;
coinex

آموزش کار با گوگل استریت ویو (Google Street View) ؛ لذت جهانگردی مجازی!

گوگل استریت ویو پلتفرم گوگل برای نمایش تصویر پانوراما از اماکن و خیابان هاست. در ادامه به آموزش کار با گوگل استریت ویو (Google Street View) میپردازیم.

گوگل از زمان پایه گذاری خود تا امروز یکی از مهمترین و موثرترین شرکت های دنیای فناوری بوده که همواره با ایده ها و ابزارهای خود نقش مهمی در جهت حرکت قطار فناوری داشته و بعضا با ارائه برخی ابزارهای ویژه، حتی زندگی ما را با تغییراتی جدی مواجه می کند.

یکی از مهمترین ابزارهای گوگل که طی مدت اخیر بسیار محبوب شده است گوگل استریت ویو (Google Street View) است که شاید نام آن را شنیده باشید. بر این اساس امروز قصد داریم شما را با گوگل استریت ویو و کارکردهای آن آشنا کنیم. پس در آموزش کار با گوگل استریت ویو با ما باشید.

آموزش کار با گوگل استریت ویو (Google Street View)

گوگل استریت چیست

شاید در درجه اول پاسخ دادن به این سوال که گوگل استریت چیست جالب توجه باشد. گوگل استریت ویو در واقع فناوری نمایش تصویر پانوراما از اماکن و سازه های مختلف در خیابان هاست. اگر شا با عکس های 360 درجه و تور مجازی آشنایی داشته باشید، تجسم فناوری گوگل استریت ویو برایتان ساده تر و در نتیجه آموزش کار با گوگل استریت ویو برایتان راحت تر است.

سرویس گوگل استریت ویو روی پلتفرم های گوگل مپ و گوگل ارث برای کاربران کمپانی گوگل ارائه می شود. بدون شک نام عکاسی پانوراما و قابلیت پانوراما در دوربین گوشی های هوشمند به گوشتان خورده است. زمانی که عکاس می‌خواهد گستره بیشتری از یک صحنه را در قاب تصویر خود به نمایش بگذارد، یکی از بهترین تکنیک‌هایی که می‌تواند از آن استفاده کند عکاسی پانوراما است.

فرض کنید کادر دوربین شما تنها بخش محدود و مشخصی از این منظره یا ساختمان را ه قصد نمایش آن را دارید در بر میگیرد. اما شما می خواهید فضای بیشتری را شامل شود. در گذشته برای این کار باید فرایند گرفتن چند عکس متوالی از زوایا و حالت های مختلف و در کنار هم قرار دادن آن ها را انجام میدادید که معمولا خیلی رضایت بخش هم نبود.

در حال حاضر اما با استفاده از قابلیت پانوراما در دوربین های گوشی ها و عموم ابزارهای هوشمند، گرفتن تصاویر پانوراما و یا تمام نما خیلی راحت تر شده است. در گوگل استریت ویو از همین قابلیت برای نمایش سه بعدی و واقعی ساختمان ها و خیابان ها استفاده شده است. اما آموزش کار با گوگل استریت ویو چگونه است؟

شما می توانید وارد اپلیکیشن های گوگل مپ و گوگل ارث شده و با استفاده از استریت ویو نمای گسترده، واضح و سه بعدی از هر مکان مورد نظر را ببینید. در ادامه آموزش کار با گوگل استریت ویو را به شما ارائه خواهیم داد.

آموزش کار با گوگل استریت ویو (Google Street View)

پیش از شروع آموزش کار با گوگل استریت ویو کمی بیشتر از این فناوری صحبت می کنیم. در گوگل استریت ویو برای نمایش سه بعدی و واقعی تر ساختمان ها و خیابان ها از فناوری استریت ویو استفاده شده است و نمای گسترده، واضح و سه بعدی از هر مکان مورد نظر را تماشا می کنید.

آموزش کار با گوگل استریت ویو (Google Street View) ؛ لذت جهانگردی مجازی!
نحوه کار با گوگل Street View

ابتدا گوگل استریت ویو در سال 2007 روی گوگل مپ ارائه شد و ابتدا چند شهر محدود را پوشش می داد. اما به مرور تعداد شهرهای تحت پوشش این قابلیت گسترش پیدا کرد. البته جنجال‌های زیادی هم در طول این سال‌ها در خصوص نقض حریم خصوصی افراد توسط این سرویس، بر پا شد که پای گوگل را در برخی کشورها به دادگاه هم باز کرده است!

برای درک بهتر اینکه گوگل استریت چیست بهتر است مقایسه ای میان سه سرویس تقریبا مشابه و مرتبط گوگل یعنی گوگل مپ، گوگل ارث و گوگل استریت ویو داشته باشیم. پس در ادامه آموزش کار با گوگل استریت ویو با ما باشید.

آموزش کار با گوگل استریت ویو : تفاوت گوگل ارث با گوگل استریت چیست ؟

آموزش کار با گوگل استریت ویو (Google Street View) ؛ لذت جهانگردی مجازی!
نحوه کار با گوگل Street View

با وجود شباهت های نسبی که میان کارکرد این سه قابلیت وجود دارد، اما در واقع هر یک از این موارد به لحاظ مفهومی و کاربردی متفاوت هستند. اگر بخواهیم کاربرد این سه برنامه را در یک عبارت تعریف کنیم به این صورت می شود که گوگل مپ برای سفر و مسیریابی، گوگل ارث برای تجسم و استریت ویو برای کاوش و گشت و گذار طراحی شده اند.

این برنامه ها تاریخچه و ویژگی های متفاوتی با هم دارند که در ادامه آموزش کار با گوگل استریت ویو به این تفاوت ها خواهیم پرداخت. در این بین گوگل ارث قدیمی ترین برنامه محسوب می شود که کار بر روی آن از سال 2001 آغاز شد و از سال 2004 رسما روی پلتفرم های گوگل ارائه شد.

با گوگل ارث شما می توانید تصاویر سه بعدی و پرسپکتیو یک شعر یا مکان را از زاویه دید ماهواره تماشا کنید. فرض کنید قصد داریم ببینیم یک بنای تایخی در نقطه ای از جهان چگونه است و در چه موقعیتی قرار دارد. در اینجا با استفاده از گوگل ارث و نقشه ماهواره ای آن روی نقطه مورد نظر رفته و با پیدا کردن آن می توانیم زاویه بالا آن را ببینیم.

البته ابتدا، تصاویر مربوط به تمام زمین هستند، بعد نزدیکتر شده و قاره و کشور را نشان می‌دهند، کم‌کم وارد شهر و محله می‌شویم تا به بنای تاریخی مد نظر برسیم؛ در این مرحله، می‌توانیم تصویر سه بعدی و از نمای بالای آن بنا و نواحی کنارش را مجسم کنیم.

گوگل مپ اما کمی جدیدتر از گوگل ارث است و در واقع همان نقشه های شهری قدیمی کاغذی است اما به صورت آنلاین و در قالب اپلیکیشن. در واقع هنگامی که در یک محله یا شهر قدیمی به دنبال یک آدرس یا مکان خاص هستید، گوگل مپ بهترین راهنمای شماست!

البته نقشه های دوبعدی و دیجیتال گوگل مپ، نسبت به نقشه های چاپی قدیمی مزایا و امکانات بیشتری در اختیار فرد می گذارد. فارغ از این می توان از ابزارهای چون مسیرهای گوناگون و یا مسیریابی با گوگل نویگیشن استفاده کرد. همچنین قابلیت هایی نظیر زمان رسیدن به مقصد با وسایل گوناگون و موارد اینچنینی نیز در گوگل مپ ارائه می شود و به علاوه وضعیت ترافیک مسیرها مختلف را نیز ارائه می دهد. به علاوه گوگل مپ در ادامه به پلتفرم مسیریابی و نقشه یابی محوری گوگل بدل شد و سایر قابلیت ها مانند گوگل ارث در آن ادغام شدند.

اما همانطور که پیش از این نیز در آموزش کار با گوگل استریت ویو گفته بودیم، این سرویس برنامه ای برای نمایش تصاویر پانوراما و به هم متصل از مکان ها، ساختمان ها، مناظر، خیابان ها و بسیاری نقاط دیگر برای کاربر است.

آموزش کار با گوگل استریت ویو (Google Street View) ؛ لذت جهانگردی مجازی!
نحوه کار با گوگل Street View

اما در ادامه گوگل استریت چیست به بحث تفاوت ها برسیم. در واقع تفاوت این سرویس با گوگل ارث در این است که بناهای به نمایش در آمده در گوگل ارث از دید ماهواره ها و از بالا به نمایش در می ایند، در حالی که تصاویر در استریت ویو توسط دوربین های بسیار با کیفیتی که بر روی خودروها نصب شده و در خیابان ها چرخیده اند ضبط شده است. این خودروها در خیابان ها می چرخند و تصاویر و فیلم های خیابان و ساختمان ها را از داخل شهر ضبط می کنند و از طریق این برنامه به بیننده ارائه می کنند.

درواقع آنچه در گوگل استریت چیست می خواهیم بگوییم اینکه تصاویر در این پلتفرم واقعی تر و با جزئیات بیشتر و از همان زاویه دید معمولی انسان است. البته در این سرویس برای حفظ حریم خصوصی افراد، پلاک خودروها و تصاویر افراد توسط هوش مصنوعی تشخیص داده شده و در عکس ها به صورت محو و تار نشان داده می شوند.

آموزش کار با گوگل استریت ویو (Google Street View)

آموزش کار با گوگل استریت ویو (Google Street View) ؛ لذت جهانگردی مجازی!
نحوه کار با گوگل Street View

در درجه اول گوگل مپ را باز کنید و به دنبال یک نقطه جذاب که دوست دارید تصاویر آنرا ببینید بگردید. مثلا ما در اینجا خیلی راحت شهر پاریس پایتخت فرانسه را انتخاب کردیم. وقتی مکان مورد نظر پیدا شد، روی نقشه به نمایش در خواهد آمد، و نامش در قسمت سفید پایینی صفحه نمایش داده خواهد شد.

در اینجا یک گزینه یا تصویر برای Street View خواهید دید. با انتخاب این گزینه می توانید با استفاده از عکس های 360 درجه ای گوگل می توانید از محوطه مورد نظر دیدن کنید. در حالت استریت ویو، می توانید از فلش های روی صفحه برای جابجا شدن استفاده کنید، البته این می تواند به کندی انجام بگیردریال پس برای جابجایی سریعتر روی نقطه ای که قصد حرکت به آنرا دارید دبل کلیک کنید. همچنین با انگشت خود می توانید زوم این و زوم اوت کنید.

راه دیگری برای دسترسی به Street View نگاه داشتن انگشت روی قسمتی از نقشه است. یک پین در آن قسمت گذاشته خواهد شد و قسمت سفیدی به پایین صفحه اضافه خواهد شد. از این قسمت، همانطور که قبلاً نیز گفته شد، می‌توانید عکس‌های 360 درجه گوگل را ببینید، البته اگر چنین عکس هایی گرفته شده باشد.

آموزش کار با گوگل استریت ویو (Google Street View)
نحوه کار با گوگل Street View

همچنین هنگام استفاده از Street View‌ روی گوشی یا تبلت‌تان می‌توانید از قابلیتی استفاده کنید که در کامپیوترهای شخصی برای Street View موجود نیست. با استفاده از سنسورهای گوشی‌ تان می‌ توانید از قابلیتی به نام «look-around» استفاده کنید. این آیکن در قسمت پایین و سمت راست صفحه وجود دارد. با فعال کردن این قابلیت می‌توانید گوشی خود را به سمت‌ های مختلف ببرید (راست، چپ، بالا، پایین) و در Street View زاویه دیدتان را تغییر دهید. برای غیر فعال کردن این قابلیت دوباره آیکن آن را انتخاب کنید.

نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که این قابلیت به صورت آفلاین در دسترس نخواهد بود. پس اگر در حال استفاده از این قابلیت هستید بهتر است که به شبکه اینترنت اپراتور همراه ‌تان متصل نباشید و به جای آن به یک شبکه Wi-Fi‌ متصل باشید، چون بارگذاری این تعداد عکس، حجم زیادی از اینترنت ‌تان را استفاده خواهد کرد.

آموزش کار با گوگل استریت ویو : گوگل استریت چیست؟

آموزش کار با گوگل استریت ویو (Google Street View) ؛ لذت جهانگردی مجازی!
نحوه کار با گوگل Street View

همانطور که پیش از این در گوگل استریت چیست گفته بودیم، این برنامه در حال حاضر چالش های زیادی بر سر حریم خصوصی برای گوگل در پی داشته است. در حال حاضر تعداد زیادی از شهرهای دنیا یا کاملا تحت پوشش این برنامه هستند یا به زودی به طور کامل در این برنامه قرار میگیرند. البته برخی شهرها و کشورها هنوز در این برنامه در دسترس نیستند.

ارتقایی که گوگل در زمینه این پلتفرم انجام داد، امکان آپلود کردن تصاویر گرفته شده از طرف اشخاص روی این روی این برنامه است که در ادامه بحث خود از گوگل استریت چیست به آن خواهیم پرداخت. در واقع جز تیم های حرفه ای گوگل که با وسایل و خودروهای حرفه ای مخصوص کار تصویربرداری را انجام میدهد، افراد نیز می توانند با گرفتن تصاویر، نسبت به معرفی یک مکان، بنا و حتی کسب و کار شخصی خود اقدام کنند.

شیوه کار به این گونه است که با یک موس دیجیتالی که در واقع جهت نمای برنامه اس و روی صفحه اصلی گوگل استریت قرار دارد، در هر زاویه و جهتی که قصد داریم حرکت می کنیم. با این برنامه می توان وارد یک فروشگاه زنجیره ای شد و در بین قفسه های بزرگ و مملو از اجناس قدم زد.

در استریت ویو به دلیل کیفیت بالای دوربین‌ها و شرایط خاصی که این عکس‌ها گرفته می‌شوند، یک حس حضور واقعی به مخاطب داده می‌شود و در حالی که در یک نقطه از خیابان ایستاده‌ایم و به یک فروشگاه یا بنای بزرگ خیره شده‌ایم، به سادگی می‌توان چرخید و به پشت سر خود یک نگاهی بیاندازیم.

این برنامه یکی از فضاها و امکانات بسیار خوب برای بازرگانی و تبلیغ تجارت‌ها و کسب‌و‌کارهای کوچک و متوسط است که قدرت تبلیغات میلیونی و میلیاردی را نداشته و نمی‌ توانند از طریق تبلیغات کلیشه‌ای و سنتی، به دنیای تجارت معرفی شوند.

گوگل استریت چیست و چه کاربردی دارد؟

آموزش کار با گوگل استریت ویو (Google Street View) ؛ لذت جهانگردی مجازی!
نحوه کار با گوگل Street View

با گسترش پروژه گوگل که تصویر مجازی خیابان ها و محیط های بیرونی را با فرمت 360 درجه در اختیار کاربران قرار می دهد، این پرسش به وجود آمد که آیا همین پروژه قابل امتداد به محیط های داخلی هم هست؟ در همین راستا گوگل در سال 2014 از پروژه Google Business View با کاربردش در فضای داخلی مشاعل گوناگون بهره برداری کرد.

در این ابزار نیز از همان شیوه گوگل استریت ویو استفاده می شود. هدف اصلی به تصویر کشیدن فضای داخلی کسب و کارها و نمایش آن به مشتریان است.  البته همانطور که گفتیم گوگل در این پروژه خود به طور مستقیم دخالت نکرد و در عوض با آموزش تعدادی مشخص و محدود عکاس در هر شهر که پس از مصاحبه و دوره آموزشی و قبولی در آزمون و خرید تجهیزات مورد تایید گوگل انتخاب می شدند اقدام به این کار کرد.

این افراد مدرک Google Trusted Photographer را میگرفتند و عکاسان می توانند با عکاسی از داخل فروشگاه ها، مراکز خرید، رستوران ها و مکان های عمومی، تصاویر تولید شده را روی پلتفرم گوگل قرار دهند. البته این پروژه در ادامه با تغییر نام به زیر مجموعه مستقیم استریت ویو بدل شد.

مزیت استفاده از استریت ویو چیست؟

با کمک سرویس گوگل استریت ویو، مشتریان مشاغل مختلف می توانند به صورت مجازی در محل فعالیت کسب و کار قدم زده و با فضا، دکوراسیون و کالاهای موجود در محل کسب و کار قبل از حضور فیزیکی و یا قبل از خرید آنلاین بیشتر آشنا شوند.

در این حالت فروشندگان و ارائه کنندگان خدمات می توانند سهم موثری در تصمیم گیری مشتریان خود داشته باشند. همچنین افراد مختلف، چه صاحبان مشاغل و چه مشتریان می توانند عکس ها را با سایرین در هر جا مانند شبکه های اجتماعی، صفحات وب و غیره به اشتراک بگذارند.

از جمله مهمترین مزایای انتشار عکس های استریت ویو مشاغل در نقشه گوگل، نمایش مستقیم عکس ها در صفحه نتایج گوگل یا همان گوگل سرچ است که منجر به دیده شدن بیشتر عکس های 360 درجه و افزایش بازدید از وبسایت دارنده کسب و کار خواهد شد.

در پایان برای آشنایی با برخی از سرویس های کمتر شناخته شده گوگل توصیه می کنیم حتما نگاهی به لایو کپشن گوگل کروم، گوگل فای چیست؟، گوگل ورک اسپیس چیست و آموزش تایپ با وویس در گوگل داکس داشته باشید.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره گوگل استریت ویو چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (2 نظر)

    سلام چند وقته گوگل استریت ویو رو جمع کرده خواش میکنم اگه راه دیگه ای برای پابلیش کردن هست بگید

    پاسخ

    من هر کاری میکنم نمیتونم پانورما رو Publish کنم. ممنون میشم راهنمایی کنید.
    100% میشه اما دوباره گزینهpublish میاد و منتشر نشده

    پاسخ