;
coinex

طرح آزادسازی واردات خودرو در کمیسیون مجلس تایید شد

طرح آزادسازی واردات خودرو در کمیسیون مجلس تایید شد. این طرح که فعلا در کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصویب اولیه شده است، وارد فاز نهایی شد.

در مصوبه اولیه آزادسازی واردات خودرو ورود خودروهای کارکرده با حداکثر سه سال ساخت نیز مجاز شده است. در طرح قبلی، شورای نگهبان به ماده ۴ طرح ساماندهی خودرو، مبنی بر واردات محصولات هیبریدی با تعرفه صفر و مغایر خواندن آن با سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، ایراد وارد کرده بود که کمیسیون صنایع با انجام اصلاحاتی در چارچوب «آزادسازی مشروط واردات» توانست سرانجام تأییدیه این طرح را بگیرد.

طرح آزادسازی واردات خودرو در کمیسیون مجلس تایید شد

طبق این طرح، هر فرد حقیقی و حقوقی با یکی از دو روش «در ازای صادرات کالا» یا «واردات بدون انتقال ارز» برای واردات خودرو اقدام کند که این دو روش با هدف «استقلال واردات خودرو از تعهد ارزی سیاست‌گذار» برنامه‌ریزی شده است.

از طرفی در مصوبه اولیه، ورود خودروهای کارکرده با حداکثر سه سال ساخت نیز بلامانع است. تصویب نهایی این طرح می‌تواند منجر به دو اتفاق بزرگ در بازار گردد و از طرفی بازار امروز بهترین بازار برای آزادسازی واردات خودرو است چرا که منجر به کاهش قیمت تا سطح متعارفی می‌گردد.

اما مشکلات ماده ۴ این طرح چه بود که شورای نگهبان آن را رد کرد؟ اصرار نمایندگان به واردات در ازای صادرات خودرو یا قطعات در شرایطی در ماده ۴ طرح ساماندهی بود که بازار خودرو اولا با کمبود خودرو مواجه است و دوما بخاطر کیفیت پایین در سه سال گذشته صادراتش به شدت افت داشته است.

طبق گفته مهرداد ارونقی، معاون فنی گمرک، در سال ۹۸ حدود ۱۳۰۰ دستگاه خودرو معادل ۵٫۷ میلیون دلار صادرات داشتیم که در ۵ ماه آخر سال جاری میزان صادرات خودرویمان فقط ۵۰۰ خودرو بوده است که نشان می‌دهد واردات در ازای صادرات در تامین کوتاه‌مدت واردات خودرو کمک کننده نیست

کمیسیون صنایع و معادن نیز از طرفی تاکید داشته که اجازه خروج ارزی بابت واردات خودرو داده نمی‌شود و حتی حجت‌الله فیروزی، عضو کمیسیون صنایع و معادن، نیز قبلا در این باره گفته بود:

ارز مورد نیاز برای واردات خودرو از داخل کشور تأمین نخواهد شد، بلکه افراد و خودروسازانی می‌توانند واردات خودرو انجام بدهند که خودرویی صادر کرده باشند و از محل صادرات خودرو و معادل آن، می‌توانند خودرو وارد کشور کنند. همچنین قطعه‌سازان اگر قطعه صادر کنند، می‌توانند معادل آن، خودرو بیاورند و افراد حقیقی غیر دولتی که نفت خریداری و آن را صادر و به فروش برسانند، می‌توانند از محل ارز آن، خودرو به کشور وارد کنند و همچنین اشخاصی که ارز در بیرون از کشور داشته و تعهدی نسبت به بازپرداخت آن به دولت ندارند، می‌توانند از محل آن خودرو به کشور وارد کنند.

به هر حال اگر مجلس در این هفته طرح کمیسیون صنایع را مصوب کند، باید در آینده نزدیک اولین گام برای لغو توقف واردات خودرو به کشور را ببینیم. وزیر صنعت معدن و تجارت نیز قبلا نسبت به این طرح واکنش خوبی داشت که نشن دهنده رغبت وی به واردات خورو است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص طرح آزادسازی واردات خودرو چیست ؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر