;
coinex

قوانین جدید و عجیب فوتبال ؛ کارشناسان چه می گویند؟

قوانین فوتبال در سالیان اخیر دستخوش تغییرات عمده ای شده است. اخیرا اما فیفا شماری قوانین جدید و عجیب فوتبال را اعلام کرده که به زودی آزمایش خواهند شد.

در دنیای مدرن، تکنولوژی همانطور که جنبه های مختلف زندگی روزمره را تحت تایر قرار می دهد، فوتبال را نیز متاثر کرده است. حال و بعد از مهمترین تغییر دهه های اخیر فوتبال یعنی استفاده از کمک داور ویدیویی یا VAR در فوتبال، به تدریج قوانین سنتی دستخوش تغییر و تحول می شوند.

اخیرا مجموعه ای از قوانین جدید و عجیب فوتبال توسط فدراسیون بین المللی فوتبال فیفا اعلام شده است و این نهاد تصمیم دارد تا این قوانین جدید را آزمایش کند. بر این اساس و با پیشنهاد فدراسیون فوتبال هلند، در تورنمنتی 4 جانبه با حضور تیم های پی اس وی آیندهوون و آزد آلکمار از هلند، کلاب بروژ از بلژیک و لایپزیش از آلمان، این قوانین جدید فیفا 2021 امتحان خواهد شد. نخستین تورنمنت آزمایشی این قوانین جدید فیفا 2021 با نام جام آینده فوتبال و برای رده سنی 19 تا 23 سال اخیرا برگزار شد.

اما این محموعه قوانین جدید و عجیب فوتبال که توسط فیفا اعلام شده است، شکل بازی ها را از آنچه همه طرفداران فوتبال می شناسند تغییر داده و می تواند اینده فوتبال را متحول کند. این موارد عبارتند از: کاهس زمان هر نیمه بازی از 45 دقیقه به 30 دقیقه، امکان تعویض نامحدود، پرتاب اوت با استفاده از پای به جای دست و البته خارج شدن 5 دقیقه بازیکنان از زمین بعد از دریافت کارت زرد. در ادامه با ما در بررسی قوانین جدید و عجیب فوتبال همراه باشید.

قوانین جدید و عجیب فوتبال ؛ کاربران چه می گویند؟

قوانین جدید فیفا 2021

آنطور که مشخص شده است بعد از برگزاری این تورنمنت چندجانبه، گزارشی کلی برای تصمیم گیری نهایی درباره تبدیل شدن این موارد به قانون رسمی فوتبال برای هیات قانونگذاری فوتبال ایفاب ارسال می شود. این نهاد مهمترین و بالاترین نهاد قانونگذاری در فوتبال است.

میزبانی این مسابقات را فدراسیون فوتبال هلند در نشستی که در این کشور با حضور نمایندگانی از فیفا، لیگ برتر امریکا، آلمان، انگیلس و بلژیک برگزار شده بود مورد بحث و بررسی قرار داد. به گزارش بیلد، مهمترین رسانه ورزشی آلمان، پنج تغییر جدید در لیگ جوانان هلند به صورت آزمایشی به اجرا درخواهد آمد و در صورت موفقیت، به لیگ های آماتور، جام حذفی و نهایتا لیگ برتر هلند یعنی اردیویسه راه خواهد یافت. این تغییرات از قرار زیر است:

  • اوت دستی حذف شده و به جای آن همچون فوتسال ضربه با پا جایگزین می‌شود
  • زننده ضربات آزاد می‌تواند بیش از یک ضربه به توپ بزند
  • اجازه تعویض نامحدود برای سرمربی‌ها
  • زمان بازی در صورت وقوع هر حادثه ای نگه داشته می‌شود
  • بازیکن در صورت دریافت ۲ کارت زرد به جای اخراج برای مدتی محدود و مشخص زمین بازی را ترک کرده و دوباره می‌تواند وارد زمین شود و تنها با کارت زرد سوم از بازی اخراج خواهد شد

در ادامه این جستار با ما باشید تا نظرات برخی کارشناسان داخلی درباره اعمال این قوانین جدید و عجیب فوتبال را بررسی کنیم.

بیشتر بخوانید:

تکنولوژی VAR چیست ؟ هر آنچه باید از پدیده مدرن فوتبال بدانیم!

فوتبال هیجان انگیزتر می شود!

قوانین جدید و عجیب فوتبال ؛ کارشناسان چه می گویند؟

مدیرعامل سابق باشگاه فولاد خوزستان مسعود رضاییان در گفتگو با یکی از رسانه درباره اعمال قوانین جدید فیفا 2021 گفت کاری که فیفا انجام می‌ دهد و آن‌ چه از عملکرد و سوابق گذشته آن وجود دارد، این است که فیفا بخشی میدانی و تحقیقاتی دارد که موارد لازم را بررسی می‌کند و دوست دارند بازی‌ها پرهیجان‌تر و چشم‌نوازتر شده و از اتلاف وقت نیز جلوگیری شود. او همچنین درباره قانون کاهش زمان هر نیمه بازی به 30 دقیقه که در قوانین جدید و عجیب فوتبال ذکر شده گفت:

وقتی این بخش را با بازی‌هایی مثل بسکتبال مقایسه می‌کنم و می‌بینیم که در یک بازی بسکتبال در واقع از هر ثانیه استفاده می‌شود و کیفیت چنین مسابقاتی بالا است، اگر فوتبال را هم به این سمت ببرند، این موضوع روی کیفیت آن تاثیر می‌گذارد و دیگر به این صورت نیست که یک نفر توپ را بردارد و ۹۰ دقیقه بدون آن‌که بداند در زمین چه می‌گذرد، به بازی خود ادامه دهد. در مجموع به نظرم این اتفاقات و تغییرات خوب است و من تغییرات در بخش مفید بازی و پرتاب اوت با پا به جای دست را خوب می‌دانم زیرا  این‌ها همه نکات و عواملی است که به نظرم می‌تواند باعث شود از این فوتبال لذت ببریم و به این صورت است که باید هر بازیکن یا هر تیم برای هر ثانیه این فوتبال برنامه داشته باشد.

این مدیر با تجربه ورزشی ادامه داد:

از آن‌جایی که معتقدم آدم‌های کوچکی در فیفا حضور ندارند و از روی میل، هوس و نظرات شخصی نمی‌خواهند موردی را به فوتبال اضافه یا از آن کم کنند و مطمئنا تمام مواردی که اعلام می‌کنند، مطالعه شده و برخاسته از نقطه‌نظرات شخص و نیز برخاسته از تمایل و خواست جامعه‌ای مطالبه‌گر و علاقه‌مند به فوتبال است؛ می‌تواند مورد پذیرش باشد. من احساس می‌کنم، تمام مربیان و تیم‌های شاخص و مخصوصا هواداران نیز چنین نظری را داشته و آن‌ها هم دوست دارند فوتبال را به همین صورت ببینند و مطمئنا این نیز برای کیفیت فوتبال است. البته بخشی از مواردی که اعمال می‌شود برای کنترل و انضباط مالی و برخی برای اجرا در زمین فوتبال هستند تا کیفیت افزایش پیدا کند که به نظر من در مجموع اقدام درستی است.

درباره قانون تعویض های نامحدود در قوانین جدید فیفا 2021 نیز گفت این مهم می تواند در حفظ سلامتی بازیکنان موثر باشد. این مسئله سبب می شود تا در هر زمانی از بازی با وارد کردن نیروی تازه نفس به بازی، بر کیفیت آن افزود. یک نقطه ضعف وجود دارد و آن هم ایجاد ناهماهنگی در مجموعه یک تیم است، نه در کل بازی؛ که البته اگر این مورد را در تمرینات‌مان اجرا کنیم و هر لحظه یک بازیکن بتواند وارد زمین و بازیکن دیگر خارج شود، من فکر می‌کنم این مورد به نفع فوتبال و آن تیم است.

البته با توجه به این‌که ما تاکنون با این شیوه بازی نکرده‌ایم و اصلا این نحوه بازی را که هر لحظه این امکان وجود دارد که یک بازیکن از زمین خارج شده و بازیکن دیگر جایگزین شود، بلد نیستیم، به نظرمان می‌آید که بازی دچار سردرگمی می‌شود. اما اگر مربیان برای هر دقیقه از بازی برنامه داشته باشند، می‌دانند که این یک مزیت است و عیب محسوب نمی‌شود. به هر حال چه اشکالی دارد چنین اتفاقاتی در فوتبال بیافتد زیرا فوتبال جذاب‌تر خواهد شد.

قوانین جدید و عجیب فوتبال ؛ کارشناسان چه می گویند؟

رضائیان درباره قانون فیفا در خصوص شروع مجددها از نقطه اوت به وسیله پا نیز گفت پرتاب اوت با دست زمان بیشتری را نسبت به پرتاب‌ با پا ببرد و حتی بعضا دیده‌ایم در همین پرتاب اوت به دلیل اتلاف وقتی که می‌شود، خیلی‌ها با کارت زرد جریمه می‌شوند. مگر اکنون که در فوتسال بازی را از کناره‌ها با پا شروع می‌کنیم، مشکلی وجود دارد؟ من فکر می‌کنم تمام این موارد برای سرعت بخشیدن به بازی فوتبال است و قبول کنید وقتی ما می‌خواهیم زمان را از ۴۵ دقیقه به ۳۰ دقیقه مفید برسانیم، پرتاب اوت با دست را قرار است کجای این مورد بگذاریم؟ وی درباره این قانون فیفا که بازیکن دارای کارت زرد به مدت پنج دقیقه از بازی بیرون خواهد ماند نیز عنوان کرد:

نقش تمام این مسائل را تمام مربیان و فوتبالی‌ها در تمرینات خود دیده‌اند. من فکر می‌کنم یکی از جذاب‌ترین و قشنگ‌ترین قسمت‌های این تغییرات توسط فیفا همین مورد است زیرا عملا فردی را که دست به خطایی می‌زند که بازدارنده تیم حریف است یا مانع حملات او می‌شود، در همان لحظه تنبیه می‌کنیم. به طور مثال ممکن است یک بازیکن با خطایی که انجام می‌دهد مانع از حمله تیم حریف شود و بعد هم دیگر هیچ وقت چهار کارته نشود که دچار محرومیت شود یا موقعی چهار کارته می‌شود که محرومیتش در چند بازی بعد اعمال می‌شود و سود آن به تیمی دیگر می‌رسد. یعنی مثلا تیم “الف” به خاطر این خطا ضربه خورده است اما بعد تیم “ب” سود آن را می‌برد.

اما اجازه دهید تا در ادامه بررسی قوانین جدید فیفا 2021 ، نظر یکی از کارشناسان مخالف با قوانین جدید و عجیب فوتبال را نیز بررسی کنیم.

بیشتر بخوانید: توکن منچسترسیتی چیست؟

گویی حوصله فیفا سر رفته است!

قوانین جدید و عجیب فوتبال ؛ کارشناسان چه می گویند؟

ابراهیم قاسمپور گفتگوی خود را اینگونه آغاز کرد که این قوانین نکات مثبت و منفی دارد. البته شاید این قوانین در عادلانه تر شدن فوتبال موثر باشد، اما بازی ها را از تب و تاب می اندازد. برای مثال در فوتبالی که تمام با پا انجام می شود چرا اوت را با دست می اندازند؟ خب این تفاوت حتما دلیلی دارد و باید فرقی میان ارسال توپ از نقطه کرنر و اوت باشد. این کارشناس افزود:

اوت دستی به فوتبال می آید. هنگام رنگ آمیزی ساختمان از رنگ های متفاوت استفاده می شود. این موضوع به جذابیت خانه کمک می کند. اوتی که از یک متری کرنر با پا زده شود چه فرقی با کرنر دارد؟

نظر قاسمپور درباره کاهش مدت زمان هر نیمه بازی نیز چندان مساعد نبود و او معتقد بود از قضا موقعیت بهتری برای اتلاف وقت فراهم می شود. او در توضیح این مهم گفت اگر برای مثال تیمی برای استفاده از هر دقیقه این سی دقیقه فشار مضاعفی وارد کند، یک دروازبان به بهانه مصدومیت می تواند دقایقی از بازی را تلف کند تا بازی از تب و تاب بیفتد و درنتیجه سودی برای فوتبال در کار نیست. او همچنین درباره تعویض های نامحدود که به اعتقاد برخی در سلامتی بازیکنان موثر است گفت، این به نفع تیم های ضعیف تر است تا با تعویض های پیاپی بیشتر موقعیت دفاعی خود را برای امتیاز گرفتن حفظ کنند. او گفت:

این قانون هم نکات مثبت و منفی دارد. از یک طرف با آوردن هفت، هشت بازیکن جدید می توانید بازیکنی مانند مسی را از نفس بیاندازید. از سوی دیگر تیم های ضعیف ممکن است لطمه بخورند. تیم های با بضاعت مانند پرسپولیس در ایران در حال حاضر در داخل و روی نیمکت بازیکنان خوبی دارند و از تعویض نامحدود بهره خواهند برد. کسی که سرمایه داشته باشد به اندازه دو تیم بازیکن می گیرد و تعویضی هایش هم گره بازی را باز خواهند کرد. به نظرم این قانون نامردی است و به ضرر تیم های ضعیف خواهد بود که بضاعت جذب بازیکن خوب را ندارند.

او درباره قانون هر کارت زرد، پنچ دقیقه خروج از زمین که برخی می گویند برای جلوگیری از خطاهای پرتعداد برای اتلاف وقت بازی و مهار ستاره های فوتبال است گفت:

کلا مخالف هستم. همین چیزی که می گویید راه گریز هم دارد. به نظرم این قانون خوب نیست. می‌توانند شدت عمل به خرج دهند و کلا با کارت زرد بازیکن از بازی بیرون برود. اینکه بازیکن پنچ دقیقه تعلیق شود، کاملا سرد خواهد شد و چندان کمکی به زیبایی فوتبال نمی کند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره قوانین جدید و عجیب فوتبال چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (2 نظر)

    عجب قوانین جالبی!

    پاسخ