coinex
otetmarket
خرید بلیط هواپیما

ماجرای مجوز فیلم لامینور داریوش مهرجویی چه بود؟

مجوز فیلم لامینور داریوش مهرجویی باطل شد. در پی این اقدام سازمان سینما داریوش مهرجویی اعتراض تند‌ و تیزی را نسبت به مسئولان مربوطه داشت

براساس آخرین اخبار و حواشی سینما ایران، در حالی که 2 اسفند ماه شورای صنفی در جلسه‌ای که تشکیل دادند حکم به نمایش «لامینور» داریوش مهرجویی در کنار شیش فیلم دیگر دادند. بعد از آن خبرهایی از مخالفت سازمان سینمایی با چند فیلم به گوش رسید.

شورای صنفی نسب به این مسئله واکنش نشان داد و اعلام کرد نظر این شورا در طول سال‌ها، اکران فیلم ها را مشخص می‌کند. اما با این حال نظر نهایی را مسئولان دولتی سازمان سینمایی می‌دهند.

ماجرای مجوز فیلم لامینور داریوش مهرجویی

14 اسفند ماه بود که محمدرضا فرجی دفتر نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی خبر از حذف «لامینور» از اکران نوروزی را داد. او در ادامه گفت پروانه نمایش این فیلم برای دو سال اعتبار داشت که به علت انقضای آن دیگر باطل شده است که برای دریافت مجوز باید فیلم بازبینی شود. او گفت بزودی پروانه فیلم صادر می‌شود اما فیلم در اکران نوروزی جایی ندارد.

رضا درمیشیان تهیه کننده «لامینور» این اظهارات را تکذیب کرده و گفته درخواست پروانه نمایش از سه ماه پیش به سازمان سینمایی ارائه شده و هیچ تاخیری نداشته‌ایم. پس از جلسه شورای صنفی نمایش با حضور مسئولان سینمایی تصمیم به حذف «لامینور» و «علف زار» گرفته شد. اتفاقی که علت آن نیز مشخص نشد و به گفته مسئولان اکران فیلم در عید فطر محقق می‌شود.

مجوز فیلم لامینور داریوش مهرجویی

داریوش مهرجویی در واکنش به حذف «لامینور» ویدیویی 2 دقیقه ای را ضبط کرد و درآن اعتراض شدید خودش را به اکران نشدن فیلمش در در نوروز 1401 اعلام کرد. در این فیلم 2 دقیقه‌ای لرزش صدای آقای مهرجویی نشام از عصبانیت وی از این اقدام بود. او در این ویدیو گفت:

من معترضم. این پروانه نمایش فیلم اخیر من است، شیر یا گوشت نیست که بگویید تاریخش گذشته است. شما به من پروانه نمایش دادید؛ چرا زیر قول خودتان می‌زنید؟ مرد نیستید. مردانه رفتار کنید.

او همچنین از تحصن خود در مقابل وزارت ارشاد گفت و با عصبانیت گفت:

دیگر نمی‌توانم تحمل کنم. وزارت ارشاد و وزیر محترم! به حرف من گوش بده. من دیگر نمی‌توانم و می‌خواهم بجنگم. من را بکشید، ولی من حقم را می‌گیرم. من می‌آیم و به همراه دستیارانم در وزارت ارشاد تحصن می‌کنم.

انتشار این ویدیو کوتاه موجی را در فضای مجازی به راه انداخت و بسیاری از کاربران از رفتار غیر‌حرفه‌ای که با این کارگردان شده انتقاد شدید کردند. در عین حال مسئولان مربوط نسبت به این اعتراض واکنشی نشان ندادند.

گمانه‌زنی‌هایی درباره توقیف این سریال وجود دارد اما با این حال مسئولان دولتی سینما آن را تکذیب کرده‌اند. روز‌های اخیر یادآور سرنوشت فیلم«سنتوری» بود که مهرجویی نیز در ویدیوئش به آن اشاره کرد. همچنین آقای مهرجوئی در ادامه گفتند که این فیلم هیچگاه به صورت رسمی توقیف نشد، بلکه اول نمایشش عقب افتاد و بعد از مدتی نسخه ای از آت لو رفت و به طور کلی مفقود شد.

علت کلی حذف مجوز فیلم لامینور داریوش مهرجویی را در تماس با مسئولان سازمان سینمایی  این طور بیان شده این مسئول که در ابتدا نمیخو‌است نامش فاش شود:

تعیین فیلم‌های اکران سینما در طول سال با شورای صنفی نمایش است، اما اکران نوروزی بخاطر حساسیت‌هایی که دارد، توسط سازمان سینمایی تعیین می‌شود. در کمیته‌ای که برای این منظور تشکیل شد، مدیرعامل خانه سینما، دبیر شورای صنفی نمایش، نماینده رئیس سازمان سینمایی و معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی حضور دارند که انتخاب فیلم‌های نوروز را انجام می‌دهند.

علت حذف مجوز فیلم لامینور داریوش مهرجویی چیست؟

مجوز فیلم لامینور داریوش مهرجویی

منبعی آگاه علت حذف مجوز فیلم لامینور داریوش مهرجویی را اعلام کرده است. مهمترین دلیل آن نبود تنوع ژانر در فهرست هفتگانه پیشنهادی شورای صنفی که باعث شد سازمان سینمایی آن را تغییر دهد.

علت بعدی آن نیز انقضا پروانه نمایش است، گفته شده که این فیلم در دی 98 پروانه نمایش را دریافت کرده و بعد از دو سال در دی 1400 منقضی شده است. این مسئول سینمایی ادعای درمیشیان مبنی بر درخواست پروانه نمایش در 3 ماه پیش را تکذیب کرد.

شرکت فیلمیران اسپانسر و پخش کننده فیلم «لامینور» دارای دو فیلم در برنامه اکران 1401 است پخش فیلم«روز صفر» نیز بر عهده همین شرکت است، در حالی که هر شرکت فقط با یک فیلم می‌تواند در اکران نوروزی شرکت کند. نسخه دارای پروانه نمایش 111 دقیقه بوده در حالی که نسخه فعلی 100 دقیقه است، به همین علت بایستی بازبینی مجدد شود.

همچنین بدلیل نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان اکران فیلم لامینور ممکن نبود چون این فیلم موسیقی محور است و با فضای معنوی ماه رمضان تناسبی ندارد. ممکن است طیف‌ها و خانواده‌های مذهبی را آزرده خاطر کند. بنابراین فیلم لامینور برای اکران عید فطر انتخاب شد.

پس از این ماجرا داریوش مهرجویی با انتشار ویدیویی تازه از حمایت اهالی سینم  بسیار تشکر کرد و از اکران فیلم لامینور در عید فطر خبر داد. او همچنین بابت عصبانیتش عذر خواهی کرد و گفت:

به من اطلاعات غلط دادند و کمی غصه‌دار شدم، این، یک سوءتفاهم بود که خوشبختانه رفع شد. الان خیلی خوشحالم، همه‌تان را می‌بوسم و عاشقتان هستم.

بیشتر بخوانید:

.

نظر شما درباره ابطال مجوز فیلم لامینور داریوش مهرجویی برای اکران نوروزی چیست؟ نظر خود را با تکراتو در میان بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر