;
coinex

جزئیات سری تراشه های Alder Lake اینتل اعلام شد

اینتل شرکتی است پیشرو در زمینه تولید تراشه های قوی که دیروز از نسل دوازدهم تراشه هایش رونمایی کرد. حال جزئیات سری تراشه های Alder Lake اینتل اعلام شد.

همان طور که می دانیم شرکت اینتل تمرکز فراوانی بر سخت افزارهای رایانه، شامل مادربورد، کارت شبکه و چیپست دارد. به تازگی این شرکت آمریکایی از نسل دوازدهم تراشه های خود با نام Alder Lake اطلاعاتی منتشر نموده است.

اینتل جزئیات جدیدی پیرامون چیپست نسل جدید خود منتشر نموده که دربرگیرنده ترکیب جدید هسته ها در محصولاتی مانند دسکتاپ و لپ تاپ است. این سری از پردازنده ها برخلاف هسته های یکپارچه از طراحی ترکیبی استفاده می کند.

سری تراشه های Alder Lake اینتل

اینتل برای نسل دوازدهم تراشه های خود از طراحی ترکیبی استفاده می کند که در آن هسته های قوی را که مصرف انرژی بالایی دارند در کنار هسته های ضعیف تر قرار می دهد. اصولا این هسته های ضعیف تر برای انجام امور معمولی با صرف انرژی کمتر کاربرد دارد.

محصولات این سری برپایه استاندارد اینتل 7 با معماری 10 نانومتری خواهد بود. همچنین اینتل قرار است از پردازنده های 7 نانومتری سری Meteor Lake به زودی رونمایی کند. در نسل یازدهم شاهد استفاده از هسته های willow cove بودیم ولی قرار است جایگزینی برای این هسته تحت عنوان Golden Cove ارائه شود.

اینتل می گوید هسته های Gracement زمانی که می خواهند عملکردهای تک رشته ای را انجام دهند می توانند تا 40 درصد بازده با مصرف انرژی ثابت داشته باشند که در مقایسه با سری Skylake بهتر خواهد بود.

سری تراشه های Alder Lake اینتل

هسته هایی که در مورد آنها صحبت کردیم بیشتر در سری پردازنده های رده بالای core به کار می رفتند اما اینتل این رویکرد ترکیبی هسته های قوی با ضعیف تر را برای دیگر سری ها به کار گرفته است. اینتل همزمان با سری Lakefield این رویکرد ترکیبی را در پیش گرفت اما در محصولات ضعیفی مانند تینکپد به کار رفتند.

اینتل عنوان کرده که می خواهد از فناوری Thread Director برای اولویت بندی پردازش برای هسته های مختلف ارائه نماید. این یعنی برای انجام کارهای مختلف هسته های مختلف در جای خود و به اقتضای وظیفه ای که برعهده دارند، عمل خواهند کرد. فرضا برای محاسبات ضروری هسته های قدرتمند و برای پردازش های پس زمینه هسته های کم مصرف به کار می آیند.

در این خصوص اینتل با مایکروسافت همکاری هایی را آغاز کرده و می خواهد مطمئن شود که آیا این فناوری بر روی ویندوز 11 عمل می کند یا نه! ناگفته نماند اینکه اینتل از طراحی ترکیبی استفاده می کند، مسئله جدیدی نیست و این مفهوم اولین بار توسط ARM تحت عنوان Big.LITTLE مطرح شد و همین عامل یکی از مولفه های تاثیرگذار بر استفاده از تراشه های اسنپدراگون در سیستم عامل های اندرویدی است. همچنین اپل در محصولات سفارشی اش مثل تراشه آیفون و پردازنده M1 مک از این معماری بهره برده است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص سری تراشه های Alder Lake اینتل چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر