;
coinex

برندگان جشنواره کن 2021 معرفی شدند

کن 2021 برای فارسی زبانان بسیار جالب توجه بود اما در ادامه این نوشتار با ما باشید تا ضمن مروری کلی از شرایط برگزاری کن امسال به برندگان جشنواره کن 2021 بپردازیم.

مراسم اختتامیه هفتاد و چهارمین دوره جشنواره فیلم کن از ساعاتی پیش در کاخ اختصاصی این جشنواره معتبر سینمایی آغاز شد. جشنواره ای که حال و بعد از عدم برگزاری در سال 2020 به علت شیوع کرونا، با یک سال تعویق برگزار می شود و میزبان عناوین جالب توجهی از سینمای ایران در بخش های مختلف است.

گل سر سبد نمایندگان ایران در این جشنواره، طبیعتا باید فیلم قهرمان اصغر فرهادی باشد. فیلمی که بنابر گزارش های رسمی بعد از پخش در کن 2021 (اولین جایی که فیلم اکران شد) حضار داخل سالن را به 7 دقیقه تشویق ایستاده واداشت! اما با ما باشید تا برندگان جشنواره کن 2021 در رشته های مختلف جشنواره را بررسی کنیم.

برندگان جشنواره کن 2021

جشنواره هفتاد و چهارم با یکسال وقفه ناشی از شیوع ویروس کرونا برگزار می شود. آن هم در شرایطی که در سال 2020 جشنواره کنسل شده بود. در دو دوره پیشین کن، فیلم های از آسیای شرقی جایزه اصلی جشنواره یعنی نخل طلا را برده بودند و امسال نیز به نظر فیلم قهرمان اصغر فرهادی، کارگردان موفق ایرانی یکی از شانس های اصلی نخل طلای 2021 است.

به عقیده بسیاری این فیلم فارغ از جایزه نخل طلا، قابلیت بردن جوایز مربوط به رشته های دیگر را نیز دارد. به علاوه نقش آفرینی امیر جدیدی به شدت مورد توجه قرار گرفته است و برخی منتقدین معتقدند جایزه نقش اول مرد جشنواره از آن او خواهد بود. پیتر بردشاو از منتقدان ارشد روزنامه گاردین در مطلبی به پیش بینی جوایز بخش رقابتی جشنواره امسال پرداخته بود و امیر جدیدی را اصلی ترین شانس کسب جایزه بهترین بازیگر مرد معرفی کرده بود.

از سوی دیگر هالیوود ریپورتر نیز در گزارشی فیلم قهرمان فرهادی را یکی از بخت های اصلی کسب نخل طلای هفتاد و چهارم عنوان کرده بود و شانس این فیلم را برای اسکار پیش رو نیز بسیار بالا دانسته بود.

برندگان جشنواره کن 2021

برندگان جشنواره کن 2021 معرفی شدند

هفتاد و چهارمین جشنواره فیلم کن که از 6 تا 17 ژوئیه برابر با 15 تا 26 تیرماه برگزار شد نیز درواقع و بار دیگر به علت کرونا با چیزی نزدیک به یک ماه تاخیر شروع شد. این جشنواره ابتدا برای 11 تا 22 مه برابر با 21 تا 1 خردادماه 1400 برنامه ریزی شده بود. اما اعمال محدودیت های جدید در فرانسه شرایطی پدید آورد که برگزاری کن 2021 ممکن نبود.

نهایتا اما دوره هفتاد و چهارم کن از سه شنبه 6 ژوئیه برابر با 15 تیرماه آغاز شد و تا امروز ادامه داشت. اسپایک لی در این دوره ریاست هیئت داوران را برعهده داشت. این کارگردان آمریکایی که سال پیش از این به عنوان هیئت رئیسه کن 2020 برگزار شده بود، به دلیل عدم برگزاری کن 2020، بار دیگر در این سمت ابقا شد.

پیش بینی گاردین از برندگان جشنواره کن 2021

مطابق با پیش بینی گاردین از برندگان جشنواره کن 2021، امیر جدیدی امسال برای بازی در فیلم قهرمان ساخته کارگردان موفق سینمای ایران اصغر فرهادی، از شانس های اصلی کسب جایزه بهترین بازیگر مرد این رویداد سینمایی است.

پیتر بردشاو منتقد ارشد گاردین، 24 ساعت قبل از برگزاری اختتامیه کن 2021، به پیش بینی برندگان جشنواره کن 2021 پرداخته بود. بر اساس این پیش بینی، امیر جدیدی برای بازی در فیلم «قهرمان» شانس نخست کسب جایزه بهترین بازیگر مرد کن است. جایزه ای که در سال 2016 نیز شهاب حسینی برای بازی در فیلم «فروشنده» دیگر ساخته اصغر فرهادی کسب کرده بود و در صورت تحقق این پیش بینی، جدیدی دومین بازیگر ایرانی خواهد بود که جایزه معتبر بهترین بازیگر مرد جشنواره کن را دریافت خواهد کرد.

برندگان جشنواره کن 2021 معرفی شدند

اصغر فرهادی پیش از این نیز ثابت کرده که بازیگران فیلم‌هایش شانس زیادی برای کسب جوایز مهم سینمایی دارند. فیلم «جدایی نادر از سیمین» ساخته موفق فرهادی در عرصه بین‌المللی در نخستین نمایش جهانی خود در جشنواره برلین سال 2011، علاوه بر دریافت جایزه خرس طلای بهترین فیلم توانست جایزه خرس نقره ای را برای تیم بازیگران مرد و زن خود نیز دریافت کند.

فیلم «گذشته» به نویسندگی و کارگردانی فرهادی که در سال 2013 در کن رونمایی شد نیز در نهایت جایزه بهترین بازیگر زن را برای «برنیس بژو» فرانسوی به ارمغان آورد. پیتر بردشاو با اعطای سه ستاره به فیلم فرهادی، بازخورد متوسطی به این فیلم داشته است و پیش بینی می کند فیلم ماشین من را بران ساخته کارگردان ژاپنی ریوسوکو هاماگوچی برنده نخل طلای کن 2021 خواهد بود. اما پیش بینی کامل این منتقد سرشناس از برندگان جشنواره کن 2021 به قرار زیر است:

  • نخل طلای بهترین فیلم: «ماشین من را بران» ساخته «ریوسوکو هاماگوچی»
  • جایزه بزرگ هیات داوران: «مموریا» ساخته «آپیچاتپونگ ویراستاکول»
  • جایزه هیات داوران: «بدترین انسان روی زمین» ساخته «یوآخیم تریه»
  • بهترین کارگردانی «شین بیکر» برای فیلم «موشک سرخ»
  • بهترین فیلمنامه: «ژاک اودیار»، «سلین سیاما» و «لئا میسوس» برای فیلم «پاریس، منطقه 13»
  • بهترین بازیگر مرد: امیر جدیدی برای فیلم «قهرمان»
  • بهترین بازیگر زن: «آچواک آباکار» برای فیلم «لینگو»

لیست برندگان جشنواره فیلم کن 2021

  • نخل طلا: “تیتان” به کارگردانی ژولیا دوکورنو
  • جایزه بزرگ هیئت داوران: “قهرمان” ساخته اصغر فرهادی و “اتاقک شماره شش” ساخته جوهو کاسمانن
  • جایزه هیئت داوران: “خاطرات” اثر آپیچات‌پونگ ویراستاکول و “زانوی احد” اثر نداو لاپید
  • بهترین کارگردان: لئوس کاراکس برای “آنت”
  • بهترین فیلمنامه: “ماشین من را بران” ساخته ریوسوکه هاماگوچی
  • بهترین بازیگر زن: رناته رینسو برای فیلم “بدترین آدم روی زمین
  • بهترین بازیگر مرد: کلب لندری جونز برای “نیترام”
  • بخش فیلم کوتاه: “همه کلاغ‌های جهان” ساخته تانگ یی
  • جایزه دوربین طلایی: «مورینا» ساخته آنتونتا آلامات کوزییانوویچ
  • جایزه فیپرشی: “ماشین من را بران” ساخته ریوسوکه هاماگوچی
  • بخش نوعی نگاه:“زمین بازی” ساخته لورا وندل 
  • بخش دو هفته کارگردانان / هفته منتقدان: “پرها” ساخته عمر الزهیری

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص برندگان کن 2021 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر