;
coinex

پهپاد MQ-9 ؛ مشخصات فنی و تصاویر ام کیو 9

به عنوان یکی از بهترین پهپادهای حال حاضر جهان پهپاد پهپاد MQ-9 از برترین پهپادهای آمریکایی است. در ادامه قصد داریم به مشخصات فنی این پهپاد بپردازیم.

این پهپاد جدید قابلیت حمل محموله تا حدود ۱ تن و سامانه چند منظوره هدف یابی AN/DAS-۱ MTS-B با قابلیت رصد و کشف اهداف در شب و روز، رادار سار و انواع موشکهای پیشرفته را دارد.

در سالیان اخیر داستان ربایش پهپاد آمریکایی توسط ایران و تولید انبوه آن ها، دیگر تبدیل به یک داستان تکراری بدل شده است. اما پهپاد ام کیو 9، چگونه پهپادی است؟

پهپاد MQ-9

پهپاد MQ-9 شهرت بین المللی بسیاری دارد و کاربرد زیادی برای استفاده در مناطق خاص دارد. چرا ‌که با هزینه بسیار کم و بدون به خطر انداختن عوامل انسانی، برای ساعت های طولانی بالای یک منطقه پرواز کرده و در صورت نیاز اهدافی را از بین می برد. اما با افزایش عملیات ها بی سرنشین نیاز به یک پهپاد جدید با امکانات بیشتر حس شد و اینگونه شد که MQ-9 ساخته شد.

طراحی کلی این پهپاد بر پایه نسل قبلی است و با توجه به هزینه کم آن برای هر ساعت پرواز (3600 دلار درساعت که حدود یک ششم هزینه پرواز اف ۱۸ سوپر هورست است)، مناسب پرواز برای مناطقی مثل عراق، افغانستان،سوریه، یمن و آفریقا است.

قدرت موتور در پهپاد ریپر ۹۰۰ اسب بخار و در پردیتور ۱۱۵ اسب بخار است. وزن پردیتور ۵۱۲ و ریپر ۲۲۰۰کیلو است. سرعت در ریپر ۴۸۲ و در پردیتور ۲۱۷ کیلومتر بر ساعت است. وزن قابل حمل در ریپر حدود ۱ تن و در پردیتور حدود دو موشک هلفایر است. ارتفاع پرواز ریپر ۱۵ کیلومتر و ارتفاع پرواز پردیتور ۷۶۰۰ متر است

به این پهپاد علاوه بر آمریکا، ارتش های فرانسه، ایتالیا، هلند، اسپانیا و انگلیس نیز مجهز گشته اند و هندوستان هم به نسخه غیر مسلح‌ آن به زودی مجهز می‌گردد. استرالیا نیز به درخواست خرید این پهپاد را دارد.

بیشترین نقاطی که این پهپاد تاکنون استفاده شده، عراق، افغانستان و یمن می باشد. قیمت هر پهپاد حدود ۱۷ میلیون دلار است و تاکنون‌بیش از ۱۶۰ فروند از آن ساخته شده است. این پهپاد را می توان‌ ستون فقرات عملیات ها اطلاعاتی و شناسایی آمریکا مخصوصا در مناطقی مثل خاورمیانه و آفریقا دانست اما نکته مورد توجه آن است که این پهپاد که بر بالای آب ها ایران شکار شده، آیا به زودی شاهد ورژن وطنی آن خواهیم بود؟ تصاویر ام کیو 9 را در ادامه ببینید:

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص پهپاد ام کیو 9 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

خبرنگار: ریحانه مرشدی

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    این همان پهبادی است که رزمندگان اسلام در جبهه یمن، تکه‌تکه‌اش کردند.

    پاسخ