;
coinex

اصول نگهداری روف گاردن چیست؟ راهکارهایی برای طول عمر بیشتر روف گاردن

روف گاردن‌ها شرایط نگهداری خاصی دارند. از این رو در ادامه قصد داریم به اصول نگهداری روف گاردن بپردازیم. برای اطلاع از جزئیات بیشتر با ما همراه باشید.

اجرای روف گاردن در بام ساختمان‌ها مزایای زیادی از جمله بهبود وضعیت محیط زیست، زیبایی بصری، کاهش هزینه‌های مصرف انرژی و سلامت روان را به همراه دارد. اما برای اینکه بتوانیم همیشه از مزیت‌های بی‌شمار روف‌گاردن بهره‌مند شویم، بهترین کار این است که قبل از بروز مشکل، با اصول نگهداری روف گاردن آشنا شویم.

طراحی و اجرای بام سبز می‌تواند چشم‌اندازی کاملا متفاوت و جذاب را برای شما ایجاد کند. طبیعت کوچکی که در بام خانه برای خودتان ساخته‌اید، شما را از هیاهوی شهر دور می‌کند و آرامش ذهنی را به همراه دارد. اما برای همیشگی شدن این احساس، بهتر است با روش های نگهداری روف گاردن آشنا شوید که در ادامه بیشتر به آن می‌پردازیم.

فهرست مطالبی که در مقاله اصول نگهداری روف گاردن می‌خوانید:

  • شرایط و اصول نگهداری روف گاردن
  • نکات مهم برای نگهداری گیاهان در روف گاردن
  • طریقه نگهداری از سازه‌های بام سبز
  • سخن پایانی

شرایط و اصول نگهداری روف گاردن

اصول نگهداری روف گاردن به نوع طراحی روف گاردن بستگی دارد. روف‌گاردن انواع مختلفی دارد و هرکدام از آنها، به کف‌پوش‌ها، سیستم‌های ایزولاسیون و زهکشی متفاوتی مجهز می‌شوند.

اما به‌طور کلی، اصول نگهداری روف گاردن در دو حالت نگهداری از سازه و نگهداری از گیاهان دسته‌بندی می‌شود که در ادامه به مهم‌ترین آنها می‌پردازیم.

کنترل وضعیت زهکشی

اصول نگهداری روف گاردن

یک مورد از اصول نگهداری روف گاردن که اهمیت زیادی دارد، ایجاد زهکشی مناسب است. به طور معمول گیاهان در اکثر مواقع تمام آب را به خود جذب نمی‌کنند و این آب اضافی باید به کمک یک سیستم زهکشی مناسب، تخلیه شود تا برروی بام جمع نشود و به داخل ساختمان نشت نکند. به همین دلیل، مهندسان مجری حرفه‌ای در طراحی روف گاردن ها، از لایه‌های مخصوص زهکشی استفاده می‌کنند که هرکدام با توجه به نوع نیاز گیاه انتخاب می‌شوند.

یکی از نکات مهم در نگهداری روف گاردن این است که هرچندوقت یک‌بار، لایه‌های زهکشی را بررسی کنید و در صورت نیاز، از مشاوره و تیم‌های تخصصی کمک بگیرید. فراموش نکنید که بی‌توجهی به وضعیت زهکشی می‌‌توانید آسیب‌ها و هزینه‌های زیادی را برای بام ساختمان به همراه داشته باشد.

آبیاری و تغذیه

گیاهان در بام سبز در لایه‌ای کم عمق از خاک کاشته می‌شوند تا فشار زیادی به ساختمان وارد نشود؛ به همین دلیل، در اکثر مواقع تغذیه کافی از خاک به آن‌ها نمی‌رسد. از این رو لازم است با توجه به اصول نگهداری روف گاردن و به صورت برنامه‌ریزی شده، کار کوددهی را با استفاده از کودهای مغذی انجام دهید تا گیاهان‌تان دچار کمبود تغذیه نشوند.

آبیاری گیاهان و درختان بام سبز نیز باید به صورت منظم باشد تا به سلامت آن‌ها آسیبی وارد نشود. بنابراین سعی کنید از سیستم آبیاری قطره‌ای بهره بگیرید و یا این که هر روز با استفاده از اسپری به صورت دستی، نیاز آبی گیاهان خود را برطرف نمایید. البته دقت داشته باشید بهترین زمان برای آبیاری گیاهان و درختان مختلف، وقتی است که خاک خشک شده باشد.

نور

نور یکی دیگر از مهم‌ترین فاکتورهای اساسی برای رشد گیاهان است که باید در هنگام طراحی روف گاردن و مراحل اولیه اجرا، به آن توجه شود. در واقع اگر با اصول نگهداری از بام سبز آشنا باشید، می‌دانید که بعضی از درختچه‌های زینتی مانند اقاقیا  برای ادامه حیات و رشد مطلوب به نور زیاد احتیاج دارند و باید آن‌ها را در روف گاردن خارجی بدون سرپوش و سایبان بکارید. اما بعضی دیگر از گیاهان در برابر نور مستقیم خورشید بسیار حساس هستند و نباید آن‌ها را در مکانی بکارید که نور شدید و مستقیم خورشید وجود دارد.

خاک

توجه داشتن به نوع خاک گیاهان و درختان در بام سبز نیز یکی دیگر از اصول نگهداری روف گاردن است. بهترین نوع خاک برای اجرا و طراحی روف گاردن ها، خاک سبک و غنی شده از مواد مورد نیاز گیاهان است.

اگر از تیم‌های حرفه‌‌ای طراحی روف گاردن کمک گرفته باشید، در مراحل اولیه هیچ نگرانی نخواهید داشت. اما به‌هر حال، در سال‌های بعد و به مرور زمان، باید مراقب کیفیت خاک مصرفی باشید تا رشد گیاهان متوقف نشود.

گیاهان مناسب

سعی کنید در بام سبز از گیاهانی استفاده کنید که مقاومت زیادی در برابر وزش باد، نور مستقیم خورشید، بارندگی، آلودگی هوا و سایر عوامل محیطی داشته باشند. همچنین بهتر است بیشتر سراغ گیاهان با برگ‌های ضخیم و ریشه کم عمق بروید تا به ساختمان‌تان آسیبی وارد نشود.

غشای سقف

اصول نگهداری روف گاردن

سعی کنید در روف گاردن از غشاء ضد آب برای محافظت کردن از ساختمان استفاده کنید. به طور معمول پیش از کاشت گیاهان مختلف باید غشاء را با مقداری آب غوطه‌ور کنید و عملکرد آن را مورد بررسی قرار دهید. توجه به این مورد از اصول نگهداری روف گاردن می‌تواند از نشتی‌های ناگهانی ساختمان و خرابی‌های جبران‌ناپذیر جلوگیری کند.

نکات مهم برای نگهداری گیاهان در روف گاردن

سعی کنید برای آبیاری گیاهان در روف گاردن، از سیستم‌های قطره‌ای دارای زمان‌بندی بهره بگیرید. برای جلوگیری از آسیب دیدن گیاهان کوچک و ضعیف در برابر باد هم بهتر است دور آن‌ها را با استفاده از چند شیشه بلند بپوشانید.

یکی دیگر از نکات مهم در نگهداری روف گاردن که اهمیت بسیار زیادی دارد، انتخاب گلدان‌های مناسب است. گلدان‌های چوبی در مقایسه با گلدان‌های پلاستیکی، گزینه‌های بهتری هستند.

بنابراین سعی کنید از گلدان‌های چوبی با زهکشی مناسب بهره بگیرید. برای درختان و گیاهان بزرگ نیز بهتر است از صندوق‌های چوبی به عنوان گلدان استفاده کنید. در صورتی که گلدان چوبی یا صندوق چوبی در دسترس نداشتید، می‌توانید از گلدان‌ها یا سطل‌های پلاستیکی بهره بگیرید.

به طور معمول تمام گیاهان گاهی اوقات مورد حمله آفات و بیماری‌های مختلف قرار می‌گیرند و ممکن است در چنین شرایطی مقاومت خود را از دست بدهند. بنابراین بهتر است به صورت مرتب گیاهان روف گاردن را از لحاظ وجود بیماری، آلودگی‌های ویروسی، لانه حیوانات یا حشرات، وجود قارچ و شته مورد بررسی قرار دهید و در صورت مشاهده چنین علائمی، اقدام به درمان آن‌ها کنید.

سعی کنید نسبت به اصول نگهداری روف گاردن بی اهمیت نباشید و به صورت منظم کارهای لازم را انجام دهید تا گیاهان سلامت و شادابی خود را از دست ندهند.

توجه داشته باشید اغلب گیاهان زینتی حساس هستند و اگر در محیط‌های نامناسب قرار بگیرند، از بین می‌روند. بنابراین اگر در طراحی روف گاردن از چنین گیاهانی استفاده کردید، باید بیشتر کار مراقبت و نگهداری را انجام دهید و گیاه را به حال خود رها نکنید.

طریقه نگهداری از سازه‌های بام سبز

اصول نگهداری روف گاردن

به طور معمول اگر با روش های نگهداری روف گاردن آشنایی داشته باشید، می‌توانید در هزینه‌های‌تان تا حدود زیادی صرفه‌جویی کنید و دیگر نیازی به خرید سازه‌های گران قیمت نداشته باشید. از این رو بهتر است هنگام ساخت روف گاردن، سازه‌های فلزی را با استفاده از پرایمر یا ضدزنگ یا پرایمر پوشش دهید تا در مقابل رطوبت و زنگ زدگی دوام بالایی داشته باشند.

بعد از احداث بام سبز نیز اگر سازه‌ها مخدوش شدند، سریعا آن‌ها را ترمیم کنید تا بیشتر آسیب نبینند و از بین نروند. دیگر سازه‌های روف گاردن با جنس‌ چوبی یا پلاستیکی را هم بهتر است با استفاده از کاور و روکش‌های مقاوم بپوشانید تا در برابر تابش نور خورشید و آب، دچار صدمه نشوند.

با پوشاندن سازه‌ها می‌توانید طول عمر آن‌ها را تا حدود زیادی افزایش دهید و ‌زیبایی محیط را هم چند برابر کنید. دقت داشته باشید طبق اصول نگهداری روف گاردن بهتر است سازه‌های مورد نظر را با توجه به گیاهان انتخاب کنید. از این رو زمانی که گیاهان رشد کردند و بزرگ‌تر شدند، حتما اقدام به تعویض گلدان‌های آن‌ها کنید تا فشاری به ریشه‌شان وارد نشود.

سخن پایانی

مدل‌های متفاوتی از طراحی روف گاردن وجود دارند که هر کدام از آنها به زیرساخت‌های مخصوصی نیاز دارند. اصول نگهداری روف گاردن در تمام این مدل‌ها، تا حد زیادی یکسان است.

همانطور که در بالا اشاره کردیم، روش ها و اصول نگهداری روف گاردن به کیفیت اجرای اولیه و توانایی‌های تیم طراحی روف گاردن بستگی دارد؛ طبیعی است که هرچقدر زیرساخت‌های اولیه با استانداردهای بالایی اجرا شوند، نیاز به بررسی‌های دوره‌ای کمتر خواهد شد.

مجموعه اسپینگر با سال‌ها تجربه در زمینه طراحی و اجرای روف گاردن،‌ سطح استاندارد و کیفیت بالایی را در اجرای پروژه‌های روف گاردن و دیوار سبز ارائه می‌دهد. کارشناسان این مجموعه همچنین از خدمات مشاوره‌ای نیز پشتیبانی می‌‌کنند.

شما همراهان عزیز جهت مشاوره، به راحتی می‌توانید با تیم مجموعه اسپینگر تماس حاصل فرمایید:

 

  • تلفن تماس: 86091394 – 021
  • تلفن همراه: 0956541 – 0912

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر