامیل، اگر ویروس از از طریق ابتلای مجدد افراد منتشر شود، می تواند در فرایند ایمنی جمعی رسوخ کند. (ایمنی جمعی حالتی است که تعداد زیادی از مردم جامعه از طریق تزریق واکسن یا ابتلای به یک بیماری نسبت به آن بیماری، مقاوم می شوند.)

این مسئله افرادی را که به لحاظ وضعیت سلامت آسیب پذیر هستند در معرض ابتلای شدید به بیماری قرار می دهد. دکتر کامیل می گوید که بر خلاف گونه های جهش یافته دیگر ویروس کرونا، احتمالا گونه جهش یافته مضاعف هندی، کشنده تر یا عفونی تر از سایر گونه ها نیست؛ البته برای اطمینان از این موضوع اطلاعات بیشتری نیاز است.

روز 24 مارس بود که در هند گزارش شد 47 هزار و 262 مورد ابتلای ویروس کرونا و 375 مورد مرگ ناشی از کرونا ثبت شده است که این بیشترین افزایش آمار روزانه ابتلا و مرگ کرونا در هند در سال جاری بود.

در همین رابطه  دکتر راکش میشرا، مدیر مرکز زیست شناسی سلولی و مولکولی در حیدر آباد هند می گوید که گونه ویروس جهش یافته مضاعف در ۲۰ درصد از بیماران ماهاراشترا دیده شده، منطقه ای که شاهد افزایش شدید کرونا بوده است. او افزود:

یک احتمال این است که گونه جدید علت موج دوم کرونا در هند باشد، ولی من می گویم چنین نیست. ۸۰ درصد از نمونه هایی که ما آزمایش کردیم این گونه جدید را ندارند. این جهش تنها با ۲۳۰ مورد از بیماری،‌ در مقایسه با هزاران نمونه ای که در ماهاراشترا مورد آزمایش قرار گرفته اند مرتبط بود.

گفته می شود که گونه جهش یافته که ابتدا در کنت در انگلیس پیدا شد، سبب آغاز موجود دوم کرونا در هند است. این گونه طبق پژوهش های بیش از ۵۰ درصد سریعتر انتقال می یابد و ۶۰ درصد کشنده تر است.

واکسن هندی کرونا چیست؟

همانطور که باید بدانید هند از جمله کشورهایی با میزان بالای ابتلا و مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا است. اما این کشور همچنین از پیشگامان تولید و توزیه واکسن کرونا نیز هست. اما از واکسن هندی کرونا چه میدانیم؟

آنطور که مشخص شده است این واکسن از ویروس کامل غیرفعال ساخته شده است و در فاز اول آزمایش های بالینی نیز مشخص شده که اثربخشی بالایی در خنثی سازی سه گونه مختلف ویروس کرونا دارد. این سه گونه دارای جهش اختصاصی گونه انگلیسی ویروس موسوم به N۵۰۱Y هستند.

ویروس کرونا هندی چیست و چه علائمی دارد؟

در مورد واکسن هندی کرونا در فاز دوم آزمایشات بالینی اما از نتایج مطلوب آن در پاک سازی پلاک ویروس می دانیم. آزمایش سرم خون داوطلبانی که Covaxin را دریافت کردند نشان دهنده توانایی این واکسن در کاهش عفونت ویروسی سلول‌ها در پی ایمن‌سازی با واکسن است. در این فاز از ازمایش ها، آنتی بادی های خنثی کننده ویروس در بدن 99.6 درصد از داوطلبان ایجاد شد.

در این تحقیقات نوع انگلیسی ویروس از بدن مسافران وارد شده از انگلیس استخراج شد و محققان تمامی جهش‌های این گونه از ویروس را شناسایی و ویروس‌های دارای این جهش‌ها را کشت ‌کردند. آنها سپس میزان اثرگذاری واکسن روی ویروس‌ های دارای جهش ژنتیکی را مورد آزمایش قرار دادند که مشخص شد کارآیی واکسن هندی در مقابله با گونه محلی و گونه انگلیسی ویروس یکسان است.

فارع از این شرکت نواواکس نیز به عنوان یکی دیگر از شرکت های تولید کننده واکسن نیز اعلام کرده که بر اساس نتایج تحقیقاتی که از واکسن این شرکت در انگلستان به عمل آمده است، این واکسن در قبال گونه های جدید ویروس کرونا از جمله ویروس انگلیسی و ویروس کرونا آفریقایی به میزان 89 درصد موثر است.

شیوه ساخت واکسن نواواکس با سایر واکسن های بازار کمی متفاوت است. در آن به جای پروتئین سنبله ویروس، از نسخه های بی خطر این پروتئین که با استفاده از علم مهندسی ژنتیک در سلول حشرات شبیه سازی شده است، استفاده شده است. محقان برای ساخت واکسن، پروتئین را از سلول های میزان استخراج کرده و آن را با ترکیبات شیمیایی تقویت کننده سیستم ایمنی ادغام می کنند.

بیشتر بخوانید:

ویروس کرونا هندی چیست ؟ نظرات خود را در این خصوص در کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر