;
coinex

موشک لانگ مارچ 5 چیست و از ماجرای سقوط آن چه می‌دانیم؟

بخش بزرگی از موشک عظیم الجثه چین که حامل ایستگاه فضایی بود به شکل کنترل نشده در حال سقوط روی زمین است. اما موشک لانگ مارچ 5 چیست ؟

بخشی از موشک عظیم الجثه چین که بخش اصلی ایستگاه فضایی تیان هه چین را در روزهای گذشته در مدار منتقل کرده بود، در حال ورود کنترل نشده به جو زمین است و در یک جای نامشخص سقوط سقوط خواهد کرد.

موشک لانگ مارچ بی‌۵ (Long March 5B) که در اصطلاحات فضایی در ردیف «وسائل بالابر سنگین» قرار دارد، قطعات ایستگاه فضایی در دست احداث چین را به فضا برده بود. این موشک که از جنس موشک‌هایی چون آریان ۵ یا فالکون ۹ است، ۳۰ متر طول دارد و اکنون در آستانه ورود کنترل نشده به جو زمین قرار دارد.

موشک‌های قدیمی و ماهواره هایی که تاریخ مصرفشان تمام شده است غالبا به زمین سقوط می‌کنند و تاکنون فضاپیماهای متعددی از جمله ایستگاه فضایی میر وارد اتمسفر شده، سوخته و در نهایت در آب‌ها افتاده‌اند. عمده تفاوت این رویداد با موارد پیشین در این موضوع است که سقوط دیگر فضاپیماها بطور کنترل شده انجام می‌شد.

هسته 30 متری موشک لانگ مارچ 5 بی با پرتاب از پایگاه فضایی ونچانگ (Wenchang) در استان هاینان چین، ماژول مرکزی و بدون سرنشین ایستگاه فضایی تیان هه چین را در روز 29 آپریل (9 اردیبهشت) در مدار قرار داد.

موشک لانگ مارچ 5 چیست و از ماجرای سقوط آن چه می‌دانیم؟

لانگ مارچ 5 بی بعد از انجام عملیات وارد مداری موقتی شده و زمینه را برای یکی از بزرگترین فرودهای کنترل نشده فراهم کرد. برخی از کارشناسان نگران این هستند که پرتابگر در یک منطقه مسکونی فرود آید. این موشک قدرتمندترین پرتابگر چین است و برای پرتاب چین است و برای پرتاب های بزرگ این کشور این استفاده می شود.

پیش از این، بخش های زیادی از انواع موشک ها و پرتابگرهای چین و حتی ایستگاه فضایی آزمایشی چین به زمین سقوط کرده بودند. جاناتان مک داول، اخترفیزیکدان دانشگاه هاروارد در این باره می گوید:

موشک لانگ مارچ 5 چیست و از ماجرای سقوط آن چه می‌دانیم؟

این موضوع به‌طور بالقوه ناخوشایند است. آخرین باری که آن‌ها موشک لانگ مارچ 5 بی را پرتاب کردند، در نهایت به چندین ساختمان در ساحل عاج آسیب رساند.

او همچنین درباره موشک Long March 5 افزود:

در آن زمان، اگرچه بیشتر بخش‌های آن سوخت اما باز هم قطعات بزرگی از آن به زمین برخورد کردند. بسیار خوش‌شانس هستیم که در آن برخورد کسی آسیب ندید.

آژانس فضایی اروپا که تحولات مربوط به این موشک را دنبال می‌کند گفته است با توجه به عدم وجود اطلاعات درباره وزن واقعی موشک در این مرحله دشوار است که با اطمینان کامل بتوان گفت که این موشک چگونه، یا دقیقا کجا و در چه زمانی سقوط خواهد کرد.

در همین حال دفتر زباله‌های فضایی، وابسته به آژانس فضایی اروپا، گفته است با توجه وزن ابتدایی موشک این ورود کنترل‌نشده سنگین‌ترین در نوع خود در طول ۲۰ سال گذشته به حساب می‌آید. این دفتر برآورد کرده است که موشک روز ۹ مه در ساعت ۵.۲۳ عصر به وقت گرینویچ وارد جو زمین شود.

موشک لانگ مارچ 5 چیست ؟

موشک Long March 5 امروز تقریبا 90 دقیقه زمین را با سرعت 27 هزار و 600 کیلومتر بر ساعت پیمایش می کند و در ارتفاع بیش از 300 کیلومتری قرار دارد. ارتش آمریکا نام 035B-2021 را به آن اختصاص داده و مسیر آن را به صورت لحظه ای پایش می کند.

این بخش از موشک Long March 5 از اواخر هفته گذشته حدود 80 کیلومتر کاهش ارتفاع داشته است و مشاهدات زمینی منجمان نشان می دهد که این جرم لرزان است و در کنترل نیست.

این موضوع در کنار سرعت بالای این جسم باعث می شود که پیش بینی مکان فرود یا بهتر بگوییم سقوط آن پس از ورود به جو زمین غیرممکن باشد. هرچند به گفته مک داول با توجه به اینکه 71 درصد زمین را و بعید نیست که این موشک نهایتا در آب های آزاد فرود بیاید.

موشک لانگ مارچ 5 چیست و از ماجرای سقوط آن چه می‌دانیم؟

با این وجود او خاطرنشان کرد که برخی قطعات موشک پس از ورود به جو زمین نمی سوزند و این مانند سقوط یک هواپیمای کوچک است که قطعاتش تا بیش از 150 کیلومتر پراکنده شده باشد.

موشک لانگ مارچ 5 چیست ؟

موشک لانگ مارچ 5 چیست و از ماجرای سقوط آن چه می‌دانیم؟

از سال 1990 هیچ جرم بیش از 10 تنی در مدار باقی نمانده و به شکل کنترل نشده سقوط نکرده است. این در حالی است که هسته مرکزی موشک Long March 5 حدود 21 تن برآورد شده است.

این موشک طبق مدار فعلی خود بر فراز مناطقی مانند نیویورک، مادرید، پکن در عرض های جغرافیایی شمالی و شیلی، ولینگتون و نیوزلند در عرض های جغرافیایی جنوبی عبور می کند و ممکن است هر چایی به زمین برخورد کند.

با توجه به سرعت این موشک، کمترین تغییر در مسیر می تواند تفاوت زیادی در نقطه فرود آن ایجاد کند. انتظار می رود که این جرم عظیم در حدود 10 می برابر با 20 اردیبهشت (با اختلاف یک یا دو روز) فرود بیاید.

پرتاب این موشک بخشی از 11 ماموریت برنامه ریزی شده برای ساخت ایستگاه فضایی چین بود که انتظار می رود در اواخر سال 2022 پایان یابد. این ایستگاه فضایی T شکل حدود 60 تن وزن خواهد داشت. این میزان بسیار کمتر از ایستگاه فضایی بین المللی است که نخستین ماژول خود را در سال 1998 پرتاب کرد و هم اکنون 408 تن وزن دارد.

ایستگاه فضایی چین به نام تیان هه به معنای هماهنگی آسمان ها (Harmony of the Heavens) شناخته می شود و به لحاظ تئوریک می تواند تا 6 ماژول گسترش یابد و دارای یک محل اتصال خواهد بود که می تواند به ماهواره های چینی مانند تلسکوپ فضایی چین متصل شود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص موشک لانگ مارچ 5 چیست ؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر