;
coinex

آشنایی با مشهورترین جهانگردان ایران و جهان

جهانگردی و سفر فعالیتی است که بسیاری افراد زندگی خود را تماما وقف آن می‌کنند. در این نوشتار به معرفی مشهورترین جهانگردان ایران و جهان می‌پردازیم.

در طول تاریخ و در همه مکان‌ها بوده‌اند افرادی که همواره سفر و گشت و گذار را به سکون و گوشه‌نشینی ترجیح می‌داده‌اند. از کریستف کلمب که با جنب و جوش درونی و میلش به اکتشاف یک قاره را کشف کرد و خود نمی‌دانست چه جایی را کشف کرده تا ابن بطوطه و ناصرخسرو قبادیانی که هر یک با سفرنامه‌های خود ما را به اعماق تاریخ می‌برند.

مارکوپولو احتمالا معروف‌ترین جهانگرد و سفرنامه‌نویسی است که همه ما می‌شناسیم و از دوران کودکی و جوانی نامش را زیاد شنیده‌ایم. جهانگرد ونیزی که میل بی‌پایانش به سفر به سرزمین‌های شرق سبب شد تا نامش در تاریخ جهانگردی جاودانه شود. اما مشهورترین جهانگردان ایران و جهان چه کسانی هستند؟ این نوشتار با تکیه بر تاریخ جهانگردی و سفرنامه نویسی به معرفی شماری از معروف ترین جهانگردان ایرانی و خارجی تا امروز می‌پردازد.

یکی از معتبرترین ترمینال‌های کشور که خدمات اتوبوسرانی به سراسر کشور را ارائه می‌دهد، ترمینال میبد یزد است که با شرکت‌های معتبر و با سابقه همکاری می‌کند. شرکت‌های مسافربری در این ترمینال، خدمات فروش اینترنتی بلیط را ارائه می‌دهند و در طول سفر، سرویس‌های خود را با بهترین کیفیت در اختیار مسافران قرار می‌دهند.

مشهورترین جهانگردان ایران و جهان

همانطور که گفتیم میل به سفر و جهانگردی قدمتی به درازای تاریخ دارد. مروری بر آثار مرجع تاریخی حکایت از این دارد که بخش عمده‌ای از آنچه از گذشته‌های تاریخی برجای مانده شامل سفرنامه‌ها است که موجبات آشنایی عمیق ما با گذشته جوامع بشری را فراهم می‌کند.

در زمانه‌ای که سفر و جهانگردی به سادگی امروز با تکنولوژی‌های امروزی و وسایل حمل و نقل فراوان در دسترس نبود، بسیاری افراد در سراسر جهان به سفر و جستجوی مناطق و فرهنگ‌ها و اجتماعات انسانی می‌پرداختند. با ما باشید تا مشهورترین جهانگردان ایران و جهان از گذشته تا امروز را معرفی کنیم.

ناصرخسرو قبادیانی بلخی

مشهورترین جهانگرد های دنیا

ابومعین ناصر بن خسرو بن حارث قبادیانی بلخی که به اختصار او را ناصر خسرو می‌نامیم، ادیب، فیلسوف، الهی‌دان و شاعر ایرانی است که در قبادیان از توابع بلخ زاده شد. او امروزه، بیش از هرچیز به دلیل سفرنامه مفصلی که نگاشته و بعضا به اشعارش شناخته می‌شود؛ حال آنکه او یکی از متفکرین و الهی‌دانان سرآمد روزگار خود بود.

آغاز جهانگردی و سفرهای ناصرخسرو نیز با داستانی عرفانی اساطیری آمیخته است. او که در قرن 5 هجری می‌زیست در عالم رویا به جستجو و سفر برانگیخته شد تا گمشده خود در عالم عرفان را بیابد. در نتیجه سفری 7 ساله را آغاز کرد که از مرو آغاز شد و شهرهای مهمی از جهان اسلام از ایران،‌ ترکیه، سوریه،‌ لبنان و فلسطین کنونی تا مصر و سودان را شامل می‌شد و نهایتا با بازگشت به بلخ پایان یافت. سفرنامه ناصرخسرو هم اکنون در نسخه چاپی خود در نسخه‌های گوناگونی در دسترس است و مورد استناد محققین است و او را به یکی از مشهورترین جهانگردان ایران و جهان بدل کرده است.

ابن بطوطه

مشهورترین جهانگرد های دنیا

محمد بن عبدالله بن محمد بن بطوطه معروف به ابن بطوطه متولد شهر طنجه در مراکش امروزی و یکی از مهم‌ترین و مشهورترین جهانگردهای دنیا است. او که در قرن هفتم هجری می‌زیست چیزی نزدیک به 120 کیلومتر مسافت را در سرزمین‌هایی که امروزه شامل 44 کشور مختلف می‌شود به سفر پرداخت و مشاهدات خود را به رشته تحریر درآورد.

حاصل کار ابن بطوطه سفرنامه بسیار مفصل و جذابی است که با ترجمه استاد محمد علی موحد امروزه در دو جلد چاپ شده و در بازار در دسترس است. او از سال 725 هجری به سوی مکه رهسپار شد و سرزمین‌های مصر، شام،‌ فلسطین، حجاز، عراق، ایران‌، یمن،‌ بحرین، ترکستان (آسیای میانه امروزین)، بین‌النهرین، هند، جاوه، چین، اروپای شرقی و آفریقا را از نظر گذراند.

او به لحاظ تاریخی تقریبا هم عصر مارکوپولوی ونیزی، یکی از مشهورترین جهانگردهای دنیا است؛ اما جالب اینکه او چیزی نزدیک به سه برابر مارکوپولو سفر داشته است و مشاهدات خود را کاملا مبسوط و مشروح برجای نهاده است. ابن بطوطه نهایتا در پایان سفر 27 ساله‌اش به مراکش بازگشت و در سال 779 هجری درگذشت.

چنگ هه

مشهورترین جهانگرد های دنیا

چنگ هه یا چنگ خه یکی از شناخته‌شده‌ترین جهانگردان چینی است که در قرن پانزدهم میلادی می‌زیست. او که مسلمان بود در مناطقی در غرب چین امروزی می‌زیست و در طول 30 سال، هفت سفر بزرگ به کشورهایی چون ایران،‌ عربستان، شبه قاره هند و شرق آسیا انجام داد که او را به یکی از مشهورترین جهانگردهای دنیا بدل کرد.

چنگ هه فرماندهی ناوگان امپراتوری چین را در این هفت سفر دریایی بر عهده داشت و جاوه،‌ سوماترا،‌ هند، ایران،‌ خلیج فارس، دریای سرخ و مناطقی از آفریقا و جنوب شرقی آسیا از مکان‌هایی بود که او دید. برخی گزارش‌ها حتی حکایت از رسیدن او به قاره آمریکا و استرالیا دارند. ژنگ هه و همراهان او شرح مشاهدات خود و نقشه مکان‌های مورد بازدیدشان را به صورت گزارش ثبت می‌نمودند که بخش‌هایی از این گزارش‌ها باقی‌مانده‌اند.

مارکوپولو

مشهورترین جهانگرد های دنیا

بی‌تردید یکی از نام‌ آشناترین و مشهورترین جهانگردهای دنیا مارکوپولوی ونیزی است که در قرن سیزدهم میلادی می‌زیست. او شرح سفرهایش را در کتابی به نام سفرهای مارکوپولو به ثبت رسانده است که امروزه با نام شگفتی‌های جهان یا توصیفی بر جهان شناخته می‌شود.

این کتاب در معرفی سرزمین‌های آسیای میانه و چین به اروپائیان نقش مهمی داشته است. مارکو در ادامه سفرهای پدر و عموی خود یعنی نیکولو و مفیو به چین سفر کرد. این دو نیز در چین با قوبلای‌خان دیدار داشته‌اند و در سال 1269 میلادی که به ونیز بازگشتند تصمیم گرفتند مارکو را برای سفر به چین آماده کنند.

این دو نفر، مارکوی 17 ساله را با کشتی برای سفر به چین آماده کردند و پس از 24 سال به ونیز بازگشتند. سفرهای مارکو سرزمین‌های مانند فلسطین امروزی،‌ ایران و ترکستان را در برگرفت و نهایتا مقصد آن چین بود. بازگشت او نیز در سال 1292 از مسیر سوماترا،‌ جاوه، سیلان، سواحل هند، ایران، سواحل دریای سیاه،‌ قسطنطنیه صورت گرفت.

بازگشت این سه مقارن شد با جنگ‌های ونیز با جمهوری جنوا در اواخر قرن سیزدهم میلادی. مارکو طی همین جنگ‌ها و در شرایطی که فرماندهی یک کشتی جنگی را بر عهده داشت دستگیر شده و به زندان افتاد.

او داستان سفرهای خود را در زندان برای هم‌سلولی خود روستیکلو دا پیزا تعریف کرد. روستیکلو این داستان‌ها را سپس به رشته تحریر درآورد. مارکوپولو در سال 1299 از زندان آزاد شد،‌ ازدواج کرد و به عنوان یک فرد ثروتمند تا 1324 زندگی کرد. سفرهای مارکوپولو الهام‌بخش بسیاری از مکشفان و جهانگردان بعدی نظیر کریستف کلمب بوده و هست. بی‌تردید نقش مهم مارکو او را به یکی از مشهورترین جهانگردهای دنیا بدل کرده است.

کریستف کلمب

مشهورترین جهانگرد های دنیا

قراردادن کریستف کلمب در فهرست مشهورترین جهانگردان ایران و جهان شاید با چالش‌هایی همراه باشد. درواقع و در ادبیات انگلیسی میان دو واژه جهانگرد و کاشف تفاوت‌هایی عمده وجود دارد. از این منظ،ر کریستف کلمب بیش از آن که جهانگرد یا توریست در لفظ امروزین باشد که برای کشف فرهنگ‌ها و اجتماعات بشری یا آشنایی با شهرها و مردمان سفر می‌کند، یک کاشف است که با انگیزه متفاوت، با تامین مالی دولت اسپانیا و برای کشف مسیری به مقصدی مشخص سفر می‌کرد.

اما هر کاشفی نیز در نوع خود یک جهانگرد و یک خبره سفر است. کریستف کلمب عمده شهرت خود را به کشف قاره آمریکا مدیون است. البته بسیار جالب است که او با بودجه امپراتوری اسپانیا مامور کشف مسیر دریایی هند شده بود. درگیری کشورهای اروپایی با امپراتوری‌های مسلمان در آن زمان اروپا را به لحاظ مالی تجاری در مضیقه قرار داده بود و اسپانیایی‌ها با انگیزه کشف مسیری متفاوت، کلمب را مسئول این مهم کردند.

کلمب اما بعد از مسیر دریایی دشواری که پیمود، به قاره آمریکا رسید ولی گمان می‌کرد به هند رسیده و تا پایان عمر هم متوجه نشد که این سرزمین جدیدی است و نه هند. هرچه باشد کلمب امروزه یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین کاشفان و از مشهورترین جهانگردهای دنیا است.

میرزا محمدعلی محلاتی

مشهورترین جهانگرد های دنیا

به عنوان یکی از معروف ترین جهانگردان ایرانی باید به میرزا محمدعلی محلاتی اشاره کرد. او که به علت سفرهای فراوانش به حاج سیاح نیز معروف شده، در اواخر عصر قاجاری می‌زیست و یکی از فعالان جنبش مشروطه بود که در 1215 خورشیدی مصادف با 1836 میلادی زاده شد و در 1304 خورشیدی درگذشت.

حاج سیاح به عنوان یکی از مشهورترین جهانگردان ایران و جهان ، اولین ایرانی است که رسما تابعیت ایالات متحده آمریکا را پذیرفت. او در 23 سالگی سفر هجده‌ساله‌ای را به دور دنیا آغاز کرد. سفری که شامل نقاط مهمی از اروپا، آمریکای شمالی، ژاپن و هندوستان می‌شد.

در اولین ورود به آمریکا، حاج سیاح سفر خود را از نیویورک آغاز کرد تا سانفرانسیسکو پیش رفت. جایی که در 26 می 1875 تابعیت آمریکا را در دادگاه ناحیه 12 ایالت کالیفرنیا رسما پذیرفت. او حتی دو بار موفق به دیدار با پرزیدنت اولیسس گرنت رئیس جمهور وقت آمریکا شد. از او دو کتاب به جا مانده است؛ یکی خاطرات حاج سیاح و دیگری سفرنامه حاجی سیاح محلاتی که درواقع ادامه کتاب خاطرات است و بسیار نایاب. اما همین سفرهای طولانی مدت نام او را به عنوان یکی از معروف ترین جهانگردان ایرانی ماندگار کرده است.

مایکل پالین

مشهورترین جهانگرد های دنیا

مایکل پالین یکی از معروف‌ترین جهانگردان معاصر است که در اشاره به مشهورترین جهانگردان ایران و جهان باید از او یاد کرد. او یک کمدین و بازیگر معروف انگلیسی بود که از سال 1980 ناگهان تصمیم به سفر،‌ گشت و گذار و ساخت مستند از سفرهایش گرفت. او به جای نگارش مشاهدات و با تکیه به تکنولوژی روز، ایده ساخت مستند تصویری از سفرها را وارد دنیای جهانگردی و سفر کرد. او در سفرهایش از قطب‌های شمال و جنوب،‌ اروپای شرقی، هیمالیا و صحرای آفریقا دیدن کرد.

لوییس و کلارک

مشهورترین جهانگرد های دنیا

یک تیم اکتشافی دو نفره نیز در شمار مشهورترین جهانگردان ایران و جهان قرار دارد. لوییس و کلارک برای بررسی و کاوش منطقه شمال غربی ایالات متحده، سرپرستی یک تیم 50 نفره را برعهده داشتند. این عملیات اکتشافی بعد از قرارداد خرید لوییزیانا آغاز شد.

این دو سفر خود را از 1804 آغاز کردند و تا 1806 بازنگشتند. این دو که عازم سرزمینی ناشناخته‌ای شده بودند به کمک یک راهنمای زن محلی شروع به گشت و گذار در آمریکا کردند و مناطق مختلفی را دیدند. موضوعی که ایشان را به یکی از مشهورترین جهانگردان ایران و جهان بدل کرد.

فریتیوف نانسن

مشهورترین جهانگرد های دنیا

نانسن نروژی 10 اکتبر 1861 متولد شد و یک جهانگرد، دیپلمات سیاسی و دانشمند بود. او حتی در سال 1922 برنده جایزه صلح نوبل شد و اکتشافات بسیاری مهمی در نواحی گروئنلند انجام داد.

از او آثار مهمی برجای مانده است که می‌توان به آن‌سوی گرینلند،‌ زندگی اسکیمو، شمالی‌ترین نقطه، در شب و یخ، سفرهای اکتشافی نروژی‌ها به قطب شمال، نروژ و اتحادش با سوئد از میان سیبری، روسیه و صلح، ارمنستان و خاور نزدیک اشاره کرد.

ارنست شکلتون

مشهورترین جهانگرد های دنیا

ارنست شکلتون شناخته‌شده‌ترین کاوشگر قطب جنوب است. او جنوبی‌ترین قاره دنیا را بارها و بارها پیمود و یکی از مشهورترین سفرنامه‌های دنیا را نوشت که شامل حوادث گوناگونی در سال 1914 است.

یکی از مهم‌ترین اتفاقات زندگی او گرفتار شدن کشتی او در اندورانس به مدت 10 ماه میان یخ‌ها بود. سرانجام کشتی او شروع به شکستن و ویران شدن کرد و مسافران ناگزیر به ترک کشتی شدند. شکلتون که همچنان قصد ادامه سفر را داشت به مدت 5 ماه روی یخ‌ها اردو زد. او سرانجام دو قایق سفری سرباز ساخت و یکی از آن‌ها به خطرناک‌ترین وضعیت ممکن مسافت بسیاری طولانی را برای رسیدن به جزیره جورجیای جنوبی پشت سر گذاشت. سفر او یکی از بزرگ‌ترین سفرهای دنیا است.

او سپس از کوه‌های بلند جزیره جورجیای جنوبی با زحمت گذر کرد و بعد از رسیدن به ایستگاه وال‌گیری جزیره با ساماندهی یک تیم نجات به ابتدای سفر بازگشت و همه افرادی که پشت سر گذاشته بود را نجات داد.

فریا استارک

مشهورترین جهانگرد های دنیا

فریا استارک یکی از مشهورترین جهانگردهای دنیا است که شهرت بسیار بالایی به عنوان یک جهانگرد و نویسنده پیدا کرده است. او سفرهای خود را از اواخر 1920 آغاز کرد و به طرز خستگی ناپذیری در مدت زمانی کوتاه مناطق بسیاری را دید.

او اولین زن اروپایی است که به منطقه لرستان در ایران وارد شد. همچنین اولین کسی است که نقشه کوه‌های منطقه لرستان را ترسیم کرد. داستان‌های استارک منبع الهام بسیاری از گردشگران و سیاحان بعدی بود.

برادران امیدوار

مشهورترین جهانگردان ایران و جهان

عیسی و عبدالله امیدوار از مهم‌ترین و معروف ترین جهانگردان ایرانی هستند. این دو از سال 1330 شمسی شروع به سفر و جهانگردی و انجام پژوهش‌های میدانی و انسان‌شناسانه در سراسر دنیا کردند.

مهم‌ترین ویژگی سفر ایشان فیلمبرداری، عکاسی و در یک کلام مستندسازی از سفرهایشان بود. این مستندات بعدها در قالب کتابی با نام سفرنامه برادران امیدوار چاپ شد و مورد استفاده بسیاری از پژوهشگران قرار گرفت. از مهم‌ترین یافته‌های این دو برادر در طول سفرهایشان، مجموعه‌ای گردآوری شده بود که در سال 1382 در موزه‌ای در مجموعه سعدآباد به نمایش گذاشته شد.

این دو به نوعی اولین جهانگردان ایرانی در معنای مدرن کلمه بودند و همچنین اولین ایرانی‌ها و اولین آسیایی‌هایی بودند که به قطب جنوب سفر کردند. گرچه به نظر می‌رسد تنها این عبدالله امیدوار بود که به قطب جنوب سفر کرد.

حسین علیزاده و امیرحسین احمدی

مشهورترین جهانگردان ایران و جهان

حسین علیزاده و امیرحسین احمدی نیز در شمار معروف ترین جهانگردان ایرانی هستند. این دو دوستانی صمیمی بودند که در دوران خدمت سربازی با هم آشنا شدند و از سال 1379، سفرهای خود به دور دنیا را با دوچرخه آغاز کردند و با طی 64 هزار کیلومتر به کشور بازگشتند.

فدارسیون دوچرخه سواری ایران در آن زمان لقب قهرمان قهرمانان را به این دو اعطا کرد. آن‌ها همچنین در سازمان ملل متحد توسط مسئولان این نهاد بین‌المللی مورد استقبال قرار گرفتند.

پوپه مهدوی نادر

مشهورترین جهانگردان ایران و جهان

اولین جهانگرد زن ایرانی و یکی از معروف ترین جهانگردان ایرانی پوپه مهدوی نادر است. او با دوچرخه‌سواری سفرهای خود به دور دنیا را انجام داد و البته در برخی مسیرها ناگزیر به استفاده از هواپیما شد. سفر او حدودا یک و نیم سال طول کشید و در طول این سفر طولانی از مناطقی چون قله اورست و خانه کعبه دیدن کرد. او در اجلاس جهانی جوانان نیز شرکت کرد و کتابی با عنوان مسیر صلح شامل خاطرات و عکس‌های سفر خود به چاپ رساند.

پایانه ها ؛ ارائه‌دهنده بهترین خدمات و مطمئن‌ترین روش برای خرید آنلاین بلیط

مجموعه پایانه‌ها یکی از معتبرترین وب‌سایت‌های خرید اینترنتی بلیط اتوبوس، کرایه تاکسی و یا کرایه ماشین باری است. فرایند خرید بلیط از  پایانه ها بسیار ساده و راحت است و تیم بازارگاه به عنوان زیرمجموعه این برند شناخته شده، یکی از هاب‌های اصلی خرید بلیط و حمل و نقل در کشور محسوب می‌شود. از جذابیت‌های مهم بازارگاه و پایانه‌ها اینکه شما برای مسافرت‌های خانوادگی یا دسته‌جمعی به سادگی می‌توانید با درخواست کرایه اتوبوس، تجربه سفری پرجمعیت اما اختصاصی و نسبتا ارزان قیمت را داشته باشید. ارسال بار از دیگر خدمات مهم مجموعه پایانه‌ها است که در نوع خود منحصربفرد است.

نظر شما درخصوص مشهورترین جهانگردان ایران و جهان چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر