;
coinex

تراشه نورومورفیک اینتل با الگوبرداری از مغز در راه است

۴ سال پیش اینتل مسیری جدید جهت توسعه چیپ‌های نورومورفیک با الگوبرداری از مغز پیش گرفت و اکنون تراشه نورومورفیک اینتل با الگوبرداری از مغز در راه است

در حال حاضر شرکت اینتل از نسل دوم چیپ‌های خود با نام Loihi 2 رونمایی نموده که نسبت به نسل قبل پیشرفت‌های زیادی داشته است.

تراشه نورومورفیک اینتل با الگوبرداری از مغز

چیپ‌های نورومورفیک با معماری الگوبرداری شده از مغز انسان طراحی خواهد شد تا با ویژگی‌هایی مبتنی بر هوش مصنوعی خواهد توانست تا حد امکان، عملکردی مثل مغز انسان داشته باشد.

طبق ادعای اینتل، چیپ Loihi 2 حدود ۱۰ برابر سریع‌تر از نسخه قبلی است که این افزایش سرعت در نتیجه افزایش هشت برابری تعداد نورون‌های دیجیتالی استفاده شده در آن است. در توسعه این تراشه هم تا حد زیادی از نحوه پردازش اطلاعات به وسیله‌ی مغز الگوبرداری خواهد شد. علاوه بر این، طبق گفته‌ی اینتل این تراشه خواهد توانست بهتر از نسل قبل کارهای محاسباتی را انجام دهد.

تراشه نورومورفیک اینتل با الگوبرداری از مغز

اینتل برای تولید نسخه اولیه این تراشه از فرآیند تولید ۴ استفاده کند که روشی پیشرفته است. این شرکت می‌خواهد تراشه‌های اصلی خود را از سال ۲۰۲۳ با همین روش بسازد.

در فرایند اینتل ۴، قطعات الکترونیکی به طور متراکم‌تری بر تراشه قرار گرفته که خواهد توانست کمک شایانی به توسعه چیپ با الگوبرداری از مغز و میلیون‌ها نرون دیجیتالی نماید.

«مایک دیویس» مدیرگروه آزمایشگاه‌های اینتل نقش مهمی در توسعه نسل جدید چیپ Loihi دارد، می‌گوید: تراشه‌های Loihi در تشخیص سریع ورودی‌های حسی مانند حرکات، صداها و حتی بوها عملکرد بسیار خوبی دارند. پیشتر آزمایش‌های مختلفی با تراشه‌‌های Loihi روی پوست مصنوعی انجام شده که حس لمس بهتری را در اختیار روبات‌ها قرار داده است.

چیپ‌های نورومورفیک با تراشه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی فرق دارند. نورومورفیک، تکنولوژی بر پایه نحوه یادگیری و پاسخ‌دهی مثل مغز است که تمرکز خود را بر قابلیت‌های فیزیکی ماده خاکستری مغز گذاشته است.

گویا چیپ Loihi 2 در گوشی‌های هوشمند و لپ‌تاپ استفاده نخواهند شد ولی احتمالا در بخش تحقیق و توسعه صنعت خودروسازی، آزمایشگاه‌های فناوری و دانشگاه‌ها استفاده خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص تراشه نورومورفیک اینتل با الگوبرداری از مغز چیست ؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر