;
coinex

برندگان جایزه نوبل فیزیولوژی پزشکی 2021 مشخص شدند

برندگان جایزه نوبل فیزیولوژی پزشکی 2021 شب گذشته رسما توسط آکادمی نوبل مستقر در سوئد مشخص شدند. برای جزئیات بیشتر با ما همراه باشید.

دیوید جولیوس و آردم پاتاپوتیان موفق به دریافت جایزه نوبل پزشکی 2021 شدند. حوزه کاری این دو پژوهشگر حسگرهای طبیعی بدن است. این دو دانشمند موفق به کشف دریافت های حسی بدن در برابر محرک های بیرونی شده اند.

اما واقعا سرما و گرما چگونه منجر به انگیزش سلول ها عصبی بدن ما می شود؟ این سوالی است که پاسخ آن سبب شده تا جایزه فیزیولوژی پزشکی 2021 نوبل به این دو زیست شناس مولکولی مشترکا اهدا شود.

برندگان جایزه نوبل فیزیولوژی پزشکی 2021 مشخص شدند

دیوید جولیوس زیست‌شناس زاده آمریکاست و آردم پاتاپوتیان، زیست‌ شناسی آمریکایی است که در لبنان متولد شده و در سنین نوجوانی همراه با خانواده خود به آمریکا مهاجرت کرده است.

موسسه کارولینسکا در استکهلم، پایتخت سوئد، روز دوشنبه چهارم اکتبر (۱۲ مهر) خبر انتخاب این دو زیست‌ شناس مولکولی را به عنوان برندگان جایزه نوبل پزشکی اعلام کرد. گفته می‌شود که کشف این دو دانشمند می‌تواند در درمان بسیاری از بیماری‌ها و از جمله درمان دردهای مزمن موثر واقع شود. در توضیح کمیته نوبل درباره اهدای جایزه نوبل پزشکی به این دو پژوهشگر آمده است:

کشف این دو پژوهشگر به ما برای فهم این موضوع که سرما، گرما و نیروهای مکانیکی چگونه می‌توانند محرک‌های عصبی در بدن موجودات زنده را برانگیزند، کمک کرده است. دانستن این موضوع می‌تواند فهم این موضوع را ممکن سازد که ما چگونه می‌توانیم جهان پیرامون خود را دریابیم و خود را با آن سازگار سازیم.

این دو دانشمند موفق به کشف نوع جدیدی از حسگرها در بدن انسان شدند که به واسطه آن‌ ها درک تاثیر محرک‌ های خارجی بر روی پوست بدن توسط اندام‌ های داخلی ممکن می‌ گردد. به عنوان نمونه، دیوید جولیوس از کپسایسین برای شناسایی حسگری جدید در پایانه عصبی موجود در پوست بدن بهره گرفته است. کپسایسین، یک ماده شیمیایی تند است که در فلفل‌های چیلی وجود دارد.

جولیوس با استفاده از این ماده توانست دریابد که حسگرهای موجود در انتهای سلول‌ های عصبی چگونه در برابر گرما از خود واکنش نشان می‌دهند.

از سوی دیگر، آردم پاتاپوتیان موفق شده است با استفاده از سلو‌ل‌هایی که در برابر فشار حساس هستند نوع جدیدی از حسگرها را کشف کند که قادر به حمل تاثیر محرک‌های مکانیکی بر روی پوست بدن به اندام‌های داخلی هستند.

از سال ۱۹۰۱ تا کنون، جایزه نوبل پزشکی اهدا می‌شود. تا کنون ۲۲۲ دانشمند موفق به دریافت این جایزه شده‌اند که ۱۲ تن از آنان زن بوده‌اند. نخستین جایزه نوبل پزشکی به باکتری‌شناس آلمانی، امیل آدولف فون برینگ برای کشف درمان دیفتری تعلق گرفت. در سال ۱۹۹۵ نیز کریستیانه نوس‌لاین-فولهارد، نخستین و تنها زن دانشمند آلمانی بود که موفق به دریافت این جایزه شد. جایزه نوبل معادل ۱۰ میلیون کرون سوئد (حدود ۹۸۰ هزار یورو) است و بر طبق سنت، همه‌ساله در روز ۱۰ دسامبر اهدا می‌شود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص برندگان جایزه نوبل فیزیولوژی پزشکی 2021 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر