;
coinex

جرم انگاری تولید محتوا در توییتر و یوتیوب ؛ مدیرعامل نیوُ: «به ضرر مردم، کسب و کارها و حاکمیت است»

جرم انگاری تولید محتوا در توییتر و یوتیوب جدید‌ترین طرحی است که بر ای محدودسازی اینترنت از سوی مجلس ارائه شده. در این باره با ناصر غانم زاده، کارشناس فناوری و مدیرعامل کسب و کار نیوُ گفت‌وگو کرده‌ایم.

طرحی با عنوان الحاق یک ماده به قانون ممنوعیت بکارگیری تجهیزات دریافت از ماهواره در دستور کار مجلس است که در صورت تصویب، تولید محتوا در پلتفرم هایی مانند یوتیوب و توییتر هم می‌تواند جرم تلقی شود.

آنگونه که از این ماده الحاقی بر می‌آید، هرگونه همکاری و تهیه محتوا برای پلتفرم های غیر مجاز، مجرمانه خواهد بود. در همین رابطه تکراتو نظر ناصر غانم زاده، کارشناس فناوری و مدیرعامل نیوُ را جویا شد. آقای غانم زاده باور دارد که محدودسازی های این چنینی در درازمدت گریبان همه را خواهد گرفت.

مجلس به دنبال جرم انگاری تولید محتوا در توییتر و یوتیوب

غانم‌زاده: «به ضرر مردم، کسب و کارها و حاکمیت است»

ماده الحاقی جدیدی که مجلسی‌ها به دنبال افزودن آن به قانون ممنوعیت بکارگیری تجهیزات دریافت از ماهواره هستند، تولید محتوا برای پلتفرم‌هایی نظیر یوتوب و توییتر را غیرمجاز تلقی خواهد کرد. این ماده به شرح زیر است:

“هر نوع همکاری با شبکه، رسانه ها و پلتفرم‌های موضوع ماده این قانون، به منظور تولید محتوای (نوشتاری، دیداری و شنیداری) از مرحله نگارش تا ساخت و پخش توسط هر تبعه ایرانی در قالب تهیه کنندگی، بازیگری، کارگردانی، تصویر‌برداری، اجرا، صداگذاری، نویسندگی، تهیه موسیقی، ساخت برنامه و آگهی و امثال آن، به میزان حسب مورد، به یکی از مجازات‌های درجه ۵ تا ۷مقرر در مواد (۱۹) و (۲۰) قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شوند. لازم به ذکر است که مجازات درجه ۵ تا ۷ شامل حبس دو تا پنج سال، جریمه نقدی و شلاق است.”

در گفتگویی که با مدیرعامل نیوُ، اپلیکیشن مدیریت مالی شخصی، داشتیم، آقای غانم‌زاده از بی‌تفاوتی موافقان محدودسازی اینترنت نسبت به سرنوشت مردم و کسب‌وکارهای آنلاین گفت. غانم‌زاده با بیان اینکه «از اساس با طرح صیانت و محدود سازی اینترنت» مخالف است، به تکراتو گفت:

از اساس با طرح صیانت مخالفم و حتی اگر در آن اصلاحی هم به وجود بیاید باز هم با آن مخالفم. کسانی که طرح صیانت را تصویب کرده‌اند به طور کلی به این فکر نمی‌کنند که عموم مردم نظرشان چیست و اصلا دغدغه عموم جامعه برایشان اهمیتی ندارد. موافقان طرح صیانت به طور کلی نه به ضربه‌ای که با تصویب طرح صیانت بر مردم وارد می‌شود فکر می‌کنند و نه به آسیب جدیی که بر کسب‌وکارها وارد می‌شود.

محدودسازی اینترنت به ضرر مردم و حاکمیت است

غانم زاده در ادامه تاکید کرد که هرگونه محدود سازی به ضرر مردم و حاکمیت است. وی باور دارد:

غانم‌زاده: «من فقط درباره طرح صیانت صحبت نمی‌کنم اگر عملکرد ها را درباره بحث مالیات، اینماد و جرم انگاری محتوا را هم مورد بررسی قرار دهیم، متوجه می‌شویم که برای موافقان طرح صیانت دغدغه‌ای مبنی بر بیکار شدن چند ده هزار نفر، آسیب به کسب‌و کارها و افکار عموم مردم هیچ اهمیتی ندارد.»

مطالعه بیشتر: آیا اینترنت ماهواره ای می‌تواند طرح صیانت را بی‌اثر کند؟

غانم‌زاده در ادامه افزود: «من معتقد هستم که تمامی این محدود‌سازی‌ها و جرم‌انگاری ها درباره تولید محتوا در برخی از شبکه‌های اجتماعی، در درازمدت، نه تنها به مردم و کسب‌وکارها آسیب وارد می‌کند، بلکه به حاکمیت هم ضربه جدی وارد خواهد کرد. اما موافقان طرح صیانت و محدود سازان شبکه‌های اجتماعی و اینترنت این گونه فکر نمی‌کنند.»

بسیاری از تولید محتوا کنندگان، دولوپرها و کارآفرینان به دلیل اقدامات محدودساز مهاجرت کرده‌اند. مهاجرت کارآفرینان تا پیش از اقدامات محدودکننده کم بود، اما در سال‌های اخیر بیشتر شده است و این اتفاق برای کشور یک آسیب جدی محسوب می‌شود.

جرم انگاری تولید محتوا در توییتر و یوتیوب ؛ مدیرعامل نیوُ: «به ضرر مردم، کسب و کارها و حاکمیت است»

مدیرعامل اپلیکیشن نیو در انتها افزود: «هر اقدام محدودساز درباره اینترنت هم برای کشور و مردم و هم برای حاکمیت ضرر آفرین خواهد بود.»

کارشناسان و صاحبین کسب‌وکارها و همچنین عموم مردم هر‌گونه طرح و قانون مبنی بر محدوذسازی اینترنت و شبکه‌های اجتماعی اشتباه و تخریب کننده قلمداد کرده‌اند. با این حال باز هم چنین طرح‌هایی مطرح می‌شوند، مورد بررسی قرار می‌گیرند. تازه ترین آنها جرم‌انگاری تولید محتوا برای توییتر و یوتوب و رسانه های خارجی است.

بیشتر بخوانید: متن کامل طرح صیانت از فضای مجازی (PDF)

هنوز جای سوال باقی است که با وجود حجم عظیمی از مخالفت‌ها و درخواست‌های مکرر مردم مبنی بر اجرایی نکردن قوانین محدودساز اینترنت چرا صدای مردم و کسب و کارها شنیده نمیشود؟ آیا صدای مردم به عمد شنیده نمی‌شود؟

بیشتر بخوانید:

.

نظر شما در خصوص جرم انگاری تولید محتوا در توییتر و یوتیوب چیست؟ در کامنت ها بگویید!

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (2 نظر)

    زندگی تو ایران جوریه که لازم نیست شما برید سمت جرم، همین جوری نشستید و این جرم ها هستند که به سمت شما میان!
    تو این خراب شده هر روز به جای پیشرفت به عقب تر میریم
    به جای اینکه به فکر رفاه مردم باشن به فکر محدودتر کردن مردم هستند!

    پاسخ

    لعنت خدا بهتون !
    دیگه دارین گوه اضافی میخورین

    پاسخ