;
coinex

افشاگری پاول دورف از ماهیت نرم افزار پگاسوس و یک برنامه جاسوسی جهانی

این روزها مسئله بدافزار پگاسوس بحث داغی را شکل داده است و حال شاهد افشاگری پاول دورف از ماهیت نرم افزار پگاسوس و یک برنامه جاسوسی جهانی هستیم.

اخیرا دولت هایی در سراسر جهان هدف اتهام استفاده از یک بدافزار اسرائیلی برای جاسوسی اطلاعات شمار زیادی از خبرنگاران و کنشگران مدتی قرار گرفته اند.

اطلاعات ارائه شده حکایت از طراحی این بدافزار جاسوسی توسط یک شرکت اسرائیلی فعال در این حوزه دارد. این شرکت اسرائیلی بعد از طراحی این ابزار جاسوسی، آن را به شماری از کشورهای استبدادی فروخته و طی آن خبر هک شدن یا جاسوسی اطلاعات نزدیک به 50 هزار نفر از فعالان مدنی، کنشگران سیاسی و خبرنگاران منتشر شده است.

حال بسیاری این شرکت اسرائیلی را متهم به فروش این ابزار به کشورهای استبدادی کرده اند و حتی اتحادیه اروپا اعتراض خود را رسما بیان کرده است. البته شرکت اسرائیلی مدعی شده که این ابزار را برای مبارزه با تروریست ها و خرابکاران و تنها به نهادهای پلیسی و امنیتی کشورهایی که سابقه خوبی در حوزه حقوق بشر دارند فروخته است. اما در ادامه جریانات پگاسوس، پاول دورف واکنشی رسمی به این جریانات داشته است. او در واکنشی رسمی در کانال شخصی خود در تلگرام متن نسبتا به موضوعاتی پرداخته است. برای اطلاع از افشاگری پاول دورف از ماهیت نرم افزار پگاسوس با ما باشدی.

افشاگری پاول دورف از ماهیت نرم افزار پگاسوس و یک برنامه جاسوسی جهانی

محققان بر این باورند که نسخه‌های ابتدایی پگاسوس برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ شناسایی شده‌ است. در آن زمان از پیام‌های متنی تله‌گذاری شده استفاده می‌شد تا روی تلفن‌های هدف نصب شوند. البته برای اینکه نرم افزار جاسوسی بارگذاری شود، گیرنده باید روی پیوند موجود در پیام کلیک می‌کرد.

اما این روش، شانس نصب موفقیت‌آمیز آن را محدود می‌کرد، به خصوص که کاربران تلفن نسبت به کلیک روی پیوندهای مشکوک بیش از پیش احتیاط می‌کردند. نسخه‌های جدیدتر پگاسوس که توسط شرکت اسرائیلی «ان‌اس‌او» تهیه شده است از نقاط ضعف نرم‌افزارهای معمول نصب شده روی تلفن‌های همراه استفاده کرده‌ است.

افشاگری پاول دورف از ماهیت نرم افزار پگاسوس و یک برنامه جاسوسی جهانی

در سال ۲۰۱۹، سرویس پیام رسانی واتساپ از شرکت ان‌اس‌او شکایت و اعلام کرد که از یکی از نقاط آسیب‌پذیر در سیستم عاملش، برای نصب نرم‌افزارهای جاسوسی روی حدود ۱۴۰۰ تلفن استفاده شده است.

پگاسوس با تماس ساده با هدف از طریق واتساپ می‌توانست خود را مخفیانه روی تلفن بارگذاری کند، حتی اگر کاربر هرگز به تماس پاسخ نداده باشد.

اخیراا گزارش شده است که پگاسوس از نقاط ضعف نرم‌افزار پیامک اینترنتی اپل، آی‌مسیج نیز استفاده کرده است. این موضوع به طور بالقوه امکان دسترسی به یک میلیارد آیفون اپل را که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌دهد. این کار تماما حتی بدون کلیک یک دکمه امکان‌پذیر است. اما در ادامه، متن افشاگری پاول دورف از ماهیت نرم افزار پگاسوس ، گوگل و اپل را بخوانید.

پاول دورف: گوگل و اپل بخشی از یک برنامه جاسوسی جهانی‌ هستند

افشاگری پاول دورف از ماهیت نرم افزار پگاسوس که در کانال او منتشر شده است، به شرح زیر است:

تلفن‌های همراه 50 هزار نفر، از جمله فعالان حقوق بشر و خبرنگاران، مورد هدف ابزارهای جاسوسی مورد استفاده توسط شماری از دولت‌ها قرار گرفته است. این ابزارها می‌توانند هر گوشی اندروید و iOS ای را هک کنند و هیچ راهی برای محافظت وجود ندارد. اهمیتی ندارد که از کدام اپ استفاده می‌کنید؛ چرا که سیستم به سطوح عمیق‌تری رخنه کرده است.

آنطور که از افشاگری‌های اسنودن در سال 2013 برمی‌آید، هم گوگل و هم اپل بخشی از یک برنامه جهانی جاسوسی هستند که بر مبنای آن این دو کمپانی، علاوه بر چیزهای دیگر، باید در سیستم عامل گوشی‌ها، درهای پشتی نصب کنند. این درهای پشتی معمولا به شکل باگ‌های امنیتی نمایان می‌شوند که به نهادهای آمریکایی اجازه دسترسی به اطلاعات هر اسمارت‌فونی را در جهان می‌دهد.

مشکل این درهای پشتی این است که تنها مختص به یک حزب خاص نیست. هرکسی می‌تواند از آنها سوء استفاده کند. بنابر این اگر یک نهاد امنیتی ایالات متحده می‌تواند یک iOS یا اندروید را هک کند، هر نهاد دیگری که این درهای پشتی را پیدا کرده نیز می‌تواند. جای تعجب نیست که این دقیقا همان چیزی است که در حال وقوع است. یک کمپانی اسرائیلی به نام NSO Group در حال فروش این ابزارهای جاسوسی است که اجازه هک ده‌ها هزار گوشی را به اشخاص ثالث می‌دهند.

افشاگری پاول دورف از ماهیت نرم افزار پگاسوس و یک برنامه جاسوسی جهانی

حداقل از سال 2018 می‌دانم که یکی از شماره‌های موبایل من در یک فهرست بالقوه‌ی اهداف این ابزارهای جاسوسی قرار دارد. (اگر چه یک منبع در NSO Group این موضوع را رد کرد.) شخصا نگران نبود. از 2011، زمانی که هنوز در روسیه زندگی می‌کردم، باید خودم را عادت می‌دادم که فرض کنم همه گوشی‌هایم دارای رخنه امنیتی هستند. هرکسی که به دیتاهای شخصی من دسترسی پیدا کند، کاملا ناامید خواهد شد. به جز هزاران طراحی مفهومی برای قابلیت‌های تلگرام و میلیون‌ها پیام مرتبط با فرآیندهای توسعه محصول، هیچ اطلاعات مهمی گیر عایدشان نخواهد شد.

با این حال این ابزارهای جاسوسی علیه افرادی بسیار مهمتر از من استفاده می‌شود. مثلا، برای جاسوسی علیه 14 نفر از سران کشورها به کار گرفته شده است. وجود درهای پشتی در زیرساخت‌ها و نرم افزارهای حیاتی چالش بزرگی برای بشریت است. به همین دلیل از دولت‌ها دعوت می‌کنم علیه انحصارطلبی گوگل-اپل در بازار اسمارت‌فون‌ها اقدام و آنها را مجبور به شفاف‌ کردن اکوسیستم بسته‌شان کنند و اجازه رقابت بیشتر را بدهند.

تا بدینجا، اگرچه انحصاص کنونی بازار منجر به افزایش هزینه‌ها و نقض حریم شخصی و آزادی بیان میلیاردها نفر شد، اما مقامات رسمی کشورها در میدان عمل بسیار کند هستند. امیدارم این خبر که آنها نیز خود هدف این ابزارهای جاسوسی هستند، سیاست‌مداران را به تغییر ذهنیت‌شان وادارد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص افشاگری پاول دورف از ماهیت نرم افزار پگاسوس چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر