;
coinex

گوشی سامسونگ گلکسی A02 ؛ قیمت، مشخصات فنی و نقد و بررسی

سامسونگ مدت هاست که در تولید پایین‌رده‌ها فعالیت نمی‌کند و می توان گفت از آخرین تلاش‌هایش در این زمینه گوشی سامسونگ گلکسی A02 است که درادامه بررسی می‌شود.

سامسونگ مدتی بود که در زمینه گوشی‌های اقتصادی فعالیت مهمی نداشت چرا که توجه و تمرکز خود را روی تولید گوشی‌های پرچمدار و نیز سخت‌افزار گذاشته بود.

هنگامی که برندی مانند شیائومی وارد بازار شد و در زمینه میان رده‌ها به تولید گوشی‌های جذابی پرداخت، سامسونگ نیز به خاطر اینکه از این رقابت جا نماند به فکر تولید و عرضه یک میان‌رده خوب افتاد. شیائومی نیز در این زمینه در حال تصاحب بازار است و سامسونگ خوب می‌داند که باید اقدامی درخور انجام دهد. ورود سامسونگ به بازار میان رده‌ها با گوشی سامسونگ گلکسی A02 صورت گرفت.

گوشی سامسونگ گلکسی A02 تقریبا اواخر ژانویه وارد بازار شد و در همان روزهای اولیه عرضه شد. این دستگاه در رده خود بسیار اقتصادی محسوب می‌شود.

گوشی سامسونگ گلکسی A02

این اسمارتفون که ساخته کمپانی سامسونگ می‌باشد همان‌طور که گفتیم یکی از ارزان‌ترین‌های بازار است که در 27 ژانویه 2020 رونمایی شد. این گوشی جزو سه گوشی پرفروش بازار ایران است.

زمانی که سامسونگ به دنبال تولید گوشی‌های گران قیمت و پرچمدار بود، آن سوی میدان برندهایی همچون شیائومی سعی داشتند و البته دارند که بازار میان‌رده‌های اقتصادی را تحت کنترل خود درآورند و البته تا حدود زیادی هم موفق شده‌اند. در ادامه می‌خواهیم بیشتر راجع به این گوشی صحبت کنیم. با بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A02 همراه ما باشید.

بیشتر بخوانید:

بهترین گوشی های گیمینگ 2021

بهترین گوشی های سری M سامسونگ

طراحی و ساخت: مشخصات فنی گلکسی A02

طراحی گوشی‌های هوشمند امروزه یکی از فاکتورهای مهمی است که کاربران در نظر می‌گیرند. از نحوه چینش ماژول دوربین‌ها و صفحه نمایش گرفته تا قاب پشتی گوشی و نیز درگاه‌های فیزیکی برای علاقه‌مندان دنیای گوشی‌های هوشمند بسیار مهم است.

تا به حال فکر کرده‌اید که چرا فروشندگان گوشی‌های موبایل، قسمتی را برای ویترین نمایشگاه خود اختصاص می‌دهند؟ در ادامه همراه ما باشید تا درباره طراحی و کیفیت ساخت این گوشی بیشتر بدانیم.

گوشی سامسونگ گلکسی A02
مشخصات سامسونگ Galaxy A02 / قیمت Galaxy A02

همان‌طور که بالاتر هم گفتیم گرچه این گوشی از میان رده‌های اقتصادی بازار است اما این موضوع دلیل نمی‌شود تا سامسونگ به کلی طراحی گوشی را رها کند. در زمینه طراحی باید بگوییم سامسونگ عملکرد خوبی نداشته و انگار قصد داشته است به هر قیمتی که شده یک گوشی مقرون به صرفه و ارزان قیمت داشته باشد.

گرچه در چنین بازه قیمتی کاربران زیاد به دنبال طراحی‌های خاص با کیفیت ساخت و مواد عالی نیستند اما در چنین بازه‌ای با گوشی‌های بهتری به لحاظ طراحی رو به رو هستیم که می‌توانند گزینه بهتری باشند. جنس بدنه گوشی به کلی پلاستیکی است و متاسفانه مواد به کار رفته در آن از کیفیت خوبی برخوردار نیستند.

بیشتر بخوانید:

بهترین گوشی های ویوو

بهترین گوشی های موتورولا

یکی از کارهایی که سامسونگ برای انتقال حس خوب به کاربران انجام داده است، ایجاد تکسچر روی پنل پشتی است و قصد داشته بدین وسیله جنس بی‌کیفیت بدنه پشتی را بپوشاند اما متاسفانه در تکسچر قاب پشتی خبری از ظرافت و دقت نیست و گویا سامسونگ مجبور به استفاده از چنین چیزی شده است.

سمت چپ پنل پشتی شاهد دوربین اصلی هستیم که در فریمی بیضی شکل قرار گرفته‌اند و دقیقا زیر دوربین‌ها فلش دوربین قرار گرفته است. در قسمت پایینی این پنل می‌توان لوگوی سامسونگ را دید و دیگر هیچگونه خبری در قاب پشتی نیست.

جنس فریم میانی از پلاستیک پنل پشتی است و کاملا مات است. روی لبه راست فریم مثل اکثر گوشی‌ها می‌توانیم کلید پاور و تنظیم صدا را ببینیم و روی لبه چپ هم فقط درگاه سیمکارت دیده می‌شود و خبری از پورت کارت حافظه نیست. البته همان درگاه سیمکارت هم می‌تواند از دو سیمکارت همزمان پشتیبانی کند و هم می‌تواند از یک مموری استفاده نماید. لبه پایینی گوشی محلی است که می‌توان در آن پورت میکرو اس دی شارژر را دید که به همراه اسپیکر، جک هدفون و میکروفون مکالمه است.

از پنل پشتی که بگذریم به قاب جلویی و نمایشگر گوشی می‌رسیم. صفحه نمایش گوشی گلکسی A02 کاملا مسطح است و حاشیه‌های نمایگر بیش از حد زیاد است به طوری که تنها 82 درصد از پنل جلویی را اشغال کرده است. ناچ قطره‌ای بالای گوشی که در مرکز نمایشگر قرار دارد جایگاه دوربین سلفی است و بالای این دوربین اسپیکر مکالمه قرار دارد.

در کل در بخش طراحی شاهد برتری و کیفیت خاصی نیستیم و مطمئنا کاربر را راضی نخواهد کرد چرا که نسبت به رقبای خود در این بازه قیمتی عملکرد ضعیفی داشته است.

کیفیت پایین بدنه پلاستیکی کاربر را موقعی که با آن کار می‌کند آزار می‌دهد و از مهمترین نقاط ضعف گوشی در بخش ساخت، وزن نسبتا سنگین 206 گرمی آن است. با توجه به اینکه جنس گوشی پلاستیکی است و نباید از 200 گرم بیشتر شود اما شاهد گوشی سنگینی هستیم که می‌تواند برای کسانی که کل روز را با گوشی سر و کار دارند خسته کننده شود.

بیشتر بخوانید:

گوشی شیائومی پوکو M3 پرو

گوشی شیائومی ردمی نوت 10 

نمایشگر: مشخصات سامسونگ Galaxy A02

همیشه گفته‌ایم که یک گوشی خوب یک صفحه نمایش خوب هم دارد. نمایشگر عضوی است حیاتی که تمام آنچه نیاز دارید را به شما نشان می‌دهد و عملا اگر این قسمت دچار مشکل شود دیگر نمی‌توانید پردازش‌های سنگین و حتی سبک خود را ببینید.

گوشی سامسونگ گلکسی A02

سامسونگ در زمینه صفحه نمایش گوشی گلکسی A02 از پنل PLS IPS استفاده کرده است. این نمایشگر 6.5 اینچی کیفیت تصویر 1600 در 720 را نمایش می‌دهد و نسبت تصویر در آن 20:9 است. چنین رزولوشنی باعث شده است کاربر هنگام کار با گوشی تا پیکسل‌های آن را ببیند و باید اظهار کنیم که کیفیت این نمایشگر بسیار پایین است. روشنایی صفحه خوب است اما حداقل روشنایی صفحه به قدری زیاد است که ممکن است در تاریکی شب چشم را اذیت کند.

کیفیت رنگ‌ها در سطح قابل قبولی است اما در کل نمایشگر کیفیت پر وضوحی ندارد. البته مثل همیشه باید جانب انصاف را نگاه داریم و گوشی گلکسی A02 را با توجه به بازه قیمتی آن قضاوت کنیم و خاطر نشان می‌سازیم که در این مورد نمایشگر قابل قبول است.

دوربین: مشخصات فنی گلکسی A02

کاربرانی که یک گوشی پایین‌رده می‌خرند نباید انتظار عملکردی عالی در زمینه دوربین و کیفیت ثبت تصاویر داشته باشند. سامسونگ نیز مانند دیگر بخش‌های گوشی گلکسی A02 از دو سنسور 13 مگاپیکسلی و یک دوربین 2 مگاپیکسلی ماکرو بهره جسته است. در ادامه به عملکرد این دو حسگر می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید:

گوشی شیائومی ردمی 9 (Xiaomi Redmi 9)

گوشی سامسونگ گلکسی A72

ثبت تصاویر با لنز اصلی 13 مگاپیکسلی متاسفانه کیفیت چندانی ندارند. ممکن است مانند دیگر قسمت‌های گوشی بگوییم که چنین دوربینی برای چنین قیمتی خوب هم است اما باید این دفعه بگوییم که اصلا هم این طور نیست. توی بازار گوشی‌های پایین‌رده و در بازه قیمتی گلکسی A02 رقبایی وجود دارند که در زمینه دوربین عملکرد بهتری را به نمایش می‌گذارند.

عکس‌های ثبت شده روشنایی پایین دارند و تار هستند. جزئیات تصاویر از دست رفته‌اند و می‌توان در یک کلام گفت که گلکسی A02 صرفا عکس ها را ثبت می‌کند و هیچ گونه پردازشی در نرم افزار آن صورت نمی‌گیرد.

همان‌طور که بارها گفته‌ایم وجود سنسور ماکرو چه در گوشی‌های میان رده و چه در گوشی‌های پایین رده برای خالی نبودن عریضه است و سازندگان گوشی چنین لنزی را تعبیه می‌کنند تا نشان دهند که دوربین‌ها دو سنسوره اند. لنز ماکروی 2 مگاپیکسلی گوشی سامسونگ گلکسی A02 نیز از این قاعده مستثنی نیست.

فقط باید گفت که دوربین 13 مگاپیکسلی از قابلیت فوکوس خودکار بهره‌مند است و البته نسبت کانونی این لنز 1.9 است. این گوشی در زمینه فیلم برداری کیفیت 1080 را با نرخ 30 فریم در ثانیه پشتیبانی می‌کند. عملکرد فوکوس خودکار و لرزشگیر به نحوی است که انگار هیچ گونه لرزشگیری در این گوشی به کار نرفته است.

در ناحیه دوربین سلفی باید از لنزی 5 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم 2 نام ببریم که در ثبت جزئیات دقیق نیست و اگر دقیق‌تر بگوییم اصلا جزئیاتی ثبت نمی‌کند. در شرایط نوردهی مناسب شاید بتوان تصاویر قابل قبولی را به ثبت رساند در غیر این صورت نباید تمرکز زیادی روی سلفی کرد.

گوشی سامسونگ گلکسی A02
قیمت گلکسی A02 / گوشی گلکسی A02

سخت افزار: مشخصات فنی گلکسی A02

در بخش سخت افزار از تراشه مدیاتک استفاده شده و سامسونگ در گوشی برند خودش از اگزینوس بهره نبرده است و احتمالا به علت ارزان‌تر بودن تراشه‌های مدیاتک و پایین رده بودن گلکسی A02 چنین کاری کرده است. جالب اینجاست که نوع این تراشه، مدیاتک ام تی 6739 است که با لیتوگرافی 28 نانومتری ساخته شده است.

بیشتر بخوانید:

مقایسه ردمی نوت 9 با شیائومی پوکو ایکس 3 پرو

مقایسه پوکو ایکس 3 پرو با شیائومی می 11 لایت

معماری لیتوگرافی ها اکنون در مرز 4 نانومتری است و برای میان‌رده‌های این چنینی نیز حداقل از 11 نانومتری استفاده می‌شود اما سامسونگ ترجیح داده در بخش سخت افزار چندان بهایی به این گوشی ندهد. پردازنده مرکزی گلکسی A02  از 4 هسته 1.5 گیگاهرتزی مدل کورتکس A53 برخوردار است و از پردازنده پاور وی آر بهره خواهد برد. با این مشخصات سخت افزاری باید بگوییم کیفیت و سرعت زیادی نصیبتان نمی‌شود اما در حد سایر رقبا عملکرد نسبتا قابل قبول است.

عملکرد چیپست مدیاتک گاهی آزاردهنده می‌شود و خب طبیعتا نباید انتظار اجرای بازی‌های سنگین را با کیفیت عالی داشته باشید و حتما شاهد لگ‌های زیادی خواهید بود. چنین تراشه ضعیفی عملکرد رابط کاربری را نیز دچار مشکل کرده است.

گوشی سامسونگ گلکسی A02 با 2 یا 3 گیگابایت رم و 32 یا 64 گیگابایت حافظه داخلی به فروش می‌رسد. نوع حافظه گوشی Emmc 5.1 است و از درگاه اختصاصی میکرو اس دی بهره می‌برد. بنابراین نگران حافظه داخلی نباشید.

نرم افزار: مشخصات سامسونگ Galaxy A02

اندروید 10 سیستم عامل این گوشی است و از لانچر یا رابط کاربری اختصاصی سامسونگ یعنی ONE UI 2 استفاده می‌کند. رابط کاربری به خودی خود عملکرد قابل قبولی را ارائه می‌دهد اما متاسفانه همان‌طور که گفته شد، تراشه ضعیف به کار رفته در قلب گوشی باعث کند شدن این رابط می‌شود. احتمالا برای این لانچر آپدیتی نخواهد آمد زیرا سامسونگ بعید است به فکر گوشی اقتصادی مثل گلکسی A02 باشد.

گوشی سامسونگ گلکسی A02
قیمت Galaxy A02

باتری: مشخصات سامسونگ Galaxy A02

باتری گلکسی A02 5000 میلی آمپر ساعتی است و مطابق شواهد باتری خوبی است و می‌تواند ساعت ها دوام بیاورد. به طور کلی اگر کارهای سنگین با آن انجام ندهید و فعالیت هایتان به وب گردی و کار با نرم افزارهای سبک منتهی شود، تا دو روز شارژ خواهید داشت.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص گوشی سامسونگ گلکسی A02 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    من این گوشی رو دارم راضی نیستم زیاد یه سری چیزای اصلی رو داخل منو نداره مثل ضبط صوت،دفترچه یادداشت
    خیلی هم مکث داره موقع کارکردن کیفیت دوربینش هم پائینه

    پاسخ