;
coinex

دهکده المپیک توکیو 2020 ؛ معرفی و آشنایی با بهترین ورزشگاه ها

در این نوشتار از سایت تکراتو به معرفی دهکده المپیک توکیو 2020 و تمام ورزشگاه‌های این دهکده خواهیم پرداخت. در ادامه با بهترین ورزشگاه ها آشنا خواهید شد.

استادیوم جدید ملی در دهکده المپیک توکیو 2020 یک استادیوم چند منظوره است که در توکیو، پایتخت ژاپن واقع شده است. این استادیوم در Kasumigaoka، منطقه Shinjuku قرار دارد. در سال ۲۰۱۹ تکمیل و جایگزین ورزشگاه المپیک سابق توکیو شده است. ورزشگاه میزبان تیم ملی فوتبال و تیم ملی اتحادیه راگبی ژاپن است. ظرفیت برگزاری این استادیوم ۶۸ هزار نفر است.

این استادیوم علاوه بر اینکه استادیوم اصلی مراسم افتتاحیه و اختتامیه بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۰ و پارالمپیک تابستانی ۲۰۲۰ است، مسابقات ورزشی دیگر نیز در آن برگزار خواهد شد. مردم محلی آن را کوکو ریتسو به معنی “ملی” می‌نامند.

استادیوم ۶۸ هزار نفره توکیو ۲۰۲۰، در همان مکان استادیوم قدیمی و اصلی ژاپن که آخرین بازی‌های توکیو در سال ۱۹۶۴ در آن برگزار شده بود، ساخته شده است. این استادیوم قدیمی برای نمایش بزرگ‌ترین رویدادهای ورزشی و سرگرمی کشور مورد استفاده قرار می‌گرفت، تا اینکه برای جانشینی استادیوم جدید که در نوامبر ۲۰۱۹ تکمیل شد، از بین رفت.

استادیوم المپیک توسط کوما کنگو طراحی شده است. طراحی آن دارای تن طبیعی چوبی است و درست در منطقه Meiji Jingu Gaien جای گرفته است؛ این منطقه بهشتی برای دوندگان از جمله نویسنده مشهور بین المللی هاروکی موراکامی است.

معرفی دهکده المپیک توکیو 2020

آشنایی با بهترین ورزشگاه ها

در ورزشگاه های المپیک توکیو ۲۰۲۰ مراسم افتتاحیه و اختتامیه مسابقاتی همچون دو و میدانی، فوتبال و غیره برگزار می‌شود. همچنین یک مکان دورتر از استادیوم اصلی دهکده المپیک توکیو 2020 با نام سالن بدنسازی توکیو متروپولیتن وجود دارد، که تنیس روی میز آنجا برگزار می‌شود. چند ورزشگاه دیگر در این دهکده موجود است که در ادامه مقاله دهکده المپیک توکیو 2020 به معرفی ورزشگاه های المپیک توکیو ۲۰۲۰ پرداخته شده است. همراه ما بمانید.

نقشه مکان استادیوم اصلی دهکده المپیک ۲۰۲۰
نقشه مکان استادیوم اصلی دهکده المپیک ۲۰۲۰

سالن ورزشی ملی یویوگی

عشق به سالن ورزشی ملی یویوگی از بین نرفته است
عشق به سالن ورزشی ملی یویوگی از بین نرفته است

سالن یویوگی در دهکده المپیک توکیو 2020 هنوز هم دارای یکی از محبوب‌ترین معماری‌ها در این شهر است. این مکان برای بازی‌های شنا و غواصی در سال ۱۹۶۴ساخته شده بود. اکنون بخشی از دهکده المپیک توکیو ۲۰۲۰ است و به عنوان سالن ورزشی ملی، میزبان هندبال و در بازی‌های پارالمپیک، میزبان راگبی با ویلچر و بدمینتون خواهد بود.

معماری این سالن زیبا که یکی از ورزشگاه های المپیک توکیو ۲۰۲۰ است، توسط معمار مشهور جهان، تانگه کنزو طراحی شده است. از طراحی او در آن زمان، به عنوان یک شگفتی صنعت یاد می‌شد. برای اینکه تانگه در ساخت این سالن همکاری کند، توسط رئیس وقت کمیته بین‌المللی المپیک، Avery Brundage، دعوت شد. ساخت و ساز در فوریه ۱۹۶۳ آغاز شد و فقط ۳۹ روز قبل از افتتاح مراسم توکیو ۱۹۶۴ تکمیل شد. این سالن ورزشی در بین مراکز مد توکیو،‌ Shibuya و Harajuku واقع شده است.

نیپون بودوکان

ایجاد تغییرات در نیپون بودوکان و لیفت آن برای المپیک توکیو ۲۰۲۰
ایجاد تغییرات در نیپون بودوکان و لیفت آن برای المپیک توکیو ۲۰۲۰

Nippon Budokan (نیپون بودوکان) در منطقه چیودا و در درون پارک کیتانومارو در توکیو، پایتخت ژاپن واقع شده‌است. این استادیوم سرپوشیده در سال ۱۹۶۴ میلادی آماده بهره‌برداری شده‌ است. در کنار سالن ورزشی ملی یویوگی از دهکده المپیک توکیو 2020، مسلما مکا جودو (مکان بزرگ جذاب برای جودو) نیز یکی از نمادین‌ترین مکان‌های توکیو است. بودوکان در سال ۱۹۶۴ جودو را به برنامه المپیک معرفی کرد. در تابستان امسال نیز یک ورزش جدید یعنی کاراته را وارد المپیک خواهد کرد.

این سالن ورزشی از ورزشگاه های المپیک توکیو ۲۰۲۰ به ورزش جودو اختصاص دارد، اما از این محل برای اهداف دیگر نیز استفاده می‌شود. زمان‌هایی که مسابقات ورزشی وجود ندارند، خوانندگان بسیاری در آن کنسرت برگزار می‌کنند. آلبوم‌های بسیاری به صورت اجرای زنده در این سالن ضبط و ارائه شده است. به همین دلیل سالن بودوکان، علاوه بر ورزش با موزیک نیز شهرت جهانی پیدا کرده است. خوانندگان ژاپنی و حتی خارجی همچون گروه بیتلز، چیپ تریک و باب دیلن در این سالن از دهکده المپیک توکیو 2020 کنسرت اجرا کرده‌اند.

رقابت بین بوکسور حرفه‌ای آمریکایی محمد علی و کشتی‌گیر حرفه‌ای ژاپنی آنتونیو اینوکی (محمدحسین اینوکی کنونی) که عنوان جنگ جهانی گرفته بود، نیز در سال ۱۹۷۶ در سالن ورزشی نیپون بودوکان انجام گرفته است.

استادیوم بین المللی یوکوهاما

نمایی از استادیوم بین المللی یوکوهاما
نمایی از استادیوم بین المللی یوکوهاما

International Stadium Yokohama یک مکان فصلی برای مسابقات ورزشی کلاس جهانی مانند فینال مسابقات جام جهانی فیفا ۲۰۰۲ و جام جهانی راگبی ۲۰۱۹ است. این استادیوم از ورزشگاه های المپیک توکیو ۲۰۲۰ دارای ظرفیت ۷۲۳۲۷ نفر است و بزرگترین استادیوم دهکده المپیک توکیو 2020 در ژاپن محسوب می‌شود. حدود یک ساعت دورتر از مرکز توکیو قرار دارد.

استادیوم بین المللی یوکوهاما در دهکده المپیک توکیو 2020 میزبان یوکوهاما اف مارینوس از J.League است. مسابقات فوتبال در اینجا برگزار می‌شود. باشگاه فوتبال یوکوهاما مارینوس یک باشگاه فوتبال حرفه‌ای در ژاپن است. این تیم در سال ۱۹۷۳ با نام باشگاه فوتبال نیسان موتورز تأسیس شد و از سال ۱۹۸۲ به این‌سو همواره در دسته اول فوتبال ژاپن بازی کرده‌است. آریا جسورو هاسگاوا بازیکن ایرانی-ژاپنی برای این تیم بازی می‌کند. در ادامه نوشتار دهکده المپیک توکیو 2020 همراه ما باشید تا به معرفی دیگر ورزشگاه‌ها بپردازیم.

منطقه ککوگیکان

سالن ورزشی سومو منطقه ککوگیکان
سالن ورزشی سومو منطقه ککوگیکان

Kokugikan یک سالن ورزشی از ورزشگاه های المپیک توکیو ۲۰۲۰ است که هرساله میزبان کشتی سنتی ژاپن با نام سومو است. این سالن در محله ریوگوکو در منطقه سومیدا در توکیو پایتخت ژاپن واقع شده‌ است. این ورزشگاه سرپوشیده در سال ۱۹۸۵ میلادی آماده بهره‌برداری شد. گنجایش این سالن برای ۱۳٬۰۰۰ نفر در نظر گرفته شده است.

مسابقات سومو هرساله در سه نوبت ژانویه، مه و سپتامبر در این محل از دهکده المپیک توکیو 2020 برگزار می‌شود. اما به تازگی این سالن برای مسابقات بوکس و کشتی حرفه‌ای نیز میزبان خواهد شد. همچون سالن بودوکان در این سالن نیز کنسرت‌های موسیقی نیز برگزار می‌شود. سفر به این منطقه، چه در داخل سالن و چه در محیط آن، یک تجربه عالی و لذت‌بخش به همراه خواهد داشت.

پارک ورزشی آریاکه و آئومی

پیست BMX بخشی از پارک ورزشی آریاکه المپیک ۲۰۲۰ است
پیست BMX بخشی از پارک ورزشی آریاکه المپیک ۲۰۲۰ است

دو پارک ورزشی Ariake و Aomi با چاشنی جنبش جوانان روح تازه‌ای به بازی‌ها خواهند بخشید. درحالی که در پارک آئومی زمینه برای بازی‌های بسکتبال ۳ در ۳ و ورزش‌های کوهنوردی فراهم است، در پارک آریاکه پیست BMX برای اسکیت بردها طراحی و معرفی شده است. هر دو این پارک‌ها بخشی از دهکده المپیک ۲۰۲۰ محسوب می‌شوند.

قسمت مخصوص کوهنوردی پارک آئومی
قسمت مخصوص کوهنوردی پارک آئومی

پارک ورزشی آئومی و آریاکه مکان‌هایی در ساحل منطقه Aomi است. همچنین در نزدیکی دهکده ورزشکاران واقع شده است. با نماهایی از خلیج نمادین توکیو، این مکان‌ها نمادی از تلاش‌ها برای شرکت دادن جوانان جهان در بازی‌های توکیو ۲۰۲۰ است. زمین بسکتبال آئومی ۷۱۰۰ و زمین کوهنوردی آن ۸۴۰۰ جایگاه وجود دارد. پیست BMX در پارک آریاکه برای انواع بازی‌ها و اسکیت بردینگ به ترتیب ۵ هزار، ۶ هزار و ششصد و هفت هزار ظرفیت دارد.

ساحل موج سواری Tsurigasaki

نمایی از ساحل زیبای موج سواری Tsurigasaki
نمایی از ساحل زیبای موج سواری Tsurigasaki

موج‌سواری برای بار اول در المپیک توکیو 2020 انجام خواهد شد. مسابقات در ساحل موج‌سواری Tsurigasaki برگزار می‌شود. این ساحل با داشتن موج‌های بسیار زیاد، سالانه موج‌سواران زیادی را جذب می‌کند. این ساحل در شهر ایچینومیا در خط ساحلی اقیانوس آرام استان چیبا واقع شده است. این مکان می‌تواند جذاب‌ترین لحظات بازی‌ها را همانطور که موج‌سواری، اولین بازی خود را در دهکده المپیک توکیو 2020 انجام خواهد داد، ارائه دهد. کانونی برای موج سواران ژاپنی، حتی قبل از اینکه این ورزش به این شهر بیاید. تجربه اینجا مطمئنا شبیه هیچ تجربه دیگری نخواهد بود.

هنگامی که موج‌سواری به طور رسمی به عنوان یک ورزش المپیکی برای توکیو ۲۰۲۰ اعلام شد، حدس و گمان‌های زیادی در مورد اینکه این مسابقات کجا برگزار خواهند شد، زده می‌شد. اینکه در استخر موج‌ساز مصنوعی خواهد بود یا در اقیانوس آرام؟

با وجود گسترش سریع فن‌آوری‌های استخر موج در سال ۲۰۱۰ و مزایای برنامه‌ریزی و پخش واضح امواج دست‌ساز، این اقیانوس بود که در نهایت پیروز شد. و تصمیم بر این شد که مسابقات در بخشی از اقیانوس آرام و تحت کنترل صورت گیرند.

پارک ساپورو اودوری

نمایی از پارک ساپورو اودوری
نمایی از پارک ساپورو اودوری

پارک به Sapporo Odori عنوان میزبان مسابقات ماراتن و پیاده‌روی در دسامبر ۲۰۱۹ منصوب شد. پارک اودوری پارکی است که در قلب ساپورو، هوکایدو، ژاپن واقع شده است. اودوری در ژاپنی به معنای “خیابان بزرگ” است. در شمالی‌ترین جزیره هوکایدو ژاپن، تابستان خشک ساپورو باید برخی از بارهای جسمی ورزشکاران را کاهش دهد. یک دور حلقه بیست کیلومتری در مرکز شهر گذاشته شده است و باید جمعیت را، به ویژه در ماراتن که یکی از محبوب ترین مسابقات المپیک در ژاپن است، در بر گیرد.

یک سال قبل از المپیک و شیوع ویروس کرونا، اعلام شد که وضعیت آب و هوای تابستان ژاپن ملایم و آفتابی خواهد بود. اما بعدا مشخص شد که این طور نخواهد بود. از این رو خود کمیته بین المللی المپیک تصمیم گرفت که رقابت ماراتن و پیاده روی را به جای دهکده المپیک توکیو 2020 به شهر ساپورو منتقل کند. ماراتن سالانه هوکایدو از اواخر ماه آگوست در پارک انجام می‌شود. پس از نگرانی در مورد مسابقات ماراتن برای بازی ‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۰، پس از گرمای بیش از حد در مسابقات جهانی دو و میدانی ۲۰۱۹ در دوحه و قطر، دو و میدانی جهانی و کمیته المپیک توکیو در چهارم دسامبر ۲۰۱۹ اعلام کردند که ماراتن المپیک ۲۰۲۱ (تغییر تاریخ اعلام شده ۳۰ مارس ۲۰۲۰) به منظور جلوگیری از گرم‌ترین زمان روز، به جای توکیو در ساپورو برگزار شود.

فصل زمستان در ساپورو برف می‌بارد و White Illumination، رویدادی است که طی آن درختان کنار پارک با نورپردازی تزئین می‌شوند. هر ماه فوریه، جشنواره برف ساپورو، جشنواره‌ای با تندیس‌های برف و چندین رویداد دیگر، در سراسر پارک اودوری برگزار می‌شود. در سال‌های اخیر، این جشنواره بزرگ سالانه بیش از دو میلیون بازدید‌کننده از سراسر ژاپن و جهان دارد.

این پارک حدود چهارصد درخت یاس بنفش را در خود جای داده است. هر ماه مه به مدت حدود ده روز جشنواره یاس بنفش آنجا برگزار می‌شود. هر ماه ژوئن، جشنواره یوساکوی سوران، یک جشنواره رقص بزرگ در هوکایدو، در پارک اودوری برگزار می‌شود. تعدادی استیج ویژه احداث شده است و هزاران رقصنده در خیابان‌ها و صحنه ‌ها رژه می‌روند و می‌رقصند.

استادیوم بیس بال فوکوشیما آزوما

نمایی از استادیوم بیس‌بال
نمایی از استادیوم بیس‌بال

این استادیوم که از ورزشگاه های المپیک توکیو ۲۰۲۰ محسوب می‌شود در شهر فوکوشیما، استان فوکوشیما واقع شده است. این استادیوم بخشی از پارک ورزشی آزوما است. این پارک به چهار فضای تفریحی: منطقه ورزشی، منطقه طبیعت، منطقه خانوادگی و منطقه تاریخی تقسیم می‌شود. بیس‌بال و سافت‌بال به عنوان رویدادهای جدید در بازی های توکیو 2020 گنجانده شده‌اند و برخی از بازی‌ها در اینجا میزبانی می‌شوند.

دهکده المپیک توکیو 2020 در تاریخ ۲۱ ژوئیه با انتقام بازی‌های سافت‌بال در روزهای احساسی و تامل برانگیز ژاپن که میزبان استرالیا خواهد بود، در استادیوم بیس بال Fukushima Azuma آغاز می‌شود.

مرکز آبزیان توکیو

کمتر استخری از استخر موجود در مرکز آبزیان توکیو زیباتر است.
کمتر استخری از استخر موجود در مرکز آبزیان توکیو زیباتر است.

Tokyo Aquatics Centre مرکز آبزیان آخرین مکان از هشت مکان تازه ساخته شده در دهکده المپیک ۲۰۲۰ است، که در فوریه سال ۲۰۲۰ تکمیل شد. مرکز آبزیان توکیو در پارک ساحلی Tatsumi-no-Mori احداث شده است. پس از بازی‌های ۲۰۲۰، این مکان میزبان مسابقات داخلی و بین‌المللی شده است.

طول و عرض استخر اصلی پیشرفته قابل تنظیم است. به دلیل پروتکل های 19-Covid اجازه ورود جمعیت داده نشده است و دیرتر از آن رونمایی شد. ظرفیت جایگاه این سالن از دهکده المپیک توکیو 2020 برای ۱۵ هزار نفر در نظر گرفته شده است. این سالن واقعا ارزش دیدن دارد و بسیار جذاب است. هر دو استخر اصلی و فرعی دارای کف و دیوارهای متحرک هستند که امکان انعطاف‌پذیری منحصر به فرد را فراهم می‌کند. عمق آن نیز می‌تواند تا سه متر تغییر کند. درجه حرارت آب توسط دستگاه گرمایش زمین گرمایی سازگار با محیط زیست تنظیم می‌شود. طراحی سقف سالن از اریگامی، کاغذ بازی ژاپنی الهام گرفته شده است که بر زیبایی ظاهری آن می‌افزاید.

وحشت و مخالفت مردم ژاپن

نمایی از استادیوم اصلی
نمایی از استادیوم اصلی

مردم ژاپن با برگزاری المپیک ۲۰۲۰ مخالف هستند. آن‌ها این بازی‌ها را نمی‌خواهند. مردم از فاجعه‌ای که ممکن است این بازی‌ها در کشورشان به بار آورد، وحشت دارند. ولی آن‌ها مجبور به میزبانی مسابقات در دهکده المپیک توکیو 2020 می‌شوند. عواقب شکستن قرارداد از نظر اقتصادی فاجعه بار خواهد بود. بنابراین مسابقات با هزینه‌های انسانی که ویرانگر هستند، هیچ قیمتی روی آن نمی‌توان گذاشت و غیر قابل برگشت است، پیش می‌روند.

در ماه مه، متخصصان پزشکی اعلام کردند که، برای اینکه این شهر بتواند با اطمینان خاطر المپیک را برگزار کند، باید میزان روزانه کسانی که کرونا می‌گیرند در توکیو به زیر صد برسد. در گزارشی ۱۳۰۰ مورد جدید گزارش شد، که بیشترین میزان از ژانویه است. در میان کسانی که نتیجه آزمایش آن‌ها مثبت بود، یک ورزشکار ناشناس، پنج کارمند المپیک و هشت نفر از کارکنان هتلی، که میزبان اعضای تیم برزیل بودند، شناسایی شدند.

در مواجهه با این آمار رئیس IOC، توماس باخ، با سرسختی ادعا کرد که: “خطر برای دیگر ساکنان دهکده المپیک ۲۰۲۰ و خطر برای مردم ژاپن صفر است”. یک اعتماد به نفس احمقانه و بی هیچ پایه علمی، مانند یک مدیر دبیرستان که در هر شرایطی اصرار دارد که زنگ ورزش اجرا شود. تقریبا یک سوم از جمعیت ۱۲۶.۳ میلیون نفری ژاپن، ۶۵ سال سن یا بیشتر دارند و هنوز همه این افراد علیه ویروس واکسینه نشده‌اند. به همین سبب ریسک این اتفاق بسیار زیاد است. حتی کسانی که واکسینه شده‌اند ممکن است خود را در معرض خطر قرار دهند. از شب شکست انگلیس از ایتالیا در فینال یورو ۲۰۲۰ تعدادی دچار کرونا گشتند.

یوشیهیده سوگا، نخست وزیر ژاپن، طی یک کنفرانس و ملاقات با باخ گفت: “برای درک مردم ما و همچنین موفقیت در مسابقات توکیو ۲۰۲۰، همه شرکت‌کنندگان باید اقدامات لازم برای پیشگیری از بیماری را انجام دهند و همه پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود.”

حاشیه‌ها و مصرف هزینه زیاد برای استادیوم

در سال ۲۰۱۵ قرار بر این بود که تغییراتی در ورزشگاه ملی اسبق ژاپن ایجاد شود تا برای مسابقات المپیک و … حاضر شود. اما این عمل بسیار هزینه بر بود. به همین دلیل مردم ژاپن اعتراض کردند و در نخست وزیر ژاپن پس از بررسی‌های کافی این طرح را رد نمود. چهارده ماه تاخیر در روند آغاز ساخت و ساز به وجود آمد، لذا این ورزشگاه برای برگزاری جام جهانی راگبی ۲۰۱۹ آماده نشد. پس از اتمام ساخت و ساز، دهکده المپیک توکیو 2020 آماده بهره‌مندی شد، که با فراگیری ویروس کرونا در این اتفاق نیز تاخیر ایجاد شد.

نمایی از معماری زیبای استادیوم ملی ژاپن
نمایی از معماری زیبای استادیوم ملی ژاپن

برای بازی های المپیک و پارالمپیک توکیو یک لوگو طراحی شده بود، اما از طرف یک گرافیست بلژیکی ادعا شد که این لوگو یک سرقت ادبی است. او مدعی بود که این لوگو شباهت زیادی به نماد تئاتر لیژ دارد. بنابراین طرح اولیه رد شد و تصمیم گرفتند که برای طراحی لوگوی المپیک مجددا فراخوان دهند.

یوشیرو موری و اظهار نظر درباره زنان

یوشیرو موری رییس بازی‌ها از سمت خود کناره گیری کرد. او با نظر جنجالی که در مورد زنان، شش ماه قبل از آغاز بازی های المپیک اظهار کرده بود، مورد انتقاد زیادی قرار گرفت. واکنش‌های منفی بسیاری علیه او ایجاد شد و باعث شد تا در نهایت استعفا دهد. موری در نشست کمیته ملی المپیک ژاپن عنوان کرده بود که زنان زیاد صحبت می‌کنند و به دلیل حس رقابتی که بین‌شان وجود دارد، اگر یکی حرف بزند بقیه هم می‌خواهند صحبت کنند. اما بعد از مدتی پشیمان می‌شود و در بیانیه‌ای عذرخواهی خودش را اعلام می‌کند:

اظهارات اخیر من در جلسه کمیته ملی المپیک ژاپن نامناسب و مغایر با منشور المپیک و پارالمپیک بود. من به شدت از اظهاراتم پشیمانم و صمیمانه از هر کسی که آزرده خاطر شده است، عذرخواهی می‌کنم.

ما در المپیک توکیو به دنبال برابری جنسیتی هستیم. همچنین به هر فردی با هر نوع جنسیت، نژاد، مذهب و زبان احترام می‌گذاریم. ما به دنبال وحدت هستیم و مصمم هستیم تا این میراث را از خود به جا بگذاریم. اولویت اول ما در حال حاضر برگزاری بازی‌ها در شرایط امن است و بر روی اقدامات لازم کار می‌کنیم تا برای مقابله با این ویروس آماده شویم.

لوگوی المپیک 2020
لوگوی المپیک 2020

در این مقاله سعی بر این بود که تمامی ورزشگاه‌ های المیپیک ۲۰۲۰ به خوبی معرفی شود. برگزاری این مسابقات به دلیل کرونا یک سال به تاخیر افتاده است و در تابستان ۲۰۲۱ برگزار خواهند شد. از همراهی شما تا انتهای نوشتار دهکده المپیک توکیو 2020 بی‌نهایت سپاس‌گزاریم. اشتراک نظرات شما موجب خرسندی ما و بهبود کیفیت مطالب خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

منبع: olympics.com

نظر شما در خصوص دهکده المپیک چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر