;
coinex

نسل جدید اگزینوس با هوش مصنوعی تولید می شود

سامسونگ به تازگی طی بیانیه ای اعلام کرده که نسل جدید اگزینوس با کمک هوش مصنوعی ساخته می شوند. خبری جذاب برای طرفداران سامسونگ!

آنچه مسلم است، سامسونگ جهش قابل توجهی طی چند سال اخیر در تولید پردازشگرهای اختصاصی و قدرتمند خود داشته است. این تراشه ها که با نام تجاری اگزینوس یا اگسینوس شناخته می شوند، معمولا نسبت به تراشه های کوالکام و حتی بعضا کایرین ضعیف تر بوده اند. اما سامسونگ در سالیان اخیر همواره برای کم کردن فاصله با رقبا کوشیده است.

گرچه نمونه پردازشگرهای اختصاصی سامسونگ نسبت به رقبایی چون کوالکام فاصله دارد اما اخیرا سامسونگ طی بیانیه ای اعلام نموده که نسل آینده تراشه های اگزینوس خود را با کمک هوش مصنوعی یا AI خواهد ساخت. موضوع جذابی که باید منتظر فرارسیدنش بود.

نسل جدید اگزینوس با هوش مصنوعی تولید می شود

امروزه هوش مصنوعی نقش عمده ای در انجام وظایف دشوار و پیچیده ریاضی دارد و زمینه کاربرد آن مانند ضرب المثل از شیر مرغ تا جان آدمیزاد است. حتی در مواردی مشاهده شده است که هوش مصنوعی فراتر از درک و تصور انسان عمل نموده است. سامسونگ، این شرکت کره ای موفق که تراشه اختصاصی اگزینوس خود را دارد حالا خبر از ساخت تراشه ای قدرمندتر با کمک هوش مصنوعی داده است. خبری که اگر محقق شود، باید منتظر گوشی های نسل جدید با سرعت و قدرت پردازش خوبی باشیم.

طبق گزارش جدیدی که Wired منتشر نموده، ساسمسونگ می خواهد با استفاده از عملکرد هوش مصنوعی ارائه شده توسط synopsys نسل آینده تراشه های خود را بسازد. این تراشه های اختصاصی معمولا در تلفن های هوشمندی که بازار عرضه شان آسیا و اروپا است استفاده می شوند.

رئیس شرکت سینوپسیز که یکی از بزرگترین شرکت های تامین کننده نرم افزار طراحی تراشه جهان است، مدعی است که آنها اولین نرم افزار تجاری تولید تراشه با کمک هوش مصنوعی را ساخته اند. البته طبیعی است که سامسونگ برای صفر تا صد طراحی تراشه جدیدش از هوش مصنوعی کمک نخواهد گرفت بلکه صرفا برای تقویت جستجوی خودکار فضای طراحی جهت یافتن بهترین راه حل از آن استفاده می کند.

اگر بخواهیم به طور خلاصه فرآیند ساخت تراشه های تلفن همراه را توضیح دهیم باید بگوییم که یک تراشه در وهله اول توسط مهندسان انسانی طراحی می شوند. پس از آن محل هر ترانزیستور و نحوه اتصال آنها مشخص می شود.

نسل جدید اگزینوس با هوش مصنوعی تولید می شود

ممکن است تراشه های مدرن تا ده ها میلیارد ترانزیستور داشته باشند. طراحی آنها معمولا بین 5 تا 6 ماه زمان می برد. طرح نهایی فارغ از تعداد ترانزیستور موجود باید سه مولفه عملکرد، مصرف انرژی و مساحت (PPA) را داشته باشد.

طراحی تراشه ها و فهماندن آنها به کامپیوتر کار دشوار و سختی است برای همین عملکرد هوش مصنوعی چیزی است که تسهیل کننده آن به شمار می رود. هوش مصنوعی می تواند تصمیمات بهینه بگیرد و در طول فرآیند یادگیری راه حل های طراحی قابل اطمینان تری را در زمان کوتاه تری بیابد.

در واقع هوش مصنوعی سرعت طراحی را بسیار بالا می برد به طوری که سینوپسیز می گوید این ابزار در برخی موارد فرکانس تراشه ها را تا 18 درصد افزایش می دهد و مصرف انرژی را 21 درصد کاهش می دهد و زمان طراحی و مهندسی را نیز به یک ماه می رساند.

یکی از جذابیت های هوش مصنوعی این است که هرچه بیشتر کار کند، بیشتر یاد می گیرد و بنابراین می توان تراشه ها را پس از چند ماه با سرعت و دقت بالاتری طراحی کرد.

پس از SYNOPSYS شرکت های دیگری مانند گوگل و انویدیا معروفترین های تولید این نرم افزار اند. همچنین یکی دیگر از این شرکت ها با نام EDA Cadence اخیرا یک ابزار طراحی هوش مصنوعی راه اندازی نموده است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص نسل جدید اگزینوس چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر